Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bil (driftssikker


Lilans

Anbefalte innlegg

Hei. Er 20 år gammel, ser etter en driftssikker bruktbil til alt fra 20-80k

Krav:

-Manuell

-Bensin/Diesel

-driftssikkerhet

-helst hatchback/sedan

 

Kan ikke skru så mye selv enda.

Bryr meg lite om utseende, tenker mest på billig drift og billig vedlikehold

Har sett på Corolla, Civic osv. Men vet ikke om jeg skal kjøpe for 30k eller 70k, hva lønner seg?

 

Takker for alle tips!:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er i "veien" med 1,6 literen? (Hvilken års mod)

 

Kjørte Avensis stasjonsvogn med 1.6l og det var litt snaut motorisert med full ferie bil - og ellers ved bruk av henger med litt last. VVT-I slår inn ved sånn ca 3000 omdreininger så det ble mye bruk av 3. gir for å holde farta opp lange bakker osv. Ikke spesielt morsomt opp de lange bakkene fra Bognes fergekai i Tysfjord, men vi kom opp etter hvert.

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

Med fare for å gjenta meg selv: Ford Focus II (2005 - 2010) er en god størrelse for en nr1 bil. Stor nok til å ha med venner og familie, og å dra på langtur. Stor nok til ikke å være kjipt og billig produsert. Men den er liten nok til ikke å være unødvendig dyr i drift og den har fått svært godt rykte for lite trøbbel og feil.

Lenke til kommentar

Med fare for å gjenta meg selv: Ford Focus II (2005 - 2010) er en god størrelse for en nr1 bil. Stor nok til å ha med venner og familie, og å dra på langtur. Stor nok til ikke å være kjipt og billig produsert. Men den er liten nok til ikke å være unødvendig dyr i drift og den har fått svært godt rykte for lite trøbbel og feil.

Kan signere på denne. Har kjørt focus siden jeg fikk lappen i 2010. Først en 99 modell (1.6 bensin) og den jeg eier nå en 08 modell (2.0 tdci).

 

99 modellen kjørte jeg fra 130 000km til 202 500km med kun en coil som røk. Solgte denne i 2014 og den gikk et par år til før den ble skrap (ikke verdt å fikse på lenger). Samt slitedeler og servicer. Hadde også et sammenstøt med et rådyr i 70kmt uten noen skade.

 

08 modellen jeg har nå, kjøpte jeg på 68 500km i 2014. Har kjørt den til per dags dato 148 500km. Vært svært lite problemer, men noen få. Dynamoen er en svakhet på disse og den måtte byttes (6-7k). Har hatt en del trøbbel med partikkelfilter/egr og av den grunn vil jeg velge bensin neste gang jeg kjøper bil. Eneste jeg kan konkludere med etter 150 000km i focus, er at det koster å ha bil uansett hva man velger, men stort sett fornøyd med at jeg aldri har strandet langs veien med en focus. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...