Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

spørsmål ang overtidsbestemmelser og dekking av internett


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Sliter med å tolke alt juridisk i arbeidskontrakten min å lurte derfor på om noen av dere som kan Jussen litt bedre kunne hjulpet meg.

 

Jeg har det som omtales som flexitid i min kontrakt. Men får ikke overtidsbetalt om jeg må jobbe lenger.  Så var det noen som sa til meg at jeg hadde krav på 40% i tillegg når jeg jeg ble pålagt overtid. 

Altså at jeg om jeg ble pålagt 1 time overtid så kunne jeg enten få 1time +tid og 40% timelønn. eller overtidsbetalt aka 140%.

 

Andre spørsmålet jeg har gjelder dekking av Internett. i min arbeidskontrakt så står det 

 

Internett dekkes etter prøvetiden. Innberettes etter statens satser

 

 i starten etter prøvetiden min fikk jeg dekket helle beløpet, men nå har vi fått en personalhåndbok som definer at maks beløpet er 500,- pr måned. Hva er statens satser?



Anonymous poster hash: a02cf...d97
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er statens satser?

 

Anonymous poster hash: a02cf...d97

"Innberettes etter Statens satser" når det gjelder bredbånd, telefon og mobiltelefon er at du får påplusset (som "berettes" inn til Skatteetaten sammen med lønn, forskuddstrekk osv, så det kommer inn i ferdigutfylt selvangivelse) inntekten med 4392kr (totalt for alt, om du har dekket flere abonnement, f.eks. mobil+bredbånd) som du må skatte av. Det eksisterer så vidt jeg kjenner til ingen satser for hvor mye/lite arbeidsgiver faktisk skal/kan dekke, bare for hvor mye av frynsegodet det skal betales skatt av.

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver må betale overtid så lenge du ikke jobber av fri vilje. Det skal betales etter arbeidsmiljøloven, etter 9 timer pr dag eller 40 timer pr uke. minst 40%. Unntaket er om dere har en arbeidsavtale som gjennomsnittsberegner timer(skift osv). 

 

Så de timene jeg har jobbet overtid og kun fått time for time i avspasering så skulle jeg egentlig også ha fått 40% da? (timene er jo avspasert)

 

Anonymous poster hash: a02cf...d97

Lenke til kommentar

Har du jobbet overtid, eller har du jobbet mertid? Overtid slår ikke inn før du jobber over 9 timer om dagen, eller 40 timer i uka. Du skal også være pålagt å jobbe ut over den normale arbeidstiden, du kan ikke selv velge å være lenger på jobb for å få overtid.

 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En arbeidsgiver kan selv definere et tak på kostnader hvis de ønsker. Å sette en grense på 500kr/mnd for å dekke internett er ikke en urimelig lav sats. En arbeidsgiver kan med rimelig stor sannsynlighet hevde at man ikke trenger mer enn f.eks 10Mbit nettlinje for å kunne ha hjemmekontor. Samme med mobiltelefoner. Mange har i arbeidskontrakten definert at arbeidsgiver dekker abn og selve mobilen, og at den kan byttes annenhvert eller hvert tredje år. I de senere årene, i takt med at Apple har økt prisene fra 6000kr pr mobil til opp mot 18'000 har mange innført tak slik at man ikke lenger kan få den nyeste dingsbomsen Apple selger med 512GB minne. En del arbeidsgivere tilbyr muligheten til å fortsatt kjøpe den, men da må arbeidstaker dekke merkostnaden selv med trekk i lønn. 

 

Når det gjelder overtid er det litt mer variabel praksis fra selskap til selskap. Enkelte betaler det uten å sutre, i andre selskaper legger de timene med mertid i fleksipotten for senere avspasering. Man kan alltids argumentere ovenfor arbeidsgiver at de tjener mest på å la deg jobbe ekstra utover kveldene og fakturerer kunder 1500/time og gir deg 40% tilleggsbetaling, enn om du avspaserer og ikke fakturerer i det hele tatt. 

Men har man da en rolig periode på et senere tidspunkt hadde det vært fordelaktig om du tok avspasering, siden arbeidsgiver uansett ikke kunne fakturert tiden du var på jobb uten å ha noe å gjøre

Lenke til kommentar

Når det gjelder overtid er det litt mer variabel praksis fra selskap til selskap. 

 

Riktig at det er variabel praksis, men det er ikke åpnet for det i loven.

