Gå til innhold

100.000 skolelever skal lære koding med denne dingsen: – Dette er en enestående mulighet


Anbefalte innlegg

Jeg tipper 99000 vil hate det, skjønne ingenting og flykte i motsatt retning....

Det er nødvendigvis ikke galt, hvis flertallet av de resterende 1000 finner ut at "dette var gøy, dette vil jeg lære mer om".

 

Grunnopplæring har minst to mål. Man må lære nok til å fungere i samfunnet, men man skal også introduseres for så mange ulike ting at man finner ut hva man vil (og like viktig ikke vil) jobbe videre med i livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rett på OS'et?

 

Da lager man jo ikke maskinkode.

 

Det har du selvfølgelig helt rett i!

Jeg ordla meg kanskje litt gammeldags der ja. "Maskinkode" er det vel ikke mange som programmerer i idag nei.

Alle datamaskiner har jo et OS, og man skriver selvfølgelig programmer mot OS'et, og ikke i maskinkode.

Poenget mitt var bare at et script er enda et nivå høyere.

Lenke til kommentar

Kult og se at micro:bit brer om seg. Jeg og guttungen har hatt mye moro med denne. Barn tar til denne dingsen, fordi den ikke er så mektig, tror jeg. Den blir jo egentlig brukt, slik raspberry pi var tiltenkt, men jeg tror pi'en er for kraftig. Det er for mye å tenke på. For mange muligheter. For mange valg.

Det som er kult med micro:bit er at den brukes utelukkende ved å bli "ordentlig" programmert. Bruk krever fantasi, disiplin, målbevissthet og teknisk snille. Noe som utvikles ved bruk. Håper virkelig norske skoler tar denne i bruk, samt slutter og dele ut nettbrett til elevene i skolen. Nettbrett dreper utviklingen av datakunnskap hos barna. De kan nok være et greit verktøy, feks. for å lese Wikipedia, men det har ingenting med datakunnskap å gjøre. En felles PC til å slå opp artikler med i klasserommet hadde vært tilstrekkelig.

 

Uansett micro:bit ftw. ?

Lenke til kommentar

Man kan jo si det samme om all annen undervisning på grunnskolen... så da kan vi jo egentlig bare legge ned skolene og spare de penga!

 

Eller er ikke litt av poenget med grunnskolen vi har er å eksponere elevene for noe de kanskje ikke ville blitt eksponert for ellers?

 

Ja vi ser jo hvor fint det funker i Norge iallefall. > 20% går ut av grunnskolen uten å lese og skrive skikkelig. Det betyr bla. at man må fokusere på det esensielle framfor andre ting.

 

Kanskje skolen er fantastisk i Danmark, men her burde det vært valgfag eller vært et tema i elektronikk på videregående.

Lenke til kommentar

Jeg ordla meg kanskje litt gammeldags der ja. "Maskinkode" er det vel ikke mange som programmerer i idag nei.

Alle datamaskiner har jo et OS, og man skriver selvfølgelig programmer mot OS'et, og ikke i maskinkode.

 

Ehm, ikke alle datamaskiner har et OS nei. Micro:bit, som denne artikkelen handler om, består av en ARM mikroprosessor som vil eksekvere maskinkoden som blir generert av IDE'en som følger med. Ungene vil altså generere instrukser direkte til prosessoren, og det er ikke noe OS involvert.

 

Jeg tror du vil finne det er overraskende mange som jobber med å skrive kode på denne måten nå til dags.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så spørs det jo også hvor høynivå disse språkene er da. Noen av disse prosjektene minner mer om spill enn faktisk koding/programmering. Alt man gjør med en datamaskin er jo å instruere den hva den skal gjøre. Vi kan jo si at excell er koding fordi vi fører inn tall også ber vi excell f. Eks summere disse. Er dette koding? Personlig synes jeg dette og mye som idag kalles koding egentlig kun handler å bruke et ferdig laget program, frem å faktisk lage et program som utfører disse funksjonene.

Nei.

Det er ikke spørsmål om 'høynivå'.

Excel er ikke koding, det er databehandling.

Programmering er nettopp programmering. 'Koding' er et slang og brukes gjerne når noen har programmert en fancy løsning på et 'problem'. -Ikke det at fryktelig mange gidder å 'kode' nå om dagen. -Nå gjelder det å få noe til å fungere, uten hensyn til stil, orginalitet og effekt. -Ta en kikk på Windows, og hårene reiser seg på nakken.

Lenke til kommentar

Micro:bit, som denne artikkelen handler om, består av en ARM mikroprosessor som vil eksekvere maskinkoden som blir generert av IDE'en som følger med. Ungene vil altså generere instrukser direkte til prosessoren, og det er ikke noe OS involvert.

 

Klart Micro:bit har OS!

Med mindre man gir instruksjoner til mikroprosessoren i 1'ere og nuller, men forholder seg til noe grafisk, så har den et OS.

Det heter bare ikke Windows.

Lenke til kommentar

Klart Micro:bit har OS!

Med mindre man gir instruksjoner til mikroprosessoren i 1'ere og nuller, men forholder seg til noe grafisk, så har den et OS.

