Gå til innhold

Canon lanserer enda et speilløst FF kamera "RP"


Anbefalte innlegg

I dag har Canon lansert RP fullformat kamera til en pris av 15599.- ink. EF/EF-S adapter, salgstart i slutten av februar.

 

EOS RP – nøkkelfunksjoner:

  • 26,2 megapikslers fullformat CMOS-sensor
  • Lett hus med ramme i magnesiumlegering
  • Dual Pixel CMOS AF
  • 4K film
  • DIGIC 8-prosessor

Full spesifikasjoner i spoiler, og her er link til Canon Norge sin pressemelding.

 

Hvis du hiver deg rundt og trykker "kjøp" så vær sikker at du ikke har funnet RP-108 fotopapir istedenfor :p

 

Hands on hos DP m/masse bilder

 

 

IMAGE SENSOR
Type 35.9 x 24 mm CMOS
Effective Pixels Approx. 26.2 Megapixels
Total Pixels Approx. 27.1 Megapixels
Aspect Ratio 3:2
Low-Pass Filter Built-in/Fixed
Sensor Cleaning EOS integrated cleaning system
Colour Filter Type Primary Colour
IMAGE PROCESSOR
Type DIGIC 8
LENS
Lens Mount RF (EF and EF-S lenses can be attached using Mount Adapter EF-EOS R, Control Ring Mount Adapter EF-EOS R, or Drop-

In Filter Mount Adapter EF-EOS R. EF-M lenses are not compatible)
Focal Length Equivalent to 1.0x the focal length of the lens with RF and EF lenses 1.6x with EF-S
FOCUSING
Type Phase-difference detection system with image sensor (Dual Pixel CMOS AF)
Coverage 88% horizontal and 100% vertical coverage [10]
AF working range EV -5 to 18 (at 23°C & ISO100)
AF Modes One Shot

Servo AF
AF Point Selection Automatic selection: Face+tracking + Eye AF

Manual selection: 1-point AF (AF frame size can be changed) 4779 AF positions available

Spot AF

Manual selection: AF point Expansion 4 points (up, down, left, right) Manual selection: AF point Expansion surrounding

Manual selection: Zone AF (all AF points divided into 9 focusing zones)
AF Lock Locked when shutter button is pressed halfway or AF ON is pressed in One Shot AF mode. Using customised button set

to AF stop in AI servo
AF Assist Beam Emitted by built-in LED
Manual Focus Selected on lens

Focus peaking provided
EXPOSURE CONTROL
Metering modes Real-time with image sensor, 384-zone metering (24×16)

Evaluative metering (linked to all AF points)
Partial metering (approx. 5.5% of viewfinder at centre)
Spot metering: Centre spot metering (approx. 2.7% viewfinder at centre)

AF point-linked spot metering not provided

centre-weighted average metering

Metering Brightness Range EV -3 to 20 (at 23°C, ISO100, with evaluative metering)
AE Lock Auto: AE lock takes effect when focus is achieved

Manual: By AE lock button in P, Av, Fv, Tv and M modes
Exposure Compensation +/-3 EV in 1/3 or 1/2 stop increments (can be combined with AEB).
AEB +/-3 EV in 1/3 or 1/2 stop increments
Anti-flicker shooting Yes. Flicker detected at a frequency of 100 Hz or 120 Hz. Maximum continuous shooting speed may decrease
ISO Sensitivity [8] Auto 100-40000 (in 1/3-stop or whole stop increments)
ISO can be expanded to L:50, H1: 51200, H2: 102400,
Type Electronically-controlled focal-plane shutter
Speed 30-1/4000 sec (1/2 or 1/3 stop increments), Bulb (Total shutter speed range. Available range varies by shooting mode)
Shutter Release Soft touch electromagnetic release
WHITE BALANCE
Type Auto white balance with the imaging sensor
Settings AWB (Ambience priority/White priority), Daylight, Shade, Cloudy, Tungsten light, White Fluorescent light, Flash, Custom,

