Gå til innhold

Nå er Android 9 på vei ut til Samsungs topp­modeller. Samtidig har flere utrullings­planer dukket opp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en 12 år gammel bærbar PC som nå kjører Windows 10.

Mobiler til 8-10 tusen kroner får ikke nye versjoner av OS'et bare et par år etter at de kom på markedet.

 

Du sammenligner epler og pærer.

 

Du har kjøpt Windows 8 eller 10 mener du. Det er noe helt annet. Du kjøpte ikke en PC med Windows XP og har oppgradert gratis hele veien til Windows 10.

 

På mobiltelefoner får du oppdateringer gratis. Det gjør du ikke på en Windows-PC.

Lenke til kommentar

Android P kom altså ut i august (!) i år. At dette ikke er grunn god nok for å droppe Samsung-telefoner, så veit ikke jeg

 

Og så? Man får månedlige sikkerhetsoppdateringer hos Samsung. Det er det som er viktig.

 

Overgangen fra en OS-versjon til neste spiller liten rolle på en Samsung, da de fleste Android-oppdateringene kun er at Android tar igjen allerede eksisterende Samsung-funksjonalitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har en 12 år gammel bærbar PC som nå kjører Windows 10.

Mobiler til 8-10 tusen kroner får ikke nye versjoner av OS'et bare et par år etter at de kom på markedet.

Det er jo definitivt en ting man bør tenke på når man velger mobiltelefon.

Min 5 år gamle tablet i likhet med min mors 5 år gamle telefon får iallefall nye versjoner av OS fremdeles.

Lenke til kommentar

Og så? Man får månedlige sikkerhetsoppdateringer hos Samsung. Det er det som er viktig.

 

Overgangen fra en OS-versjon til neste spiller liten rolle på en Samsung, da de fleste Android-oppdateringene kun er at Android tar igjen allerede eksisterende Samsung-funksjonalitet.

 

Så du syns det er greit å vente i et halvt år etter at Android oppdateres, før du kan få det på ditt Samsung flaggskip? Fair enough :)

Lenke til kommentar

Jeg har en 12 år gammel bærbar PC som nå kjører Windows 10.

Mobiler til 8-10 tusen kroner får ikke nye versjoner av OS'et bare et par år etter at de kom på markedet.

Microsoft har hatt interesse av å få flest mulig over til W10 for å få avsluttet støtte til eldre versjoner så snart som mulig. Det er dyrt å drifte utfasede operativsystemer. Derfor fikk en jo oppgradert på alle mulige måter svært lenge.

 

Nå har de fått svært mange over på W10, og de har så smått gått igang med fase 2 - å kutte støtten til eldre maskinvare. Jeg regner med at de ender opp på omtrent samme filosofi som Apple kjører.

 

Problemet de har er fortsatt at strukturen i Microsofts OS er langt dårligere egnet enn i *nix-baserte operativsystemer.

Lenke til kommentar

Så du syns det er greit å vente i et halvt år etter at Android oppdateres, før du kan få det på ditt Samsung flaggskip? Fair enough :)

Nå er det jo slik at Google gir seg selv et kjempeforsprang med å lansere et nytt OS uten at det er klart til å rulles ut på andre produsenters maskinvare. Flere Android One modeller får Android 9 også i desember, burde det ikke ringe noen bjeller?

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det jo slik at Google gir seg selv et kjempeforsprang med å lansere et nytt OS uten at det er klart til å rulles ut på andre produsenters maskinvare. Flere Android One modeller får Android 9 også i desember, burde det ikke ringe noen bjeller?

 

Så du mener det er Google sin feil at alle produsentene ligger etter, enda de insisterer på å legge på sine egne (og i mange tilfeller håpeløse) skin og bloatware? 

Lenke til kommentar

Så du mener det er Google sin feil at alle produsentene ligger etter, enda de insisterer på å legge på sine egne (og i mange tilfeller håpeløse) skin og bloatware? 

Ja, maskinvaretilpasning og polering av brukeropplevelsen tar fortsatt tid. Google vil jo helst bare selge sine egne tjenester som bringer inn brukerdata som igjen blir til annonseinntekter. Google kunne fint ha ventet med å "gi ut" ny version til flere produsenter hadde kommet lenger med implementeringen, men velger altså å ikke gjøre det. Dessuten er denne situasjonen skapt av at Google designet oppdateringsmekanismen til Android på en elendig måte, uten å ta lærdom av f.eks. Microsoft.

Endret av mandela
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg har en 12 år gammel bærbar PC som nå kjører Windows 10.

Mobiler til 8-10 tusen kroner får ikke nye versjoner av OS'et bare et par år etter at de kom på markedet.

 

Du sammenligner epler og pærer.

 

Du har kjøpt Windows 8 eller 10 mener du. Det er noe helt annet. Du kjøpte ikke en PC med Windows XP og har oppgradert gratis hele veien til Windows 10.

 

På mobiltelefoner får du oppdateringer gratis. Det gjør du ikke på en Windows-PC.

Såå, eiere av PC er med Windows 7,8 og 8.1 fikk IKKE oppgradere gratis, er det det du mener? Var det Vista også? ?

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle hvilke vesentlige nyheter i 9 som det er verd å vente på for en som har Android 8.0 med Samsung Experience 9.0? Slik jeg ser det er Android konstant på etterskudd, og nye versjoner er stort sett Google sin oppsamling av det de enkelte produsentene allerede har laget i sine skins. I følge testen under er det absolutt ingenting i 9 som kommer til å endre min hverdagsbruk av mobilen.

https://www.techradar.com/news/android-9-pie-vs-android-8-oreo-whats-new-changed-and-worth-nothing

Lenke til kommentar

Ja, maskinvaretilpasning og polering av brukeropplevelsen tar fortsatt tid. Google vil jo helst bare selge sine egne tjenester som bringer inn brukerdata som igjen blir til annonseinntekter. Google kunne fint ha ventet med å "gi ut" ny version til flere produsenter hadde kommet lenger med implementeringen, men velger altså å ikke gjøre det. Dessuten er denne situasjonen skapt av at Google designet oppdateringsmekanismen til Android på en elendig måte, uten å ta lærdom av f.eks. Microsoft.

 

Likefullt så kunne vel produsentene også valgt å shippe alle telefonene sine med stock android, så hadde problemet vært løst den veien også? At produsentene absolutt skal gi deg forskjellige meldingsapper, butikker, helseapper osv er jo ikke Google sin feil? 

Lenke til kommentar

 

Det er jo definitivt en ting man bør tenke på når man velger mobiltelefon.

Min 5 år gamle tablet i likhet med min mors 5 år gamle telefon får iallefall nye versjoner av OS fremdeles.

Det høres ikke ut som Android, i såfall vil jeg karakterisere det som høyst uvanlig.

Høres mer ut som Apple, ja....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...