Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av ny bil, 3 alternativer, hvilken skal jeg velge? :)


havleik

Anbefalte innlegg

Nei, det er jeg ikke sikker på... Det kan jo hende at det er slik som du sier, at de bruker forskjellige standarder..

Men skal sjekke om jeg finner test(er) på reelt forbruk... :)

 

  Jeg skal ikke påstå at tallene er feil, men generelt å stole på vanskelig kontrollerbare målinger fra produsent har vel VAG (og Mitsubishi) ettertrykkelig bevist at ikke bør være avgjørende for kjøpsvalg. :-D

 

Når det gjelder kjøpspris så er det også greit å tenke på hva en får igjen om tre år. Uten at jeg har hverken data eller grunnlag for å påstå hverken det ene eller det andre om verditap på akkurat disse tre, bortsett fra at Octaviaen etter all sannsynlighet vil være den eneste som er 'utgått modell' om tre år. Kiaen og Focusen vil fremdeles være i salg og relativt fresh.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde jeg kan kanskje legge til Auris Touring Sports Stasjonsvogn Executive Hybrid 1.8L Hybrid inn i denne miksen, er det en bra bil? 

 

Edit: Njaee... ser ut til å være en "gammel" bil, som ikke en gang har støtte for Apple Carplay, så da vet jeg ikke om den blir med i kappløpet... :)

Endret av havleik
Lenke til kommentar

Prøvekjør Ceed og Focusen.

Se, prøv med hele familien. sjekk størrelsen på bagasjerommet etc etc.

Den du er mest fornøyd med eller sjefen i huset er mest fornøyd med tar du en ekstra prøvekjøring med.

Hør med forhandler om serviceintervall, pris på servicer etc.

Ofte får man forhandlet inn service i prisen på bilen ;) Men dog be om maks 15000km/1år på intervallen.

Hvor mye dyrere er Focusen? Mye penger det er snakk om? 20-25t kr?
Viss ja, så kan du feks bruke noen av de pengene på å få polert opp Ceeden med lakkforsegling osv å få en super skinnende bil.


En annen ting på ny bil, så kommer disse som regel med 1 strøk tectyl evt ingen tectyl i det hele, be om at bilen blir skikkkelig tectylert.

Svigerfar kjøpte helt ny Opel Vectra i 2005 og Volvo V60 i 2011, her ba han spesifikt om 3 lag med tectyl. Finnes ikke rust under.
Tilsvarende biler som er bekjente av svigerfar kjøpte ganske like biler rundt samme tid og disse er rustet i stykker ( hvertfall i mine øyner på spesielt Volven som er så ny)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vurdert Opel Astra? God plass og mykje utstyr for pengane der.

 

Erfaringa mi med Auris (som drosjepassasjer) er at dei er ganske trange. Blir snart erstatta av ny generasjon Corolla som antakeleg er betre på det punktet. Om du skal ha diesel kan du nok berre avskriva Toyota med ein gong.

 

Reknar med diesel er hakket tyngre å selja enn bensin, men det er jo litt avhengig av kvar du skal selja den. På bygda er nok etterspurnaden større enn i byen.

Endret av MKap
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei... Men etter forslaget i går, så har jeg nå bestilt demotur med Astraen også, så da blir det prøvekjøring av 4 forskjellige biler neste helg..  :) (begynte å tenke at kanskje 60-70L ikke utgjorde så stor forskjell..)

Det er lett å henge seg opp i tall. De forskjellige produsentene bruker forskjellige målemetoder, så jeg kan anbefale ikke å bry deg om tallene, men se i praksis.

Som eksempel hadde vi en '04 Vectra C. Den første utgaven av Skoda Superb skulle i antall liter være MYE større i bagasjerommet. Det stemte ikke i det hele tatt. Vi hadde på det tidspunktet 2 og etterhvert 3 barn som brukte barneseter og 2 av de barnevogn. Det var fysisk umulig å få den søskebarnevognen inn i Superben. Skrånende bakrute og svært smalt bagasjerom gjorde det umulig. Man måtte i så fall fram med verktøy og skru av håndtak og hjul. I Vectraen var det plass til helgehandel, vogn og diverse annet småbarnsutstyr. Vectraen hadde plass (trangt, men det gikk) å ha 3 framovervendte fullsize barneseter. I Superben var det plass til 2, da var det rundt 15 cm plass igjen mellom de to setene. Superben hadde på papiret markedets beste benplass i baksetet. Måling i praksis viste at Superben hadde neglisjerbare 2 centimeter lengre benplass enn Vectraen. Så tall på papiret er henimot verdiløst.

 

BTW: Kjøp heller vinterhjul selv hos en dekkforhandler evt på nett. Som regel er det mange tusen å spare på denslags.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp, du har nok rett i det.. Var svoren Opel tilhenger da jeg begynte å kjøpe biler for over 20 år siden (min fars skyld ?) men fikk en Opel som vart mye problemer med rundt 2007-2008, så da ble det merke bytte.. Men mye har vel skjedd hos Opel siden da...

Jepp, takk for tips men pleier å kjøpe ekstra hjul selv jeg og, alt for dyrt hos forhandler.. ? Men apropos det så ser jeg at Opel også har gratis vinterhjul som kampanje pt.. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Astra er et veldig godt innspill, mye for pengene og en behagelig bil. Matrix lysene er imponerende og setene får mye skryt.

Jeg hadde satt Octavian foran Ceed også. Men det er nå min opplevelse av bilene. Uansett ville jeg prøvekjørt alle de nevnte.

 

Kjøper du Astra så anbefaler jeg å bestille med OPC line styling pakke.

 

Jeg har forøvrig Octavia stv selv. 1.4 bensin med dsg. Valget falt på den pga plass. Men det er en behagelig bil som er lettkjørt og fin å eie. Har ingen problem med å anbefale den. Men en Focus er nok mere spennende å kjøre rundt i. Kommer jo an på hva du prioirterer.

Endret av BigBadAde
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...