Colour Temperature Setting
White balance compensation:
1. Blue/Amber +/-9
2. Magenta/Green +/-9
Custom White Balance Yes, 1 setting can be registered
WB Bracketing +/-3 levels in single level increments

Selectable Blue/Amber bias or Magenta/Green bias
VIEWFINDER
Type 0.39-inch OLED colour EVF
Dot count 2.36 Million dots
Coverage (Vertical/Horizontal) Approx. 100%
Magnification Approx. 0.70x [1]
Eyepoint Approx. 22 mm (from eyepiece lens centre)
-4 to +1 m-1 (dioptre)
Viewfinder Information AF point information, Exposure level indicator, Number of remaining multiple exposures, Exposure compensation, HDR shooting, Highlight tone priority, Multiple-exposure shooting, ISO speed, Possible shots, Multi Shot Noise Reduction, Number of self-timer shooting, Digital Lens Optimizer, Maximum burst, AF method, Battery level, AF operation, Exposure simulation, Drive mode, AEB, Metering mode, FEB, Anti-flicker shooting, Still photo cropping, Shooting mode, Aspect ratio, Scene icons Auto Lighting Optimizer, AE lock Picture Style, Flash-ready, White balance, Flash off White balance correction, FE lock, Image Quality, High-speed sync, Bluetooth function, Shutter speed, Wi-Fi function, Multi-function

lock warning, Histogram, Aperture Electronic level, Lens information
Depth of field preview Yes, via customised button
Eyepiece shutter N/A
LCD MONITOR
Type 7.5 cm (3.0″) Clear View LCD II, approx. 1.04 Million dots
Coverage Approx. 100%
Viewing Angle (horizontally/vertically) Approx. 170° vertically and horizontally
Brightness / Colour Adjustment Manual: Adjustable to one of seven levels

Touch-screen operations Capacitive method with menu functions, Quick Control settings, playback operations, and magnified display. AF point

selection in Stills and Movies, touch shutter is possible in still photo shooting.
Display Options (1) Basic Camera settings
(2) Advanced Camera settings
(3) Camera settings plus histogram and dual level display
(4) No info
(5) Quick Control Screen
FLASH
Modes E-TTL II Auto Flash, Metered Manual
X-sync 1/180 sec
Flash Exposure Compensation +/- 3 EV in 1/3 or 1/2 increments with EX series Speedlite flashes
Flash Exposure Bracketing Yes, with compatible External Flash
Flash Exposure Lock Yes
Second Curtain Synchronisation Yes via Speedlite
Hot Shoe/PC terminal Yes/No
External Flash Compatibility E-TTL II with EX series Speedlite, wireless multi-flash support
External Flash Control via camera menu screen
SHOOTING
Modes Stills: Scene Intelligent Auto, Special Scene (Portrait, Group Photo, Landscape, Sports, Kids, Panning , Close-up, Food, Night Portrait, Handheld Night Scene, HDR Backlight Control, Silent Mode), Flexible priority AE, Program AE, Shutter

priority AE, Aperture priority AE, Manual, Bulb and Custom (C1/C2/C3)
Movie: Auto exposure, Manual, HDR
Picture Styles Auto, Standard, Portrait, Landscape, Fine Detail, Neutral, Faithful, Monochrome, User Defined (x3)
Colour Space sRGB and Adobe RGB
Image Processing Highlight Tone Priority
Auto Lighting Optimizer (4 settings)
Long exposure noise reduction
High ISO speed noise reduction (4 settings) (stills and video)
Lens optical correction (3):
Peripheral illumination correction Chromatic aberration correction

