Jump to content
Torolf

Hva er "Empirisk finans"

Recommended Posts

Hei!

Driver og kikker endel på økonomi studier som jeg ønsker og studere i fremtiden. Legger merke til at mange sier NTNU er mer rettet mot Empirisk finans enn andre høyskoler. Jeg lurer da på hva det vil si/bety, altså empirisk finans. Kommer ikke store greiene frem når jeg googler det!

På forhånd, takk for svar!

Mer fokus på kvantitative aspekter fremfor økonomisk teori. Mer fokus på hvordan virkeligheten er, fremfor hvordan den burde være i henhold til økonomiske teorier/modeller.

Uansett, sånn umiddelbart uten å kjenne til alle fagene som tilbys på økonomisk fakultet ved NTNU, så kan jeg si at av erfaring er det liten forskjell mellom pensum på forskjellige skoler. I praksis har det lite å si om du lærer litt mer om et tema ved en skole, kontra en annen skole. Laaaaangt viktigere å få gode karakterer.

Edited by Marcus Halberstram

Dette er jo bare tull. Utdyp gjerne sammenhengen mellom empiri å «tenke selv».

Jøye meg. Skjønte du virkelig ikke hva jeg mente??? Empiri = Å følge hva andre har tenkt ut før deg. Å tenke selv = Å tenke selv!

Jøye meg. Skjønte du virkelig ikke hva jeg mente??? Empiri = Å følge hva andre har tenkt ut før deg. Å tenke selv = Å tenke selv!

Det er selvfølgelig feil, som så ekstremt mye annet som kommer fra deg. Evnen til å studere empirisk hvordan ting faktisk er er å tenke selv. Å nekte å innse fakta/bevis/empiri er IKKE å tenke selv, det er å fornekte virkeligheten og gjette på en egen virkelighetsoppfatning.

• Like 5