Gå til innhold

Bilfører fikk bot for å ikke umiddelbart stoppe for blålys


Darkbill

Anbefalte innlegg

'fikk også bot for å ikke umiddelbart stoppe for blålys bak, kjørte 500m fra politiet prøvde å stoppe til han stanset'

https://www.tb.no/nyheter/landet-rundt/samferdsel/her-gjor-sjaforen-feilen-som-kostet-ham-lappen-og-tusenvis-av-kroner/s/5-76-971251

Virkelig? Jeg stanser heller ikke for politiet om de forsøker ta meg av langs motorveien, da blinker jeg og setter ned farta for å indikere jeg skjønner hva de vil, og finner en avkjørsel og egnet sted å stanse for dem, for min egen og deres sikkerhet, og trafikkens skyld.. Aldri fått tilsnakk før, eller en gang lurte de på hvorfor jeg ikke stoppet med en gang, men de skjønte så forklaringen.
 
[info]Tråden er splittet ut ifra "Trafikalsk klagemur".
Uderzo
Moderator[/info]

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stopper med en gang - kjører godt inn på veiskulder. Blinker de med blålys er det akkurat det de vil at jeg skal, ellers venter de til et egnet sted før de setter på lysa. Jeg tenker slik fordi jeg ikke føler at jeg burde overstyre hva politiet vil at jeg skal.

 

Nå har jeg ikke noen gang blitt forsøkt stoppa av politiet på motorvei enda, men jeg tenker litt i disse baner også. Det er gjerne en grunn til at de vil du skal stoppe. Jeg ville eventuelt vurdert å stoppe og - avhengig av hva det er de vil - bedt pent om å få kjøre videre til et tryggere sted og ta saken videre der. 

Men klart, det er bare mennesker i politibilen også. Kjennes det som at de gjør en katastrofalt dårlig vurdering på hvor de stopper deg, må det da være innafor å la bilen rulle noen hundre meter hvis man gir tydelig tegn til at man har intensjoner om å stoppe. 

 

Når det gjelder saken som Darkbill linket til, så får jeg ikke lest den (pluss-sak) men tenker nå i mitt stille sinn at vedkommende kanskje glemte å vise at han hadde planer om å stoppe, slik at politiet noen øyeblikk faktisk trodde han kom til å prøve å kjøre fra dem. I såfall er det en anelse forståelig med en reaksjon tenker nå jeg.. 

Lenke til kommentar

Jeg stopper med en gang - kjører godt inn på veiskulder. Blinker de med blålys er det akkurat det de vil at jeg skal, ellers venter de til et egnet sted før de setter på lysa. Jeg tenker slik fordi jeg ikke føler at jeg burde overstyre hva politiet vil at jeg skal.

Jeg har aldri stoppet med en gang før. Og jeg har blitt stoppet mye. Jeg blinker og viser jeg har tenkt til å stoppe, og finner en busslomma eller parkeringsplass. Har kjørt gjennom sentrum flere hundre meter med blålys bak meg før for jeg gidder ikke stoppe foran et utested og sperre trafikken. Kjørte pent til høyre og venstre til jeg var på en parkeringsplass.

Lenke til kommentar

Står i loven at man plikter å følge politiets pålegg, signaler osv, så hvis du støter på en politibetjent som er rigid nok mottar du et forelegg som takk for initiativet ved å prøve å finne en bedre plass å stoppe samt grunnlag til artikler bak betalingsmåter i lokalpressen ?

 

PS. Stoppet mye?? Jeg har hatt lappen i 22 år nå og har blitt stoppet en gang pga høy fart og jeg har kjørt mye bil...

Endret av Retroman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Står i loven at man plikter å følge politiets pålegg, signaler osv, så hvis du støter på en politibetjent som er rigid nok mottar du et forelegg som takk for initiativet ved å prøve å finne en bedre plass å stoppe samt grunnlag til artikler bak betalingsmåter i lokalpressen ?

 

PS. Stoppet mye?? Jeg har hatt lappen i 22 år nå og har blitt stoppet en gang pga høy fart og jeg har kjørt mye bil...

Kjører man 60k km i året og mye på kveldstid i litt forskjellige biler blir man stoppet en del...

 

Har dog aldri fått høre noe av politiet om hvorfor jeg ikke stoppet umiddelbart. Og jeg er en av de vanskelige når jeg først blir stoppet som ikke sier hvor jeg skal osv.

Lenke til kommentar

Hvorfor være vanskelig?