 

Arbeider du timer som kan defineres som overtid, skal du ha overtidstillegg minimum 40% av timelønn. 

Det er utgangspunktet, men så er det en del forskjellige måter å regne arbeidstid, mertid og overtid på, og så har du arbeidsgivere som prøver å være smarte. 

TS sier han har "flexitid", dette kan bety så mye. Første spørsmålet mitt til TS er egentlig - jobber du fulltid? Flexitid har liten betydning for overtidsreglene - overtid er overtid uansett. Spørsmålet er om han har en arbeidskontrakt som definerer arbeidstid, mertid og overtid tydelig, eller om han har en arbeidsgiver som ikke bryr seg om reglene ... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En arbeidsgiver kan selv definere et tak på kostnader hvis de ønsker. Å sette en grense på 500kr/mnd for å dekke internett er ikke en urimelig lav sats.

Spørsmålet her er hvordan arbeidsgiver skal gjøre dette (innføre en grense i ettertid) på riktig måte  når formuleringen i kontrakten er slik som den er. Det har ikke jeg svaret på (ref. spørsmålet i innlegg #4), men sikkert noen andre som har...

 

Riktig at det er variabel praksis, men det er ikke åpnet for det i loven.

Arbeider du timer som kan defineres som overtid, skal du ha overtidstillegg minimum 40% av timelønn.

Overtidstillegget på 40% skal man ha, men timene (altså de første 100%, for å si det slik) kan derimot avspaseres, enten når man selv vil, eller når det er en rolig periode på jobben.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja jeg jobber fulltid 37,5 timer i uka. 8 timers dager med ubetalt 30min lunsj pause

Anonymous poster hash: a02cf...d97

 

Anonymous poster hash: a02cf...d97

 

 

Litt avhengig av kontrakt og evt tariff, mener jeg du står med to alternativer da;

 

1) De fleste tariffavtaler definerer normal arbeidstid som 37,5 timer i uka, og overtid utover dette (7,5 timer per dag). I det tilfellet skal du mest sannsynlig ha overtidstillegg for arbeid ut over 7,5 timer per dag. 

 

2) Uten tariffavtale og evt avhengig av din kontrakt, definerer arbeidsmiljøloven litt andre arbeidstider. Normal arbeidstid er da definert som 40 timer i uka og inntil 9 timer per dag. Alt utover dette skal defineres som overtid. 

I dette tilfellet vil arbeid utover 7,5 timer og inntil 9 timer per dag kunne defineres som mertid, og kvalifiserer sånn sett ikke til overtidstillegg - men du skal likevel få lønn for mertiden og/eller avspasering time for time. 

Endret av jonlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Riktig at det er variabel praksis, men det er ikke åpnet for det i loven.

 

Arbeider du timer som kan defineres som overtid, skal du ha overtidstillegg minimum 40% av timelønn. 

Det er utgangspunktet, men så er det en del forskjellige måter å regne arbeidstid, mertid og overtid på, og så har du arbeidsgivere som prøver å være smarte. 

TS sier han har "flexitid", dette kan bety så mye. Første spørsmålet mitt til TS er egentlig - jobber du fulltid? Flexitid har liten betydning for overtidsreglene - overtid er overtid uansett. Spørsmålet er om han har en arbeidskontrakt som definerer arbeidstid, mertid og overtid tydelig, eller om han har en arbeidsgiver som ikke bryr seg om reglene ... 

 

 

Litt avhengig av kontrakt og evt tariff, mener jeg du står med to alternativer da;

 

1) De fleste tariffavtaler definerer normal arbeidstid som 37,5 timer i uka, og overtid utover dette (7,5 timer per dag). I det tilfellet skal du mest sannsynlig ha overtidstillegg for arbeid ut over 7,5 timer per dag. 

 

2) Uten tariffavtale og evt avhengig av din kontrakt, definerer arbeidsmiljøloven litt andre arbeidstider. Normal arbeidstid er da definert som 40 timer i uka og inntil 9 timer per dag. Alt utover dette skal defineres som overtid. 

I dette tilfellet vil arbeid utover 7,5 timer og inntil 9 timer per dag kunne defineres som mertid, og kvalifiserer sånn sett ikke til overtidstillegg - men du skal likevel få lønn for mertiden og/eller avspasering time for time. 

 

Nei.

 

Dersom arbeidsavtalen er korrekt satt opp med tanke på fleksitid, bør den åpne for maksimal gjennomsnittsberegning av overtid.

