Gå til innhold

Elon Musk lager Internett i verdensrommet som gir deg én gigabit per sekund – nå skal én million bakkestasjoner bygges


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vent, what? Bakkestasjoner? Skal man ikke kunne slappe en mottaker på utsiden av huset og få det inn rett fra satellittnetverket? Utstyr jeg kan kjøpe for en rimelig penge?

 

Om det fremdeles er behov for kommersielle bakkestasjoner virker jo dette som en veldig dyr og overdrevet løsning for å få Internet til plasser som idag ikke har det?

 

Det er jo ikke som om kabeltrekk er eneste løsningen her nede heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vent, what? Bakkestasjoner? Skal man ikke kunne slappe en mottaker på utsiden av huset og få det inn rett fra satellittnetverket? Utstyr jeg kan kjøpe for en rimelig penge?

 

Om det fremdeles er behov for kommersielle bakkestasjoner virker jo dette som en veldig dyr og overdrevet løsning for å få Internet til plasser som idag ikke har det?

 

Det er jo ikke som om kabeltrekk er eneste løsningen her nede heller.

 

Ehh..

Som nevnte i artikkelen er dette VLEO-satellitter. Disse er ikke geostasjonære slik som f.eks. kommersielle TV-satellitter er. Med andre ord må kundeplassert utstyr til enhver tid posisjonere seg mot et hurtig og alltid bevegelig mål på himmelen. Tviler på at det i det hele tatt finnes privatpersoner med denslags innefor egne tomtegrenser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ehh..

Som nevnte i artikkelen er dette VLEO-satellitter. Disse er ikke geostasjonære slik som f.eks. kommersielle TV-satellitter er. Med andre ord må kundeplassert utstyr til enhver tid posisjonere seg mot et hurtig og alltid bevegelig mål på himmelen. Tviler på at det i det hele tatt finnes privatpersoner med denslags innefor egne tomtegrenser.

Ehh..

 

Ja, da bruker man en tracker som vi har hatt i titallsår.

 

post-100211-0-95797000-1550137438_thumb.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du får holde deg til ISDN fra Telenor da vet du, Rudde.

Har 0,5 Gbit synkron fiber jeg. Men om du regnet med å bruke dette systemet for gigabit hjemme må du nok vente lenge. Ikke bare fordi det er et ambisiøst prosjekt, men også fordi det primære nettverket de sender opp i første omgang ikke kommer til å ha dekning nord for København.

Lenke til kommentar

 

Ehh..

Som nevnte i artikkelen er dette VLEO-satellitter. Disse er ikke geostasjonære slik som f.eks. kommersielle TV-satellitter er. Med andre ord må kundeplassert utstyr til enhver tid posisjonere seg mot et hurtig og alltid bevegelig mål på himmelen. Tviler på at det i det hele tatt finnes privatpersoner med denslags innefor egne tomtegrenser.

Ehh..

 

Ja, da bruker man en tracker som vi har hatt i titallsår.

 

post-100211-0-95797000-1550137438_thumb.jpg

Nei, det gjør en ikke. En bruker Phased Array Beamforming. Dette innebærer ikke at noe skal bevege seg. Det er en antenne som sender/mottar signalet i forskjellige retninger ved hjelp av bølgeteori og forsterkning osv. Denne større antenne er bygget opp av flere mindre antenner i en array. https://en.wikipedia.org/wiki/Phased_array

Lenke til kommentar

Det er nok ikke beregnet at hver sluttbruker skal ha hver sin basestasjon, men at en basestasjon skal dekke et visst antall sluttbrukere. F.eks på et cruiseskip eller andre større båter, fly, osv. En landsby i Afrika kan få seg en basestasjon og dekke sluttbrukerne med wifi. Samme kan gjøres med et lite sted på en øy i Nord-Norge uten fiber eller 4G. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok ikke beregnet at hver sluttbruker skal ha hver sin basestasjon, men at en basestasjon skal dekke et visst antall sluttbrukere. F.eks på et cruiseskip eller andre større båter, fly, osv. En landsby i Afrika kan få seg en basestasjon og dekke sluttbrukerne med wifi. Samme kan gjøres med et lite sted på en øy i Nord-Norge uten fiber eller 4G.

Ser definitivt verdien i større kommersielle skip og fly. Men landsbyer og øyer i nord-norge er jeg ikke helt enig i. Om de ikke har råd til å installere utstyr som allerede eksisterer og løser nøyaktig samme problem som dette vil løse. Så vil de antageligvis ikke ha råd til denne løsningen heller.

 

Om det er noe SpaceX skal sponse, for å få de over på et form for abonnement så er jo det en annen sak, og en fair sak. Men om ingen har tatt deg bryet å trekke luftlinje dit tidligere for å så profittere av abonnement, så har jeg vanskelig for å se hvordan SpaceX skal gjøre det. Og spesielt når infrastrukturen deres avhenger av et mesh nettverk av 12 000 satellitter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser definitivt verdien i større kommersielle skip og fly. Men landsbyer og øyer i nord-norge er jeg ikke helt enig i. Om de ikke har råd til å installere utstyr som allerede eksisterer og løser nøyaktig samme problem som dette vil løse. Så vil de antageligvis ikke ha råd til denne løsningen heller.

