Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fremgangsmåte ved uakseptabel utleiestandard


gammalerik

Anbefalte innlegg

Jeg leier en leilighet i en firemannsbolig hvor det drypper dusjvann og skitt fra naboens baderoms-sluk, det omtrent regelrett renner rett ned på mitt bad. Det er mange måneder siden det først oppstod og det har dannet seg svertesopp i taket i mellomtiden. Huseier sa han skulle sende noen for å se på det, men ingen har kommet og han svarer ikke på purring. Har også klaget på vinduer i huset som ikke kan åpnes uten at de faller ut av skinnene og ned på plenen. Det er også tilknyttet høye fyringsutgifter sidene vinduene står skjevt lukket. Bobleplast of duc-tape må brukes om vinteren.

 

Heldigvis har all form for kommunikasjon skjedd via sms og messenger slik at kommunikasjonen er dokumentert. Jeg har også bilder og video fra omfanget.

 

-Jeg har bestemt meg for å flytte annet sted, (les annen bygd/by siden man bor i gokk) men ting tar tid da man først må finne ny jobb. 

-I mellomtiden er det ingen alternativ til å bli boende.

 

Spørsmålet mitt er hvem som skal kontaktes for å kunne tvinge gjennom utbedring? Siden det er svertesopp i bildet vil jeg anta det er kommunelege i første omgang? Jeg tenker også på å holde tilbake husleie på sperret konto eller kreve redusert leie, men det hjelper lite mot sopp umiddelbart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være hensiktsmessig å ta kontakt med eit saneringsfirma som har utstyr til å identifisere soppen, deretter kan du gå til kommunelegen med bekreftelsen på at det er svertesopp.

 

Ellers så er å bruke husleigelova til å lreve utbetring, om nødvendig å holde tilbake husleige tilsvarande verditapet. Dersom kommuelegen bestemmer at leiligheita ikkje er bebueleg så betyr det at du kan holde tilbake 100% av husleiga.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg leier en leilighet i en firemannsbolig hvor det drypper dusjvann og skitt fra naboens baderoms-sluk, det omtrent regelrett renner rett ned på mitt bad. Det er mange måneder siden det først oppstod og det har dannet seg svertesopp i taket i mellomtiden. Huseier sa han skulle sende noen for å se på det, men ingen har kommet og han svarer ikke på purring. Har også klaget på vinduer i huset som ikke kan åpnes uten at de faller ut av skinnene og ned på plenen. Det er også tilknyttet høye fyringsutgifter sidene vinduene står skjevt lukket. Bobleplast of duc-tape må brukes om vinteren.

Har du snakket med naboen? Dersom det lekker vann fra badet til den/de som bor over deg, er det naboen som må ta grep for å rette feilen. 

 

Vinduer som løsner er en kjent feil på vinduer laget ca 2007-2009 av type "husmorvinduer" fra en produsent, husker ikke hvem det var. Der jeg bodde før, fikk jeg brev fra utbygger (BW) om at jeg måtte sjekke, eller få sjekket, om alle skruer var montert og faste, og at vinduene ikke måtte åpnes før dette var verifisert i orden.

Lenke til kommentar

Har du snakket med naboen? Dersom det lekker vann fra badet til den/de som bor over deg, er det naboen som må ta grep for å rette feilen. 

 

Ja, spurte samme dag som man oppdaget det første gang om han hadde oversvømmelse. Naboen snudde direkte hjem fra veien til jobb på minuttet uten å se noe. Bekreftet at han hadde dusjet for noen minutter siden før han dro. Men huseieren lovte å ta tak i det siden gulvet måtte rives opp.

 

Alle som bor i huset er leietakere forøvrig.

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Litt fra husleieloven: 

§ 2-10.Krav på retting av mangel

Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.
 
Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.

Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.

§ 2-11.Avslag i leie
Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.
 
...
 
§ 2-15. Rett til å holde leie tilbake
Leieren kan holde tilbake så mye av leien at det sikrer de kravene leieren har mot utleieren som følge av mangel eller forsinkelse.
 
...
 