Da har man i det minste 10 timer per dag og 48 timer ila. 7 dager før man har krav på overtid. Enda lenger dersom bedriften har tariffavtale, faktisk inntil 12,5 time ila. 24 timer.

 

Alfa og omega her er hva som står i arbeidskontrakten din.

 

Kilde: https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§10-5

Endret av skripis
Lenke til kommentar

Nei.

 

Dersom arbeidsavtalen er korrekt satt opp med tanke på fleksitid, bør den åpne for maksimal gjennomsnittsberegning av overtid.

Da har man i det minste 10 timer per dag og 48 timer ila. 7 dager før man har krav på overtid. Enda lenger dersom bedriften har tariffavtale, faktisk inntil 12,5 time ila. 24 timer.

 

Alfa og omega her er hva som står i arbeidskontrakten din.

 

Kilde: https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§10-5

 

Njaa.... 

 

Det er ikke noe som heter gjennomsnittsberegning av overtid :)

 

(Edit - jeg hadde en arbeidsgiver som prøvde seg på det etter en lengre periode med ulovlige mengder overtid. Jeg klagde, og fikk beskjed om at neida, det går bra så lenge vi gjennomsnittsberegner. De ordene måtte han tygge i seg. For det første er det arbeidstiden som skal gjennomsnittsberegnes, ikke overtiden. For det andre er dette noe som skal avtales og avklares med arbeidstaker i forkant, ikke i ettertid for å slukke branner.) 

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Njaa.... 

 

Det er ikke noe som heter gjennomsnittsberegning av overtid :)

 

(Edit - jeg hadde en arbeidsgiver som prøvde seg på det etter en lengre periode med ulovlige mengder overtid. Jeg klagde, og fikk beskjed om at neida, det går bra så lenge vi gjennomsnittsberegner. De ordene måtte han tygge i seg. For det første er det arbeidstiden som skal gjennomsnittsberegnes, ikke overtiden. For det andre er dette noe som skal avtales og avklares med arbeidstaker i forkant, ikke i ettertid for å slukke branner.) 

Når arbeidstiden gjennomsnittsberegnes slik at snitt aldri havner over 9 timer daglig / 40 timer i uken, påvirker dette overtidsberegningen.

 

Det skjærende punkt er om det finnes en avtale om slik beregning. Finnes ikke det, er det 9/40 timer uten noen som helst gjennomsnittsberegning som gjelder. (Med mindre det finnes tariffavtale om andre arbeidstider, evt søndagsarbeid etc.).

Lenke til kommentar

Når arbeidstiden gjennomsnittsberegnes slik at snitt aldri havner over 9 timer daglig / 40 timer i uken, påvirker dette overtidsberegningen.

 

Det skjærende punkt er om det finnes en avtale om slik beregning. Finnes ikke det, er det 9/40 timer uten noen som helst gjennomsnittsberegning som gjelder. (Med mindre det finnes tariffavtale om andre arbeidstider, evt søndagsarbeid etc.).

 

Står ikke noe om dette i min kontrakt. Bare at jeg har flexitid med kjernetid 09-15. Ingen tariffavtale heller

 

Anonymous poster hash: a02cf...d97

Lenke til kommentar

 

Står ikke noe om dette i min kontrakt. Bare at jeg har flexitid med kjernetid 09-15. Ingen tariffavtale heller

 

Anonymous poster hash: a02cf...d97

 

 

Dette skal i utgangspunktet bety at du er forventet å jobbe 7,5/8 timer om dagen, og at du før kl 9 og etter kl 15 styrer litt selv nårtid du kommer og går. 

For eksempel - du kan jobbe fra 8 til 16 eller fra 7 til 15 - eller fra 9 til 17. 

 

 

Men 40t er det med eller uten lunsjen min? jeg jobber 8 timer hver dag, men 30min er jo ubetalt lunsj.

 

Regner man ikke med lunjsen har jeg jo 37,5t i uka

 

Kan jeg bli pålagt 1time over tid på mandag og 1 time på fredag uten å da komme innfor denne gjenomtidsbergningen?

 

Anonymous poster hash: a02cf...d97

 

 

Dette burde vært spesifisert i kontrakten din. Men om man tar utgangspunkt i at arbeidstiden din er 7,5 timer per dag og 37,5 timer i uka, noe som er det normale, kan du godt bli pålagt overtid både mandag og fredag - men da skal du i utgangspunktet ha overtidstillegg pluss timelønn, og dette med gjennomsnittsberegning av arbeidstiden er ikke aktuelt uansett om det ikke er spesifisert i kontrakten din at det skal gjøres. 

