Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Delt redigert bilde av en annen person


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vil starte med å si at jeg ikke er sikker om jeg skriver dette i riktig tråd, men forhåpentligvis vil administrator flytte innlegget til en mer passende tråd hvis det er feil.

 

Jeg er en 17 åring som går andreklasse på videregående skole.

 

I det siste har det skjedd en sak på skolen, at noen elever har redigert et seksuelt bildet av en lærer og elev som har samleie og vi mistenker de tok telefonen deres og fant evt. Bildet mitt..

 

I stad kom studierektor bort til meg og viste meg screenshot av et bilde jeg sendte i en messenger gruppe for omtrent ett år siden, 12.11.17 for å være presis. Messenger gruppa er klassen min, og inneholder bare elever. Bildet var et redigert bildet av den gamle læreren vår og en klasse kamerat. (vedlagt bildet, bare med Obama og Hillary istedet)

 

Jeg fikk dermed en forhåndsvarsel på at jeg blir innkalt til møte med rektor og foreldrene mine til å snakke om bildet. Det jeg lurer på hva er det jeg kan gjøre, er det noe jeg kan si i det hele tatt? Du ser ingenting, og det antyder heller ingenting.. det eneste er at ansiktene er byttet om. Det er helt år siden og du må bla evig-langt for å finne chatten og det virker litt far-fetched å ta det opp nå.

 

Bare for clarify, det er samme lærer og elev, og det er læreren som føler seg «krenket» og ikke eleven, han er med på «leken».

 

Takk for all respons på forhånd.

Mvh en

 

Anonymous poster hash: 3c5cb...5d2

post-226106-2093_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har altså postet et rimelig åpenbart redigert bilde, et forsøk på et "meme" i en messenger-gruppe?

Eller er det en facebook gruppe?

 

Og, er det et utvalg av elever/venner i denne gruppen, eller er det hele klassen?

 

Haha stemmer det, et forsøk på en uskyldig meme.. og ja hele klassen er med i en gruppechat på messenger

 

Anonymous poster hash: 3c5cb...5d2

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å se det store problemet her. 
Om dette er et bilde du har lagd og postet i denne chatten _1_ gang og ikke noe som du har gjort over tid, så klarer jeg ikke å se at dette er noe annet enn et forsøk på humor.

Bildet i seg selv er ikke spesielt seksuelt og det er ikke noe særlig annet enn de fleste andre forsøk på memes. Derimot, om dette har startet en pågående memeing om denne læreren og flere "spøker" om at han/hun ligger med elever, så kan det jo absolutt være noe her.

Jeg ville møtt opp til dette møtet med 1-2-3 ferdigprintede memes av andre "lokalkjendiser" i en eller annen grad, forklart at du prøvde å være morsom - og at du ikke har tenkt noe mer på det etter du la ut bildet. Beklag deg om du krysset en linje, men fokuser på at det var en enkelt øyeblikk med forsøk på humor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å se det store problemet her. 

Om dette er et bilde du har lagd og postet i denne chatten _1_ gang og ikke noe som du har gjort over tid, så klarer jeg ikke å se at dette er noe annet enn et forsøk på humor.

 

Bildet i seg selv er ikke spesielt seksuelt og det er ikke noe særlig annet enn de fleste andre forsøk på memes. Derimot, om dette har startet en pågående memeing om denne læreren og flere "spøker" om at han/hun ligger med elever, så kan det jo absolutt være noe her.

 

Jeg ville møtt opp til dette møtet med 1-2-3 ferdigprintede memes av andre "lokalkjendiser" i en eller annen grad, forklart at du prøvde å være morsom - og at du ikke har tenkt noe mer på det etter du la ut bildet. Beklag deg om du krysset en linje, men fokuser på at det var en enkelt øyeblikk med forsøk på humor. 

Å komme med flere memes vil jo bare være å lage unnskyldninger. Om man mener man har handla uten at det skader noen så bør man tverrstå på sine prinsipper.

