Gå til innhold

Mot Innvandring? Rasistisk?


Anbefalte innlegg

 

Her er du på ville veier. Jeg beskriver bare situasjonen idag og det er at Norge har rett til å bestemme hvem som skal få opphold i Norge. Hva stemmer ikke i denne beskivelsen?

Jeg tror du forveksler det som er lovlig (at staten har laget lover som sier at de kan gjøre slikt) med det som er legitimt (rett) som vil påkreve at du fremstiller hvor denne påståtte retten til å bruke vold mot innvendrere kommer fra.

 

Noe annet er at du ønsker at Norge engang i fremtiden ikke lengere skal ha rett til å bestemme hvem som skal få opphold i Norge.

De har ingen rett idag, på samme måte som Tyskerne ikke hadde noen rett til å sende jøder i gasskamre i sin tid, selv om det var fullt lovlig i hendhold til den loven regimet selv hadde skrevet.

 

Man er ikke rasist hvis man ikke ønsker noen fra andre land rundt seg eller i samfunnet forøvrig. 

Heldigvis lever jeg så langt mot nord på en forblåst sted som ingen andre ønsker å slå seg ned og slik vil jeg ha det i fremtiden også. Ønsker hverken Afrikanere, Amerikanere, Syrere, Polakker eller Svensker

Hva med Østlendinger, Vestlendinger, Trøndere og slikt? For ikke å nevne lappene.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man er ikke rasist hvis man ikke ønsker noen fra andre land rundt seg eller i samfunnet forøvrig.

Heldigvis lever jeg så langt mot nord på en forblåst sted som ingen andre ønsker å slå seg ned og slik vil jeg ha det i fremtiden også. Ønsker hverken Afrikanere, Amerikanere, Syrere, Polakker eller Svensker for den del. Handler ikke om rase bare at det er nok med de som er hær allerede.

Eller de kunne jo kjønns kvotert litt som de gjør i arbeidslivet. Vi har for mange menn og for få kvinner. I styrer er det krav om kvinner, slikt burde det være i samfunnet forøvrig. Slipp inn kun kvinner til balanse er opprettet :) (samme hvilken hudfarge så lenge de er ateister)

Ok med norsk amerikanske innvandrere?
Lenke til kommentar

Man er ikke rasist hvis man ikke ønsker noen fra andre land rundt seg eller i samfunnet forøvrig. 

 

 

Så hva mener du at man er? Det må vel finnes et annet ord eller to som er dekkende for den mentaliteten. Hvilket ord ville du bruke om deg selv?

 

Og hvorfor ønsker du det ikke? Hva er det du reagerer på hvis det kommer en hyggelig svenske i nabolaget?

 

Strengt tatt er man rasist hvis man tror at mennesker kan deles inn i raser, og at disse rasene har iboende kvaliteter som skiller deres menneskeverd eller evner. Man kan selvsagt være mot svensker uten å tro at de er mindreverdige...

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hva mener du at man er? Det må vel finnes et annet ord eller to som er dekkende for den mentaliteten. Hvilket ord ville du bruke om deg selv?

 

Og hvorfor ønsker du det ikke? Hva er det du reagerer på hvis det kommer en hyggelig svenske i nabolaget?

 

Strengt tatt er man rasist hvis man tror at mennesker kan deles inn i raser, og at disse rasene har iboende kvaliteter som skiller deres menneskeverd eller evner. Man kan selvsagt være mot svensker uten å tro at de er mindreverdige...

 

Geir :)

Det er ikke rasisme å skille mellom raser. For det er et faktum at det finnes raser. Videre har rasene ulike evner og egenskaper, på grunn av arveanlegg. Noen av de fysiske tilpasningene til de ulike raser er åpenbare, for eksempel mørk hud for å beskytte mot UV-stråling. Om det finnes mentale/psykiske forskjeller er nok vanskeligere å vite. Hvis noen raser er raskere å løpe enn andre, kan det jo også tenkes at noen raser er smartere. Det kan ha å gjøre med hvilke livsbetingelser ulike raser har levd under gjennom tusenvis av år. Hvor mye motstand de har møtt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kalles og verne sitt område. 

