Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan løse seg fra Norsk Statsborgerskap?


joemu24

Anbefalte innlegg

Er enig med deg. Er derfor jeg er litt usikker. Jeg kan tenke meg til at om jeg skulle løsrive meg fra mitt Norske statsborgerskap og fått statsborgerskap i Nevis, og jeg skulle ønske å komme tilbake, så er det vel enklere for meg enn en utlening som aldri har vært i Norge før, mtp at alle i familien min er født og oppvokst i Norge og har statsborgerskap, og jeg har tidligere hatt Norskt statsborgerskap.

Vet du om det kan stemme, eller vil Utleningsdirektoratet behandle meg som alle andre utleninger med ingen tilknyttninger til Norge fra før av?

Vi andre kan jo håpe at svaret er «ja»....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser også på en del forskjellige land, men Nevis inntreserer meg veldig. Er 0 skatt der og det kan ta så lite som 60-90 dager å få statsborgerskap der. 

 

Det vil koste deg noen millioner å bli statsborger i Føderasjonen Saint Kitts og Nevis, som landet heter.

 

Kravene er ganske enkle, du må være over 18 år, gjennomgå en omfattende bakgrunnsjekk, ikke ha kriminelt rulleblad, være frisk, kunne bevise hvor pengene dine kommer fra, samt gjøre en større investering i et av landets "fond", du har her tre muligheter,

 

Sustainable Growth Fund (SGF)

Du kan gi minimum 1.3 millioner kroner til et offentlig statlig fond som promoterer vekst i øystaten, pluss noen hundre tusen kroner for kone og hvert barn du tar med deg.

 

Sugar Industry Diversification Foundation (SIDF)

Du kan gi minimum 2.2 millioner kroner til dette veldedige fondet som fremmer mangfold i øystaten.

 

Kjøpe eiendom

Du kan investere minimum 3.5 millioner kroner i visse eiendommer som er forhåndsgodkjent for formålet av myndighetene, som du deretter må eie i minst fem år.

 

Som nevnt tidligere i tråden, så løser ikke annet statsborgerskap deg fra skatteplikten til Norge, det er det kun skattemessig emigrering som gjør, å det tar uansett fire år, altså etter utløpet av det tredje inntektsåret, som jo for de fleste blir rundt fire år.

 

Utbetalinger fra Norge kan i enkelte tilfeller fremdeles være underlagt kildeskatt.

 

Det høres kanskje ikke like fett ut lengre å bare flytte til Nevis for å slippe skatten ?

 

Det skal også legges til at på flere øyer i Karibien er helsevesenet elendig, med noen unntak, Føderasjonen Saint Kitts og Nevis har 42 000 innbyggere, øya Nevis har et lite sykehus, Alexandra, med svært begrenset kapasitet.

 

Øystaten ligger langt ute, skulle du bli syk er det minst 5 timer med fly til et sykehus av noe størrelse.

 

Det er også verdt å merke seg at tilbudet av varer på de fleste av disse mindre øyene er heller dårlig, det er ikke i nærheten av hva du er vant til i Norge, og hvert år er det orkansesong.

 

Lykke til.

Endret av 0laf
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det vil koste deg noen millioner å bli statsborger i Føderasjonen Saint Kitts og Nevis, som landet heter.

 

Kravene er ganske enkle, du må være over 18 år, gjennomgå en omfattende bakgrunnsjekk, ikke ha kriminelt rulleblad, være frisk, kunne bevise hvor pengene dine kommer fra, samt gjøre en større investering i et av landets "fond", du har her tre muligheter,

 

Sustainable Growth Fund (SGF)

Du kan gi minimum 1.3 millioner kroner til et offentlig statlig fond som promoterer vekst i øystaten, pluss noen hundre tusen kroner for kone og hvert barn du tar med deg.

 

Sugar Industry Diversification Foundation (SIDF)

Du kan gi minimum 2.2 millioner kroner til dette veldedige fondet som fremmer mangfold i øystaten.

