Gå til innhold

Aktivt yrke men ikke for belastende


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har fått diagnosert sykdommen Bekhterev av legen, og har i samarbeid med lege og arbeidsgiver kommet frem til at jeg bør bytte yrke til ett som er mye mindre belastende enn elektriker som jeg er nå. Elektriker er ett veldig belastende yrke og det forberder ikke akkuratt situasjonen når jeg samtidig har sterke smerter fra sykdommen. Da jeg kun er 19 år skal jeg selvfølgelig omskolere meg med videre utdanning men jeg holder på fra før av med påbygg til generell studiekompetanse på deltid og er da ikke ferdig før jul 2019 med det og har da ikke mulighet og søke på noe før 2020. Så for det neste året skal jeg prøve fikse meg en jobb men vet ikke hva. Noen her med tips til yrker hvor du er aktiv men samtidig ikke sliter ut kropp som elektriker og murer f.eks. og kanskje tips til smarte utdanninger jeg kan søke på til neste år?

 

Håper på gode svar på bare kom med forslag!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Elektronikkbutikk eller kombinert el- og annet. Da er du bare ærlig om sykdommen og sier du ikke kan gjøre så mye fysisk, men du har god kunnskap og litt erfaring.

 

2) Rådgiver. Du kan fortsette å ta elektrokurs og bli en som folk konfererer med for råd og tips mot en pris. Det virker kanskje litt urealistisk at noen ville rådføre med noen som ikke ville gjort jobben, men det er ofte at noen bare vil ha en mening fra flere forskjellige elektrikere.

 

3) Finnes sikkert mange områder innen elektronikk som ikke er fysisk belastende. Som i første punkt, så kan du kanskje snakke med arbeidsgivere og spørre om det finnes muligheter for å jobbe med sykdommen din. Gjøre enklere og mer monotone oppgaver. Noen trives mer med å bruke kroppen, andre trives mer med små og møysommelige oppgaver. Være aktiv og prøve å inkludere deg. Går det ikke, så går det ikke, da har du gjort det du har kunnet.

 

4) Regner med du er sterkstrømselektriker. Svakstrømselektriker så kunne du kanskje jobbet mer med programmering, datamaskiner, terminaler, alarmsystemer og slike ting. Så å prøve å velge den retningen kunne jo vært en mulighet. Regner med du må legge en større innsats i matematikk da, men det er jo mange hackere og ungdom som blir supergode på slik elektronikk, som helt sikkert ikke kan særlig mye matematikk, men som forstår elektronikk natulig.

Lenke til kommentar

Trives jo i faget men hverken jeg eller noen i familien er gode i matte da jeg fra før har 2 i matte og forstår ingenting så føler jeg ingeniør og fagskole fort kan bli litt for hardt

 

Matematikk kan en bli god i, med innsats og interesse. Om interessen mangler er det dog mer eller mindre håpløst. Da er absolutt fagskolen ett bedre alternativ. Det er matematikk der også, men på ett helt annet nivå.

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at fysisk aktivitet er svært viktig for at sykdommen holdes i sjakk. Ergo derfor Jens Stoltenberg med samme lidelse er på hyppige joggeturer eller hva det går i med sikkerhetspoliti på slep.

 

Hva om du ble treningsinstruktur som stilling? Og får du dager du ikke klarer det så får du ta sykedager som alle andre som blir syk. Er det visse treningsformer du ikke takler så får du jo gi arbeidsgiver beskjed om ikke å sette deg opp på slike arbeidsoppgaver.

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at fysisk aktivitet er svært viktig for at sykdommen holdes i sjakk. Ergo derfor Jens Stoltenberg med samme lidelse er på hyppige joggeturer eller hva det går i med sikkerhetspoliti på slep.

 

Hva om du ble treningsinstruktur som stilling? Og får du dager du ikke klarer det så får du ta sykedager som alle andre som blir syk. Er det visse treningsformer du ikke takler så får du jo gi arbeidsgiver beskjed om ikke å sette deg opp på slike arbeidsoppgaver.

Jo, det er helt sant, er derfor jeg søker ett fysisk yrke med minimalt kontorarbeid. Det med elektriker er bare at det er veldig dårlige og statiske som ikke hjelper så mye på. Ett yrke med mye gåing er det beste har legen fortalt og har selv funnet ut at gåtur og litt stryketrening er bedre enn og slite mye på rygg og skuldrer som elektriker

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du skal være nervøs for fagskole og matematikk! Man starter veldig grunnleggende og man befinner seg i en helt annen setting (voksne folk som ønsker å lære). Dersom du ønsker å holde deg innen faget så tror jeg faktisk fagskole kan være lurt å vurdere. 