 

Om det er noe SpaceX skal sponse, for å få de over på et form for abonnement så er jo det en annen sak, og en fair sak. Men om ingen har tatt deg bryet å trekke luftlinje dit tidligere for å så profittere av abonnement, så har jeg vanskelig for å se hvordan SpaceX skal gjøre det. Og spesielt når infrastrukturen deres avhenger av et mesh nettverk av 12 000 satellitter.

Poenget med Starlink er jo at det skal være vesentlig raskere og vesentlig rimeligere enn eksisterende satellittbaserte løsninger. Selvfølgelig blir det abonnenter i forskjellige former. Fordelen SpaceX har er at de kan sende opp sine satellitter til en ekstremt mye lavere pris pr. stk. enn tidligere tilbydere, siden de har full kontroll på hele verdikjeden. Altså gjenbrukbare raketter som kan frakte svært mange satellitter pr. oppskytning. Jeg har sett tall som hentyder langt over 100 satellitter pr. oppskytning. 

 

Fiber er selvfølgelig det beste men kan koste svært mye å legge. F.eks til hyttefeltet vårt ville det kostet mange millioner kroner å få fram en fiberkabel. Men det ligger også slik til at om vi satte opp en liten bu på et sentralt sted med mottager + wifi-utstyr, noen batterier og et par solcellepaneler til drift (jeg forutsetter at strømforbruket er ganske lavt) ville vi kunne dekket ihvertfall 11 hytter med 1Gbit/s internett. Hyttene ville bare trengt en wifi-mottager med en liten panelantenne på utsiden. Utstyr til maks et par tusen. 

 

Pr. nå kjører jeg med 4G via to 1m lange utendørsantenner (på en mobiltelefon er det bortimot null dekning), det gir meg 25Mbit/s så vi kan streame og ringe via Wifi. Men et godt abonnement koster litt (har 100GB mobilt bredbånd fra Talkmore til 599,- + mva.) og hastigheten blir fort for lav i de periodene mange er på hyttene (påske, vinterferie osv.). Så Starlink kan fort blir aktuelt for oss om prisingen er ok. Jeg kan evt. montere alt utstyr på hytta mi også, da vil det kanskje dekke 7-8 hytter til. Så kan jeg heller videreselge tilgang til de. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du får holde deg til ISDN fra Telenor da vet du, Rudde.

Har 0,5 Gbit synkron fiber jeg. Men om du regnet med å bruke dette systemet for gigabit hjemme må du nok vente lenge. Ikke bare fordi det er et ambisiøst prosjekt, men også fordi det primære nettverket de sender opp i første omgang ikke kommer til å ha dekning nord for København.

Eg ser at "synkron" blir brukt om lik opp og nedfart, og det er litt deprimerande at også nettleverandørane gjør denne feilen. Korrekt er "symmetrisk".

 

Synkron ifølge store norske leksikon:

"Synkron, samtidig; (om svingninger) som skjer i takt. To signaler er synkrone hvis det er et gitt faseforhold mellom samsvarende, signifikante tidspunkter i de to signalene."

 

Symmetri: "Symmetri er et riktig og balansert forhold mellom et heles enkelte deler, eller det at en gjenstand eller et bilde er lik på begge sider."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenk om større områder hadde slik dekning med WiFi til sluttbrukere, som en del av samfunnets infrastruktur.

Så denne gravingen til slutt ble unødvendig.

Eventuelt supplert med fiber eller "trådløs fiber" I utkantene.

Noen sa nylig at "trådløs fiber" skulle bort, altså denne siste biten som man med radioforbindelse, slipper å "grave ned".

Rundt i alle utkantene må det bli lenge å vente om kabler skal strekkes og graves ned i hytt(er) og pine, særlig der det er mere berg enn jord.

Vi kaller det vel ikke steinrøysa helt uten grunn.

Det må gjerne være trådløst for min del.

Lenke til kommentar

Poenget med Starlink er jo at det skal være vesentlig raskere og vesentlig rimeligere enn eksisterende satellittbaserte løsninger. Selvfølgelig blir det abonnenter i forskjellige former. Fordelen SpaceX har er at de kan sende opp sine satellitter til en ekstremt mye lavere pris pr. stk. enn tidligere tilbydere, 

Tipper Elon Musk har i tankene å utkonkurrere dyre systemer som Inmarsat eller Global Xpress.

Eller presse disse på pris. 

 

Dessuten, finnes det allerede usymmetriske systemer med "downlink" fra satellitt, men "uplink" via land-nettet.

Kanskje SpaceX vil ha denne muligheten? Noe for folk med innbilt strålesyke?

10689733_10152637731610861_4582032708349

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...