 

Og hva kaller du en som vil verne om sitt område? Hva er dette området? Er hele Norge ditt, hele fylket? Byen, bygden eller din private eiendom? Hvorfor? Edit: Hvis jeg vil dele "mitt" område, og du ikke vil dele "ditt", hva gjør vi da?

 

Norge har gått fra knapt to million til 8 millioner på litt over hundre år. 

 

Ikke 8 millioner, snarere på vei mot 5,3. 

 

Det er altfor sterk vekst på for kort tid og fører kun til konflikter.

 

Har denne befolkningsøkningen ført til konflikter?

 

Geir :)

 

Edit: Snikpellik var før meg.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Og hva kaller du en som vil verne om sitt område? Hva er dette området? Er hele Norge ditt, hele fylket? Byen, bygden eller din private eiendom? Hvorfor? Edit: Hvis jeg vil dele "mitt" område, og du ikke vil dele "ditt", hva gjør vi da?

 

 

Ikke 8 millioner, snarere på vei mot 5,3. 

 

 

Har denne befolkningsøkningen ført til konflikter?

 

Geir :)

 

Edit: Snikpellik var før meg.

Hvis du vil dele ditt område får du bosette de som kommer hit på din eiendom, i din by, i ditt fylke. All befolkningsøkning fører til  konflikter på større eller mindre skala, fra de som ønsker og jage bort ulv til kriminelle handlinger. (For og ikke nevne religiøse motsetninger som er en av de største truslene som verden møter. Voksne personer som tror på eventyr for de er redd for døden)

Dette bør avgjøres på lokalpolitisk plan. 

Vi trenger arbeidsinnvandring for og ta vare på våres eldre og andre sektorer med behov, men da bør man gjøre som andre land og bruke arbeids bevilgninger og ikke bosette de permanent. (hvis de ikke stifter familie med allerede Norsk statsborgere.)

Endret av per parker
Lenke til kommentar

Hvis du vil dele ditt område får du bosette de som kommer hit på din eiendom, i din by, i ditt fylke. All befolkningsøkning fører til  konflikter på større eller mindre skala, fra de som ønsker og jage bort ulv til kriminelle handlinger. 

Dette bør avgjøres på lokalpolitisk plan. 

Vi trenger arbeidsinnvandring for og ta vare på våres eldre og andre sektorer med behov, men da bør man gjøre som andre land og bruke arbeids bevilgninger og ikke bosette de permanent. (hvis de ikke stifter familie med allerede Norsk statsborgere.)

Corrolary: Hvis du vil nekte folk å bosette seg i Norge så får du gjøre det på din eiendom, ikke på andres. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det er ikke rasisme å skille mellom raser. 

 

Neivel? Hva er det da? Hvilken definisjon på rasisme er det som sier det?

 

Og hva er i så fall rasisme, etter din definisjon?

 

For det er et faktum at det finnes raser. 

 

 

Nei. det finnes åpenbart dusinvis, for ikke å si hundrevis, av forskjellige etniske grupper, men at de kan grovsorteres i raser stemmer ikke.

 

Videre har rasene ulike evner og egenskaper, på grunn av arveanlegg. Noen av de fysiske tilpasningene til de ulike raser er åpenbare, for eksempel mørk hud for å beskytte mot UV-stråling. 

 

 

Men det fortsetter at man kan dele jordens befolkning inn i mørkhudete og lyshudede. Er det sant? Det er vel snarere slik at mennesker finnes i alle slags sjatteringer:

 

635311_orig.png

 

Hvor går skillet mellom rasene her? Ikke vet jeg. Derimot kan man nok peke ut ulike etniske grupper blant dem. Men å plassere disse i "raser" er ikke like opplagt.

 

Om det finnes mentale/psykiske forskjeller er nok vanskeligere å vite. Hvis noen raser er raskere å løpe enn andre, kan det jo også tenkes at noen raser er smartere.

