Gå til innhold

Snart skal alle kunne utsette Windows 10-oppdateringene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Derimot har brukerne, via innstillingene for Windows Update, mulighet til å angi et tidsrom hvor pc-en vanligvis er i bruk.

 

Uhm, PC'en er alltid i bruk. Jeg trenger å kunne vente 2-3 uker med å lukke ting jeg holder på med uten å måtte kjempe mot en Windows som prøver å lure meg til å miste arbeidet iløpet av natta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uhm, PC'en er alltid i bruk. Jeg trenger å kunne vente 2-3 uker med å lukke ting jeg holder på med uten å måtte kjempe mot en Windows som prøver å lure meg til å miste arbeidet iløpet av natta.

Om du kjører noen lengre oppgaver som tar flere uker så er jo ikke akuratt windows 10 det rette operativsystemet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Uhm, PC'en er alltid i bruk. Jeg trenger å kunne vente 2-3 uker med å lukke ting jeg holder på med uten å måtte kjempe mot en Windows som prøver å lure meg til å miste arbeidet iløpet av natta.

Om du kjører noen lengre oppgaver som tar flere uker så er jo ikke akuratt windows 10 det rette operativsystemet.

Helt enig. Faktisk så egner ikke desktop/laptop seg uansett OS til oppgaver som tar flere uker. Faktisk så vill man heller ikke på servere kjøre enkeltoppgaver som tar uker, det er oppskrift på katastrofe. Nei man spltter opp.

 

Jeg kan nok drive med programmeringsoppdrag/oppgaver som tar uker, men med live lagring mister jeg uansett ikke noe om strømmen skulle gå osv.

Lenke til kommentar

Det er veldig unntaksvis at jeg har oppe viktige ting i flere uker, poenget er bare at man for første gang med Windows ikke kan kontrollere at PC'en slår seg av og du faktisk mister det som var åpent. Det er i beste fall en dårlig brukeropplevelse og åpenbart uønsket. Mitt poeng var brukervennligheten og frustrasjonen, men artikkelen belyser jo også hensynet til faktisk å utsette oppdateringer av sikkerhets og driftshensyn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De siste setningen i artikkel. Altså ingen nyhet da det siste der har vært nevnt før at vil skje. Jeg har ikke helt tro på at AI skal være godt nok i så måte. Brukeren må få kunne ha et godt nok alternativ som gjør at man ikke opplever uønsket oppførsel til feil tidspunkt.

 

I motsetning så ville jeg heller ha hatt pop-ups 10 ganger om dagen bare det at jeg fortsatt hadde hatt muligheten til å utsette. En pop-up kan jeg krysse bort der og da og gjøre meg ferdig, sette meg inn i om dette er en oppdatering jeg virkelig vil ha og sånt.

 

Jeg har funnet en alternativ løsning som fungerer ekstremt bra, men da mister man dagens dato på Windows-klokken. Det er å ha windows rullende i en virtuell maskin. trikse med tilbakestilling av dato og utsatt oppdateringsinnstilling i kombinasjon med en VMware-innstilling som gjør at klokke og dato alltid forblir det samme. Det tar kål på problemet. Men det skal jo ikke være slik at dette er nødvendig for å gi brukeren full kontroll tilbake.

Endret av G
Lenke til kommentar

Helt enig. Faktisk så egner ikke desktop/laptop seg uansett OS til oppgaver som tar flere uker. Faktisk så vill man heller ikke på servere kjøre enkeltoppgaver som tar uker, det er oppskrift på katastrofe. Nei man spltter opp.

 

Jeg kan nok drive med programmeringsoppdrag/oppgaver som tar uker, men med live lagring mister jeg uansett ikke noe om strømmen skulle gå osv.

 

Men om det er aldri så velment Bolson, så kan ikke du som bruker eller Microsoft diktere hvordan andre brukere  skal oppføre seg (det kalles frihetsberøvelse, og det er aldri helt populært). Selv om du kanskje har riktige poenger om hvordan man bør jobbe. Folk bør kunne ha friheten til å bestemme selv hvordan de liker å bruke ting, og da får de jo den risikoen med de konsekvensene som kan komme.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da enkelt å kverke automatiske oppdateringer i W10H:

1. Start > services.msc

2. Åpne tjenesten 'Windows Update'.

3. Logg på > Denne kontoen > Angi eget brukernavn+passord.

4. OK

 

For å stille tilbake velger man 'Lokal systemkonto' igjen.

 

EDIT: Windows ser visst ut til å tilbakestille disse endringene, men fant en annen løsning.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Men om det er aldri så velment Bolson, så kan ikke du som bruker eller Microsoft diktere hvordan andre brukere  skal oppføre seg (det kalles frihetsberøvelse, og det er aldri helt populært). Selv om du kanskje har riktige poenger om hvordan man bør jobbe. Folk bør kunne ha friheten til å bestemme selv hvordan de liker å bruke ting, og da får de jo den risikoen med de konsekvensene som kan komme.