Lenke til kommentar

Jo, det er helt sant, er derfor jeg søker ett fysisk yrke med minimalt kontorarbeid. Det med elektriker er bare at det er veldig dårlige og statiske som ikke hjelper så mye på. Ett yrke med mye gåing er det beste har legen fortalt og har selv funnet ut at gåtur og litt stryketrening er bedre enn og slite mye på rygg og skuldrer som elektriker

Lagermedarbeider på et mellomstort lager. Spesielt på steder hvor det lagres ting som er for smått for truck. Den jobben er en 7,5 timer lang gåtur hver eneste dag.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har fått diagnosert sykdommen Bekhterev av legen, og har i samarbeid med lege og arbeidsgiver kommet frem til at jeg bør bytte yrke til ett som er mye mindre belastende enn elektriker som jeg er nå. Elektriker er ett veldig belastende yrke og det forberder ikke akkuratt situasjonen når jeg samtidig har sterke smerter fra sykdommen. Da jeg kun er 19 år skal jeg selvfølgelig omskolere meg med videre utdanning men jeg holder på fra før av med påbygg til generell studiekompetanse på deltid og er da ikke ferdig før jul 2019 med det og har da ikke mulighet og søke på noe før 2020. Så for det neste året skal jeg prøve fikse meg en jobb men vet ikke hva. Noen her med tips til yrker hvor du er aktiv men samtidig ikke sliter ut kropp som elektriker og murer f.eks. og kanskje tips til smarte utdanninger jeg kan søke på til neste år?

 

Håper på gode svar på bare kom med forslag!

Hmm, kanskje prosess operatør er noe for deg? Går ofte ut på og overvåke fabrikker, så jobben er ofte og gå rundt på fabrikken med papir og penn. Og logge temperaturer, oljetrykk osv. Noenganger sitter du i kontrollrommet og plåtter på skjermer og kjører fabrikken der. Men det er variabelt. Med lite fysisk arbeid, da evt mekaniske feil så ringer vi mekanikern. Automasjons feil så ringer vi automatikern.

 

Jeg liker ikke kontrollrom da det blir noe statisk og kjedelig, men kontrollrom er populært så lett og få byttet til seg et uteområde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Støtter forslaget om å holde seg innenfor elektro, men innenfor et mindre belastende arbeidsområde. Disclaimer: Jeg foreslår dette til mange... Men om du får nok fartstid innen et yrke, kan du ta ettårig lærerutdanning (PPU) for deretter å undervise i feltet ditt. FriFagbevelse skriver at nå trenger en ikke fem års yrkeserfaring for å få fagbrev - Det holder med ett år i et yrke, men det må være kommunikasjon med fylket og bedrift for å sørge for at det ene året er innholdsrikt nok.  (info: https://frifagbevegelse.no/nyheter/slik-tar-du-fagbrev-pa-jobb-med-full-lonn-6.158.548628.2e0dc0de60)

Det er forskjellige opptakskrav til PPU yrkesfag. På Høgskolen på Vestlandet sine nettsider leser jeg nå at det er krav om to års arbeidserfaring, fulltid. Vet ikke hvor lenge du har jobbet, eller om du har fagbrev for øvrig, men det kan altså være lurt å holde ut i arbeid en viss periode, for å ikke miste noen muligheter. Ett års arbeid for fagbrev og ett år til for å være innafor opptakskravet til PPU, kanskje ikke umulig å få til?

PPU er i seg selv et travelt og tidvis krevende studium, men når du er ferdig sitter du igjen med et yrke som ikke krever at en har fysikk som en gruvearbeider. Skulle du på sikt ønske å undervise i andre emner enn elektrofagene, så er det en drøss av nettstudium og samlingsbaserte studium som gir undervisningskompetanse. Det er ingenting i veien for at en lærer i elektro kan undervise i kunst og håndtverk, så lenge en har kompetanse (60 studiepoeng for å ikke få ufaglærtlønn)

Med PPUY og fagbrev lønnes du som adjunkt. Fra FriFagbevegelse.no (uten ansiennitet, etter det jeg forstår) : 

Gjennomsnittslønn for fagarbeidere med fagbrev og to års praksis i yrket:
• Elektriker 480.000 kroner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...