Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan løse seg fra Norsk Statsborgerskap?


joemu24

Anbefalte innlegg

Hei!

Ønsker å bli kvitt Norsk skatteplikt så fort som overhode mulig, og ser at om jeg emigrerer ut av Norge vil jeg da det tredje året etter inntektsåret jeg emigrer ut av Norge ikke være skattepliktig til Skatteetaten. Så Jeg lurer da på om jeg vil raskere bli kvitt skatteplikt om jeg løser meg fra mitt Norske statsborgerskap. Hvordan gjør man dette, og er det en lang prosess?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du kan løsrive deg fra et statsborgerskap uten videre. Du MÅ være borger tilhørende et land, så da må du først skaffe deg statsborgerskap i det landet du flytter til.

Det ville for øvrig vært en dårlig ide å være statsløs. Da har du ikke pass, ergo kan du heller ikke reise noe sted. Du får ikke visum, arbeidstillatelse eller lovlig opphold uten gyldige papirer. Altså "eksisterer" du ikke.
Anbefaler å se filmen "The Terminal" med Tom Hanks. Kanskje det gir deg en pekepinn på hvordan det vil bli å ikke ha noe statsborgerskap?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hei!

Ønsker å bli kvitt Norsk skatteplikt så fort som overhode mulig, og ser at om jeg emigrerer ut av Norge vil jeg da det tredje året etter inntektsåret jeg emigrer ut av Norge ikke være skattepliktig til Skatteetaten. Så Jeg lurer da på om jeg vil raskere bli kvitt skatteplikt om jeg løser meg fra mitt Norske statsborgerskap. Hvordan gjør man dette, og er det en lang prosess?

 

Statsborgerskap har ikke noe å si her, det er at du har bodd i Norge i en periode på ti år eller mer som gjør at du er skattepliktig i 3 år. Siden du ikke kan bli statsløs (eller ikke enkelt), trenger du et alternativt statsborgerskap. 

Lenke til kommentar

Siden norge krever skatt i tre år etter du flytter ut, så regner jeg med du slipper å betale skatt i tre år om du flytter tilbake? Nei, tenkte meg det, her skal man ha både i pose og sekk, grådigheten har ingen grense.

Jeg skjønner, er bare at jeg helst skulle ungått å betale for offentlige tjenester og goder når jeg ikke kan bruke dem selv og har statsborgerskap et annet land og ikke Norge, men jeg må fortsatt betale for andres goder... ;)

Endret av joemu24
Lenke til kommentar

Jeg skjønner, er bare at jeg helst skulle ungått å betale for offentlige tjenester og goder når jeg ikke kan bruke dem selv og har statsborgerskap et annet land og ikke Norge, men jeg må fortsatt betale for andres goder... ;)

 

Hvis du har vokst opp i Norge så har du allerede nytt godt av goder for større verdier enn du noen gang kan klare å betale tilbake ved skatt alene.

 

Bare å betale for seg.

 

Anonymous poster hash: b5e8c...c4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvis du har vokst opp i Norge så har du allerede nytt godt av goder for større verdier enn du noen gang kan klare å betale tilbake ved skatt alene.

 

Bare å betale for seg.

 

Anonymous poster hash: b5e8c...c4b

 

Det er en investering. Som regel så gir den avkastning da de fleste blir her. Men vi er da fri mennesker. Skal da ikke være bundet av gjeld for og være født. Trangsynt. Folk som bruker velferd som en grunn til totalitarisme kan gå dit peppern gror.

 

3 år med dobbelt skatt.. Høres ikke moro ut.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er en investering. Som regel så gir den avkastning da de fleste blir her. Men vi er da fri mennesker. Skal da ikke være bundet av gjeld for og være født. Trangsynt. Folk som bruker velferd som en grunn til totalitarisme kan gå dit peppern gror.

 

3 år med dobbelt skatt.. Høres ikke moro ut.

 

Norge har inngått dobbeltbeskatningsavtaler med en lang rekke land for å unngå nettopp dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden norge krever skatt i tre år etter du flytter ut, så regner jeg med du slipper å betale skatt i tre år om du flytter tilbake? Nei, tenkte meg det, her skal man ha både i pose og sekk, grådigheten har ingen grense.

 

Hvem er grådig egentlig? Forventer du å kunne bo i Norge i 3 år og benytte infrastruktur, helsevesen, utdanning og alle andre goder gratis? Det er forøvrig ikke slik at skatteetaten krever skatt i 3 år etter du har flyttet fra Norge, du er bare pliktig å levere skattemelding. I praksis betaler du kun skatt til det landet du har flyttet til, så jeg skjønner ikke helt hva du klager over

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvem er grådig egentlig? Forventer du å kunne bo i Norge i 3 år og benytte infrastruktur, helsevesen, utdanning og alle andre goder gratis? Det er forøvrig ikke slik at skatteetaten krever skatt i 3 år etter du har flyttet fra Norge, du er bare pliktig å levere skattemelding. I praksis betaler du kun skatt til det landet du har flyttet til, så jeg skjønner ikke helt hva du klager over