Distortion correction
Diffraction correction

Digital Lens Optimizer (during/after still photo shooting)
Resize to M, S1, S2 [2]
Cropping: JPEG images can be cropped (Aspect ratios 3:2, 4:3, 16:9, 1:1)
– 43 cropping sizes selectable, from 11% to 95% (diagonal)
– Switch between vertical and horizontal cropping orientation
– Image straightening, tilt correction
– Cropping frame can be moved using touch screen operation
RAW image processing [3]
Multiple exposure
HDR
Drive modes Single, Continuous High, Continuous Low, Self timer (2 s + remote, 10 s + remote, continuous)
Continuous Shooting Max. approx. 5 fps speed maintained until card full (JPEG) or 50 RAW images [4][5][6]
Max. 4 fps with AF Tracking
Interval timer Yes
LIVE VIEW MODE
Type Electronic viewfinder with image sensor
Coverage Approx. 100% (horizontally and vertically)
Frame Rate 59.97 fps (smooth) / 29.97 fps (power saving)
Focusing Manual Focus (Magnify the image 5x or 10x at any point on screen)
Autofocus: Dual Pixel CMOS AF (Face Detection and Tracking AF, 1 point AF, Expand AF, Zone AF, and Touch shutter
Metering Real-time evaluative metering with image sensor (384-zone)
Partial metering (approx. 5.5% of the centre of the screen)
Spot metering (approx. 2.7% of the centre of the screen)
Centre-weighted average metering
Display Options 3 levels available Basic shooting information, Advanced shooting information and Advanced shooting information

with Histogram
FILE TYPE – Stills
Still Image Type JPEG
RAW: RAW, C-RAW (14-bit, Canon original RAW 3rd edition)
Complies with Exif 2.31 and Design rule for Camera File system 2.0
Complies with Digital Print Order Format [DPOF] Version 1.1
RAW+JPEG simultaneous recording Yes, any combination of RAW + JPEG possible
Image Size JPEG:
3:2 ratio (L, RAW, C-RAW) 6240×4160, (M1) 4160×2768, (S1) 3120×2080, (S2) 2400×1600
1.6x (crop) (L) 3888×2592, (S2) 2400×1600
4:3 ratio (L) 5536×4160, (M1) 3680×2768, (S1) 2768×2080, (S2) 2112×1600
16:9 ratio (L) 6240×3504, (M1) 4160×2336, (S1) 3120×1752, (S2) 2400×1344
1:1 ratio (L) 4160×4160, (M1) 2768×2768, (S1) 2080×2080, (S2) 1600×1600
Folders New folders can be manually created and selected
File Numbering (1) Consecutive numbering
(2) Auto reset
(3) Manual reset
EOS Movie
Movie Type RF/EF lenses: 4K, Full HD, HD.

EF-S lenses: 4K or HD
MPEG4 AVC/H.264 variable (average) bit rate, Audio: Linear PCM, AAC
Movie Size 4K (16:9) 3840 x 2160 (25, 23.98 fps) intra frame [7]
4K Time-lapse (16:9) 3840 x 2160 (29.97, 25 fps) All-I
Full HD (16:9) 1920 x 1080 (59.94, 50, 29.97, 25 fps) intra frame, intra frame lite (29.97, 25 fps)
Full HD HDR (16:9) 1920 x 1080 (29.97, 25 fps) intra frame
HD (16:9) 1280 x 720 (59.94, 29.97, 50, 25 fps) intra frame
HD HDR(16:9) 1280 x 720 (29.97, 25 fps) intra frame
Colour Sampling (Internal recording) 4K / Full HD / HD – YCbCr4:2:0 (8-bit)
Canon Log No
Movie Length 4K and Full HD – Max duration 29min 59sec. (excluding High Frame Rate movies). No 4GB file limit with exFAT SDXC

card.
High Frame Rate Movie Not supported
4K Frame Grab 8.3-megapixel JPEG still image frame grab from 4K movie possible
Bitrate/Mbps MP4:

4K (16:9) 3840 x 2160 (25, 23.98 fps) IPB 120Mbps / 869 MB/min

Full HD (59.94p/50.00p)/IPB Approx. 60 Mbps / 440MB/min Full HD (29.97p/25.00p)/IPB: Approx. 30 Mbps / 225MB/min Full HD (29.97p/25.00p)/IPB Lite: Approx. 12 Mbps / 87MB/min HD (59.94p/50.00p)/IPB Approx. 26 Mbps / 196MB/min

Full HD (29.97p/25.00p)/IPB: Approx. 13 Mbps / 103MB/min
Microphone Built-in stereo microphones (48 kHz, 16-bit x 2 channels)
HDMI Display Output to external Monitor only with or without information display
HDMI Output 4K (UHD) and Full HD or HD recording, uncompressed YCbCr 4:2:2, 8-bit. Sound output via HDMI is also possible. When

outputting to external monitor no images are recorded to the card and Wi-Fi communication is disabled
Focusing Dual Pixel CMOS AF with Face Detection and Tracking AF, Movie Servo AF, Continuous Eye AF, Manual Focus with

focus peaking
ISO 4K – Auto: 100-12800, H2: 102400
Full HD/HD – Auto: 100-25600, H2:102400
OTHER FEATURES
Custom Functions 23 Custom Functions
Metadata Tag User copyright information (can be set in camera) Image rating (0-5 stars)
Water/Dust resistance Yes
Voice Memo No
Intelligent Orientation Sensor Yes
Playback zoom 1.5x – 10x in 15 steps
Display Formats (1) Single image
(2) Single image with information (2 levels)
Basic – Shooting information (shutter speed, aperture, ISO and Image quality)
Detailed – Shooting information (shutter speed, aperture, ISO, metering Image, quality and file size), Lens information, Brightness and RGB histogram, White balance, Picture Style, Color space and noise reduction, Lens optical correction,

Record of sent images, GPS information
(3) 4-image index
(4) 9-image index
(5) 36-image index
(6) 100-image index
(7) Jump Display (1, 10 or 100 images, Date, Folder, Movies, Stills, Protected images, Rating)
(8) Movie edit
(9) RAW processing
(10) Rating
Slide Show Image selection: All images, by Date, by Folder, Movies, Stills, Protected images or Rating
Playback time: 1/2/3/5/10 or 20 seconds
Repeat: On/Off
Histogram Brightness: Yes
RGB: Yes
Highlight Alert Yes
Image Erase Single image, select range, Selected images, Folder, Card
Image Erase Protection Erase protection of Single image, Folder or Card all found images (only during image search)
Self Timer 2 or 10 sec. continuous
Menu Categories (1) Shooting menu
(2) Playback menu
(3) Setup menu
(4) Custom Functions menu
(5) My Menu
Menu Languages 29 Languages
English, German, French, Dutch, Danish, Portuguese, Finnish, Italian, Norwegian, Swedish, Spanish, Greek, Russian, Polish, Czech, Hungarian, Vietnamese, Hindi, Romanian, Ukrainian, Turkish, Arabic, Thai, Simplified Chinese, Traditional

Chinese, Korean, Malay, Indonesia and Japanese
Firmware Update Update possible by the user (Camera, Lens, External Speedlite, BLE remote control, Lens adapter)
INTERFACE
Computer Equivalent to Hi-Speed USB (USB 2.0) Type-C connector
Wi-Fi Wireless LAN (IEEE 802.11b/g/n) (2.4 GHz only), with Bluetooth support [8] Features supported: EOS Utility, Smartphone,

Upload to Web, Auto transfer, Wireless printing
Other HDMI mini out (Type C, HDMI-CEC compatible), External Microphone In/Line In (Stereo mini jack), Headphone socket