Hvorfor skal man finne deg i å være mistenkeliggjort bare fordi man er ute og kjører på kvelden?

 

Er de greie og spøker og ler og sier 'ja, bare ute og kjører en tur eller?' kan jeg godt si 'neida skal xx', men som regel får man et strengt blikk med 'hvor er du på vei?' som ikke gir meg særlig lyst til å være grei tilbake.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Står i loven at man plikter å følge politiets pålegg, signaler osv, så hvis du støter på en politibetjent som er rigid nok mottar du et forelegg som takk for initiativet ved å prøve å finne en bedre plass å stoppe samt grunnlag til artikler bak betalingsmåter i lokalpressen

Hadde nektet for forelegg på bakgrunn av akkurat dette om veiskulder(på en trafikkert vei) hadde vært eneste alternativ. Det virker til å være et særnorsk(nordisk?) ting dette med å skulle stoppe så fort som over hode mulig om man får politiet etter seg.

 

 

Kjører man 60k km i året og mye på kveldstid i litt forskjellige biler blir man stoppet en del...

 

Har dog aldri fått høre noe av politiet om hvorfor jeg ikke stoppet umiddelbart. Og jeg er en av de vanskelige når jeg først blir stoppet som ikke sier hvor jeg skal osv.

 Kjører selv rundt 60k km+ i året, og blir så godt som aldri stoppet. Hverken dag, kveld eller natt. Blir jeg stoppet i noe annet enn kontroll etter vei blir jeg overrasket.

 

Hvorfor være vanskelig?

Det er tragisk mange som har et behov for å vise en tøff side i nærheten av autoritetspersoner.

 

 

Hvorfor skal man finne deg i å være mistenkeliggjort bare fordi man er ute og kjører på kvelden?

Man blir ikke mistenkeliggjort slik uten videre. Men slik du fremstiller at du driver på mot politiet så kan jeg godt skjønne at du blir mistenkeliggjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde nektet for forelegg på bakgrunn av akkurat dette om veiskulder(på en trafikkert vei) hadde vært eneste alternativ. Det virker til å være et særnorsk(nordisk?) ting dette med å skulle stoppe så fort som over hode mulig om man får politiet etter seg.

 

 

Kjører selv rundt 60k km+ i året, og blir så godt som aldri stoppet. Hverken dag, kveld eller natt. Blir jeg stoppet i noe annet enn kontroll etter vei blir jeg overrasket.

 

Det er tragisk mange som har et behov for å vise en tøff side i nærheten av autoritetspersoner.

 

 

 

Man blir ikke mistenkeliggjort slik uten videre. Men slik du fremstiller at du driver på mot politiet så kan jeg godt skjønne at du blir mistenkeliggjort.

Som jeg sier, det har kommet an på måten politiet spør. Det har ofte hendt de har spurt og vært blide, men også ofte spurt som om de ønsker vise ekstra autoritet 'hvem sin bil er dette' og 'hvor er det du skal nå?' - det er jeg ikke så glad i.

 

Nei, det kommer veldig an på hvor man bor. Jeg har kjørt mye rundt på nattestid i Oslo feks, aldri blitt stoppet. Så fort jeg kjørt midt i uka gjennom Lørenskog en stund siden snudde de etter meg og stoppet meg, av ren kjedsomhet kan du si. Ellers har jeg egentlig ikke vært stoppet på lenge, med noen få unntak, men nå kjører jeg jo helt vanlig bil også, kontra en gammel Subaru før.

Lenke til kommentar

Som jeg sier, det har kommet an på måten politiet spør. Det har ofte hendt de har spurt og vært blide, men også ofte spurt som om de ønsker vise ekstra autoritet 'hvem sin bil er dette' og 'hvor er det du skal nå?' - det er jeg ikke så glad i.

Hvordan politiet spør meg om ting driter jeg en lang en i. Har jobbet nok opp mot politiet til å skjønne at disse med god grunn kan ha sine dårlige dager. Det hadde nemlig du og hatt om du hadde måtte pratet med så mange idioter og forståsegpåere som disse stakkarene faktisk må slite med.

 

Selv er jeg alltid imøtekommende og hyggelig uansett humøret til konstabelen som stopper meg er. Det innbiller jeg meg har fungert som fjell for å slippe noen videre utfordringer som enkelte tydeligvis har med politiet.

