Gå til innhold

ANMELDELSE: Resident Evil 2


Anbefalte innlegg

Husker at orginale REII på ps2 eller hva det var jeg spillte på gav meg frysninger på ryggen og jeg skvatt slik at jeg måtte sette fra meg kaffekoppen. Hvorfor skal jeg kjøpe dette igjen lissom tenker jeg. Jeg blir jo ikke skremt av å spille det igjen med penere grafikk. Nei bruker heller penger på Sekiro når det kommer

 

Skremt og skremt. Jeg forventer ikke å bli skremt i det hele tatt egentlig, men jeg forventer at dette blir en stor opplevelse å spille gjennom allikevel.

 

Og jeg skal selvfølgelig ha Sekiro også, men det kommer ikke før i mars.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Setter pris på alle tilbakemeldingene på anmeldelsen! 

 

Blir uansett spennende å se hvor tro de har vært til orginalen, for oss som kun husker det fra barndommen. Og noen ting, som du også nevner, biter man seg merke i. Og jeg vil savne dem og de ikke er med i nyversjonen :) God anmeldelse, regner med det var en sterk 7er? ;)

 

Og gjerne en sterk 7! Det er en veldig solid opplevelse, men det er ikke noe utover den typen kvalitetsspill som kommer ut mange ganger i året mener jeg. (Og som også av for meg mystiske årsaker ofte blir erklært klassikere og mesterverk i hytt og pine.) 

 

Som jeg var litt inne på tror jeg det som holder det tilbake er at det er et litt tannløst kompromiss. Hvis det skulle blitt noe eksepsjonelt tror jeg enten de, som med den første remaken, virkelig måtte bygget mer direkte videre på originalspillet og hva det prøvde på. Gjerne med Hideki Kamiya tilbake som regissør slik Shinji Mikami også laget nyversjonen av sitt eget spill. 

 

Eller så mener jeg de i større grad burde turt å lage det beste spillet de kunne. Jeg tror det er en del rart i spillet, både bevisst og ubevisst, som det ikke hadde sluppet unna med om det ikke var "sånn Resident Evil 2 var". På den andre siden så kunne resultatet fort blitt verre også med tanke på mange av Resident Evil-spillene fra de siste årene som Revelations 2 og Resident Evil 6.

Jeg reagerte litt på denne anmeldelsen faktisk. Ikke på selve konklusjonen, men mer ordbruken.

 

Hvorfor er Leon S.Kennedy og Ada Wong mer absurde navn enn ditt eget både Leon og Kennedy er da vel helt normale for/etternavn, og hva S'en står for vet jeg ikke. Og det finnes vel flere Wong's enn det gjør nordmenn på verdensbasis, og Ada er også et veldig normalt navn så hva var egentlig poenget med det?

 

Er Nathan Drake liksom mindre absurd? Eller Solid Snake? Eller Gogandantess? Eller Cloud Strife?

 

Og syntes også dette avsnittet her var ganske rart:

"Alle disse historiene er dessuten fortalt i et bisart språk som bare kunne oppstått ved at man tar to japanske programmerere som oppgir serienummeret på en instruksjonsmanual når man spør hva den siste boken de leste het og låser dem inn i et rom for å skrive en zombiefilm i Hollywood-stil. Før man sender resultatet til den billigste japansk/engelsk-oversetteren man kan få tak i. «Jill, here’s a lockpick. It might be handy if you, the master of lockpicking, take it with you.»"

 

Jeg klarer ikke helt å sette ord på hva det er som er feil her, men her presterer du egentlig å skjære en hel nasjon under samme kam samtidig som du gjør narr av både dem og deres engelskkunnskaper (uansett om det er uskyldig ment). Om det er et forsøk på humor vet jeg ikke, men jeg ser uansett ikke helt hva det er du prøver å tilføye artikkelen med dette avsnittet.

 

Jeg bor selv i Japan, og selv om det er mye her som er både rart, bisart og idiotisk (tro meg, den listen er faktisk ganske lang) er ihvertfall ikke språket deres det. Spesielt sammenlignet med engelsk.

Lenke til kommentar

Jeg reagerte litt på denne anmeldelsen faktisk. Ikke på selve konklusjonen, men mer ordbruken.

 

Poenget med avsnittet er egentlig å forklare hva jeg synes er spesielt med Resident Evil og hvorfor jeg elsker det.

 

Jeg argumenterer for at mye av det som kjennetegner serien som har oppstått som følge av tilfeldigheter gjør at det ligner på gamle sagn og myter. Og at Resident Evil dermed har mye av den samme magien disse fortellingene har.

