Gå til innhold

Fornebubanen kan bli utsatt helt til 2027


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er noe sykelig med norsk veiutbygging. Tjensvollskrysset pga. et fordømt sykkelrundkjøring i høyden av rundkjøringen tok jo også sin tid. Det verste var jo at de ikke lagde litt utvidete felt inn i denne rundkjøringen. Forbedringspotensiale f.eks. så kunne de sikkert ha latt all trafikk som skulle til høyre blitt ledet utenom rundkjøringen på alle 4 stedene i rundkjøringen, når de først drev å la mark under seg på ny. Det hadde ihvertfall vært litt framtidsrettet. Det var vel snakk om å legge en retning i tunnel tror jeg (lurer jeg på om jeg hørte om), men det ble det jo ikke noe av.

 

En flopp som sikkert irriterte en del bilister. Nå skal jo E39 legges litt om, men det kan jo hende at krysset hadde blitt en del tiår mer framtidsrettet om de kunne lagt sykkelstien i et undergrunnsløp under rundkjøringen istedetfor å løfte disse til værs opp i dagslyset, også utviklet krysset maksimalt for billisten som er den framtidige utfordringen med slike kryss.

 

Kjedekollisjon 2016 :)

https://www.dagsavisen.no/roganytt/tre-biler-kolliderte-i-tjensvollskrysset-1.899039

 

image.jpg

 

120 millioner for utbedringene i følge en facebook kilde, gidder ikke å lete om det er det nøyaktige tallet. Dyrt og tidkrevende var det uansett:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwig05v7x4vgAhUUhaYKHdoWCHYQFjAHegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2F271396979737547%2Fposts%2Fstavanger-kommune-brukte-120-millioner-p%25C3%25A5-%25C3%25A5-utbedre-tjensvollkrysset-i-stavanger%2F276093809267864%2F&usg=AOvVaw3IQVAzVUYrlRn6FQuFhRct

 

 

Det har vore mykje negativ omtale av Tjensvollkrysset i media, både i artiklar og i debattar på internett. En Facebook-gruppe med neste 4000 medlemmar meiner at "Det nye Tjensvollkrysset er en STOR fiasko."
– Eg trur mange føler seg lurte fordi dei trudde her skulle komme eit toplanskryss som skulle ta bort alle køar, seier Lindefjeld.

 

Totalkostnaden på prosjektet er 119 millionar kroner. Desse er finansiert med statlege midler.
Det er Statens vegvesen som er byggherre for prosjektet. Kruse Smith AS har vore hovedentreprenør, Risa AS underentreprenør og arkitekten har vore Haga & Grov Sivilarkitekter MNAL AS.

Kilde: https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/lokalt/Region+Vest/Rogaland/tjensvollkrysset-opnar-i-dag-mjuke-trafikantar-i-fokus

 

1,5 år tok byggearbeidet:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/6nR0d8/Dette-har-bompengene-dine-betalt-siden-2001

 

 

Dette er en skandale. Våre skattekroner er sløst bort på et prosjekt som ikke gir bedre flyt i trafikken, sier Lars Petter Endresen, stavangermann og leder for politisk utvalg i NAF, der han også har vært mangeårig styreleder.

 

Vi har fått en ring mot himmelen og en ring mot asfalten..... Tjensvoll-ringen framstår ikke som noen glorie over de ansvarlige, men som et synlig bevis på at det må ha gått trill rundt for noen sentrale beslutningsmakere når statlige bevillinger skulle brukes mot lokale behov, skriver Soland i en kommentar på næringsforeningens hjemmeside.

Kilde TU: https://www.tu.no/artikler/veikryss-til-119-mill-gir-lengre-bilkoer/251716

 

IMG_1500%201005121701.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Ruters T-bane luftslott

 

Ruters foreslåtte Fornebubane-pakke med ny basestasjon på Fornebu og ny Majorstuen stasjon samt ny T-banetunnel gjennom sentrum til en estimert kostnad på 80 – 100 milliarder blir neppe realisert i dette århundre, om noen gang ...

 

Ruter lovet i sin tid en Fornebubane frem til Majorstuen for 4 – 4 ½ milliard som de senere økte til 12 – 13 milliarder og nå ser vi en kostnadsramme på 80 – 100 milliarder

 

Ruters foreslåtte T-banetrasé fra Fornebu Senter via Flytårnet, Fornebuportalen, Lysaker, Vækerø, Skøyen opp til Majorstuen og videre i Ruters foreslåtte nye T-banetunnel ned til Bislett og Stortinget og videre til Nybrua og så opp til Tøyen og Bryn, blir neppe gjennomført. Lav nytteverdi og unødvendig høye kostnader.

Både arbeids- og bosettingsmønstret er helt endret siden en la de første planen på 1990 tallet

 

Oslo kommune er enig med regjeringen om at en ny T-banetunnel gjennom indre by er viktigst, dernest ny jernbanetunnel Oslo S til Lysaker.

 

Les mer på:

http://sd1.no/fb/2019-01-25-02-Støtt-folkets-og-næringslivets-klare-T-baneønske.pdf

 

https://www.facebook.com/ReisOsloFornebu7min/

Lenke til kommentar

Hvorfor vurderes ikke tog til Fornebu? Flere tog snur allerede på Skøyen og Høvik, et steinkast unna Fornebu.

 

Man trenger altså ikke ny sentrumstunnel for å gjennomføre dette, slik som på t-banen. (selv om det egentlig trengs her også).

Tog passer ikke så godt til kortere strekninger. De krever mere landareal, er mindre effektive for raskt å få folk inn og ut og det er mindre egnet for automatisering. Korte sidespor for lokal transport i urbane strøk vil du ikke finne så mange av.

 

Om man først skal tenke alternativt så er det faktisk en tredje opsjon, å koble seg til Lilleakerbane. Altså trikk fra lilleaker. Det vil være den klart billigte løsningen da alternativene er tog fra Skøyen og t-bane fra Majorstua. Det var faktisk dette de planla i 1919 så de var ikke dumme dengang. Det som taler mot en slik løsning er at den ikke vil kunne transportere like mange som en t-bane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

7 år fra Fornebu til Majorstua ja.. Må ha vært lagt inn et rekordstort antall kaffe og røykepauser i dette prosjektet.

Hvor mange offentlige prosjekter har du fulgt med på i det siste? På Carl Berner tok det ca 3 år og 300 millioner kroner å bygge om en rundkjøring.

Tenker du på den firekanten,som de kaller rundkjøring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...