(Stereo mini jack), E3-type terminal (remote control terminal)
DIRECT PRINT
PictBridge Yes (Via Wireless LAN only)
STORAGE
Type 1x SD/SDHC/SDXC and UHS-II
SUPPORTED OPERATING SYSTEM
PC & Macintosh Windows 7 (excl. Starter Edition) Windows 8.1 and Windows 10 (tablet mode not supported)
OS X v10.11, 10.12, 10.13 and 10.14
SOFTWARE
Image Processing Digital Photo Professional 4.9 or later (RAW Image Processing)
Other EOS Utility 3.9 or later (incl. Remote Capture), Picture Style Editor, Map Utility, EOS Lens Registration Tool, EOS Web

Service Registration Tool, Canon Camera connect app (iOS/Android)
POWER SOURCE
Batteries Rechargeable Li-ion Battery LP-E17 (supplied)
Battery life Approx. 250 shots (at 23°C) [9]
Approx. 240 shots (at 0°C)
Battery Indicator 4 levels + percentage
Power saving Power turns off after 30 seconds, 1, 3, 5, 10 or 30 mins
Power Supply & Battery Chargers Battery charger LC-E17E (supplied), AC adapter AC-E6N and DC coupler DR-E18, AC adapter kit ACK-E18, USB Power

Adapter PD-E1
ACCESSORIES
Wireless File Transmitter Not supported
Lenses All RF lenses (EF & EF-S via Lens adapters)
Lens adapters Mount Adapter EF-EOS R

Control Ring Mount Adapter EF-EOS R

Drop-In Filter Mount Adapter EF-EOS R with Drop-In Circular Polarizing Filter A Drop-In Filter Mount Adapter EF-EOS R with Drop-In Variable ND Filter A
Flash Canon Speedlite (EL-100, 90EX, 220EX, 270EX, 270EX II, 320EX, 380EX, 420EX, 430EX, 430EX II, 430EX III, 470EX-AI, 550EX, 580EX, 580EX II, 600EX, 600EX-RT, 600EX-II-RT, Macro-Ring-Lite MR-14EX, Macro Ring Lite MR-14EX II, Macro Twin Lite MT-

24EX, Macro Twin Lite MT-26EX Speedlite Transmitter ST-E2, Speedlite Transmitter ST-E3-RT)
Remote Controller/Switch Remote control with E3 type socket and Speedlite 600EX-II-RT
Other GPS receiver GP-E2
PHYSICAL SPECIFICATIONS
Body Materials Magnesium alloy, with some parts of aluminium and polycarbonate resin with glass fibre
Operating Environment 0 – 40 °C, 85% or less humidity
Dimensions (WxHxD) 132.5 × 85.0 × 70.0 mm
Weight (body only) Approx. 440 g (485 g with card and battery)

 

 

De har også bemerket at det kommer 6 nye R-objektiver i 2019, spesielt RF 24-240mm F4-6.3 IS USM "reise-objektiv" høres interessant ut "for meg :) "

 

  • RF 85mm F1.2 L USM
  • RF 85mm F1.2 L USM DS "defocus smoothing/spesielt bra bokhe?"
  • RF 24-70mm F2.8 L IS USM
  • RF 15-35mm F2.8 L IS USM
  • RF 70-200mm F2.8 L IS USM
  • RF 24-240mm F4-6.3 IS USM

eosrpbig.png

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det verdt å oppgradere fra en 6D mk1 (eller mk2) da?

 

Det er vel sikkert mange som sitter med et 6D kamera, som begynner å bli gammelt (kamera, ikke brukeren!) og oppgraderingssyka melder seg. Men jeg er usikker på om fordelene er verdt ulempene?

 

 

Mine tanker (ja, jeg er ikke oppdatert på speilløs-begreper):

 

+ 26MP sensor / 4K (ikke at bildekvaliteten har endret seg merkbart fra mk1 til mk2, og sannsynligvis ikke til RP)

+ dual-pixel fokus, mer nøyaktig enn klassisk fokusering-gjennom-speil som ofte trenger kalibrering? Kjekt for lyssterke linser?