 

Kjøpe eiendom

Du kan investere minimum 3.5 millioner kroner i visse eiendommer som er forhåndsgodkjent for formålet av myndighetene, som du deretter må eie i minst fem år.

 

Som nevnt tidligere i tråden, så løser ikke annet statsborgerskap deg fra skatteplikten til Norge, det er det kun skattemessig emigrering som gjør, å det tar uansett fire år, altså etter utløpet av det tredje inntektsåret, som jo for de fleste blir rundt fire år.

 

Utbetalinger fra Norge kan i enkelte tilfeller fremdeles være underlagt kildeskatt.

 

Det høres kanskje ikke like fett ut lengre å bare flytte til Nevis for å slippe skatten ?

 

Det skal også legges til at på flere øyer i Karibien er helsevesenet elendig, med noen unntak, Føderasjonen Saint Kitts og Nevis har 42 000 innbyggere, øya Nevis har et lite sykehus, Alexandra, med svært begrenset kapasitet.

 

Øystaten ligger langt ute, skulle du bli syk er det minst 5 timer med fly til et sykehus av noe størrelse.

 

Det er også verdt å merke seg at tilbudet av varer på de fleste av disse mindre øyene er heller dårlig, det er ikke i nærheten av hva du er vant til i Norge, og hvert år er det orkansesong.

 

Lykke til.

Høres ut som du har litt peiling. Hvis jeg i Norge ville betalt 45 % skatt av inntekten min, samt 28 % av profitt fra invisteringer, vil jeg da betalte like mye om jeg skulle løsrevet meg fra mitt Norske statsborgerskap og fått statsborgerskap på Nevis, vil jeg få mindre skatt (altså ikke slippe å betale helt). Har forøblig ingen planer om å faktisk leve der, men ha statsborgerskap der mtp skattefordelene det medbringer. Planlegger å få meg visum i et annet land og bo der, eller bo i f.eks i Mexico der jeg kan være 180 dager før jeg må ut av landet igjen, og så kan jeg igjen være der i 180 dager osv.

Men lurer på om dette er en dårlig plan for å emigere ut av Norge. Må jeg bo i Nevis i x antall dager i året for å bli kvitt skatteplikten til Norge etter 4 år?

Lenke til kommentar

Høres ut som du har litt peiling. Hvis jeg i Norge ville betalt 45 % skatt av inntekten min, samt 28 % av profitt fra invisteringer, vil jeg da betalte like mye om jeg skulle løsrevet meg fra mitt Norske statsborgerskap og fått statsborgerskap på Nevis, vil jeg få mindre skatt (altså ikke slippe å betale helt). Har forøblig ingen planer om å faktisk leve der, men ha statsborgerskap der mtp skattefordelene det medbringer.

 

 

Skatteplikten er ikke knyttet til statsborgerskap, men til hvor du bor. Både posten du selv har markert som "beste svar" og flere andre sier jo dette.

 

Planlegger å få meg visum i et annet land og bo der, eller bo i f.eks i Mexico der jeg kan være 180 dager før jeg må ut av landet igjen, og så kan jeg igjen være der i 180 dager osv.

Men lurer på om dette er en dårlig plan for å emigere ut av Norge. Må jeg bo i Nevis i x antall dager i året for å bli kvitt skatteplikten til Norge etter 4 år?

Jeg har allerede svart deg på dette spørsmålet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1833586

 

I følge skatteetaten må du ha varig bosatt deg i utlandet. Da må du i en periode på tre år aldri oppholde deg i norge mer enn 61 dager pr år. Du eller samboer/ektefelle eller barn kan ikke eie, leie eller disponere bolig i norge.

 

Hvis du flytter nå er du alikevel skattepliktig til og med 2022 - forutsatt at du tilfredsstiller kravene og at skatteetaten aksepterer din dokumentasjon.

 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/utland/flyttet-til-eller-fra-Norge/

Lenke til kommentar

Høres ut som du har litt peiling. Hvis jeg i Norge ville betalt 45 % skatt av inntekten min, samt 28 % av profitt fra invisteringer, vil jeg da betalte like mye om jeg skulle løsrevet meg fra mitt Norske statsborgerskap og fått statsborgerskap på Nevis, vil jeg få mindre skatt (altså ikke slippe å betale helt).