 

Det den bestemmelsen blir brukt til i praksis, er feks skiftarbeid eksempelvis i anleggsbransjen der man jobber eksempelvis ei uke med lange dager (typisk 12 timer) og har fri uka etter. Da blir arbeidstiden gjennomsnittsberegnet over en gitt periode slik at man ikke får rett på overtid utover for eksempel 9 timer de dagene man jobber 12 timer. Om det var forståelig.... 

For en vanlig arbeidstaker i vanlig fulltidsstilling er ikke gjennomsnittsberegning aktuelt. 

 

Det eneste som synes uklart for meg her, er om du har krav på overtidstillegg etter 7,5 timers arbeid eller etter 9 timers arbeid. Dette burde dog vært spesifisert i kontrakten din, eventuelt i ei personalhåndbok hvis kontrakten henviser til denne. 

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Først og fremst takk til dere som bistår :) Dette burde jo ikke være en sak men dette er jo et stort problem tydligvis Halvparten av arbeidsgiverne følger ikke reglene for overtid
 
Dette står det i persnonalhåndboka ang arbeidstiden

Alminnelig arbeidstid  
Arbeidstiden er fra kl. 08.00 til kl. 16.00
§ Normalarbeidsdagen regnes fra kl. 0800 – 1600
§ Kjernetid, der alle heltidsansatte må være til stedet, er mellom kl. 0900 - 1500
Utvidet arbeidstid må påberegnes i perioder.

 
Om overtid så referes det dere har skrevet her

Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.
Overtid er som hovedregel i henhold til arbeidsmiljøloven – arbeid utover 9 timer en enkelt dag og utover 40 timer i uken, jf. arbeidsmiljøloven §§ 10-4.
Godtgjørelse for utført overtidsarbeid reguleres av arbeidsmiljøloven samt den enkeltes arbeidsavtale eller kollektiv avtale på arbeidsplassen.
Overtidstimene kompenseres enten i form av utbetaling av lønn eller som oppsparing av timer til avspassering. Dette skjer etter skriftlig avtale med nærmeste overordnede,  jf. §10-6 (12).
Overtidstillegget på minst 40 % skal utbetales i penger og kan ikke godtgjøres i form av fritid, jf aml § 10-6 (11)
Maks grense for overtid er i flg. arbeidsmiljøloven § 10-6 følgende:

  • Pr. 24 t: 4 timer
  • Pr. 7 dager: 10 timer
  • Pr. 4 sammenhengende uker: 25 timer
  • Pr. år: 200 timer

All overtid må avtales og være forhåndsgodkjent av nærmeste overordnede.

Ved deltagelse på kurs, møter og lignende i regi av bedriften ytes ingen godtgjørelse utover fast lønn.

 
 
Dette har de notert ang felxitid

Alle medarbeidere har fleksitid hvis ikke annet er avtalt. Fleksitid gir den ansatte mulighet til, innenfor visse rammer, selv å velge sin daglige arbeidstid. Dette må dog skje på en slik måte at det interne og eksterne samarbeidet ikke blir skadelidende. Det påligger leder å sørge for at det til enhver tid er tilstrekkelig personell i til stede innenfor normalarbeidsdagen (kl 0800 – 1600) for å ivareta avdelingens funksjoner. Når det oppstår spesielle behov for det, er alle forpliktet til å arbeide ut normarbeidstiden. For øvrig har den enkelte medarbeider selv ansvaret for størrelsen på sin egen fleksitidskonto. Når man nærmer seg fleksitidstaket, bør alternativer til strykning av timer vurderes sammen med overordnet.
§ Normalarbeidsdagen regnes fra kl. 0800 – 1600
§ Kjernetid, der alle heltidsansatte må være til stedet, er mellom kl. 0900 - 1500

Kurs
Hele kursdager, inklusive reise, regnes som en normalarbeidsdag (7,5 t for heltidsansatte). Det opparbeides ikke fleksitid eller overtidsgodtgjørelse på kurs, konferanser, etterutdanning, egenopplæring og tilsvarende.

 
 
 
Jeg bruker flexitiden min og jobber 07-15 istedenfor 08-16.
 
Siste dagene jobbet jeg 4t ekstra på mandag og 4t i går



Anonymous poster hash: a02cf...d97
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...