Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bilkjøp


Powen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal snart kjøpe meg min første bil. Jeg er 24 år gammel jente som ikke er så veldig god på bil. Så jeg vil trenge en bil som er relativt i god stand. Jeg er også på utkikk etter en liten snerten bil (typ golf størrelse) med automatgir. Jeg har satt av 100 000 til bilkjøp, men jo billigere, jo bedre. 

Jeg vil bruke bilen i jobb sammenheng, som byr på kjøring på ca. 20 km per dag og betydelig mindre i helgene. 

 

Jeg hadde kjøpt en Scirocco. Perfekt kjøreglede  :love:

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=138896407

 

Blir kanskje for dyrt da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkle er ofte det beste. Ellers kan man regne med å selge fritiden sin på å jakte delebiler, ligge under bilen og skru, og ringe NAF når man står i veikanten!

 

 

 

Du anbefaler heller å kjøpe en skrothaug som går i stykker hver måned og man bekymre seg for om den starter hele vinteren og kommer for sent på jobb, mister jobben? Jeg liker å sove godt om nettene og vite at bilen virker. Over tid, er det bedre å kjøpe ny og ha service på den, enn å drive og mekke og lappe på noe brukt. Du står i risiko for å bli lurt. Vet aldri hva noen har gjort med en bruktbil.

 

Å anbefale noen med 0 bruktbilerfaring og mekkeerfaring å kjøpe bruktbil, uansett hva budsjettet er... Jaja, nå har jeg lest det også!!

 

Haha. Jeg kjører en 10 år gammel fransk bil som har gått 160.000km og har så langt ikke bekymret meg et minutt for om jeg kommer for sent på jobb på grunn av den. Og det har jeg heller ikke opplevd i løpet av de 4 årene jeg har hatt den.

 

Du anbefaler å kjøpe en bil som koster minimum 60 - 70.000 over trådstarters budsjett, så jeg regner med du villig låner ut de pengene til minimal rente, da jeg går ut fra at det er en grunn til at trådstarter har satt et budsjett. Vil du låne ut bare til henne eller til alle andre som også trenger mer kapital for å kjøre ny bil? I så fall er jeg interessert - noen ganger er verditapet på nybil mindre enn de ekstra driftskostnadene på en pent brukt.

Lenke til kommentar

Første bilen min fikk jeg av min far. Det var en '86 Mitsubishi Colt, ferdig gjennomrusta. Motoren sveiv som ei kule, men på første EU-kontroll så ble jeg tvunget til å kjøre den direkte på søpla  :rofl:

 

Jeg ville kanskje lagt lista litt høyere enn dette ... men man trenger ikke dyr bil for å komme seg på jobb. Jeg har nå hatt 8 biler (kjører dem stort sett lenge) og det er kun de siste årene jeg har begynt å kjøpe biler over 2-300.000 kroner. Man kan kjøpe en bil til 50 lapper som går som ei kule i 5-6 år uten problemer. 

 

Jeg ser at trenden nå er dyre flotte biler blant #oljebarna. Lærlingene på jobb kjøper biler til 300+. Flott de føler de har råd til det, men det er absolutt ikke nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale bra SUV til rundt 100K?

 

Tvilsomt. Sliter med det samme selv.

 

Problemet er at prisklassen betyr 2007-2010 modeller, som vil si nedsotet dieselmotor på nesten alt som ble solgt på den tiden.

 

Til og med merker som tidligere kun kom med utmerkede bensinmotorer, som f.eks Honda og Subaru, var nesten bare solgt med kjipe førstegenerasjons dieselmotorer i de årgangene :(

Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale bra SUV til rundt 100K?

Yeti bensin med automat, men da må du litt opp i km eller opp i pris.  

https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F1&make=0.808&model=1.808.2000128&sort=2&transmission=2

 

Eller X1 (men da diesel og evt manuell og kanskje enda høyere opp i km)

https://www.finn.no/car/used/search.html?make=0.749&model=1.749.2000133&price_from=20000&q=bmw+x1&sort=2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...