Gå til innhold

Hva duger GTX 1050 Ti (notebook) til?


Helm

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner vil kjøpe en laptop med 1050 Ti, jeg er skeptisk. En tredje person som kan mer enn meg sier 1050 Ti er kjempebra.

 

Men vi snakker om en laptop her, ikke desktop. Jeg kan ikke skjønne at x50 er bra, femtallet angir at dette er et middelklassekort.

 

Har det skjedd noe med grafikkort for bærbare i de siste årene som gjør at ytelsen har skutt i været mer enn kravene fra spill?

 

For en del år siden måtte man ha GTX 870M eller GTX 880M for å få god spillytelse. GTX 850M var triste greier.

 

Er 1050 Ti mye bedre i forhold til dagens standard, enn hva 850M var for datidens standard?

 

 

Jeg har en annen tråd om PC'en som er aktuell (HP Omen), den har fått lite respons. I denne tråden vil jeg snevre inn temaet til bare grafikkortet, det er dét det meste av usikkerheten dreier seg om.

 

Personen spiller MMORPG The Secret world som kan ha komplekse kamper og mye effekter på skjermen.

Til sammenligning, mitt GTX 880M klarer ikke å dra de mest komplekse kampene i det spillet uten fryktelig lagg, selv med minimumsinnstillinger kan det på det mest intense ligge på 10-15 FPS. Mens det i mindre intense situasjoner kan ligge på 80 FPS med høye innstillinger.

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GTX 880m og GTX 1050 ti er ca jevngode siden Pascal-serien (10xx) er veldig effektiv. En kjøper helst 1050-serien om en har lave krav/GPU-behov framover. Skal en drive tynge ting over tid kreves litt mer juice.

 

Kjøp heller GTX 1060 eller GTX 1070 på bruktmarkedet om prisen på laptopen er viktig.

 

Kjøpte en GTX 1070 laptop ca et år etter release til en gunstig pris, og denne maskinen kommer til å drive det jeg har behov for minst et par år framover. Den ekstrakostnaden en legger i en laptop over prisen på 1050 ti går rett i ytelsen på bedre GPU og CPU, så sånn sett er det en ganske rimelig up-font kostnad heller enn å ta verditapet senere ved salg og å gjøre nykjøp som har den ytelsen man trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man bare ser på GFLOPS så er 880M totalt overlegent 1050 Ti. Men tredjemannen som varmt anbefaler 1050 Ti sier at 1050 Ti er langt bedre i praktisk spilling pga andre faktorer, som gjør at FPS ikke faller like dramatisk i krevende situasjoner som med 880M.

 

1070 blir for dyr, og jeg tror ikke vennen min er komfortabel med å kjøpe brukt. 1060 kommer kanskje innenfor budsjettet på ca 10000 kroner, dersom en Intel i5 velges istedet for en i7.

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Hvis man bare ser på GFLOPS så er 88M totalt overlegent 1050 Ti. Men tredjemannen som varmt anbefaler 1050 Ti sier at 1050 Ti er langt bedre i praktisk spilling pga andre faktorer, som gjør at FPS ikke faller like dramatisk i krevende situasjoner som med 880M.

 

1070 blir for dyr, og jeg tror ikke vennen min er komfortabel med å kjøpe brukt. 1060 kommer kanskje innenfor budsjettet på ca 10000 kroner, dersom en Intel i5 velges istedet for en i7.

Her er ditt kort: https://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-880M.107622.0.html

Her er 1050 Ti: https://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-1050-Ti-Notebook.168400.0.html

GFLOPS forteller bare det teoretiske potensialet for utregninger, det som teller er hvor mange utregninger som blir gjort.

 

Hadde ikke regnet med at 1050 Ti falt mer eller mindre enn 880M, men det er litt kraftigere...

For spill vil jeg støtte meg på de som sier 1060 eller 1070, da får du noe som ikke sliter i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

msi gl72m laptopmed 1050ti 16gbram, 2x512gb ssd,i5 7300hq,kjører alle nye spill på high 1080 50-60 fps, jeg har tested med fo76, assasins creed odessey, mass effect Andromeda, bf1, battlefront2, crysis3, titanfall2, dirt3, gta5, osv. 1050ti ser kanskje svakt ut på papiret med mindre cudacores enn 1060mobile men til gjenngjeld er 1050ti mobile yter roughly 10% bedre enn 1050ti på desktop, nå har jeg ikke testet 1050ti på desktop men jeg har bare lest dette på internet, men jeg kan verifisere ytelsen på 1050ti mobile. mens 1060 mobile yte 10% mindre enn 1060 desktop hvis jeg ikke tar feil. men hoved grunnen til at jeg valgte å kjøpe 1050timobile framfor 1060mobile til same pries er hovedsakelig fordi jeg vet 1050ti har lengre levetid enn 1060mobile pga 1050ti har mindre cudacores, dvs mindre strøm, varme death, 1050ti produserer også mindre støy, gpu viften skrues helt av ved idle høres kun cpu viften som er en stor overaslskese og positive bonus for min egen del. jeg synes 1050ti mobile er en kombinert gpu, med dtmener jeg at man må kombinere 1050ti med rask cpu, ram, ssd osv så vil man oppnå behagelige fps ved høy gfx innstillinger I 1080 oppløsning

Endret av konspirasjonsteorist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...