Gå til innhold

Hva er vitsen i å være skattemessig emigrert fra Norge i Spania?


Janbanan123

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal eksportere uføretrygden til Spania og har skjønt at for å slippe forskuddstrekk for skatten i Norge så må jeg levere bostedsbekreftelse og legge den ved søknaden om frikort.

 

Hva er vitsen i å være skattemessig emigrert fra Norge når jeg kan gjøre det slik som ovenfor hvert år og slippe skatt i henhold til skatteavtalen mellom Norge og Spania?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Inntil du er skattemessig emigrert, er du fullt ut skattepliktig til Norge, å betaler skatt som om du bodde i Norge.

Du slipper nok ikke unna.

Du får dog fratrekk i Spania, for den skatten du har betalt til Norge, uten at det hjelper noe, skattenivået er høyere i Norge.

 

Først når du er skattemessig emigrert, etter fire år, er du kun skattepliktig til Spania, og vil for det meste slippe skatt ettersom det er fint lite skatt på trygd og pensjon i Spania.

 

Du må likevel levere en del dokumentasjon for å slippe norsk kildeskatt på 15%, som du ikke skal betale på grunn av skatteavtalen mellom Spania og Norge.

 

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Inntil du er skattemessig emigrert, er du fullt ut skattepliktig til Norge, å betaler skatt som om du bodde i Norge.

Du slipper nok ikke unna.

 

Du får dog fratrekk i Spania, for den skatten du har betalt til Norge, uten at det hjelper noe, skattenivået er høyere i Norge.

 

Først når du er skattemessig emigrert, etter fire år, er du kun skattepliktig til Spania, og vil for det meste slippe skatt ettersom det er fint lite skatt på trygd og pensjon i Spania.

 

Du må likevel levere en del dokumentasjon for å slippe norsk kildeskatt på 15%, som du ikke skal betale på grunn av skatteavtalen mellom Spania og Norge.

 

 

 

Det der er ikke korrekt. Spørsmålet mitt er fortsatt: Hva er fordelen med å være skattemessig emigrert?

 

Slutt å skriv her når du ikke har peiling på hva du snakker om.

Lenke til kommentar

tror det er slik at de trekker 23 prosent + 5 prosent trygdeavgift på inntekt fra uføretrygden.

 

ved å melde skatteflytting til Spania betaler man da en skatt på 15 prosent av den inntekten du har. før var dette tallet 0 prosent slik at man ikke betalte skatt på trygd ved å bo i andre land. 

 

Siv Jensen innførte vel denne regelen om 15 prosent skattetrekk for utenlandsboende personlig da hun ble finansminister om jeg ikke tar feil. 

 

EDIT: så du betaler 13 prosent mindre i skatt sammenlignet med å bo i Norge. 

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar

ved å melde skatteflytting til Spania betaler man da en skatt på 15 prosent av den inntekten du har. før var dette tallet 0 prosent slik at man ikke betalte skatt på trygd ved å bo i andre land. 

 

Siv Jensen innførte vel denne regelen om 15 prosent skattetrekk for utenlandsboende personlig da hun ble finansminister om jeg ikke tar feil.

 

Skatteavtalen med Spania gjør at nordmenn bosatt i Spania ikke betaler kildeskatt til Norge.

 

Det der er ikke korrekt. Spørsmålet mitt er fortsatt: Hva er fordelen med å være skattemessig emigrert?

 

Slutt å skriv her når du ikke har peiling på hva du snakker om.

Hva mener du ikke er korrekt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skatteavtalen med Spania gjør at nordmenn bosatt i Spania ikke betaler kildeskatt til Norge.

 

 

har du kilder for dette?

 

er det slik at Siv Jensen bare krever skatt fra pensjonerte innvandrere fra muslimske land som drar hjem til sine fødeland ved endt arbeidsliv (ettersom de som drar til Spania er utelukkende eldre etniske nordmenn og ofte stemmer Frp)? kan ikke stemme og virker veldig urettferdig...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

har du kilder for dette?

 

er det slik at Siv Jensen bare krever skatt fra pensjonerte innvandrere fra muslimske land som drar hjem til sine fødeland ved endt arbeidsliv (ettersom de som drar til Spania er utelukkende eldre etniske nordmenn og ofte stemmer Frp)? kan ikke stemme og virker veldig urettferdig...