For det første er marginalskatten på 46.4% nå, slik at du ville sannsynligvis aldri betalt 45% skatt av inntekten din, du skal tjene en del millioner for å komme i nærheten, samt ha null fradrag osv.

 

Men svaret er altså som det står ovenfor, det spiller ingen rolle hvilket statsborgerskap du innehar, du vil uansett betale full skatt til Norge i de neste tre kalenderårene, så først om fire år vil du få en eventuell lavere skatt.

 

Må jeg bo i Nevis i x antall dager i året for å bli kvitt skatteplikten til Norge etter 4 år?

Regelen er at du ikke kan bo eller oppholde deg i Norge, de spesifikke kravene står i innlegget til Nirolo ovenfor.

Hvor du ellers ønsker oppholder deg er opp til deg, og ikke noe Norge har noe med.

 

Hvilke regler som gjelder i hvert land må du nesten finne ut av selv, det står en hel del på nett om plikter og annet for å få statsborgerskap i de fleste land.

 

Jeg er usikker på om du må oppholde deg på St. Kitts og Nevis over en periode for å kvalifisere til statsborgerskap, for de fleste er nok problemet heller alle millionene man må betale for et statsborgerskap, ikke at man må oppholde seg i landet?

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
0laf skrev (På 27.1.2019 den 13.33):

 

For det første er marginalskatten på 46.4% nå, slik at du ville sannsynligvis aldri betalt 45% skatt av inntekten din, du skal tjene en del millioner for å komme i nærheten, samt ha null fradrag osv

+25%, rundt regnet, på alt av penger du bruker i Norge. Noen varer har litt mindre moms, andre har mye mer. Men la oss si 25%.

Arbeidsgiveravgift. 15% av lønn. (Selv om du ikke "ser det")

2.5% dokumentavgift om du skulle finne på å kjøpe deg en plass å bo.

Konkluderer med at "marginalskatt" er en idiotisk terminologi og avslutter her, før jeg begynner på bilavgifter og utallige andre skatter og avgifter som ikke er øremerket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man kan vel flytte til et land og bosette seg under skatteavtalen og dermed opphører skatteplikten til Norge umiddelbart?

Skatteavtalen med blant annet Spania er vel utformet slik. Siden skatten ikke er spesielt lav i Spania kan man kanskje se mot enkelte øst-europeiske land som har flat skatt på rundt 15% - eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Rubsit skrev (1 time siden):

+25%, rundt regnet, på alt av penger du bruker i Norge...


Når man skriver "...Hvis jeg i Norge ville betalt 45 % skatt av inntekten min, samt 28 % av profitt fra invisteringer..." så fremstår det som om man snakker om skatt på inntekt, ikke alle avgiftene man betaler i det norske samfunnet, som for øvrig finnes i en eller annen form i de aller fleste andre land også, ettersom alle stater må ha inntekter.

Skatten man betaler på inntekt inkluderer generelt ikke merverdiavgift, arbeidsgiveravgift og den slags, først og fremst fordi det er avgifter, og for det andre fordi det ikke belastes direkte på inntekten osv.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Har blitt tre år siden sist jeg var inne her. Takk gud for at jeg ikke gikk gjennom med planene mine.

Arvet verdipapirer det året og fikk det plutselig fryktelig travelt med å slippe unna kapitalskatten og formueskatten. Hadde og en veldig dum forretnings ide, og ikke søren om jeg skulle betale noe skatt for eventuelle penger jeg ville tjene på det. 

Etter møte med advokaten som ordnet arveoppgjøret vårt, oppdaget jeg hvor forferdelig dum ideen min om å frasi meg norsk statsborgerskap var😁 Heldigvis har virkelighetsoppfatningen min blitt bedre med årene...

Forøvrig gøy å se tilbake på da🤭

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...