 

Folk skal ha friheten til å være idioter - for faktisk er det å arbeide med ting over lang tid der man ikke kan risikere at PC-en faktisk stopper av en eller annen uforutsatt grunn det samme som å være idioter i mine øyene. Og, ja - en slik idiot har jeg vært. Men når man har mistet 3 - 4 dagers arbeid på en masteravhandling pga manglende autolagring og strømbrudd - ja da slutter man med slikt.

 

Lagring, løpende sikkerhetskopi osv er en dyd av nødvendighet. Det er faktisk mye annet enn MS sine oppdateringer som kan gi avbrudd/stopp.

 

Folk skal faktisk ikke får lov til å velge 100 % hvordan de ønsker å bruke ting om det kan ha konsekvenser for andre. Ikke oppdaterte operativsystemer, om det er Linux, OSX eller Windows påvirker faktisk andre gjennom å kunne være spredningkilde for diverse uhumskheter. Så kan vi si at noen er kompetente nok til å gjøre slike valg uten å bringe økt risiko. De er også kompetente nok til å finne løsninger.

 

Så tvungne oppdateringer ser jeg bare som et gode. Har heller aldri mistet noe, eller hatt problemer knyttet til restart grunnet disse.

 

Er dog enig i at man bør ha et tidsvindu man kan velge - slik det nå foreslås.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du kjører noen lengre oppgaver som tar flere uker så er jo ikke akuratt windows 10 det rette operativsystemet.

Windows 10 er vel strengt takt ikke det rette operativsystemet til noe som helst, men har havnet i den posisjonen de er i da Microsoft har skap et naturlig monopol

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var veldig negativ til Windows 10. Etter halvannet år må jeg si at det er svært stabilt til produktivitet.

 

Oppetiden er upåklagelig. I motsetning til Windows XP og Windows 7 hvor programmer går i evig lås kommer de faktisk tilbake i live ved å trykke "wait for the program to respond".

 

Jeg var pissed den ene gangen etter ett års bruk hvor Windows update tok affære mens jeg var noen minutter borte fra arbeidsstasjonen. Mange timer med arbeid gikk tapt da Windows update tilfeldigvis fikk tilgang på en tilkobling som ikke lenger var merket som "metered". Det var min egen skyld da jeg ikke hadde gått grundig nok til verks for å hindre oppdateringer og ikke hadde gjort noe ettersyn på instillingene da det ikke hadde vært noe problem med oppateringer over relativt lang tid. Etter at jeg skrudde av prosessen for oppdatering har det ikke vært noen som helst problemer med å arbeide over flere døgn.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Er dog enig i at man bør ha et tidsvindu man kan velge - slik det nå foreslås.

 

Men dette tidsvinduet har du jo allerede i "Pro"-Windows 10. Det nye er vel at AI skal være så overlegent å velge for deg når du har dine mest produktive arbeidsøkter, inntil Microsoft risikerer å gå på en nye smell av sinte brukere kanskje også der?

 

Jeg ville altså heller kunne ha hatt muligheten til evig kunne utsette en oppdatering, at denne aldri skulle gå automatisk dersom jeg hadde valgt det som utgangspunkt i mine innstillinger. Men dette er jo ikke mulig. Som en plasterlapp så kunne jeg da gått med på lassevis av plagsomme pop-up vinduer som maser på at bruken snart "må skjerpe seg" og se å få innstallert de nyeste oppdateringene.

 

Det er altså ikke de nye oppdateringene jeg ser på som problemet i seg selv, men ferskheten av de.

Det er altså tvang jeg ser på som hovedproblemet, ikke oppfordringer som evt. er aldri så plagsomme.

Så lenge det kan gi en god brukeropplevelse som ikke sperrer meg ute i fra å bruke PC-en på hvilken som helst av de 24 timene, så er jeg fornøyd.

 

Og ja jeg har opplevde at Windows plutselig har restartet automatisk pga. oppdateringer - sånn på det mest ubeleilige tidspunktet. Og da har jeg også forsøkt å bremse via de vanlige innstillingene, uten at det har vært til nytte.

Endret av G
Lenke til kommentar

Men dette tidsvinduet har du jo allerede i "Pro"-Windows 10. Det nye er vel at AI skal være så overlegent å velge for deg når du har dine mest produktive arbeidsøkter, inntil Microsoft risikerer å gå på en nye smell av sinte brukere kanskje også der?

 

Det nye er at det kommer et "tidsvindu" til Windows 10 Home også, etter det jeg forstår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...