Det heter bare ikke Windows.

 

Nei, Micro:bit har ikke et OS. Koden som blir generert fra det grafiske verktøyet som barna bruker er instrukser i form av "enere og nullere" som blir overført til minnet og matet inn i prosessoren når den startes opp.

 

Mener du kanskje at IDE'en de bruker er et OS? Isåfall er du ganske langt ute på viddene

Lenke til kommentar

 

Klart Micro:bit har OS!

Med mindre man gir instruksjoner til mikroprosessoren i 1'ere og nuller, men forholder seg til noe grafisk, så har den et OS.

Det heter bare ikke Windows.

 

Nei, Micro:bit har ikke et OS. Koden som blir generert fra det grafiske verktøyet som barna bruker er instrukser i form av "enere og nullere" som blir overført til minnet og matet inn i prosessoren når den startes opp.

 

Ja og nei.

Programmet du laster ned er ganske self-contained, men det ligger fortsatt en SW der som tar seg av bootloader og "mounte" Micro:bit som en disk hvis du kobler den til over USB.

litt googling viser at Micro:bit kjører Mbed OS fra Arm

Lenke til kommentar

Ja vi ser jo hvor fint det funker i Norge iallefall. > 20% går ut av grunnskolen uten å lese og skrive skikkelig. Det betyr bla. at man må fokusere på det esensielle framfor andre ting.

 

Kanskje skolen er fantastisk i Danmark, men her burde det vært valgfag eller vært et tema i elektronikk på videregående.

 

For min egen del så hadde mer lesing og skriving framfor andre ting gjort at jeg hadde vært enda mindre aktiv på skolen.

 

Programmering leder jo fort til at man lærer seg andre ting, fordi man trenger det, og da lærer man oftest mye bedre. I kodeklubben jeg var en del av hadde vi en som hadde lyst til å lage seg et (enkelt) adventure spill, med dialog og veivalg. Da er jo rettskriving av dialogen i spillet noe man kan gå inn på. Ellers er det fort matte involvert, som gjør at de får brynet seg på en helt ny måte i det faget.

 

I tillegg så har vi det momentet at programmering trener en i å tenke logisk. Det kan bruke i mange andre omstendigheter, inklusive lesing og skriving.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min egen del så hadde mer lesing og skriving framfor andre ting gjort at jeg hadde vært enda mindre aktiv på skolen.

 

Programmering leder jo fort til at man lærer seg andre ting, fordi man trenger det, og da lærer man oftest mye bedre. I kodeklubben jeg var en del av hadde vi en som hadde lyst til å lage seg et (enkelt) adventure spill, med dialog og veivalg. Da er jo rettskriving av dialogen i spillet noe man kan gå inn på. Ellers er det fort matte involvert, som gjør at de får brynet seg på en helt ny måte i det faget.

 

I tillegg så har vi det momentet at programmering trener en i å tenke logisk. Det kan bruke i mange andre omstendigheter, inklusive lesing og skriving.

 

For DIN del, ja.

Lenke til kommentar

Ja og nei.

Programmet du laster ned er ganske self-contained, men det ligger fortsatt en SW der som tar seg av bootloader og "mounte" Micro:bit som en disk hvis du kobler den til over USB.

litt googling viser at Micro:bit kjører Mbed OS fra Arm

USB mountingen er funksjon som ligger i USB-chippen som er forskjellig fra den som programmeres. Det er også denne USB-chippen som programmerer hovedprosesseren. Filen man får fra webgrensesnittet innholder hele programvaren og det er ikke noe OS som er forhåndsprogrammert.

 

Deler av denne nevnte filen er et runtime-bibliotek som er forhåndskompilert og implementerer det som er av funksjonalitet i blokkene. Det er nok det nærmeste man kommer OS.

Lenke til kommentar

OS er forkortelsen for "operasjonssystem", som er programmet som lastes inn først når vi starter en PC.

Eksempel på OS er MS-DOS fra Microsoft, Linux og MAC-OS.

Operativsystemet er også skrevet i et programmeringsspråk, og min oppfatning av koding er når vi f. eks. lager et operativsystem.

Hadde på 80-tallet en PC som brukte et programmeringsspråket "Forth".

Når maskinen ble slått på forstod den med en gang 2 2 + og vi fikk 4 på skjermen.

Den forstod bare "Forth" og hadde egentlig ikke noe OS.

Ved å bruke Forth-ord kunne jeg programmere det jeg ønsket, og det var tilgang til selve microprosessoren slik at jeg selv kunne lage interface for å styre f. eks. lysene på rommet mitt.

Da programmerte jeg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I alle mine år har det hett "å programmere".

Man programmerer et dataprogram ved hjelp av et programmeringsspråk.

 

Koding er vel stengt tatt å skrive koder...

Et meningsløst moteord når det man egentlig mener er å skrive instruksjoner til en datamaskin.

 

Bokmålsordboka definerer "kode" slik:

"regler i dataprogram som definerer hva programmet skal gjøre", og som Alle™ vet, så kan alle substantiv verbes. :-) Det er ikke forkjørt og skrive "å kode".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...