 

Sist gang jeg ble spurt; "hvem sin bil er dette", så hadde jeg en lengre og koselig bilsamtale med åpenbart bilinteressert politikonstabel. Han hadde forsåvidt en småkul Subaru WRX.

 

 

Nei, det kommer veldig an på hvor man bor.

Bosetning er irrelevant for min del. Har kjørt mye i store deler landet vårt sør for Trondheim opp igjennom tidene, og om så jeg har kjørt en tilsynelatende luguber bil i lugubre strøk har jeg på ingen måte vært plaget av politiet.

 

Jeg har kjørt mye rundt på nattestid i Oslo feks, aldri blitt stoppet. Så fort jeg kjørt midt i uka gjennom Lørenskog en stund siden snudde de etter meg og stoppet meg, av ren kjedsomhet kan du si.

Kunne det noen gang ha falt deg inn at bilen din passet beskrivelse på en bil de var på utkikk etter? (Om ikke tilfellet var noe for høy hastighet eller nesa ned i en telefon i det dere passerte hverandre..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble stoppet rundt midnatt utenfor Trondheim-sentrum en gang, noen år tilbake. Dette var da jeg tidvis fulgte Nattpatruljen og ble nysgjerrig på hvor enkelt det er å bli stoppet. Så jeg bestemte meg for å teste. Det var lite/ingen trafikk og fint vær så det passet uansett greit med en kveldstur da.

 

Hendelsesløp:

1. Litt før midnatt var jeg i anmarsj mot sentum og fra retning Øya. Dette var på MC.

2. Jeg fikk øye på en uniformert politibil i motgående kjørefelt litt før jeg nådde Trondheim Torg.

3. Jeg tok en U-sving i et lyskryss og gasset på litt i andre retningen igjen.

4. De var nærme nok til å få med seg dette så de gasset på litt selv og fulgte etter.

5. Etter å ha kjørt i retning St. Olavs, også helt rundt i en rundkjøring og i retning Gløshaugen igjen, ble jeg stoppet.

6. Først ville de se førerkortet. Også ble det masse spørsmål. En av dem stod utenfor, mens den andre ble sittende i bilen. Jeg ble spurt om hvor jeg kom fra, hva jeg skulle, hvorfor jeg snudde i lyskrysset, og hvor jeg bodde, blant annet. Samtidig var det kontakt med sentralen for å sjekke opp ting. Det gikk bortimot 20 minutter før de endelig var ferdige og jeg kunne reise videre.

EDIT: 7. Kjernekarer de jeg møtte, alle var hyggelige mot hverandre, ingen sure miner.

 

Jeg spurte hvorfor de stoppet meg, men jeg fikk ikke noe klart svar. Det er opplagt at jeg kjørte litt rundt på måfå og kanskje ga inntrykket av å forsøke å riste dem av meg. Dette var tydeligvis nok.

 

Dette stemmer bra med det som er vist på Nattpatruljen. Der blir folk stoppet om politiet syns at noe er litt muffens, og da kan nattkjøring være nok. Så lenge de har ledig kapasitet (altså at de kjeder seg).

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Til deg som har problemer med å være medgjørlig med politiet. Du kan svare dette.

 

"Beklager hvis jeg kjørte litt over fartsgrensa men jeg er litt forsinket til én dropin avtale med -tantriske michelle- og hadde lagt igjen brillene mine ved siden av ølglasset jeg måtte hive i meg når jeg så hvor mye klokka var. Dermed blingsa jeg litt på speedometeret men har en ulyd i forstillinga som pleier å advare meg ved rundt 90kmt. Men så kaldt som det er nå og med sommerdekk så er det mulig forstillinga oppfører seg annerledes".

 

*spøkefull tone av*

 

Når det er sagt har jeg en gang blit stoppet av politet hvor jeg bare "lufta" en gammel bil som ikke hadde godt av å stå stille om vinteren og hadde noen feil som jeg skulle fikse. Den stod mens jeg kjørte en annen bil til daglig. Jeg var ute å måkte snø og "luftinga" skjedde på impuls siden jeg måtte flytte bilen og tenkte "blir vel ikke stoppa på et par km lufting".

 

- dørhåndtaket på innsiden i min dør fungerte ikke alltid. Den var speiselt kranglete om vinteren.

- vindusheisen i min dør fungerte ikke særlig godt om vinteren.

- Vognkort lå igjen i garasjen siden jeg hadde tømt bilen for å fikse noen ting.