§ 3-8.Deponering av omtvistet leie
Er partene uenige om hvilken leie som skal betales, kan avtalen ikke sies opp eller heves på grunn av manglende leiebetaling hvis leieren deponerer den omtvistede delen av leien i samsvar med annet ledd. Det samme gjelder hvis leieren vil motregne med krav som reiser seg av leieavtalen, og utleieren ikke godtar motregningen. Leieren skal gi utleieren melding om begrunnelsen for deponeringen og gi utleieren fjorten dagers frist til å medvirke til deponeringen. Fristen regnes fra meldingen er sendt.
Deponering etter første ledd skjer ved at beløpet settes inn på konto i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Beløpet, herunder renter, skal bare kunne disponeres av leieren og utleieren i fellesskap. Finansinstitusjonen skal likevel kunne utbetale beløpet i samsvar med rettskraftig dom eller annen avgjørelse som har virkning som rettskraftig dom.
Er utleierens manglende medvirkning eneste grunn til at deponering etter annet ledd ikke kan skje, kan avtalen ikke sies opp eller heves på grunn av manglende leiebetaling hvis leieren setter beløpet inn på egen konto atskilt fra leierens øvrige midler. Hvis utleieren på et senere tidspunkt vil medvirke til deponering etter annet ledd, plikter leieren innen rimelig tid å overføre beløpet til konto som nevnt i annet ledd.
 
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

 
Jeg forutsetter at det er snakk om "mangler" etter husleieloven, at du har "krevd" retting, og at manglene ikke er rettet innen "rimelig tid".
 
(Når det gjelder lekkasjen kan man kanskje argumentere for at det i hovedsak er utleiers problem, så lenge soppen ikke skaper farlig innemiljø. Men jeg mener leier vanligvis kan forvente et bad uten mugg og avløpsvann fra taket. Et annet mulig forsvar fra utleier er at du visste om vinduene når avtalen ble inngått.)
 
Du kan kreve avslag i leie "slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand". Dette gjelder fra første dag. Om utleier er uenig kan du unngå risiko for (lovlig) oppsigelse ved å deponere det omtvistede beløpet.
 
Du kan også få mangelen rettet selv og trekke utgiftene fra husleia. Det kan være lurt å se hen til hvor lenge du har tenkt å bo der, slik at du er sikker på at du kan få dekket hele beløpet ved å holde tilbake leie. Du bør også gi utleier en mulighet til å komme med innspill, slik at det blir vanskeligere å hevde at utgiftene ikke var "forsvarlige".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt off-topic som ikke har med saken å gjøre sånn ellers: 

6 mnd siden flyttet det en russer av den stereotypiske brautende, cocky sorten inn vegg i vegg. Arbeidsledig og damper i ett så det kommer inn gjennom dør og tynne vegger med vopvopvop fra sub gående i ett. Driter i å møke snø, og bruker fellesgangen som luftesjakt under matlaging. Nytter ikke si fra til han eller huseier.

 

Kill me now

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt off-topic som ikke har med saken å gjøre sånn ellers: 

6 mnd siden flyttet det en russer av den stereotypiske brautende, cocky sorten inn vegg i vegg. Arbeidsledig og damper i ett så det kommer inn gjennom dør og tynne vegger med vopvopvop fra sub gående i ett. Driter i å møke snø, og bruker fellesgangen som luftesjakt under matlaging. Nytter ikke si fra til han eller huseier.

 

Kill me now

 

Du bør gå til rettssak.

Lenke til kommentar

Litt off-topic som ikke har med saken å gjøre sånn ellers: 

6 mnd siden flyttet det en russer av den stereotypiske brautende, cocky sorten inn vegg i vegg. Arbeidsledig og damper i ett så det kommer inn gjennom dør og tynne vegger med vopvopvop fra sub gående i ett. Driter i å møke snø, og bruker fellesgangen som luftesjakt under matlaging. Nytter ikke si fra til han eller huseier.

 

Husleieloven: 

 

§ 5-2.Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

 

Hvis utleier ikke opprettholder "ro og orden" kan det også være en mangel etter husleieloven, jf. § 5-7. Det kan blant annet gi grunnlag for avslag i leie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...