Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Høyt blodtrykk. Fastlege vil ikke gjøre noe med saken


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg er en mann på 28 år med familie hvor høyt blodtrykk går igjen.

Mine foreldre har blodtrykksmåler hjemme hos seg hvor jeg i ny og ne har testet blodtrykket og havner alltid rundt 150/80 ~ 155/90.

 

Min mor fikk meg endelig til fastlegen for å dette adressert, hvor fastlegen min var til dels avvikende i forhold til problemstillingen, og fortalte "Ja, av og til måler man litt høyt, men det er ikke nødvendigvis noe gale". Han lyttet til hjertet og tok en blodprøve og hadde egentlig ikke noe å si og sendte meg hjem uten noen råd eller løsning.

 

Jeg klarer derimot ikke finne noe peace of mind i viten på at blodtrykket mitt er uvanlig høyt hver eneste gang det måles (Dr Google klassifiserer det som alvorlig høyt), og hadde farmor som døde av blodpropp i 60-årene og morfar som døde i 70-årene av slag.

Jeg lever over gjennomsnittlig sunt for en ungkar. Trener 3 ganger i uken. Er veldig atletisk og spiser variert og grønt. Jeg føler det ikke er mye rom for forbedring og livstilsendring jeg kan gjøre innenfor normale grenser.

 

Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen? Skal jeg stole på at fastlegen som sier alt er i orden, eller går det an å få en vurdering av en annen lege?

 

Setter pris på alle svar! :)



Anonymous poster hash: 4b2eb...8d0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde fått time til 24 timers blodtrykksmåling syntes jeg. Jeg har selv høyt blodtrykk, hvor jeg alltid måler høyere hos legen (noe som ikke er uvanlig, hvit frakk syndrom :p). Derfor blir jeg alltid satt på 24 timers blodtrykksmåler, som uansett er en mer nøyaktig måling.

 

Du sier du trener 3 ganger i uken? Det er kondisjonstrening som bør fokuseres på når det gjelder blodtrykk. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Heisann. Jeg er en mann på 28 år med familie hvor høyt blodtrykk går igjen.

Mine foreldre har blodtrykksmåler hjemme hos seg hvor jeg i ny og ne har testet blodtrykket og havner alltid rundt 150/80 ~ 155/90.

 

Min mor fikk meg endelig til fastlegen for å dette adressert, hvor fastlegen min var til dels avvikende i forhold til problemstillingen, og fortalte "Ja, av og til måler man litt høyt, men det er ikke nødvendigvis noe gale". Han lyttet til hjertet og tok en blodprøve og hadde egentlig ikke noe å si og sendte meg hjem uten noen råd eller løsning.

 

Jeg klarer derimot ikke finne noe peace of mind i viten på at blodtrykket mitt er uvanlig høyt hver eneste gang det måles (Dr Google klassifiserer det som alvorlig høyt), og hadde farmor som døde av blodpropp i 60-årene og morfar som døde i 70-årene av slag.

Jeg lever over gjennomsnittlig sunt for en ungkar. Trener 3 ganger i uken. Er veldig atletisk og spiser variert og grønt. Jeg føler det ikke er mye rom for forbedring og livstilsendring jeg kan gjøre innenfor normale grenser.

 

Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen? Skal jeg stole på at fastlegen som sier alt er i orden, eller går det an å få en vurdering av en annen lege?

 

Setter pris på alle svar! :)

 

Anonymous poster hash: 4b2eb...8d0

 

De fleste fastleger kan gi deg et måleapparat som måler gjennom et helt døgn.

 

Jeg synes du skal ta dette alvorlig da konsekvensene ofte vises langt senere i livet.

 

Det finnes flere typer blodtrykkssenkende i forskjellige grupper. Vær obs på at selv om du ikke merker bivirkninger akkurat nå så kan de komme snikende, gjerne ved svakt økende dose over mange år. Det kan derfor være gunstig og forsøke mer en kun en gruppe om man ikke skulle føle seg helt på "høyden".

Lenke til kommentar

 

Mine foreldre har blodtrykksmåler hjemme hos seg hvor jeg i ny og ne har testet blodtrykket og havner alltid rundt 150/80 ~ 155/90.

 

 

Det du må passe på, er at blodtrykksmåleren brukes riktig. Du bør også undersøke med Google om blodtrykksmåleren du bruker, er til å stole på. Det er haugevis av "kinamålere" som gir feilverdier.

 

Som legen sier, blodtrykket du oppgir, er ikke nødvendigvis alarmerende. Det er undertrykket som ikke bør ligge over 90 i hvile hos en person på 28 år. Det som i så fall gjør det alarmerende, er over hvor lang tid du har et høyt blodtrykk. På din alder kan man fint leve med et slikt blodtrykk i 5 år uten at det skaper varige mén.

Men det bør likevel utredes videre. Årsakene til høyt blodtrykk, kan være mye mer enn arvelighet og stress.

Det er på hjertepoliklinikken på sykehuset du kan henvises til. Men i utgangspunktet er blodtrykksforstyrrelser en kardinaloppgave for fastlegene.

Derfor råder jeg deg å bytte fastlege. 