Hvorfor skal de ha skattemelding om de ikke skal ha penger?  Man må betale skatt i 3 år ETTER man har forlatt landet. De forventer at du skal betale for infrastruktur, helsevesen, utdanning og alle andre goder når du ikke bruker dem. Så hvorfor skulle det ikke gått andre veien? Jeg får skattelette fordi jeg skatter til Norge men oppholder meg utenfor Norge mer en 130 dager i året. Siden jeg bruker mindre av alt. For folk med 500k i året og 3mill i gjeld på bolig så merker ikke de stort til det nei. Men har du aksjer eller andre ting som genererer penger. Da kan du banne på at de skal ha sin del av kaken. Og du vil skatte til begge land. Og om de ikke har noen avtale. Da er det norsk intern rett, sett fra norsk side.

 

Ser da at dette er et forsøk for og stoppe rike onkler fra og snyte på skatten. Men det må vel da finnes bedre måter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem er grådig egentlig? Forventer du å kunne bo i Norge i 3 år og benytte infrastruktur, helsevesen, utdanning og alle andre goder gratis? Det er forøvrig ikke slik at skatteetaten krever skatt i 3 år etter du har flyttet fra Norge, du er bare pliktig å levere skattemelding. I praksis betaler du kun skatt til det landet du har flyttet til, så jeg skjønner ikke helt hva du klager over

Har hørt at man må betale mindre skatt til Norge om man oppeholder seg i et annet land i mer enn 183 dager i året, og ikke oppeholder seg mer enn 61 dager i Norge per år. Men er det slik at man ikke er skattepliktig? Hvor har du i så fall hørt det? 

Lenke til kommentar

Jeg ser også på en del forskjellige land, men Nevis inntreserer meg veldig. Er 0 skatt der og det kan ta så lite som 60-90 dager å få statsborgerskap der. Men om jeg skulle få statsborger skap der, la oss si at jeg søker nå og får det i Mai og løsriver meg fra mitt Norske statsborgerskap. Jeg flytter dit og tjener alle pengene mine innenfor landets grenser. vil jeg være skattepliktig til Norge da? Om det er tilfelle vil det bli dobbeltbeskatting, men mtp at jeg blir skattet av Norge og et land med 0 skatt vil det ikke være et så stort problem...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg vil tro at om du flytter til Nevis med den hensikt å ikke komme tilbake til Norge igjen, så kan du enkelt bryte alle bånd og eventuelt oppgi 0 kr inntekt på selvangivelsen. Om landene har mekanismer for å oppdage dette har de nok også regler om dobbeltbeskatning.

 

Med andre ord, om du virkelig ønsker, så tror ikke jeg det blir noe problem å unngå de norske kravene.

Lenke til kommentar

Har hørt at man må betale mindre skatt til Norge om man oppeholder seg i et annet land i mer enn 183 dager i året, og ikke oppeholder seg mer enn 61 dager i Norge per år. Men er det slik at man ikke er skattepliktig? Hvor har du i så fall hørt det? 

 

Jeg har "hørt" det fra skatteetaten, samt bodd i utlandet så jeg har vært gjennom dette i praksis.

 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/utland/flyttet-til-eller-fra-Norge/

 

 

Du vil alltid være skattemessig bosatt i Norge i utflyttingsåret og i de tre etterfølgende inntektsårene hvis du har bodd i Norge i 10 år eller mer før det inntektsår du tar fast opphold i utlandet. I denne perioden må du levere selvangivelse i Norge på samme måte som da du bodde her. Du må godtgjøre at du i denne perioden ikke har disponert bolig i Norge og at du ikke har oppholdt deg her mer enn 61 dager i året. Plikten til å levere norsk selvangivelse bortfaller først når likningsmyndighetene i Norge har godtatt at det skattemessige bostedet i Norge er opphørt.

Norsk beskatningsrett kan være begrenset som følge av bestemmelser i skatteavtalene Norge har inngått med andre land.

 

Skatteavtalene finner du her:

 

https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/skatter-og-avgifter/skatteavtaler-mellom-norge-og-andre-stat/id417330/

 

Som følge av disse avtalene vil altså Norge ikke kreve skatt, det kreves kun at du leverer selvangivelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ville også betalt trygdeavgiften uansett, det kan hende du ønsker å komme tilbake en dag, og det kan være en utfordring om du brenner alle bruene og gir staten «fingern». Så vurdér det i alle fall, du får litt mer beskyttelse som nordmann i utlandet også :)

Er enig med deg. Er derfor jeg er litt usikker. Jeg kan tenke meg til at om jeg skulle løsrive meg fra mitt Norske statsborgerskap og fått statsborgerskap i Nevis, og jeg skulle ønske å komme tilbake, så er det vel enklere for meg enn en utlening som aldri har vært i Norge før, mtp at alle i familien min er født og oppvokst i Norge og har statsborgerskap, og jeg har tidligere hatt Norskt statsborgerskap.

Vet du om det kan stemme, eller vil Utleningsdirektoratet behandle meg som alle andre utleninger med ingen tilknyttninger til Norge fra før av?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...