Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har ikke kommunen plikt til å brøyte kommunal vei?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg bor innerst i en blindvei i Mandal, og den er ikke blitt brøytet i det 40-50 cm snøværet som har vært de siste halvannet døgnet. Den ble brøytet da det falt 20 cm før helga, men ikke nå. Så ringte jeg kommunens vakttelefon, og først påsto personen der at veien var privat, ikke kommunal, derfor hadde de aldri brøytet der (selv om den altså ble brøytet for et par dager siden, og den har blitt brøytet ved de fleste snøfall i fjor vintere, som var vår første i huset). Så jeg sjekket med naboer som har bodd her siden 90-tallet, og det viste seg at den alltid har vært kommunal, de måtte søke kommunen om at den skulle sette opp et parkering forbudt-skilt som står der ennå, fordi så mange... kommuneansatte (!) parkerte og hindret ferdselen til beboerne.

 

Da jeg ringte tilbake, var plutselig svaret at ja vel, så var den kommunal, men de brøytet den ikke likevel fordi den ikke sto på brøytekartet. Men har ikke kommunen plikt til å vedlikeholde kommunal vei, særlig en bebodd vei i sentrum? Eller kan de velge at "den gidder vi ikke ta, fordi der bor det bare 8 stykker, og bare tre av dem har bil, og ingen har klaget på de siste årene de gangene vi har uteblitt"? Jeg må ringe det overordnede, tekniske kommunevesenet i morgen, så det hadde vært fantastisk med en paragraf eller to å banke ham i huet med! :rofl:

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veglova slår fast at veimyndighetene har vedlikeholdsplikt for offentlige veier, jf. § 1, jf. § 20. Veimyndigheten for kommunale veier er kommunen, jf. § 9 siste ledd.

 

I veglova § 1 første ledd er offentlig vei definert slik:

Offentlig veg er veg eller gate som er open for allmenn ferdsel og som blir halden ved like av stat, fylkeskommune eller kommune etter reglane i kap. IV. Alle andre vegar eller gater blir i denne lova å rekne for private.

 

Minstekravet er at offentlig vei skal være åpen for allmenn ferdsel, men det er kanskje litt vanskelig om veien er snødd igjen. Det kan likevel neppe sies å foreligge noen absolutt brøyteplikt — det avgjøres basert på en skjønnsmessig vurdering der relevante momenter vil være trafikkgrunnlag, brukerintensiteten og hensynet til de boende i nærheten. Om kommunen nekter brøyte bør de komme med en begrunnelse hvor det er forklart hvorfor de har vurdert det dithen at vedlikeholdsplikten for veien er oppfylt til tross for at det ikke brøytes om vinteren. I det konkrete tilfellet her tror jeg kommunen vil slite med å komme med en god begrunnelse.

Endret av Star Fox
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nei da, dette var "kommunal grunn", men ikke vei, de "regnet det" som en adkomst til husene. De nektet plent. Så det vil jo da si at de kan nekte å brøyte enhver blindvei fordi den er adkomst til hus, og ikke en vei. Da må jeg vel kontakte Huseiernes landsforbund for å få en av deres advokater til å sende krav til kommunen om at det skal brøytes, jeg vet jeg har en times gratis advokat der. Men jeg har også noe på forsikringen, jeg bør kanskje sjekke det først, kanskje det er mer enn en time.

Lenke til kommentar

Den står ikke som noe i det hele tatt. Jeg antar at det er fordi kommunen har omdefinert den fra vei til grunn.

 

Sånn ser det ut innover der:

 

(Idiotisk forumprogramvare - man kan kopiere inn et bilde, men når innlegget lagres, er det borte!) Så da må man lagre bildene og så legge dem ved...

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Basert på kartet så er ikkje dette definert som ein veg.

Av det eg kan sjå på bildet så oppfyller heller ikkje vegen krava til vegkvalitet, hadde vegen hatt vanleg standard så kunne ein krevd at kommunen tek over ansvaret for vegen etter plan og bygningslova, men i same lov så er det eit unntak der vegen er av for dårleg kvalitet.

 

I dette tilfellet så er det openbart ei utfording med kvar ein skal gjere av snøen som blir måka, då det ikkje er tilrettelagt for dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Au da... Og jeg som var så sikker på at det var nok at den historisk sett var definert som en vei. Og det stemmer, det er ikke mulig å få plassert snøen noe sted her. Et par bakgårder er det, men de tilhører hus på motsatt side, som ikke har dette som ankomstvei, så jeg regner ikke med at de er veldig interessert i å få masse snø der.

Lenke til kommentar

Av nysgjerrighet, hva står på vegen om du klikker på den i vegkart.no? Hvis det står KV så er den registrert som kommunal veg i kartgrunnlaget.

 

Vegvesenet sin karttjeneste er kodet så dårlig web at det ikke fungerer. Bruk heller:

 

1. https://kartkatalog.geonorge.no/metadata/kartverket/elveg/ed1e6798-b3cf-48be-aee1-c0d3531da01a

 

2. Trykk så på knappen Display in Map / Vis i kart.

 

3. Hak så av for Kommunal veg

 

4. Zoom så inn på kartet til der du bor

 

Får rett og slett takke for diskusjonstråden. Var opplysende for eget bosted. Der har naboene påstått at kommunen har nektet å brøyte. Så har det vært utvidet med noen nye eiendommer så veien har endret litt karakter med ekstra stikkveier. Når jeg søkte så var det tegnet inn som kommunal helt til innkjørsel på egen eiendom. Det var litt interessant. Det har ikke vært så mye snø så det har vært litt vanskelig å se hvor flittige de er i veinettet med denne brøytingen de siste to år.