Lenke til kommentar

Med en familiehistorikk med høyt blodtrykk og følger av dette, så er dette noe som bør tas alvorlig. Jeg ville presisert dette til fastlegen, det er din helse og det er langtidseffekten av høyt blodtrykk man ønsker å forebygge. Det er flere ikke-medikamentale tiltak man kan gjøre for å senke blodtrykket, og dette vil nok være et lurt sted for deg å starte som er såpass ung. Hvis du føler at fastlegen ikke tar deg alvorlig på dette, kan du vurdere å bytte fastlege, dette gjøres enkelt på nettet. 

Lenke til kommentar

Jeg har omtrent samme familiehistorie som deg, mye hjerte- og karlidelser på begge sider og spesielt med en far som har rukket å få både slag og infarkt innnen han ble 60 ble jeg tatt på høyeste alvor hos min fastlege da jeg kom inn med både høyt kolesterol og blodtrykk tidlig i 30-årene. Ikke farlig høyt, men høyt nok til at han satte i gang tiltak med både medisiner og jevnlig oppfølging. Han var tydelig på at dette var pga familiehistorien, uten den hadde han villet avvente. Selv har jeg tatt grep om livsstil og kosthold og etter noen år ble jeg tatt av kolesterolmedisinen og bruker nå kun en liten dose blodtrykksmedisin. 

 

Mitt råd til deg; bytt fastlege. Ta helsa på alvor. Fortsett å trene kondis, og be om jevnlig (minst en gang i året) sjekk av både kolesterol og blodtrykk hos lege - blodtrykk gjerne med 24-timers måling. Det er ikke hverken vondt eller farlig eller spesielt ressurskrevende, så det bør ikke være noe problem å få dette gjort. 

 

Når det er sagt så tror jeg ikke du ligger fryktelig dårlig an, enda, så det er nok ingen grunn til å stresse sånn sett, men innen et par år burde du nok prøve å få litt kontroll på dette. Men jeg er ingen lege, så ikke hør på meg. Finn en bedre fastlege heller ;)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

  1. ​24 timers blodtrykksmåling for å utelukke "kontortrykk". Forklar ovenfor din fastlege at dette er noe du ønsker for din egen del / for å kunne slå deg til ro. Det bør legen godta. 150 i overtrykk er ikke alvorlig høyt som du skriver at Google mener. 150 er mild hypertensjon jf. europeiske retningslinjer (de har litt andre retningslinjer i USA).

     

  2. Europeiske retningslinjer ved European Society of Cardiology skriver at hypertensjon defineres ved blodtrykk over 140 systolisk/overtrykk og over 90 diastolisk/undertrykk. Grad 1 hypertensjon (mild) kategoriseres som blodtrykk 140-159 / 90-99, det er jo der du havner om det blodtrykket din fastlege måler faktisk stemmer (dersom du føler deg helt rolig og avslappet, er du stresset eller ikke har hvilt i 5-10 minutter før blodtrykket tas, kan det være falsk høyt).  

     

  3. Be fastlegen måle flere ganger på begge armer om det ikke er gjort (etter 5-10 min med ro/hvile, og kun når du føler deg rolig/ikke stresset).

     

  4. Høyt blodtrykk er kun én risikofaktor for hjerte-karsykdommer. Familiehistorie er en annen. Du gjør allikevel veldig mye bra for deg selv om du holder deg normalvektig, trener, spiser sunt, ikke røyker etc. Dette går bra! Flott at du tar tak i egen helse.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når det gjelder digitale målere, er mange av dem upålitelige. Spesielt de som er til håndledd. Sjekk om målerne er noe form for medisinsk sertifisering. I så fall bør jo ikke heller foreldrene dine bruke denne type måleren, men heller investere i en skikkelig. 

 

Det aller beste er å få målt blodtrykket manuelt, forutsatt at den som måler er god på slik måling. Og det er innafor å forvente av fastlege. Helst skal blodtrykket måles minst 3 ganger, men det må også gå tid mellom hver måling og aller helst skal du ha sittet i ro en stund, og sitte i ro mens blodtrykket tas. Unngå å drikke mye vann, koffein, spise veldig salt eller drikke Farris rett før blodtrykket tas ;) 

 

Veldig bra du tar tak i egen helse. Men er du stresset? Blir du stresset av blodtrykksmåling? En ting er at trening kan senke blodtrykket, MEN, for å forebygge DVT, som kan komme av inaktivitet, er det nesten viktigere å bare bevege mest mulig på seg ila en hel dag, enn å trene veldig hard i en liten periode av dagen og så sitte stille resten av dagen... Bytt forresten ut smør med avokado, hvis du liker det :) Avokado er blodtrykksenkende, mens det er salt i smør ;) 

 

Jeg synes ikke at du har et høy blodtrykk og det er i alle fall ikke uvanlig høyt, men det hadde heller ikke skadet om det var lavere. Husk også at blodtrykket blir normalt høyere med alderen. Jeg stoler på legens vurdering, så fremt blodtrykket ditt ikke er ekstremt høyt. Og det er det ikke. Familiehistorie er IKKE ensbetydende med at du arver. Min far døde i begynnelsen av 50-årene av lungemboli, så jeg har vært igjennom trombofiliutredning  og hjerteutredning m.m. Verken jeg eller min søster, har IKKE arvet høyt blodtrykk som går i familien på begge. Jeg har til og med så lavt blodtrykk at jeg faktisk er satt på medikament som skal øke blodtrykket. 

 

Jeg støtter allikevel de andre med at du bør bytte lege, fordi det virker ikke som at han er flink til å informere og betrygge deg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...