Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål som fornærmede i en straffesak


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg har blitt innkalt som fornærmede i en straffesak.

 

Jeg har mye angst og mange spørsmål i forhold til dette.

 

Det står at mannen er siktet for brudd på straffeloven (2005) paragraf 271 første ledd m.m.

 

Det som er saken er at siktelsen er mildere enn det faktiske forholdet. Han er siktet for kroppskrenkelse, men det er grov kroppskrenkelse som er riktig. Dette er noe advokaten min skulle ta tak i, men det ser ikke ut som han har det?

 

Da politiet kom på sykehuset etter at jeg hadde ligget 12 timer bevisstløs så turte jeg ikke anmelde han, så de anmeldte på mine vegne. To uker senere etter at han hadde gjort To innbrudd hos meg to dager på rad valgte jeg å anmelde selv også. Tror det er fordi jeg først ikke klarte å anmelde at det ble en mildere siktelse.

 

Kort fortalt så har han tatt kvelertak på meg, tatt tak i meg og dradd meg etter håret inn i leiligheten igjen, slengt meg i sofaen og slått meg gjentatte ganger med all kraft i hodet og deretter holdt meg så du og satt en overdose i meg. Deretter truet han mi mor på livet dersom jeg sa dette til noen. Da jeg tryglet han om å dra slik at jeg kunne ringe 113 nektet han selv om jeg sa at jeg kjente jeg fikk en overdose. Det neste jeg husker er at jeg ligger i sengen min med politi som stormer inn og pågriper han. Jeg er så neddopet at jeg ikke klarer å si hva jeg heter en gang. Så husker jeg ikke noe før 12 timer senere våkner jeg opp på sykehuset.

 

Så har han brutt seg inn på natten og dagen etter det igjen. Da hadde jeg voldsalarm og politiet kom innen fem minutt begge gangene.

 

I tillegg til 6-7 brudd på kontakt- og besøksforbud.

 

I ettertid har jeg slitt med traumeraksjoner. Søvnparalyse, mareritt, besettelse av å ha soveromsdøra låst om natten hvor jeg mange ganger har reist meg opp i søvne for å sjekke at den er låst. Mange runder hvor jeg har måttet sjekke hele leiligheten for å være trygg på at det ikke er noen der, angst og flashbacks.

 

Jeg er kjemperedd for at han dømmes og får en filledom fordi han ikke har rett siktelse. Eller er det slik at dommer kan endre siktelsen til mer alvorlig grad når rettsaken er i gang? Hvis han blir dømt med lav strafferamme, kan jeg som fornærmede anke saken hvor advokat legger fram påstand om at forholdet er av mer alvorlig karakter?

 

Kjenner dette stresser meg veldig og det vil føles som et slag i trynet hvis han bare dømmes for noe så lite. Jeg var fullstendig forsvarsløs, i reell livsfare og jeg lider av traumer/PTSD i etterkant.

 

Nå når rettsdato er satt, er det da for sent for advokaten min å få skjerpet siktelsen?

 

Tusen takk hvis noen har noen innspill å komme med.

 

 

 

Anonymous poster hash: 8a885...e5e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det er ikke for sent å få endret siktelsen. Jeg har selv vært til stede i en rettssak hvor fagdommer ba aktor vurdere om han burde prosedere på grov kroppskrenkelse hvor tiltalen var en "vanlig" kroppskrenkelse. Det var i en mye mindre alvorlig sak enn din. Ut i fra det antar jeg at siste mulighet for å få vedkommende dømt for grov kroppskrenkelse er rettssaken.

 

Forøvrig har jeg liten kunnskap om mange av de andre tingene du spør om, så det overlater jeg til andre å svare på.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er ikke for sent å få endret siktelsen. Jeg har selv vært til stede i en rettssak hvor fagdommer ba aktor vurdere om han burde prosedere på grov kroppskrenkelse hvor tiltalen var en "vanlig" kroppskrenkelse. Det var i en mye mindre alvorlig sak enn din. Ut i fra det antar jeg at siste mulighet for å få vedkommende dømt for grov kroppskrenkelse er rettssaken.

 

Forøvrig har jeg liten kunnskap om mange av de andre tingene du spør om, så det overlater jeg til andre å svare på.

Okei. Takk for svar. Jeg håper virkelig det er mulig å få endret det. Jeg kan ikke skjønne det om han skal bli dømt for noe mindre alvorlig. Det blir et slag under beltestedet og jeg vet ikke hvordan jeg blir å reagere på det. Sliter mye psykisk og de godt kjent i psykiatrien. Er redd der vil bryte meg så mye ned at det ender med innleggelse igjen.