 

 

Det gjelder følgende unntak fra skatteplikten for personer bosatt i Spania:

  • Personer som kan dokumentere at de er bosatt i Spania etter skatteavtalen mellom Norge og Spania, har krav på skattefritak i Norge.

 

 

Skatteavtalen mellom Norge og Spania

Etter skatteavtalen mellom Norge og Spania artikkel 18 skal pensjon og uføreytelser bare skattlegges i det landet mottakeren er bosatt. Dette innebærer at pensjonen/uføreytelsen ikke skal skattlegges i Norge når du kan dokumentere at du er skattemessig bosatt i Spania etter skatteavtalen.

 

 

 

Forskuddstrekk for inntektsåret 2019

Mener du at din pensjon/uføreytelse er skattefri i Norge etter skatteavtalen med Spania, må du henvende deg til skattekontoret og søke om frikort.

Søker du om frikort for 2019 må du:

  • opplyse hvem som utbetaler pensjonen/uføreytelsen
  • legge ved en bostedsbekreftelse (Residencia Fiscal en España. Convenio) fra spanske skattemyndigheter
Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

så hva er skatteraten i Spania? over 15 prosent? 

 

man tjener jo uansett. du kan velge å betale i Norge og slippe unna med 15 prosent eller få en lavere skatt i Spania, ut i fra det du skriver. 

 

Nei du kommer faktisk unna både 15 prosent i Norge og med null skatt i Spania på uføretrygd så lenge du er 100% ufør og beviser at du er skattemessig bosatt i Spania.

 

Skatten på uføreytelser er 0 på 100% uføre og så blir den høyere jo mindre ufør du er.

 

Tingen er: Hva er vitsen med å emigrere skattemessig nå jeg kan bevise hvert år at jeg er skattemessig bosatt i Spania og på den måten få frikort fra Norge?

Lenke til kommentar

har du kilder for dette?

 

er det slik at Siv Jensen bare krever skatt fra pensjonerte innvandrere fra muslimske land som drar hjem til sine fødeland ved endt arbeidsliv 

 

Det har ingenting med Siv Jensen å gjøre, men skatteavtalen med de forskjellige landene.

 

For Spania, og også Pakistan, har Norge skatteavtaler som gir bostedslandet eksklusiv rett beskatning, slik at man slipper kildeskatten i Norge, mens i for eksempel Sverige, må man fremdeles betale 15% kildeskatt til Norge.

 

 

Fra man flytter, frem til utgangen av det tredje kalenderåret, altså opptil fire år etter flytting, er man uansett å anse som skattemessig hjemmehørende i Norge (forutsatt botid osv), og betaler skatt til Norge som om man bodde i Norge.

 

Det er først etter tre til fire år, at man slipper skatt til Norge, eller eventuelt må betale kildeskatt dersom man bor i et land som ikke har skatteavtale som fritar for kildeskatten.

 

 

så hva er skatteraten i Spania? over 15 prosent? 

 

Tidligere valgte spanske myndigheter å ikke ta noe skatt av norske pensjoner, men det har endret seg, man betaler i dag noe skatt, jeg er usikker på hvor mye, men antar det er betydelig mindre enn 15%.

 

 

 

Tingen er: Hva er vitsen med å emigrere skattemessig nå jeg kan bevise hvert år at jeg er skattemessig bosatt i Spania og på den måten få frikort fra Norge?

 

Hva mener du med "frikort"?

 

Du er ikke skattemessig emigrert før etter tre til fire år, og dette skjer automatisk, inntil den dagen betaler du full skatt i Norge, som om du bodde i Norge?

 

Det er ikke noe forskjell på "skattemessig bosatt" eller "skattemessig emigrert", du kan være bosatt i Spania, men skattemessig bosatt i Norge, folkeregisteret og ligningskontoret benytter forskjellige regler.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har ingenting med Siv Jensen å gjøre, men skatteavtalen med de forskjellige landene.

 

For Spania, og også Pakistan, har Norge skatteavtaler som gir bostedslandet eksklusiv rett beskatning, slik at man slipper kildeskatten i Norge, mens i for eksempel Sverige, må man fremdeles betale 15% kildeskatt til Norge.

 

 

Fra man flytter, frem til utgangen av det tredje kalenderåret, altså opptil fire år etter flytting, er man uansett å anse som skattemessig hjemmehørende i Norge (forutsatt botid osv), og betaler skatt til Norge som om man bodde i Norge.

