Gå til innhold

Ny CPU, Hovedkort og RAM


Anbefalte innlegg

Jeg ville iallefall oppdatert til Windows 10, men nå kjenner ikke jeg windows 7 så godt da det jeg gjorde i 7 var pengeby og open office :p

Jeg har en gammal Win 7 disk, har ikke brukt den på mange år, da jeg har brukt samme gamle HDD i en evighet, så de gangene jeg har formartet hardisken har jeg bare gjort det gjennom vindows og da trenger man jo ikke koder og slikt. jeg er ikke en gang sikker på om jeg har CDkeyen.

Og jeg aner ikke om man fremdeles kan oppgradere fra Win 7 til 10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en gammal Win 7 disk, har ikke brukt den på mange år, da jeg har brukt samme gamle HDD i en evighet, så de gangene jeg har formartet hardisken har jeg bare gjort det gjennom vindows og da trenger man jo ikke koder og slikt. jeg er ikke en gang sikker på om jeg har CDkeyen.

Og jeg aner ikke om man fremdeles kan oppgradere fra Win 7 til 10

 

Når du bygger ny PC nå, så er det sterkt anbefalt å installere Windows på nytt. Windows 10 PRO får du til 12-15 dollar på Ebay, så du trenger ikke betale 2000 kr for lisens fra en norsk butikk. Dessuten for å spille nye spill fremover, så vil de funke best under Win10.

Lenke til kommentar

Når du bygger ny PC nå, så er det sterkt anbefalt å installere Windows på nytt. Windows 10 PRO får du til 12-15 dollar på Ebay, så du trenger ikke betale 2000 kr for lisens fra en norsk butikk. Dessuten for å spille nye spill fremover, så vil de funke best under Win10.

 

Jeg har windows 10, jeg tok den Win 7 til 10 oppgraderingen når år tilbake. så jeg tror jeg har Win 10 registert på min microsoft konto. 

Jeg bare lurer på hvordan jeg skal få den innstalert på en ny SSD. Jeg må jo ha windows for å komme på nett og laste ned Win 10. Men jeg kommer jo ikke på nett uten å først installere win 7 disken tror jeg....

Lenke til kommentar

Jeg har windows 10, jeg tok den Win 7 til 10 oppgraderingen når år tilbake. så jeg tror jeg har Win 10 registert på min microsoft konto. 

Jeg bare lurer på hvordan jeg skal få den innstalert på en ny SSD. Jeg må jo ha windows for å komme på nett og laste ned Win 10. Men jeg kommer jo ikke på nett uten å først installere win 7 disken tror jeg....

 

Folk installerer jo ikke Windows fra CD/DVD lenger som regel da. Man laster ned en ISO fil fra Microsoft, og bruker et program som f.eks Rufus til å legge over ISO fila på en USB pinne. Denne booter du så maskina med og installerer Windows. Du kjenner vel noen andre som har en PC?

Lenke til kommentar

Intel Core i9-9900K

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING Hovedkort

G.Skill TridentZ DDR4-3600 C15 DC SR - 16GB (husk sett XMP profile i BIOS)

Noctua NH-D15S Prosessor-kjøler eller en god AIO vannkjøler ala NZXT Kraken X62. Kommer an på ditt kabinett.

 

Ville si takk, jeg kjøpte disse delene og fått installert de.

Men det er et problem. Som en benchmark starta jeg Ghost Recon Wildlands, et spill jeg har rota rundt med grafikken mye før, det ser pent ut og er ganske bra optimalisert, jeg lå på ca. 45-55fps før oppgraderinga med noen fall nedi 30.

Men nå etter oppgraderinga har jeg 25fps.

Lenke til kommentar

Ville si takk, jeg kjøpte disse delene og fått installert de.

Men det er et problem. Som en benchmark starta jeg Ghost Recon Wildlands, et spill jeg har rota rundt med grafikken mye før, det ser pent ut og er ganske bra optimalisert, jeg lå på ca. 45-55fps før oppgraderinga med noen fall nedi 30.

Men nå etter oppgraderinga har jeg 25fps.

 

Har du formatert og lagt inn Windows 10 på nytt med alle oppdateringer og nyeste drivere?

 

Har du sjekket at CPU kjøleren har god kontakt med CPU? Huska du kjølepasta? (fordi kan hende din CPU throttler ned hastigheten under load pga unormale høye temps)

Lenke til kommentar

Har du formatert og lagt inn Windows 10 på nytt med alle oppdateringer og nyeste drivere?

 

Har du sjekket at CPU kjøleren har god kontakt med CPU? Huska du kjølepasta? (fordi kan hende din CPU throttler ned hastigheten under load pga unormale høye temps)

 

Kjølepasta er på, og temperaturen var 25-27c i bios.

Har ikke sjekka hva den er under spilling.

Jeg testa Metro Exodus og der ligger spillet ca. på det div benchmarks sier med mitt kort. 

Lenke til kommentar

Liten huskeliste :

 

- Flash BIOS til nyeste, load setup defaults, save and exit

- Gå inn i BIOS igjen og velg XMP profile for RAM (når den spør om du vil enable multicore enhancement, velger du nei)

Sett også opp vifteprofiler om du ikke har gjort det.

- Start opp med Win10 minnepenn og installer Windows på din SSD (som du bør sette som valg 1 i menyen i BIOS)

- Kjør alle oppdateringer fra Windows Update

- Last ned alle nyeste drivere for skjermkort, lydkort og hovedkort og legg inn disse

- Så kan du tweake Windows og legge inn alt annet

- Sjekk for max temps med dine valg av stresstester for både skjermkort og CPU (trenger ikke være Prime95...)

 

Valgte du Noctua D15S som kjøler for din 9900K, så anbefaler jeg ikke at du overklokker CPU. Nyt heller lite støy av å ha CPU vifta på middels/lav hastighet (f.eks ~800 rpm idle og ~1000-1200 rpm ved load)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også har vi denne XMP profilen(ja jeg har uendelig med n00b spørsmpål)

Jeg fant ikke noe enkel XMP profil knapp i biosen, da jeg googler finner jeg andre bios menyer enn den jeg har.

De flese ser ut som du må manuelt justere hastigheten. 

 

Mer info om XMP kan du finne her og her.

 

Du finner det her i BIOS :

 

post-10067-0-82816600-1551192032_thumb.jpg

 

(kan hende dine brikker har kun 1 profil - velg den som gir 3600 Mhz)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...