 

 

Men ingen "raser" er uniformt raskere til å løpe. Noen etniske grupper har utviklet evnen til å løpe langt, som høylandsetiopere. Noen til å løpe fort, men kort, som folk fra Karibien. Nordmenn gjør det bra på mellomdistanser. Og ja, noen grupper har øyensynlig utviklet sitt intellekt, som askenasiske jøder. Men hvilken rase vil du gi æren for det? Er askenasene en annen rase enn andre og ikke så intelligente jøder? Om vi antar at du har en IQ på 150, og jeg på 50, eller omvendt, er vi forskjellige raser av den grunn? Hvis ikke, er snittet mellom oss relevant for vår rase?

 

Det kan ha å gjøre med hvilke livsbetingelser ulike raser har levd under gjennom tusenvis av år. Hvor mye motstand de har møtt. 

 

 

Men det finnes ingen "raser" som har hatt samme livsbetingelser gjennom tusenvis av år. Det finnes åpenbart små og store folkegrupper som har levet så adskilt over tid at de har utviklet seg ulikt. Den norske fiskeren og den franske bonden og den arabiske nomaden. Men hvorfor dele dem inn i raser? (Dagens nordmenn er vel etterkommere etter bønder fra Svartehavet, hvilken rase nå de var, blandet med tidligere innvandrere fra Iberia og fra Ukraina.)

 

Geir :)

 

Dette bør avgjøres på lokalpolitisk plan. 

 

Det er et greit svar. :)

 

Geir :)

 

 

Endret av Countryman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

  Igrunnen ikke, om lokalpolitisk er på kommunalt nivå.

 

 

Det er et greit svar, fordi det klargjør hans mening om saken. Hvilket var hva jeg etterspurte. Om du og jeg er enig i svaret er en annen sak.

 

Nå tror jo jeg at folk i praksis vil finne sammen med likesinnede, og at det er løsningen på det problemet. Hvis man ikke vil ha innvandrere hos naboen får man finne seg naboer som heller ikke vil ha det. Man kan jo endog skrive kontrakt med dem rundt seg om det, så lenge slike kontrakter er frivillige. 

 

Politikerne har ingen rett til å bestemme over andres eiendom.

 

 

Mener vi to, og kanskje noen andre. Men enn så lenge har resten av folket en mindre prinsipiell og mer nytteorientert holdning til slikt...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

For det er et faktum at det finnes raser. 

 

Nei, det er det ikke. 

 

Ifølge Store norske leksikon, under "mennesket - forskjellen mellom menneskegrupper" står følgende:

 

"Et annet eksempel er forsøkene på inndeling av menneskeheten i det som gjerne er kalt raser. Målet har vært en klassifikasjon bygd på biologisk slektskap, men det arvemessige grunnlaget for de fysiske trekk som har vært lagt til grunn, er så komplisert og ufullstendig kjent at inndelingene gjennomgående vil være vilkårlige og ikke fylle alminnelige krav til vitenskapelighet. Dette gjelder trekk som hodeform, hudfarge, hårets beskaffenhet med mer. Individuelle variasjoner innen gruppene for disse egenskapene er også ofte meget store.

 

Man har forsøkt å bedre inndelingsgrunnlaget ved å innføre trekk med enkel og velkjent nedarving. Spesielt har blodgruppene vært anvendt. En slik inndeling har imidlertid støtt på nye problemer ettersom fordelingen av blodgrupper mellom populasjoner ikke kan forklares basert på slektskap alene."

 

 

Og her er det som står under "rase - historisk bruk":

 

Rase er et begrep som historisk har blitt brukt for å skille mellom menneskegrupper etter biologisk opphav. Det finnes biologiske forskjeller mellom grupper av mennesker, men det finnes langt mer variasjon innen geografiske grupperinger av mennesker enn det finnes på tvers av disse grupperingene. Ideen om at menneskene lar seg inndele i raser har derfor lite for seg.

Tidligere raseinndelinger og benevnelser som ble utgitt for å være nøytrale vitenskapelige klassifikasjoner, har gjerne vist seg å romme kulturelle normer, vurderinger og maktinteresser.

 

Forskjellsbehandling og diskriminering som tar utgangspunkt i biologiske forskjeller eller ideen om disse kalles rasisme.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at folk syns det er rasistisk å være mot høy Innvandring, Hvorfor?