Lenke til kommentar

For snart 20 år siden lagde en lærer ett klassebilde av alle elevene i klassen jeg gikk.. Hvor ansiktet vårt var klipt og limt inn over ansiktet til ett idrettslag av noe slag.. Husker ikke helt settingen, men jeg husker at jeg ikke var noe særlig begeistret av det hele.. Men det var læreren sitt forsøk på å gjøre noe gøy iallefall, de fleste i klassen syntes det var litt morro mener jeg å huske..

 

Så det er vel ikke noe værre det du har gjort? Men tiden har kanskje endret seg litt de siste 20årene..

Lenke til kommentar

For snart 20 år siden lagde en lærer ett klassebilde av alle elevene i klassen jeg gikk.. Hvor ansiktet vårt var klipt og limt inn over ansiktet til ett idrettslag av noe slag.. Husker ikke helt settingen, men jeg husker at jeg ikke var noe særlig begeistret av det hele.. Men det var læreren sitt forsøk på å gjøre noe gøy iallefall, de fleste i klassen syntes det var litt morro mener jeg å huske..

 

Så det er vel ikke noe værre det du har gjort? Men tiden har kanskje endret seg litt de siste 20årene..

Blir jo ikke helt det samme når det bildet indikerer seksuell aktivitet mellom lærer og elev..

Er jo ganske åpenbart det bildet skal vise.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Korriger meg hvis jeg tar feil her, men du har altså funnet et bilde av to nakne fremmede. Deretter har du satt inn hodene til en lærer og en elev på dette bildet. Deretter påstår du at du ikke antyder noe som helst med bildet? Og læreren er attpåtil en mann. 

 

Og du forstår ikke at dette er ekstremt langt over grensen for hva som er "humor"?

 

Hadde jeg vært den læreren og oppdaget at det lå et bilde på internett av mitt hode satt inn i et bilde som er av en totalt uakseptabelt situasjon mellom lærer og elev, så hadde jeg gått totalt agurk. Jeg hadde forlangt at ledelsen tok tak i dette og øyeblikkelig utviste eleven som var ansvarlig. Jeg hadde også forlangt at skoleetatens jurister ble koplet inn for å vurdere strafferettslige og sivilrettslige konsekvenser for eleven. 

 

Spesielt mannlige lærere er svært sårbare for selv den minste antydning om upassende atferd. Slike ting kan gjerne starte som en morsom spøk, men sprer seg som ild i tørt gress blant elever. Og etter hvert som elevene som kjente situasjonen forsvinner ut av skolen så får de følgende kullene bare småbiter, men ryktene blir der. Det kan ta mange tiår før de dør ut. Og det nytter ikke å bytte skole, man må bytte jobb. 

 

Da jeg gikk på ungdomsskolen gikk det den type rykter om at en av lærerne drakk på jobb. Dette ryktet hadde versert i minst 10 år. Læreren hadde riktignok noen snodige vaner som med et mistenksomt øye kunne sees som var for å skjule drikkingen. Men, i voksen alder fant jeg ut at han faktisk var avholdsmann... Rykter om at man drikker jo jobb er betydelig mindre belastende enn rykter om at man har gjort noe upassende med en elev, eller er litt for glad i smågutter eller småjenter. 

 

Det du har gjort er ikke en "uskyldig meme", men noe som kan få store konsekvenser for en mann som antageligvis bare ønsker alt det beste for sine elever.

 

Det er ikke morsomt selv om jeg vet at man i den alderen synes veldig mye rart er morsomt, og at man har veldig mye internhumor. Men, jeg trodde faktisk at selv dagens ungdom forstod at det er visse ting man ikke tuller med. Seksuelle ting mellom lærer og elev er en av dem. 

 

 

Jeg håper virkelig at denne læreren ikke ender opp med at slike rykter blir gående i flere tiår, for da har du faktisk ødelagt store deler av hans yrkesliv som lærer.  

 

 

Mitt råd til deg er at du legger deg så flat som du bare klarer i møtet. Hvis du nå faktisk forstår hvor alvorlig dette er, så ville jeg anbefalt deg å formidle at du forstår hvor hinsidiges dumt dette var. Og at dette var et ubetenktsomt forsøk på å være morsom. 

Jeg ville også kjøpt inn en blomsterkvast og sagt oppriktig unnskyld til læreren. 