 

Det er først etter tre til fire år, at man slipper skatt til Norge, eller eventuelt må betale kildeskatt dersom man bor i et land som ikke har skatteavtale som fritar for kildeskatten.

 

 

 

Tidligere valgte spanske myndigheter å ikke ta noe skatt av norske pensjoner, men det har endret seg, man betaler i dag noe skatt, jeg er usikker på hvor mye, men antar det er betydelig mindre enn 15%.

 

 

 

 

Hva mener du med "frikort"?

 

Du er ikke skattemessig emigrert før etter tre til fire år, og dette skjer automatisk, inntil den dagen betaler du full skatt i Norge, som om du bodde i Norge?

 

Det er ikke noe forskjell på "skattemessig bosatt" eller "skattemessig emigrert", du kan være bosatt i Spania, men skattemessig bosatt i Norge, folkeregisteret og ligningskontoret benytter forskjellige regler.

 

Jo det er to forskjellige ting. Når du er skattemessig emigrert må du oppfylle strenge krav til å ikke ha noen som helst bånd til Norge. 

 

For at ditt skattemessige bosted i Norge skal opphøre ved utflytting må du godtgjøre:

  • at du har tatt fast opphold i utlandet
  • at du ikke har oppholdt deg i Norge i en eller flere perioder som overstiger 61 dager i inntektsåret
  • at du eller dine nærstående (ektefelle, samboer, barn) ikke disponerer bolig i Norge

Å være skattemessig bosatt i Spania er fordi Spania krever inntektsskatt av deg hvis du er i Spania i mer enn 183 dager i året. 

 

Du kan fint være skattemessig bosatt i Spania og måtte betale skatt der fordi du bor der fast, men du skal da ikke betale skatt i Norge også! Det er derfor du søker om frikort i Norge når du bor i Spania fast. 

 

Det du sier er korrekt, man skal betale skatt til Norge de 4 første årene, men ikke i praksis. I praksis søker du om frikort så du slipper å betale for så å kreve det tilbake.

Lenke til kommentar

Du kan fint være skattemessig bosatt i Spania og måtte betale skatt der fordi du bor der fast, men du skal da ikke betale skatt i Norge også! Det er derfor du søker om frikort i Norge når du bor i Spania fast. 

 

Det du sier er korrekt, man skal betale skatt til Norge de 4 første årene, men ikke i praksis. I praksis søker du om frikort så du slipper å betale for så å kreve det tilbake.

 

Det er i så fall finjuss fastsatt av skatteavtalen mellom Norge og Spania, og unntak fra generelle regler.

 

Så vidt jeg kan se, sier Artikkel 18 i skatteavtalen med Spania, at det kun er staten man bor i som har rett til beskatning.

 

Horvidt plikten til å være skattemessig emigrert da plutselig bortfaller, vet ikke jeg, kanskje @Krikkert vet det ?

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er i så fall finjuss fastsatt av skatteavtalen mellom Norge og Spania, og unntak fra generelle regler.

Så vidt jeg kan se, sier Artikkel 18 i skatteavtalen at det kun er staten man bor i som har rett til beskatning, altså Spania dersom man bor der, hvorvidt plikten til å være skattemessig emigrert da plutselig bortfaller, vet ikke jeg, kanskje @Krikkert vet det ?

 

Ja det er akkurat det, jeg sliter med å se fordelen med å være skattemessig emigrert når jeg får de samme fordelene uten å være emigrert.

 

Det er ingen plikt til å være skattemessig emigrert så vidt jeg vet. Hvis du ikke oppfyller kravene så blir bare prosessen skjøvet lengre fram i tiden til du oppfyller kravene.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

 

 

Hva mener du med "frikort"?

 

Du er ikke skattemessig emigrert før etter tre til fire år, og dette skjer automatisk, inntil den dagen betaler du full skatt i Norge, som om du bodde i Norge?

 

Det er ikke noe forskjell på "skattemessig bosatt" eller "skattemessig emigrert", du kan være bosatt i Spania, men skattemessig bosatt i Norge, folkeregisteret og ligningskontoret benytter forskjellige regler.

