Gå til innhold

DNB Norge aksjefondet ?


Anbefalte innlegg

Jeg har aksjer i DNB Norge fondet til DnB.

Dette fondet består av aksjer hovedsakelig på Oslo Børs, men forvalter kan også investere 20% i utenlandske selskaper.

 

I oktober/november falt børsen ganske hardt frem til januar, og det gjorde da avkastningen på fondet også. Men nå har hovedindeksen på Oslo børs steget igjen og er like høy som på toppen i oktober/november.

Problemet er at kursen på fondet DnB Norge bare har steget halvparten av det hovedindeksen har...

Burde ikke fondets avkastning følge noe jevnt med hovedindeksen, når minst 80% av fondet er selskaper på børsen?

 

Hva kan være årsak?

 

Anonymous poster hash: 08460...23b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at kursen på fondet DnB Norge bare har steget halvparten av det hovedindeksen har...

Burde ikke fondets avkastning følge noe jevnt med hovedindeksen, når minst 80% av fondet er selskaper på børsen?

 

Hva kan være årsak?

 

Anonymous poster hash: 08460...23b

Det at 80% er norske børsselskap betyr ikke at de eier lik sammensetning som Oslo Børs. Grunnen er rett og slett at selskapene DNB Norge eier ikke har gjort det like bra som snittet.

Lenke til kommentar

Det er risikoen som du tar ved å velge aktiv forvaltning fremfor indeksfond. Noen ganger har forvalteren flaks og gir deg meravkastning, mens andre ganger har han uflaks og gir deg mindreavkastning. Om forvalteren gjør det akkurat like bra om indeksen taper du fortsatt pga. at du betaler 0,75 % i forvaltningsavgift. Kanskje på tide å bytte til indeksfond? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er risikoen som du tar ved å velge aktiv forvaltning fremfor indeksfond. Noen ganger har forvalteren flaks og gir deg meravkastning, mens andre ganger har han uflaks og gir deg mindreavkastning. Om forvalteren gjør det akkurat like bra om indeksen taper du fortsatt pga. at du betaler 0,75 % i forvaltningsavgift. Kanskje på tide å bytte til indeksfond? :)

Takk :) skal gjøre det, men atm har jeg -6% avkastning, burde jeg da vente til jeg går i null og bytte, eller bytte nå? Er kun snakk om 7500 investert

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...