 

Men aller først burde du som mindreårig snakke med foreldrene dine om dette. De kan i langt større grad bistå deg slik at denne situasjonen løser seg på en god måte enn tilfeldige folk på et internettforum. De kommer antageligvis til å bli veldig skuffet over deg, men det er mye bedre at de får vite dette nå enn at de får vite det senere. Dette kommer neppe til å gå over av seg selv. Og selv om foreldre selvsagt ikke liker å bli skuffet, så er de innerst inne veldig glad for at du kommer til dem og er ærlig når du er i trøbbel. Nesten uansett hva du har gjort så vil foreldrene dine være like glad i deg, og like opptatt av å hjelpe deg. Og det magiske med foreldre er at de "glemmer" alt faenskapet man har gjort etter hvert. De aller fleste av de flaue tingene nevnes aldri igjen, og de mer teite tingene blir internhumor...  

 

lol. 

 

Du glemte koble inn statsadvokaten og justisministeren når du først var igang. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Desverre for trådstarter er det ikke den gjengse forumbruker som avgjør om dette er alvorlig eller ikke. Det er politikerne, og de vil skjerpe straffene for deling av krenkende materiale. Ytringsfrihet er en viktig og god ting, men når tilfeldige folk på internett mener du skal stå på dine prinsipper så husk at det er ikke de som skal ta konsekvensen av det. De kan stå for sine egne prinsipper, så får du vurdere om det er verd reaksjonene i denne saken.

 

Mitt råd, som er like lite verd som andres: Si at det var en spøk mellom deg og den avbildede eleven, og at du beklager om læreren synes det var krenkende eller vanskelig. Si at det var ikke vondt ment, og at du beklager at det ble spredt til andre.

 

Og ja, en blomst og en personlig unnskyldning til læreren er sikkert en lur idé.

 

Bare legg deg flat: Det enkleste er ofte det beste.

 

Geir :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Folk i denne tråden drar det helt ut av proposjoner.

Gitt at bildet TS deler med Obama/Hilary, så har han gjort ingenting annet enn uskyldig morro.

Om sannheten er et sted i midten, at dette bildet ble tatt "godt imot" i messengergruppen og startet et "meme-train" eller et rykte - og TS har vært involvert i videreutvikling av dette, så er det noe annet igjen.

 

Men isolert sett så har han delt et artig bilde, det er over 1 år siden, det har ingen relevanse for dagens situasjon på skolen. Møt opp, hør hva de har og si, forklar hva du gjorde, forklar hva et meme er, fortell at det var aldri noen intensjon bak - men for all del ikke la de legge noe skyld over på deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du oppriktig at det er helt greit å photoshoppe hodene til en lærer og en elev inn på et bilde som er av en seksuell natur og deretter legge dette ut på internett? Hvor mener du grensen går da? Hvis man photoshopper hodene på så godt at man ikke kan skille dem fra et ekte bilde? Er det om man gjør jobben så grundig at læreren blir kalt inn til avhør av politiet? For det er faktisk straffbart for en lærer å ha et seksuelt forhold til en elev. Hvor går grensen din?

Bildet som TS har gitt oss som informasjon gjelder ikke lærer og elev. Hva er det du diskuterer? En annen tråd eller sak? Jeg ser ikke sammenhengen i det du skriver.
Lenke til kommentar

Bildet som TS har gitt oss som informasjon gjelder ikke lærer og elev. Hva er det du diskuterer? En annen tråd eller sak? Jeg ser ikke sammenhengen i det du skriver.

Hæ? Slik jeg forstår det så har ts manipulert et bilde til å indikere den "gamle læreren og en klassekamerat" (antagelig klassekamerat av ts, ikke av lærer).

 

Bildet han viser her er sensurert slik at vi ikke skal se ansiktene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bildet som TS har gitt oss som informasjon gjelder ikke lærer og elev. Hva er det du diskuterer? En annen tråd eller sak? Jeg ser ikke sammenhengen i det du skriver.

 

Eh?  Det er det denne tråden handler om. TS har manipulert et bilde der en lærer og en elev er i en svært upassende situasjon. Bildet han lastet opp i første post var IKKE det han spredte på Facebook, men en illustrasjon. Han spredte samme bildet, men da med en lærer og en elev istedenfor Clinton/Obama.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...