   Samt at det kan fokusere på nesten hele bildeoverflaten.

+ Vendbar skjerm.

+ Konverter med mulighet for filter, samt aperture-hjul?

+ "uendelig" bufferstørrelse, selv på RAW, med et godt SD-kort.

+ Bells & whistles (eye focus, velg fokus på skjerm, tracking fokus lignende?)

 

* RF-linser (bra og dyrt)

* Elektronisk viewfinder

Edit: * Mulighet for "silent mode", men kun i utvalgte modus, ikke i manual/Tv/Av mode ?!!

 

- 1/4 av batteritiden

- Mangler top-view LCD

- Pris på 6D på finn vil reduseres, så det vil nok koste en del å oppgradere (5-8k ?, pluss tilbehør/ekstra batteri)

- Ingen sprut/støv-beskyttelse

- Er adapteret et minus mtp fokushastighet, evt andre ting? Det forlenger ihvertfall linsene litt.

 

 

Edit: Det irriterer meg litt å bomme på fokus med 50mm f1.4 linsa mi, ofte sitter ikke fokus der jeg vil ha den. Dette skjer en del selv med statisk motiv, så lurer på om jeg skulle fått kamera kalibrert. Er det noe dette kamera vil løse?

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Er det verdt å oppgradere fra en 6D mk1 (eller mk2) da?

 

……

 

Edit: Det irriterer meg litt å bomme på fokus med 50mm f1.4 linsa mi, ofte sitter ikke fokus der jeg vil ha den. Dette skjer en del selv med statisk motiv, så lurer på om jeg skulle fått kamera kalibrert. Er det noe dette kamera vil løse?

 

RP er i prinsippet 6D II i speilløs innpakning. Dvs samme sensor (og bildekvalitet), men mye mindre kamera. Hvordan det matcher mht. seriebilder, buffer, følgefokus osv vet jeg ikke.

 

Speilløse er generelt bedre enn speilrefleks på nøyaktighet i AF, men aller best når det bruker kontrastbasert fokus (CDAF). Canon bruker "dual pixel" teknologi som er fasebasert teknologi (PDAF), men siden fokuspunktene sitter på selve sensoren vil det aldri være alignment-problemer som kan være et problem på speilrefleks som har separate sensorer for AF. Men ligger feilen i linsen (dvs at den ikke flytter fokus nøyaktig nok basert på kommandoene fra kamerahuset) kan det likevel bli fokusfeil.

 

De fleste produsenter av speilløst bruker imidlertid en kombinasjon PDAF og CDAF og gjør Canon det så kan det godt være at problemet med din 50mm forsvinner, men eksakt kombinasjon av PDAF of CDAF er det ingen som forteller, og det vil sannsynligvis også variere med fokusmodus.

 

Er det Canon 50mm du har, og det ikke er alt for gammelt så ville jeg klagd der du kjøpte det. Canon linser på Canon hus skal virke, men er det Sigma 50mm er det selvsagt vanskeligere å si hvem som er årsaken til feilen.

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må si meg skuffet over spesifikasjonene til EOS R og utifra andres praktiske erfaringer jeg har sett virker det som et bomskudd fra Canon. 

 

Driver akkurat og vurderer oppgraderinger fra min aldrene 5D (mk I) og utover lavere vekt og den vendbare skjermen (absolutt en fordel), ser jeg bare ulemper med EOS R kontra eksempelvis 5D mk IV som jeg vurderer som alternativ.  Jeg har lenge vurdert å hoppe over til Sony siden jeg har hatt greie erfaringer fra NEX-7 som reisekamera.  NEX'en er nesten helt ødelagt og da jeg ønsker meg skikkelig vidvinkel på neste reise til Japan og allerede har et gammelt 16-35 objektiv blant andre i L-serien, så er kanskje 5D mk IV det beste alternativet selvom det føles litt feil å kjøpe et 3 år gammelt kamera..

