Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Usaklig treg oppstart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjekk om Samsung har et eget diagnoseprogram og kjør en full scan. CrystalDiskInfo sjekker kun SMART.

De skal visst ha det, Samsung Magician. Jeg har lasta det ned, men finner ingen måte å kjøre andre sjekker enn en Performance Benchmark.

 

NydzjzRl.png

 

Får ærlig talt ikke så mye ut av dette.

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar

Skyter i blinde her, men kan det være at en eller annen BIOS-setting angir at den skal telle opp RAM hver Boot syklus. I gamle dager var dette mer aktuelt, men det er jo en tidkrevende prosess, og dersom det finnes en setting for dette så er det bare å få den av.. Ville sett litt nærmere på dette. Trur at dersom du nå skrur på FAST BOOT igjen, så vil du iallefall fortelle BIOS at den IKKE skal telle og sjekke RAM for errors hver gang, noe den jo faktisk gjør nå dersom du har skrudd av denne QUICK-POST/FAST BOOT settingen.

 

Tipper at feilen ligger ett eller annet sted i BIOS settingene, men ellers så kan du jo forsøke å boote opp i sikker-modus og gjerne med logging på de forskjellige tingene som laster.

 

Ta en titt i enhetsbehandling og se om det er ting der som har store lysende gule trekanter på seg  også.

Lenke til kommentar

Skyter i blinde her, men kan det være at en eller annen BIOS-setting angir at den skal telle opp RAM hver Boot syklus. I gamle dager var dette mer aktuelt, men det er jo en tidkrevende prosess, og dersom det finnes en setting for dette så er det bare å få den av.. Ville sett litt nærmere på dette. Trur at dersom du nå skrur på FAST BOOT igjen, så vil du iallefall fortelle BIOS at den IKKE skal telle og sjekke RAM for errors hver gang, noe den jo faktisk gjør nå dersom du har skrudd av denne QUICK-POST/FAST BOOT settingen.

 

Tipper at feilen ligger ett eller annet sted i BIOS settingene, men ellers så kan du jo forsøke å boote opp i sikker-modus og gjerne med logging på de forskjellige tingene som laster.

 

Ta en titt i enhetsbehandling og se om det er ting der som har store lysende gule trekanter på seg  også.

Hmm. Jeg er usikker på om jeg har en sånn innstilling i BIOS. Jeg må sjekke. Det går for øvrig like forbanna tregt med fast boot påskrudd, så jeg stiller meg noe usikker.

Har boota i sikkermodus, går like tregt. Samme med clean boot. Og i enhetsbehandling er alt som det skal være uten en eneste gul trekant.

Lenke til kommentar

hmm...leste nettopp igjennom tråden igjen og ser at du har forsøkt å boote med Mint distroen, og da virker alt ok.

 

Vet ikke om jeg har oversett det, men er det slik at det kun er under Boot-at det er ting som virker rart? Når du laster spill og evt jobber på disken i utforsker så er alt helt ok?

 

HVis disken fuker bra ETTER boot så er det vel som noen påpeker her at det er en eller annen driver som skaper problermer under innlasting. Dersom det er slik at disken fremdeles sliter i vanlig bruk så er den nok i ferd med å dø.

Lenke til kommentar

Hiver meg på her i håp om at du finner en løsning.

 

Har du en annen disk (gjerne eldre snurredisk) liggende, så kan du forsøke å koble denne til samme sata-port og installere windows på denne disken. Så ser du det an om boot-tiden er like lang.

 

En annen ting - du sier du har googlet deg ihjel uten å finne noen løsninger, og det synes desverre sant. Jeg fant bl.a. denne og denne. Førstnevnte tråd beskriver om ikke annet samme kombinasjon av hovedkort og sata-disk, så det kan jo hende at hovedkortet ditt rett og slett bare fungerer dårlig med disken din.

 

[edit]

glem det - ser ser jo at det ikke er sata-grensesnitt på den ssd'en.

 

Det jeg ville ha gjort tror jeg - for å utelukke et rent hardware-problem, er å prøve å installere Linux på SSD'en og se om oppstarten er treg da óg (forstår det dithen at du har testet med live-cd, men ikke gjort en faktisk install).

Ikke for å "lure deg over" til å bruke Linux  :ninja:  men det vil gi en sterk indikasjon på hvorvidt problemet er relatert til hw eller programvare/driver.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

hmm...leste nettopp igjennom tråden igjen og ser at du har forsøkt å boote med Mint distroen, og da virker alt ok.

 

Vet ikke om jeg har oversett det, men er det slik at det kun er under Boot-at det er ting som virker rart? Når du laster spill og evt jobber på disken i utforsker så er alt helt ok?