 

Dette stemmer ikke helt, det er ingen automatikk i at man blir skattemessig emigrert, for å få skattemessig emigrasjon så må man først levere selvangivelse hos de Spanske skattemyndighetene. Deretter så må man søke om å få et dokument som heter Residencia Fiscal en Espana. Convenio. Dette dokumentet skal leveres sammen med den Norske selvangivelsen samt en egenerklæring.

 

Når det er gjort så får man igjen skatten som er betalt inn til Norske skattemyndigheter når skatteoppgjøret kommer.

Dette må man gjøre i tre år etter det året man flytter ut for å bli skattemessig emigrert, merk at man trenger ikke betale skatt til Spania for å få dette dokumentet.

 

Uførepensjon på 100% trenger ikke nødvendigvis å bli skattlagt i Spania, men det kommer helt an på ordlyden som blir brukt i oversettelsen av vedtaket fra NAV. Kommer man med et dokument som sier "discapacidad 100%" så ser de rart på en, da er man nemlig helt grønnsak etter den tolkingen som Spanske myndigheter bruker.

Det riktige er "Discapacidad permanente absoluta"

 

Fordelen med å bli skattemessig emigrert er at man kun betaler 8.2% for medlemskap i folketrygden og ingenting til Spania hvis man er heldig.

 

Hvis man derimot ikke ordner med skattemssig emigrasjon så må man betale skatt til Norge som er en god del høyere enn 8.2% og risikerer også å få Spanske skattemyndigheter på nakken hvis man ikke har registrert seg som skattebetaler i Spania. Det kan være veldig kjipt for man risikerer å bli skattet så mye som tre år tilbake i tid.

Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke helt, det er ingen automatikk i at man blir skattemessig emigrert, for å få skattemessig emigrasjon så må man først levere selvangivelse hos de Spanske skattemyndighetene. Deretter så må man søke om å få et dokument som heter Residencia Fiscal en Espana. Convenio.

 

Vel, med "automatisk", så mener jeg at man normalt automatisk vil være skattemessig emigrert etter tre til fire år, men man må selvfølgelig oppfylle de tre hovedkravene, samt at det er skatteyteren som har dokumentasjonskravet, slik at helt automatisk er det egentlig ikke.

 

Dersom man har bodd lengre enn ti år i Norge, så må man må altså ha fast opphold i utlandet, ikke oppholde seg i Norge i en eller flere perioder som overstiger 61 dager, og at man selv, eller nærstående ikke disponerer bolig i Norge.

 

Dette er hovedkravene, oppfyller man disse i de påfølgende tre kalenderår etter utflytting, så blir man skattemessig emigrert, inntil den tid er man fult ut skattepliktig til Norge, med mindre skatteavtalen med bostedslandet sier noe annet.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ikke for å kuppe tråden, men hvor skatter man av trygden og kapitalinntekter om man disponerer bolig i begge land men er mer enn 183 dager i Spania? Er det slik at de fond/investeringer og kontoer man måtte ha også må overføres til spansk bankvesen?

Slik jeg har forstått dette så blir man skattepliktig begge land og Norge vil da aldri slippe taket i deg slik at man må fortsette med frikort/få tilbake innbetalt skatt i Norge hvert år.

Den eneste fordelen ved å emigrere må være å slippe alt styret med å dokumentere overfor norsk skatteetat.

Lenke til kommentar

Ikke for å kuppe tråden, men hvor skatter man av trygden og kapitalinntekter om man disponerer bolig i begge land men er mer enn 183 dager i Spania? Er det slik at de fond/investeringer og kontoer man måtte ha også må overføres til spansk bankvesen?

 

Slik jeg har forstått dette så blir man skattepliktig begge land og Norge vil da aldri slippe taket i deg slik at man må fortsette med frikort/få tilbake innbetalt skatt i Norge hvert år.

 

Den eneste fordelen ved å emigrere må være å slippe alt styret med å dokumentere overfor norsk skatteetat.

 

 

Da er du ansett som skattemessig bosatt i Spania, men ikke skattemessig emigrert fra Norge. Du skal da betale inntektsskatt på trygd til Spania, men kapital inntekter tror jeg også du skal betale til Spania og så beviser du til den norske skatteetaten at du har gjort det.

 

Så vidt jeg vet så kan du fortsette å ha fond i Norge, men du må oppgi formue osv på den spanske selvangivelsen.

 

Nei jeg tror faktisk du slipper å dokumentere hvert år for å få frikort, jeg mener å ha hørt at første året er nok.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...