Lenke til kommentar

Må si meg skuffet over spesifikasjonene til EOS R og utifra andres praktiske erfaringer jeg har sett virker det som et bomskudd fra Canon. 

 

.....

 

Eos R har sensor fra 5D IV, men ligger ikke på samme nivå når det gjelder seriebilder, doble kortplasser osv. Er det 5D IV-nivå eller bedre du vil på må du vente på et mer avansert speilløst fra Canon.

 

Om det er bomskudd eller ikke kan jeg ikke svare på, men Canon ser ut til å vite hva de driver med når det gjelder kameraer. De har tross alt hatt 40-50% av markedet siste 10-15 år. Det betyr ikke nødvednigvis at Eos R passer deg, men det trenger ikke være bomskudd likevel.

Lenke til kommentar

Eos R har sensor fra 5D IV, men ligger ikke på samme nivå når det gjelder seriebilder, doble kortplasser osv. Er det 5D IV-nivå eller bedre du vil på må du vente på et mer avansert speilløst fra Canon.

 

Om det er bomskudd eller ikke kan jeg ikke svare på, men Canon ser ut til å vite hva de driver med når det gjelder kameraer. De har tross alt hatt 40-50% av markedet siste 10-15 år. Det betyr ikke nødvednigvis at Eos R passer deg, men det trenger ikke være bomskudd likevel.

 

Næh det vil jo tiden vise, men hadde jeg ikke hatt for 60K i Canon-glass allerede, hadde jeg byttet leir.  Vanskelig for oss å si noe om hva deres plan er med EOS R, men jeg (og jeg tror mange andre) hadde forventet noe ala "speilløs 5D", og så ble man skuffet over at den mangler så mye både ifht 2-3 år gamle 5D IV, men også ifht konkurrentene.  Jeg har veldig vanskelig ved å se at de kan lokke til seg kunder fra noen av konkurrentene med EOS R og RP. 

 

Jeg kan imidlertid ikke vente på noe bedre da jeg snart skal på tur. 

Lenke til kommentar

....  Jeg har veldig vanskelig ved å se at de kan lokke til seg kunder fra noen av konkurrentene med EOS R og RP. ...

 

 

Målet er slik jeg oppfatter det primært å lokke egne APS-C- og fullformat-brukere over til Canon speilløst fullformat og hindre at flere bytter merke. Synes for så vidt at det er fornuftig å starte på nivået de har valgt. De har neppe teknologien klar for å konkurrere på 5D-nivå for ikke snakke om Sony A9 eller 1Dx og da er det nok bedre å lansere i en klasse de er relativt konkurransedyktige. Det betyr selvsagt at brukere med høyere krav vil bli skuffet inntil mer avanserte modeller dukker opp. 

 

For meg ville Eos R vært OK hvis det hadde hatt IBIS, men bruker MFT for tiden så jeg har mulighet for å vente - hvis jeg i det heletatt vil gå tilbake til Canon (har noen Canon-linser fortsatt).

 

Vet ikke hva dine krav er, men du kan bruke Canon-optikk på Sonys A7-serie og A9. Siste generasjon Sony-hus har visstnok rimelig bra AF med adapter og Canon-linser. Om de matcher 5D IV på AF vet jeg ikke, men du får i hvert fall bedre sensor og bedre video-funksjon. 5D IV er jo fortsatt bra kamera, men helt enig at det kjedelig å kjøpe en såpass dyr og gammel modell, særlig når det er all grunn til å anta at Canon primært vil satse på speilløst fremover.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Hvis en skal bruke EF linser, så er det vel lite som slår 5d mk4. Eneste minusene er kanskje litt vekt, behov for microadjusting, samt mangel på eyefocus og focuspeeking.

 

For å oppgradere en 6d, der en har en del linser liggende, så er ikke canon r så dum da. Jeg sliter med 6d + 50mm f1.4 der fokus ikke sitter så godt. Jeg vil tro canon r er svaret. Jeg kan gå for rp, men r har betydelig bedre sensor. Hmm...