 

Anonymous poster hash: 8a885...e5e

Lenke til kommentar

Hør med din bistandsadvokat. Hvorfor det er tatt ut tiltale på kroppskrenkelse (og ikke grov k. eller kroppsskade) er noe din advokat kan få avklart.

Ja jeg skal selvsagt det. Skal ringe og få møte i morgen, men det kan ta noen dager og dette tynger meg veldig, så håpte noen hadde noen innspill i forhold til problemstillingen.

 

Anonymous poster hash: 8a885...e5e

Lenke til kommentar

Aktor har vid mulighet til å endre tiltalen. Retten kan imidlertid ikke domfelle etter et strengere straffebud enn tiltalen går ut på med mindre den finner særlig grunn til det.

 

Dette høres ikke ut som kroppskrenkelse, men kroppsskade, muligens drapsforsøk. Du må imidlertid være oppmerksom på at aktor tiltaler for det han mener han kan bevise ut over enhver rimelig tvil. Dette kan være noe mindre alvorlig (eller noe helt annet) enn hva som faktisk skjedde.

Lenke til kommentar

Aktor har vid mulighet til å endre tiltalen. Retten kan imidlertid ikke domfelle etter et strengere straffebud enn tiltalen går ut på med mindre den finner særlig grunn til det.

 

Dette høres ikke ut som kroppskrenkelse, men kroppsskade, muligens drapsforsøk. Du må imidlertid være oppmerksom på at aktor tiltaler for det han mener han kan bevise ut over enhver rimelig tvil. Dette kan være noe mindre alvorlig (eller noe helt annet) enn hva som faktisk skjedde.

Uff. Jeg håper dette ordner seg..

 

Naboene må jo ha hørt meg da jeg hylte og ropte etter hjelp siden politiet kom stormende inn. Så politiet har jo selv sett hvor neddopet jeg var og blåmerkene. Også det at jeg lå 12 timer på sykehuset før jeg våknet. Det er veldig tungt å forholde seg til at han kanskje slipper billig unna når jeg sitter igjen med traumer og enda større psykiske problemer enn jeg allerede hadde. I sommer turte jeg ikke ha barna på besøk hos meg fordi jeg var så redd han skulle oppsøke meg igjen når han slå på ut av varetekt. Han var åtte uker i varetekt på grunn av alt sammen. Og brøt kontaktforbudet med en gang han slapp ut. Sist han kontaktet meg var på lillejulaften så dette her er en skikkelig belastning.

 

Anonymous poster hash: 8a885...e5e

Lenke til kommentar

Uff. Jeg håper dette ordner seg..

 

Naboene må jo ha hørt meg da jeg hylte og ropte etter hjelp siden politiet kom stormende inn. Så politiet har jo selv sett hvor neddopet jeg var og blåmerkene. Også det at jeg lå 12 timer på sykehuset før jeg våknet. Det er veldig tungt å forholde seg til at han kanskje slipper billig unna når jeg sitter igjen med traumer og enda større psykiske problemer enn jeg allerede hadde. I sommer turte jeg ikke ha barna på besøk hos meg fordi jeg var så redd han skulle oppsøke meg igjen når han slå på ut av varetekt. Han var åtte uker i varetekt på grunn av alt sammen. Og brøt kontaktforbudet med en gang han slapp ut. Sist han kontaktet meg var på lillejulaften så dette her er en skikkelig belastning.

 

Anonymous poster hash: 8a885...e5e

Slapp ut av varetekt skulle det stå..

 

Anonymous poster hash: 8a885...e5e

Lenke til kommentar

Da har jeg vært i møte med advokaten. Han mener det er så grove feil, både i forhold til siktelse, men også i forhold til hvordan politiet har håndtert hele saken. Det gjelder en del andre ting som jeg ikke har skrevet om her. Så rettsaken blir nok utsatt og dersom politiet ikke tar dette til etterretning så tas det videre til riksadvokaten. Og det skal også muligens sendes inn klage på grunn av politiet. Både på grunn av belastningen det har hatt på meg og det at han fikk muligheten til å være på frifot til tross for arrestordre som skulle være høy prioritet, hvor han da har begått nye alvorlige lovbrudd.

 

Det er veldig godt å ha en advokat som gjør det han kan for meg og for at han skal dømmes etter det han har gjort, men det var også et slag i magen at det nå blir enda mer venting og muligens en sak som blir god mediemat.

 

Uansett jeg må bare komme meg igjennom det for han kan bare ikke slippe unna med det han har gjort.

 

Anonymous poster hash: 8a885...e5e

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...