Gå til innhold

[Løst] Nytt nettverk bak Altibox (bridge)


OnetroM

Anbefalte innlegg

Altobox routeren min må restartes en gang eller to i måneden på det jevne og jeg skulle gjerne hatt mulighet til faste IP'r på noe utstyr hjemme. 

 

Tanken var å bridge Altibox og kjøre på med Ubiquiti-utstyr tilsvarende denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1834272

 

Altså en USG gateway/firewall, switch og et AP.

 

post-26777-0-10470200-1550654739_thumb.png

 

 

Spørsmålet blir da om jeg får problemer med signalet til TV-boksen, det var i alle ikke greit før å ta signalet fra noe annet enn routeren til Altibox. I så fall, er det noe annet jeg må tenke på eller er jeg noenlunde på rett spor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TV må hentes ut på eget uttak på hjemmesentralen i bridge modus. Hvis hjemmesentralen må restartes en eller to ganger i måneden hvorfor velge gå gjennom denne? Selv en amatør innen nettverk (meg) fikk til å skjøte fiberen som er i fiberconverteren (HET-3012). Men nok om det. I bridge modus må du i alle fall ha 2 kabler ut fra hjemmesentralen, da det er en port ut for internett og 3 (?) uttak for TV.

Lenke til kommentar

TV må hentes ut på eget uttak på hjemmesentralen i bridge modus. Hvis hjemmesentralen må restartes en eller to ganger i måneden hvorfor velge gå gjennom denne? Selv en amatør innen nettverk (meg) fikk til å skjøte fiberen som er i fiberconverteren (HET-3012). Men nok om det. I bridge modus må du i alle fall ha 2 kabler ut fra hjemmesentralen, da det er en port ut for internett og 3 (?) uttak for TV.

 

Jeg antar at den boksen låser seg fordi den ikke helt klarer å forholde seg til mange enheter på baksiden, torrent osv. Aner ikke hva som plager den, men jeg avlaster vel igrunn greit om den bare står i bridge mode? 

Den har for øvrig 4 porter og det er likegyldig hvem jeg putter TV i eller kobler min switch i. 

Skjøte fiberen å trekke den opp i boden bruker jeg ikke noe tid på, men hvis jeg egentlig bare kan hoppe over hele Altibox-routeren og gå fra modemet og rett i en evt USG, så hadde jo det vært knall. Men jeg kan ikke nok om akkurat dette. Dog har jeg sett på grensesnittet til Ubiquity og det er såpass enkelt at jeg klarer å sette det opp selv, gitt at jeg får nett i første omgang og TV-signalene videre inn på switchen bak. 

På den annen side, hvis routeren gir ut TV-signaler på egne porter selv i bridge mode, så kan jeg leve med det også.

Lenke til kommentar

Du kan enten koble nettverkskabelen fra fiberkonverteren rett i en egen router, eller om du har router med SFP port koble fiberen rett i routeren, må ha et skjøtestykke og en kabel fra SC til LC plugg.

 

Det står beskrevet framgangsmåte på freak.no "Den store altibox tråden."

 

Men om du har lite peiling kan det være en del knot for å komme i mål. Kjøpte meg selv en Mikrotik RB3011 router jeg fikk kobla opp med fiber rett i routeren.

 

Har konfigurert med gjestenettverk til hybelen, eget nettverk til TV'ene og ytterligere et eget for mitt interne LAN.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har konverteren udugelig plassert bak TV'n i stua etter forrige huseier. Trakk ethernet opp i boden i 2.etg og satt Altibox-routeren der. Ethernet tilbake ned igjen til TV-boks og annet utstyr mm. Så jeg må nok la konverteren stå der den gjør, selvom det suger å ha absolutt alt annet utstyr i boden på UPS, mens den boksen faller ut når strømmer går :p

 

Jeg har ikke spesielt mye peilig på nettverksoppsett, men har litt erfaring med Ubiquity og det er inutitivt for normalt oppsett, faste IP internt huset, gjestenett osv. Det er igrunn det jeg trenger, målet er bare mer stabilt nett over tid.

Dette blir selvsagt litt mer i kategorien "nice to have" fremfor "need to have", men litt moro må man ha det også (selvom jeg aner endel frustrasjon i oppsettet her :p)

 

Takk for tips om freak.no

Lenke til kommentar

Blir nok ikke noe skjøting. Må i så fall dra fiberen via en kabellist via to innvendige hjørner, to gjennomføringer i vegg og ett etasjeskille. Bøyeradiusen får seg noen seriøse utfordringer på den turen, så selvom det hadde vært digg å fått alt opp i boden så legger jeg den delen av prosjektet vekk.

 

Komponentene er uansett bestilt, så får se hvor det butter i løpet av uka ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppsummert: 

 

Altibox - routeren (FMG) settes i Bridge Mode via brukergrensesnittet på Min Side hos Altbox.no. 

TV-signaler må tas fra routeren på en eller flere av portene: M2N, Lan1 eller Lan2

 

Nett får man via LAN3

 

Jeg har satt opp Gateway (USG), Switch og et trådløs accespunkt.

Oppsettet via Unify-software gikk helt smertefritt og kan styres via PC eller app på mobilen. 

Ingen problemer overhodet.

Lenke til kommentar

Oppsummert: 

 

Altibox - routeren (FMG) settes i Bridge Mode via brukergrensesnittet på Min Side hos Altbox.no. 

TV-signaler må tas fra routeren på en eller flere av portene: M2N, Lan1 eller Lan2

 

Nett får man via LAN3

 

Jeg har satt opp Gateway (USG), Switch og et trådløs accespunkt.

Oppsettet via Unify-software gikk helt smertefritt og kan styres via PC eller app på mobilen. 

Ingen problemer overhodet.

 

Og med smertefritt mener du at du slipper å restarte hjemmesentralen?

 

Mulig å få screenshot av innstillingene dine på USG?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...