 

HVis disken fuker bra ETTER boot så er det vel som noen påpeker her at det er en eller annen driver som skaper problermer under innlasting. Dersom det er slik at disken fremdeles sliter i vanlig bruk så er den nok i ferd med å dø.

Ja, det kun under boot at det går usaklig tregt. Programmer laster kjapt, jobber kjapt, lagrer kjapt. Spill har jeg på en egen disk.

 

Slo meg plutselig at det kan vel ikke være en eller annen malware- virus scan eller noe som går igang? Noe du kan ha aktivert i vanvare som drar igang ved hver reboot?

Det kan hende, men jeg tror ikke det. Jeg kjører bare Windows Defender og Super Anti Spyware på standardinnstillinger. Har ikke kuka noe med dem etter installering.

 

Det er muligens billigere å kjøpe ny maskin......eller brukt......bygget av noen som kan det?  :hmm:

Denne er bygget av noen som kan det. Jeg har bygget mine egne PC-er siden 2004. Denne ble bygget av meg og en kompis – som blant annet jobber med å bygge og sette opp maskiner.

 

Oppdatert BIOS?

Ja.

 

Hiver meg på her i håp om at du finner en løsning.

 

Har du en annen disk (gjerne eldre snurredisk) liggende, så kan du forsøke å koble denne til samme sata-port og installere windows på denne disken. Så ser du det an om boot-tiden er like lang.

 

En annen ting - du sier du har googlet deg ihjel uten å finne noen løsninger, og det synes desverre sant. Jeg fant bl.a. denne og denne. Førstnevnte tråd beskriver om ikke annet samme kombinasjon av hovedkort og sata-disk, så det kan jo hende at hovedkortet ditt rett og slett bare fungerer dårlig med disken din.

 

[edit]

glem det - ser ser jo at det ikke er sata-grensesnitt på den ssd'en.

 

Det jeg ville ha gjort tror jeg - for å utelukke et rent hardware-problem, er å prøve å installere Linux på SSD'en og se om oppstarten er treg da óg (forstår det dithen at du har testet med live-cd, men ikke gjort en faktisk install).

Ikke for å "lure deg over" til å bruke Linux  :ninja:  men det vil gi en sterk indikasjon på hvorvidt problemet er relatert til hw eller programvare/driver.

Hmm. Tja. Jeg kan jo partisjonere en liten bit av den og teste. Det skader jo ikke. Og Mint er jo en ganske enkel distro. Mye enklere enn da jeg prøvde Mandrake første gang i 2003.

Lenke til kommentar

Hvis du booter linux å starter gparted med alle diskene koblet i så kan det hende du får en partisjonsfeil på en av de. Har opplevd samme symptomer på en kompis sin pc. Husker ikke nøyaktig hva det sto i feilmeldinga men jeg repartisjonerte disken hans og installerte windows på nytt og problemet var vekk. Er ikke sikkert den indikerer noe som helst men skader neppe å prøve.

Lenke til kommentar

Kan hende det er noen ting du har koblet til USB som tar lang tid.

Har prøvd å starte uten noen USB-ting kobla i, også.

 

Hvis du booter linux å starter gparted med alle diskene koblet i så kan det hende du får en partisjonsfeil på en av de. Har opplevd samme symptomer på en kompis sin pc. Husker ikke nøyaktig hva det sto i feilmeldinga men jeg repartisjonerte disken hans og installerte windows på nytt og problemet var vekk. Er ikke sikkert den indikerer noe som helst men skader neppe å prøve.

Skader vel ikke å prøve, selv om det å reinstallere Windows er siste utvei.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Ser i første post at du nevner det tar tid til påloggingsskjermen. Men ikke eksakt hvor ting stopper og tar tid.

Det er ett sted i oppstarten det hopper fra bios til windows.

 

I BIOS, så har man på maskiner av nyere datoer kun bilder ioppstarten, som man kan slå av, og heller få frem den nyttige infoen i BIOS oppstarte, hvis du får frem dette, så kan det hende noe som viser der hva den jobber med.

 

Jeg har selv en PC som har lang oppstarts tid, men det er pga. en ekstra harddisk kontroller som er satt inn i PCI-e sporene

Lenke til kommentar

Ja skjønner oppstarten. Å såpass ja, nei er vel 1-2 minutt her i motsetting til 7 sekunder før så kanskje bare en formatering her som skal til.

-Du er helt sikker på det ikke er noe malware/boot virus?
-Har hatt spyhunter flere ganger, det tar en deepscan før windows oppstart men du ser ikke programmet etter windows starter opp.
-Korrupt windows? (backup) 

 
I had the same problem: for weeks it took 30 minutes to boot. In my case it was easily solved: the system was trying to do automatic update to my backup on Google drive, but the drive was full. I don´t use this so I switched the update function off and voilá! Boot time was back to normal.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...