Har folk det for seg at det er rasistisk å ville redusere Immigrering?

Jeg unngår bruken av ordet Innvandring videre i denne tråden, da dette inkluderer asylsøkere, Asyl er for det meste ment å være midlertidig, immigrering er stort sett permanent, jeg vil fokusere på immigrasjon.

Immigranter inkluderer svensker, polakker, amerikanere, tyrkere, asiatere, osv, osv.

Det har seg bare sånn at det er veldig mange av de som kommer fra utenfor EU, er mørkhudet.

 

Er det fordi det er så mye mørkhudet immigrering at det anses som rasistisk å være mot immigrering til Norge?

Ville det vært rasistisk å ville stoppe immigrasjon til Norge om ALL immigrasjon var fra ett homogent hvitt Canada? Svaret er naturligvis nei, så hvordan kan det være rasistisk å ville bremse immigrasjon generelt? 

 

Nei.. Men noen tullinger forsøker å gjøre alt de kan for å opprettholde sine vrangforestillinger.

 

Rasisme er og forblir å hate noen kun basert på hudfarge eller etnisitet. Det er det samme som å hate noen ubegrunnet, altså, kun med bakgrunn av hudfarge eller etnisitet, som jo ikke er en grunn til å hate noen.

 

Corrolary: Hvis du vil nekte folk å bosette seg i Norge så får du gjøre det på din eiendom, ikke på andres.

 

Så hvis alle naboene dine er pedofile, så har du ingenting du skulle ha sagt? Ingen rett til protest?

 

Det fordi du mener inidvidualismen står høyest av alt og at samfunn er totalt irrelevant, selv om det er relevant selv for individuelle rettigheter også, ikke kun for at samfunnet skal kunne fungere.

 

Du lever tross alt med andre mennesker i denne verden, ikke alene.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så hvis alle naboene dine er pedofile, så har du ingenting du skulle ha sagt? Ingen rett til protest?

Du har rett til mye mer enn det

 

Det fordi du mener inidvidualismen står høyest av alt og at samfunn er totalt irrelevant

Stråmamn.

 

 

, selv om det er relevant selv for individuelle rettigheter også, ikke kun for at samfunnet skal kunne fungere.

Uklar formulering
Lenke til kommentar

  Du har rett til mye mer enn det

 

Stråmamn.

 

 

Uklar formulering

 

Pff. Jeg kjenner deg og dine meninger godt nok til at jeg kan påstå at individualisme er noe du setter svært høyt, muligens over alt annet. Vanligvis setter jeg spørsmålstegn bak slike setninger, fordi jeg ikke kan/vil påstå hva andre mener, men i dette tilfellet mener jeg det ikke er nødvendig.

 

Du må da også innse at du lever i et samfunn og at individualisme uten samfunn ville ha gått utover alle sine rettigheter og at det er umulig å ha et funksjonelt samfunn uten at folk jobber sammen og at inidvidualism alene derfor ikke er et fungerende alternativ.

Lenke til kommentar

Pff. Jeg kjenner deg og dine meninger godt nok til at jeg kan påstå at individualisme er noe du setter svært høyt, muligens over alt annet. Vanligvis setter jeg spørsmålstegn bak slike setninger, fordi jeg ikke kan/vil påstå hva andre mener, men i dette tilfellet mener jeg det ikke er nødvendig.

Jeg setter frihet høyt, individualisme aner jeg knapt hva er. Videre har jeg aldri påstått at samfunn er irrelevant ... hvorfor tror du jeg stadig prater om ett fritt samfunn som målet å arbeide mot?

 

Du må da også innse at du lever i et samfunn og at individualisme uten samfunn ville ha gått utover alle sine rettigheter og at det er umulig å ha et funksjonelt samfunn uten at folk jobber sammen og at inidvidualism alene derfor ikke er et fungerende alternativ.

Der er ingen motsettning mellom samfunn og frihet, kun mellom stat og frihet. Desverre er det mange som tror at samfunn og stat er synonymer. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...