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Jeg har veldig vanskelig ved å se at de kan lokke til seg kunder fra noen av konkurrentene med EOS R og RP.

 

Hvis en starter på scratch, og skal kjøpe nytt fullformat kamera, og kan kjøpe brukte linser, så er da canon rp billigste (fullverdige) alternativet pga billige EF linser på bruktmarkedet.

Sony med EF når ikke opp mtp fokus. Og nikon er vel dyrere, med marginalt dårligere autofokus og utvalg av linser. Usikker på hva jeg ville anbefalt der da, siden RP har en sensor som er (på noen områder) dårligere enn en 10år gammel 5d m3...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er enig at jeg savner at Canon lager kamera med IS i kamera. Jeg solgte mitt 60D med 15-85mm og gikk over til MFT for en stund siden. Etter det har canon kommet med både M serien og R serien. Men jeg sitter med 3 objektiver alle uten IS. Canon 50mm, Sigma 150mm makro og Canon 70-200 L, f4. 70-200 brukte jeg til å fotografere barna når de drev med fotball og ski, ikke behov for IS. Sigma 150mm hadde ikke kommet med makro og Canon 50mm har ikke IS. Dette er gode objektiver som jeg gjerne kunne tenkt meg å benytte på et nytt R kamera. Jeg føler at mitt MFT kamera med liten billedrike mer og mer har blitt erstattet av mobilen i det daglige, men tar MFT med på tur.

Er Canon så konservative at de ikke kommer med et FF hus med IS i R serien, eller kan jeg like godt selge objektivene og holde meg til den nye løsningen med MFT og fastoptikk samt mobiltelefon.

Lenke til kommentar

Jeg er enig at jeg savner at Canon lager kamera med IS i kamera. Jeg solgte mitt 60D med 15-85mm og gikk over til MFT for en stund siden. Etter det har canon kommet med både M serien og R serien. Men jeg sitter med 3 objektiver alle uten IS. Canon 50mm, Sigma 150mm makro og Canon 70-200 L, f4. 70-200 brukte jeg til å fotografere barna når de drev med fotball og ski, ikke behov for IS. Sigma 150mm hadde ikke kommet med makro og Canon 50mm har ikke IS. Dette er gode objektiver som jeg gjerne kunne tenkt meg å benytte på et nytt R kamera. Jeg føler at mitt MFT kamera med liten billedrike mer og mer har blitt erstattet av mobilen i det daglige, men tar MFT med på tur.

Er Canon så konservative at de ikke kommer med et FF hus med IS i R serien, eller kan jeg like godt selge objektivene og holde meg til den nye løsningen med MFT og fastoptikk samt mobiltelefon.

Ikke godt og si, ryktene angående IBIS har florert omtrent hver gang Canon lanserer nytt semipro/pro kamera.

 

Og nå ryktes det igjen at neste R kamera får IBIS og 70mp.

 

Canon har tatt mange patenter på IBIS så vi vil nok se det etterhvert.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ja. blir nok ikke billig.

Canon objektiver er greie og selge/kjøpe så om du beholder dem eller selger dem har ikke så stor betydning du kan alltid kjøpe tilsvarene brukt tilbake senere til samme pris. Aberet er hvis du har kjøpt nytt så er det irriterende og selge for og eventuell kjøpe brukt tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg har sett på Sony sin A7 serie. Jeg både filmer og tar bilder, men trenger ikke filme i 4K da de meste jeg har er i DV kvalitet. Det var bra med DV tape når det kom, men når jeg ser på det nå er det utrolig dårlig. Men det er så dyrt med objektiver til Sony, også brukt. Skal jeg kjøpe hus kan jeg godt kjøpe brukt, men da minimum A7iii. Da blir det dyrt. Det er vanskelig å bestemme seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...