 

Et eksempel på en slik tilfeldighet er at japanske programmere vanligvis ikke er flinke til å skrive og vanligvis gjerne ikke har kjennskap til amerikansk kultur utover Hollywood-filmer. Da sitter man plutselig med et navn som Leon S. Kennedy hvor man har kombinert et etternavn som vi i Vesten nesten utelukkende forbinder med en av de mest kjente amerikansk presidentene gjennom tidene med det veldig sjeldne, men kule navnet Leon. Andre eksempler på spesielt absurde navnevalg er Raccoon City (Vaskebjørnby) og Umbrella Corporation (Paraplykorporasjon).

 

Jeg prøver som du sier å være litt morsom og det er satt på spissen. Jeg har litt rar humor og kommer i trøbbel med den hele tiden. Det er ikke meningen å såre noen. Jeg er faktisk ganske sikker på at Resident Evil-forfatterne, i hvert fall etter hvert, bevisst har gått inn for å gjøre sin skildring av amerikansk kultur mest mulig clueless. I Resident Evil 2 ser man jo også at de for humor fremstiller japansk kultur på litt av den samme rare måten med Kendo Gunshop, osv.

 

Du er heldig! Jeg skulle ønske jeg hadde muligheten til å bo i Japan.

Lenke til kommentar

Herregud for et bra spill. Husker de orginale var ekle og de er fortsatt ekle den dag idag. Grafikken og lyden gjør alt eklere. Du clearer zombier og tror du er trygg, løper mellom kontorer og plutselig står det ei kvinnelig zombie bak ei dør og hyler når du går forbi...... jeg bare hoppet i stolen og WÆÆÆÆÆ. haha

 

Elsker spillet sålangt, de lager ikke slike spill lenger. Det holder deg ikke i hånden, du må huske på ting du ser og alltid morro når du finner utav puzzles siden du blir rewarda ganske bra.

Lenke til kommentar

Herregud for et bra spill. Husker de orginale var ekle og de er fortsatt ekle den dag idag. Grafikken og lyden gjør alt eklere. Du clearer zombier og tror du er trygg, løper mellom kontorer og plutselig står det ei kvinnelig zombie bak ei dør og hyler når du går forbi...... jeg bare hoppet i stolen og WÆÆÆÆÆ. haha

 

Elsker spillet sålangt, de lager ikke slike spill lenger. Det holder deg ikke i hånden, du må huske på ting du ser og alltid morro når du finner utav puzzles siden du blir rewarda ganske bra.

Har du kommer til MR X.

Endret av Jokingnutria
Lenke til kommentar

Jeg har nå kommet til kloakken og er så langt meget fornøyd med denne remaken. Det er ikke alt jeg synes er bedre enn i originalen og det er enkelte ting jeg synes de skulle ha latt være som før for stemningens og nostalgiens skyld, men det er så mye annet som er bra at i sum så mener jeg dette er en av de beste remakene som er laget på lang tid. Her er det lagt ned mye arbeid i detaljene.

 

Har du kommer til MR X.

 

 

Mr. X-sekvensen er okay men jeg foretrekker hvordan de gjorde det i originalen. Her er han etter deg hele tiden, men i originalen forsvant han og du visste aldri når han plutselig kom dundrende inn gjennom en vegg eller noe. Jeg føler at vi mistet litt av det overraskelsesmomentet og den usikkerheten rundt når han dukker opp. I remaken blir jeg mer irritert enn skremt av ham.

 

Du får forøvrig et trophy for a skyte av hatten hans.

 

Lenke til kommentar

 

Jeg reagerte litt på denne anmeldelsen faktisk. Ikke på selve konklusjonen, men mer ordbruken.

 

Et eksempel på en slik tilfeldighet er at japanske programmere vanligvis ikke er flinke til å skrive og vanligvis gjerne ikke har kjennskap til amerikansk kultur utover Hollywood-filmer. Da sitter man plutselig med et navn som Leon S. Kennedy hvor man har kombinert et etternavn som vi i Vesten nesten utelukkende forbinder med en av de mest kjente amerikansk presidentene gjennom tidene med det veldig sjeldne, men kule navnet Leon. Andre eksempler på spesielt absurde navnevalg er Raccoon City (Vaskebjørnby) og Umbrella Corporation (Paraplykorporasjon).