 

Naboene har ofte gått til spleiselag på noen hundrelapper hver så en lokal bonde eller noe skal gidde å ta gaten vår.

 

Men, jeg tror det er en tålmodighetsprøve for alle som bor i trange sideveier. De tas jo alltid sist. Da kan mange biler og støvler ha pakket snøen, så når de kommer for å brøyte så gidder de ikke å senke plogen langt nok så det blir liggende kanskje 10 cm pakket is etterpå fordi det tok en dag eller to før noen reagerte og fikk ordnet med brøyting. Denne hardpakkede snøen/isen blir så til klink is som er veldig morro å gå over i ukene etterpå til mildværet kommer tilbake. Er sånn man brekker hofter og det som er :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Dubious, den står oppført på akkurat samme måten (vår vei er den med den bølgete røde streken oppe til høyre, der jeg bor innerst, og den som brøytes, er den med den blå nede til venstre):

post-24308-0-63439200-1548831842_thumb.jpg

 

Selv om den andre er litt lettere å komme til, er det ikke noe problem å brøyte inn i vår vei heller, de har gjrot det kanskje halvparten av gangene (men etter at jeg klaget kan du være sikker på at de aldri drar inn der igjen hvis de ikke blir tvunget til det!).

 

G (Callen? I NCIS LA?), som du ser av det over, der jeg har klikket både for å merke kommunal og privat vei, står den ikke merket som noe. Men jeg lurer på om det er fordi kartgrunnlaget vil ha veier "over 50 meter", den stubben vår er nok ikke mer enn 30. Og det er litt mangel på bønder i by'n, så selv om vi har snakket om å få en traktor til å ta det, vet vi ikke helt hvordan vi skal gjøre det, for det vil være fem minutters jobb med skjæret (om så mye, jeg ville iallfall klart det på fem minutter med den Volvo Krabaten av 1958-modell jeg brukte til å brøyte en ca. 80 m lang privat vei pluss en stor gårdsplass ved det forrige huset mitt, og jeg hadde aldri trodd jeg skulle savne den midt i byen) og 15 minutters kjøring hver vei, pluss at vi ikke har noe sted å gjøre av snøen. Så det måtte vært traktor med henger! Og da begynner det å balle på seg. Akkurat nå kjører vi det bare flatt med XC60-en, sånn at leietakeren (som ikke har firehjulstrekk) skal klare å komme ut med bilen sin.

 

Jeg har nå sendt en anmodning til tjenestetorget (som er publikumssørvisen i Mandal kommune) og om å få utlevert brøytekartet for området (med henvisning til hovedregeleni paragraf 3 i offentlighetsloven, jeg kan ikke se at noen unntak skal kunne komme inn her, annet enn for å beskytte de ansvarlige i kommunen...og det holder neppe). Hvis da den andre stubben står oppført som at den skal brøytes (den blir iallfall alltid brøytet), burde jeg vel ha grunnlag for å klage pga. usaklig forskjellsbehandling?

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Dersom veien er kort nok. Så er det vel ikke noe i veien for at brøyteredskapen drar snømassen ut i hovedgaten, og at snømassen så blir tatt hånd om uti der som normal brøyting av den kraftigere veien utenfor. De må jo gjøre seg av med snøen et sted også i fra den veien. Sjekk litt opp hvordan de gjør av seg med den snømassen, det kan kanskje gi hint om det er plass til litt ekstra snø der uti hovedgatene (brøytekanter, lass med vekkskubbet snø etc.).

 

Vi to er ihvertfall helt på bølgelengde med liknende problem, selv om jeg tror vårt problem automatisk forsvant inn i nybebyggelsens veiutvidelser på kartene.

 

Forstår deg veldig godt. Dette er jo et problem som angår mange rundt om i landet. Så tydelige regler og etterkommelse er nødvendig slik at man vet nøyaktig hva man har rett på og hva man må betale ekstra for selv.

Endret av G
Lenke til kommentar

Gangbroen utenfor her ble ikke brøytet på 14 dager fordi plogen var for bred, så til slutt var det 50 cm snø og et tynt felt hvor folk hadde tråkket ned snøen.  Fortauet på begge sider av broen ble brøytet, men eldre og barnevogner kom ikke forbi.

 

Nå er den brøytet så de hadde annet redskap..

 

Kanskje det samme i denne saken, plogen er for bred

Lenke til kommentar

G, de har en plass for samling av snø, men det er rundt 500 meter herfra. Det ville nok vært litt pes å bruke sørlandsskuffa for å få det dit. ;) Og akkurat det der med at det er en ett til to minutters jobb (som bevist i går), der snøen kommer med ut i hovedgata der de uansett må flytte den fra, brukte jeg som argument på telefonen da jeg ringte mandag. Men det ble bare fnyst av, og jeg fikk tips av en som av og til gir meg juridiske råd om at jeg bare måtte bruke sporbar kommunikasjon, så jeg skal bare bruke E-post.

 

Dubious, de er innom her av og til, faktisk senest i går kveld (etter at jeg på formiddagen anmodet om å få utlevert brøytekartene for området med henvisning til offentlighetslovens hovedregel i paragraf 3, jeg vet ikke om det er tilfeldig...). Det er ikke noe problem for dem å brøyte her, det handler bare om hva de vil og ikke vil gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...