Gå til innhold

Ny CPU, Hovedkort og RAM


Anbefalte innlegg

Jeg har over årene oppgradert skjermkort og stappet i mer RAM samt ny PSU.

 

MEN hovedkortet mitt og CPUen må være rundt 10 år gamle nå, jeg husker rett og slett ikke. 

 

Så jeg trenger hovedkort, RAM og CPU som står i stil til mitt GTX 1080TI, og som vil vare en del år.

Jeg har 850PSU så bør vel går greit, da jeg ikke skal overklokke osv. 

Vil helst ha noe i, Intel i serien, da jeg har hvert fornøyd med i7en min i mange år. 

 

Jeg har et 850PSU så bør vel holde. 

Jeg tror jeg skal begynne med 16gig RAM.

 

Så tar i mot all hjelp jeg kan få. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel Core i9-9900K

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING Hovedkort

G.Skill TridentZ DDR4-3600 C15 DC SR - 16GB (husk sett XMP profile i BIOS)

Noctua NH-D15S Prosessor-kjøler eller en god AIO vannkjøler ala NZXT Kraken X62. Kommer an på ditt kabinett.

Hva innebærer sett XMP profile?

 

Hvis det er snakk om at du må spare penger i 6+ måneder, så bør du vite at AMD kommer med sin Ryzen 3000 serie CPU'er en gang til sommeren, og en av disse kan bli et bedre valg enn 9900K.

Nei er ikke snakk om 6 måneder, mangler ikke så mye, men CPUen var dyrere enn forventet, jeg husket ikke at top modelene var så dyre. 

Lenke til kommentar

Hva innebærer sett XMP profile?

 

Det betyr at du går inn i BIOS på hovedkortet i seksjonen der du ser innstillinger for RAM. Så skrur du på "XMP profile" slik at dine RAM brikker kjører på den hastigheten som du har betalt for. Ellers setter BIOS dem til bare standard hastighet som er 2133/2666 Mhz omkring. De jeg satt opp til deg er 3600 Mhz.

 

 

Boxed kommer med stock Intel kjøler og den fancy esken. Stock Intel kjøler bør du IKKE bruke, men du kan selvsagt kjøpe boxed fordet om det er bare den som er tilgjengelig.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Boxed kommer med stock Intel kjøler og den fancy esken. Stock Intel kjøler bør du IKKE bruke, men du kan selvsagt kjøpe boxed fordet om det er bare den som er tilgjengelig.

Nei. Boxed betyr ikke at CPUen kommer med Intel kjøler. Det betyr bare at det kommer i eske, og ikke kommer på brett. Denne kommer ikke med kjøler hvis du kjøper "boxed".

 

Det henger igjen fra gamle dager at folk tror at boxed=med kjøler, men det er bare fordi at alle CPUer som ble solgt i eske hadde kjøler inkludert.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Nei. Boxed betyr ikke at CPUen kommer med Intel kjøler. Det betyr bare at det kommer i eske, og ikke kommer på brett. Denne kommer ikke med kjøler hvis du kjøper "boxed".

 

Det henger igjen fra gamle dager at folk tror at at boxed=med kjøler, men det er bare fordi at alle CPUer som ble solgt i eske hadde kjøler inkludert.

 

Lenge siden jeg kjøpte ny CPU :p

Uansett hvem gidder betale extra for den fancy esken da...

Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

 

Et annet spørsmål fra en som ikke har fulgt med i timen det siste tiåret.

Er det mulig å overføre bare Windows fra min gamle hardisk til en SSD.

Jeg har fått med meg at man kan clone osv, men den tar vel hele hardisken?

Går fint an å migrere Windows til ny SSD. Det er noen år siden jeg gjorde det, men da måtte den nye disken være like stor eller større enn den gamle disken/partisjonen. Usikker på hvordan det er nå. Uansett, du bør innstallere Windows på nytt når du setter inn nytt hovedkort. Det er å be om problemer å ikke gjøre det.
Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

 

Et annet spørsmål fra en som ikke har fulgt med i timen det siste tiåret.

Er det mulig å overføre bare Windows fra min gamle hardisk til en SSD.

Jeg har fått med meg at man kan clone osv, men den tar vel hele hardisken?

Du burde uansett installere clean install av windows, eller hvis du vil ha med alt bare kopiere hele over hele hardisken til ssden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...