 

Portland (Havneland)

Long Beach (Lang Strand)

Riverside (Elvesiden)

Salt Lake City (Salt Innsjø-by)

Little Rock (Lillestein)

Springfield (Vårmark)

Thousand Oaks (Tusen Eiker)

 

 

Apple (Eple)

Microsoft (Mikromykt)

Home Depor (Hjemmedepoet)

Carnival (Karnival)

Caterpillar (Tusenbein)

 

Legg til at hverken Leon eller Kennedy er uvanlige navn i USA, så ser jeg ikke helt poengene dine i denne sammenhengen. Er enig i at japansk tolkning av Vesten kan være til tider merkelig, men føler ikke det skinner gjennom i RE2 :)

Lenke til kommentar
Hvis man oppfatter tonen i Resident Evil som realistisk og helt alvorlig så tror jeg man går glipp av en viktig dimensjon ved Resident Evil. De har vært litt mer høytidelige i det siste, men det er fortsatt en japansk lek med amerikansk b-skrekk i motsetning til f. eks. Silent Hill som bygger på "seriøs" skrekk eller Fatal Frame som er mer sånn straightforward j-horror. Vil i hvert fall jeg mene da!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis man oppfatter tonen i Resident Evil som realistisk og helt alvorlig så tror jeg man går glipp av en viktig dimensjon ved Resident Evil. De har vært litt mer høytidelige i det siste, men det er fortsatt en japansk lek med amerikansk b-skrekk i motsetning til f. eks. Silent Hill som bygger på "seriøs" skrekk eller Fatal Frame som er mer sånn straightforward j-horror. Vil i hvert fall jeg mene da!

 

 

Det kan det ikke være noen tvil om. RE har aldri tatt seg selv 100% seriøst. Såpass burde være åpenbart når man kunne spille gjennom RE2 på PS1 som et stykke tofu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er helt riktig, jeg husker det var 4 deler til spillet, men glemte at de hadde pakket det inn i kun 2.

 

Og det er mulig, som BakaBerg er inne på, at jeg glemte hvor mange discer det var etter mr.x kom igjennom veggen for første gang på "b" siden. Fortsatt ikke opplevd noen lignende opplevelse i noe spill til nå. (men var sikkert litt mer lettskremt før)

Scenario B er vanskeligere en Scenario A, husker du våpenet Gatling gun trykk her hvis du hvil vite det jeg greide det på det Gamle re2 nye vet jeg ikke.

Jeg husker Scenario B, var veldig mye mer nervepirrende enn A, og det var jo på grunn av ja. Han som bestemmer seg for å lage sine egne dører.

 

Husker ikke hvor vanskelig de var i forhold til hverandre, jeg var vel strengt talt ikke mer enn 12 år ish. Husker bare at det føltes "uendelig" langt. Så nå som studiearbeidet er gjort får jeg endelig benka meg ned med nyvinningen for å se om det innfrir :)

(og jeg fikk gatling gun) Men den var ja, husker jeg leste i et playstation blad hvordan jeg fikk den unlocka. :p For å si det på en mest mulig spoilerfree måte.

Lenke til kommentar

Det er en litt rar ting å henge seg opp i, men noe jeg husker veldig godt fra originalspillet er at det ved jerntrappen utendørs på høyre siden av politistasjonen, ikke langt fra hvor helikopteret styrter, spilles uvanlig musikk. Det var svært uhyggelig og mystisk, for så vidt jeg vet var det ingen grunn til det utover at det var merkelig. I originalversjonen er trappene gjenskapt, men uten det spesielle lydsporet.
 

Om det er denne "lyden" du mener så henger jeg med og følte akkurat det samme selv. Men tolker ikke dette som musikk, men heller ekkoet fra zombiene som nå utgjør Raccoon City som kommer med vinden. Skapte en svært uhyggelig stemning for en liten 11-åring som spilte dette. Som survival-horror var musikken i RE2 ett mesterverk. Synd nesten alt er borte i remaken.

Lenke til kommentar

Digger første halvdel av spillet, ihvertfall første halvdel av Scenario B. Men... og samme problem hadde jeg med RE7, at siste halvdel ikke var like skummelt og minneverdig. Jeg likte siste halvdel av RE2-remaken bedre enn siste halvdel av RE7, men likevel, det kunne og burde ha vært skumlere, og her kommer litt vage SPOILERS her...

 

 

 

Hovedgrunnen for meg, tror jeg er at fiender som oppholder seg på et sted om gangen blir litt let-down i forhold til Mr X som konstant jakter på deg, og kan ta deg overalt, hvor som helst. Den følelsen der definerer ekte redsel for meg, og derfor er det kjipt at de ikke spilte på den oppskriften mer i siste halvdel. Kunne nødvendigvis ikke bare vært Mr X, men også andre ustoppelige monstre som brukte avløpssystemet i kloakken eller ventilasjonssystemet i laboratoriet for å navigere rundt for å lete etter deg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...