- førerkortet lå igjen hjemme fordi jeg hadde på meg "snømåkerdressen"

- Det var en mørk vinterkveld og ene frontlyset var gåent (det mot grøfta) og skulle skiftes. Dårlig kontakt som gjorde at den virka vilkårlig.

- Ventilasjonsanlegget var ikke helt topp så det dugga lett på siderutene.

- Samt en del andre feil som skulle fikses men ikke var trafikkfarlig.

 

 

 

Så når politiet stopper meg og kommer gående opp på siden og banker på ruta må jeg vinke gjennom en litt bedugget siderute og peke ned på dørhåndtaket for å signalisere at han må åpne døra for meg siden hverken dørhåndtak eller vindusheis fungerer. Han ser lettere sjokkert på meg men skjønner og åpner døra for meg. Så forklarer jeg hvorfor han måtte åpne døra og han spør etter vognkort og førerkort. 

 

Da ser jeg litt oppgitt på betjenten og sier "Vet du hva, jeg har nok vært litt dum i kveld" og forklarer at jeg var bare lufta bilen en kort tur siden jeg var ute og måkte snø og måtte flytte den når brøytetraktoren kom og beklaget det hele. Han ser at jeg sitter i "snøscooter" dressen og skjønner greia.

 

Så ser han lenge på meg, nevner frontlyset og de andre forholdene og sier. Hvis jeg skal gi deg noe for alt dette her så tror jeg kvelden din blir så dyr at dene fine gamle bilen ikke kommer i kjørbar stand igjen. Du får "kuske kjerra" forsiktig tilbake til parkeringsplassen og ha en god kveld.

 

Min beste opplevelse med politiet noen gang.

Endret av Theo343
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Skjønner null av idiotien om hvorfor ikke bare gjøre deres og dems verden lettere.

 

Har motatt bot fordi jeg kjørte 70 i 60 sone, skal jeg bli sur siden jeg kjørte for fort? Eller fordi jeg ikke slakka bed, blinka meg inn i nærmeste lomme?

Veipoliti er ikke politi, eller er det bare at dere hater alt politi?

Høres godt ut som mange av dere nettop er fylt 16 og skal ha tøffe dere historier ovenfor kompiser.

 

Jeg skjønner nada hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dubious, jeg redigerte innlegget ditt litt;

 

Jo, du burde bli sur fordi politiet kaster bort tiden på å gi bøter til de som kjører litt over, men "aldri" tar de som irriterer meg i trafikken, f.eks de som ikke blinker og feil lysbruk

 

Forøvrig mener jeg det er ravende galskap å tro det er opp til den enkelte sjåfør å vurdere om det er "innafor" å kjøre "litt over" fartsgrensa. 

Bor selv langs en vei med femtisone, som nok for enkelte dimlinger tydeligvis vurderes som såpass oversiktlig og bred at de kan holde både 70 og 80 forbi huset vårt her. Resultatet er at beboere med barn, bikkjer og parkerte biler utsettes for livsfare. 

Heldigvis er det 40-skilt og fartsdumper på vei :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner null av idiotien om hvorfor ikke bare gjøre deres og dems verden lettere.

 

Har motatt bot fordi jeg kjørte 70 i 60 sone, skal jeg bli sur siden jeg kjørte for fort? Eller fordi jeg ikke slakka bed, blinka meg inn i nærmeste lomme?

Veipoliti er ikke politi, eller er det bare at dere hater alt politi?

Høres godt ut som mange av dere nettop er fylt 16 og skal ha tøffe dere historier ovenfor kompiser.

 

Jeg skjønner nada hvertfall.

Jeg har aldri sagt jeg prøver gjøre jobben tøffere eller at jeg er vanskelig. Jeg skriver jo flere ganger at om de we hyggelige er jeg hyggelig. Eneste er når de prøver å vise autoritet, noe en ofte får slengt i trynet i starten av 20 årene av politiet, så kan jeg bli litt vrangere.

 

Nå var dette uansett ikke det tråden handlet om, ikke det jeg forsøkte å diskutere, ei heller on topic for tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke påstå at jeg, eller noen av mine venner, fikk mye autoritet slengt i trynet i starten av 20 årene så den påstanden er nok en innbilning du selv har skapt deg.

 

Selv opplever jeg, basert på det lokale bilmiljøet, at de som ofte har en nedlatende/negativ holdning mot politiet eller enkelte politibetjenter som oftest har fått en skjennepreken med god grunn, men er for stolte av seg til å faktisk innrømme at de har bedrevet med ulovligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...