Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

TPMS, EU-kontroll (og reklamasjon?)


*F*

Anbefalte innlegg

Hei.

 

24,07.17 fikk jeg registrert min "nye" bruktimport USA Nissan Leaf på meg, jeg er da første norske registrerte eier av denne bilen. Opprinnelig ble den registrert i USA 10.06.14.

 

Jeg kjøpte av en forhandler som i tillegg tilbydde meg en ekstrapakke med DAB-adapter, vinterhjul og oppgradert ladekabel.

 

Sommerdekkene har TPMS, men vinterdekkene har ikke det, jeg har ikke brydd meg fordi jeg ikke ser behov for systemet. Men har nylig fanget opp at dette kanskje er noe som er lovpålagt, og man må ha for å få bilen igjennom på EU-kontroll?

I Utgangspunktet kunne jeg brukt sommerdekkene på EU-kontroll, men sommerdekkene er siden blitt stjålet, så jeg har altså ingen dekk med TPMS for øyeblikket.

 

Spørsmålene mine er egentlig:

- Er det krav til at bilen skal ha fungerende TPMS på EU-kontroll?

- Hvis ja, kan jeg reklamere til forhandler som har solgt meg ulovlige dekk?

Jeg husker ikke om jeg ble informert om manglende TPMS ved kjøp, men jeg ble ihvertfall ikke informert om at det var noe krav.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Biler solgt etter 1. November 2014 skal ha TPMS. Dette gjelder nok opprinnelig registreringsdato, altså i ditt tilfelle 10.06.2014. Slik jeg tolker det er det ikke krav til at din bil skal ha det.

 

Dekk uten TPMS er ikke ulovlige å verken selge eller bruke. Husk at de fleste eldre biler ikke har TPMS. Så du kan neppe kreve noe fra forhandler

 

Når det er sagt så er det noe som heter at dersom bilen din har utstyret, skal det fungere. Så når bilen din faktisk har TPMS, er det godt mulig at EU-kontrollen vil gi deg mangel dersom det ikke fungerer. 

 

Det enkleste er nok å sende en melding til Vegvesenet å høre. Føler dette er inni en slags gråsone, så det er ikke godt å si 100% sikkert hva som er riktig.

Lenke til kommentar

Hvor står dette?

Jeg har en 2015 modell uten TPMS (Ikke Leaf)

Jeg fant det her: https://vianor.no/informasjon-om-dekk/tpms-system/tpms-faq/

 

Ifølge EU-direktiv 661/2009 skal alle biler som er typegodkjent etter november 2012, og alle nye biler som er solgt etter november 2014, ha dekktrykkovervåkingssystem TPMS (Tire Pressure Monitoring System).

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Direktivene er komplisert lesing

 

The timetable for the introduction of specific new
requirements for the type-approval of vehicles should
take into account the technical feasibility of those
requirements. In general, the requirements should
initially apply only to new types of vehicle. Existing
types of vehicle should be allowed an additional time
period to comply with the requirements. Furthermore,
mandatory installation of tyre pressure monitoring
systems should initially apply only to passenger cars.
Mandatory installation of other advanced safety features
should initially apply only to heavy goods vehicles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min henvendelse til Statens Vegvesen var følgende:

 

 


24.07.17 fikk jeg registrert min "nye" bruktimport USA Nissan Leaf på meg, jeg er da første norske registrerte eier av denne bilen. Opprinnelig ble den registrert i USA 10.06.14. Bilen er levert med TPMS.

Spørsmålet mitt er, vil den godkjennes ved neste EU kontroll dersom jeg bruker hjul uten TPMS sensor?

 

Svaret jeg fikk var som følger:

 

Vi forstår at du ønsker veiledning angående: Dekktrykksensor

Alle biler reg første gang før 31.10-14 kan fjerne systemet uten forevisning på trafikkstasjon. Hvis man setter på hjul uten sensorer, vil man få en feil i varselsystemer. Alle varselsystemer på et kjøretøy skal virke, så du vil få mangel på PKK.

 

Min forståelse er at jeg da kan fjerne hele TPMS systemet og dermed og dermed slippe ha dette på EU kontroll. Men så lenge systemet er i bilen MÅ det virke.

 

Tolker jeg svaret rett her? Hvordan går jeg eventuelt frem for å fjerne systemet? (Jeg vet sistnevnte nok er et mer teknisk enn juridisk spm)

Lenke til kommentar

Her står det litt informasjon: https://www.speakev.com/threads/how-to-disable-the-tpms.88153/

 

Det ser ikke ut til at det kan deaktiveres

 

Men ser ut som du kan få programmerbare TPMS-ventiler relativt rimelig. Kjøper du det og et programmeringsverktøy, og får evt. et dekkverksted til å montere TPMS-ventilene og tar programmeringen selv, tror jeg du kan slippe unna forholdsvis billig.

Lenke til kommentar

Tolker jeg svaret rett her? Hvordan går jeg eventuelt frem for å fjerne systemet? (Jeg vet sistnevnte nok er et mer teknisk enn juridisk spm)

 

Nissan Leaf har vel CanBus kontrollsystem, da er TPMS så integrert med resten av elektronikken at det ikke kan "fjernes". Du kan muligens deaktivere varslene med riktig app/utstyr koblet på ODB2-porten.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...