Gå til innhold

Privat bruk av yrkesbil


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har fått en yrkesbil og lurer på om hvor mye det koste å kjøre privat? Firma gir meg 5000 km i året jeg kan kjøre men spørsmålet er hvor mye må jeg betale i skatt.

 

Jeg legger ved et bilde fra kalkulatoren. Hva er egentlig det som skal betales i skatt? (grønn, rød eller blå?)

 

Takk for hjelp. Hilser!

 

J

post-513030-0-83979600-1548361772_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første burde tråden vært i økonomoseksjonen.

 

Til tema: Jeg antar det er snakk om en yrkesbil, dvs en varebil eller lignende, og ikke en stsjonsvogn med fem seter.

 

Så vidt jeg har forstått så kan du velge å enten betale skatt etter sjablong, eller pr kjørte km.

 

Forutsetningen for betaling pr km er

at bilen har en elektronisk kjørebok som dokumenterer alle turer, slik at arbeidsgiver kan hente ut innrapporteringsgrunnlaget direkte fra kjøreboken.

ref https://www.regnskapnorge.no/artikler/skatt/yrkesbil-til-besvar/

 

Det lønner seg åpenbart å skatte pr km for deg.

 

Edit: Rettet opp en feil som gjorde at jeg påstod det motsatte av hva jeg mente...

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Jeg legger ved et bilde fra kalkulatoren. Hva er egentlig det som skal betales i skatt? (grønn, rød eller blå?)

Grønt er hvor mye (17000) du får plusset på inntekten ved 5000 kjørte km, mens blått er det du da betaler i skatt av de 17000.

Rødt er det du må betale i skatt om du ikke dokumenterer kjørte km privat med elektronisk kjørebok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er verdt å nevne at inntektspåslag for privat bruk av yrkesbil etter faktisk kjørte kilometer gjelder for varebiler klasse 2 eller lastebil med tillatt totalvekt mindre enn 7 501 kg.

 

Det er også et vilkår om at man har tjenstlig behov for en slik bil og at det benyttes (godkjent) elektronisk kjørebok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...