Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ville du som gutt på 16 avvist ei eldre jente?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I forhold til hva som er "greit" så er halvparten+7 en veldig grei regel, som også speiler samfunnet. Halvparten av din egen alder + 7 år så har du laveste grense du kan tafse på. 

 

Hvis du eksempelvis er 22 så blir din laveste grense 18. (22 delt på 2, + 7)

 

For en ONS så tipper jeg en 16 åring neppe har noen problemer med ei i tyve årene, men for et forhold så tror jeg ikke en 16 åring er så veldig interessert. 

 

Det er uansett litt ekkelt. Det minner meg litt om han nasty karakteren som det er så mye drama om på Youtube om dagen. "Snow" kaller han seg visst. 

 

Og hadde denne 16 åringen vært min sønn, og ei dame i begynnelsen av 20 årene dreiv å elget seg inn på han så ville jeg funnet frem hagla. Og hadde du vært min datter som dreiv å elget seg innpå gutter midt i puberteten så hadde jeg tatt en lang og alvorlig prat med deg. 

 

 

Så ville du som gutt på 16 avvist ei eldre jente? Hvor går grensen for deg?
 

(min utheving)

 

Du er ikke "ei eldre jente" du er en voksen kvinne. Det at det er lovlig å pule på en 16 åring betyr ikke at det er helt iorden. Og det er stor forskjell at man gnukker litt på fela på privaten mens du tenker på på han, og det å faktisk pule han. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei. Med all respekt, så tror jeg dette er noe du skal slå fra deg. Dette kommer ikke til å vare.

Hvis du ikke har hørt noe fra han til nå, så kommer du ikke til å høre noe fra han heller, eller at det isåfall kanskje tar lang tid. Greia da er at han nok vil helt andre ting enn deg. Og han er kanskje redd for at du skal såre følelsene hans hvis du eller han tar det for seriøst.

Men for all del. Ta en prat med han og hør hvor dere står hen på en måte. Vær for all del ærlig iallefall.

Lenke til kommentar

For å svare på trådtittelen: Ja, det trur jeg faktisk. Ikke all 16-årige gutter er hormonmonstre som bare vil pule. Mest sannsynlig hadde jeg avslått pga av min egen usikkerhet.

 

Det sagt, så ser jeg ingenting galt i å prøve seg på noen som er 16, nesten uansett hvor gammel du er. Slikt moraliserer jeg ikke over. Det finnes ingen regler for kjærlighet.

Lenke til kommentar

Det er ikke creepy eller ekkelt. Men de fleste 16-åringer er ikke modne nok

 

Jeg var 20 da jeg holdt med en 16 åring, det var mye fint mellom oss. Samtidig var hun ikke moden nok, ei fått livserfaring heller. Så vi avsluttet fint og holdt kontakt. Noen flere år senere, etter begge har studert og reist rundt i verden, traff vi igjen og ble sammen.

 

Idag er vi gift i tre år og har to barn.

 

Anonymous poster hash: 4ea5b...9d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enkelte regler burde respekteres, som at du holder deg unna barn. Det er også hvorfor hun vil få sosiale konsekvenser, its just too goddamn close and creepy. Er ikke bedre om kjønnene er motsatt heller.

Enig i det første der. Man hva er et barn? 16 er mer enn gammel nok til å bestemme over egen seksualitet, spør du meg. Ikke et barn, i verken mine eller lovens øyne. Noen er klare for seksuelle forhold lenge før 16 også, men det blir synsebasert og slik kan vi ikke skrive lover.

 

Det siste du skriver der irriterer vettet av meg. "Sosiale konsekvenser", "close and creepy". Det lukter kristenmoralisme lang vei. Stigmatisering rundt hvem som har lov og ikke lov til å være sammen er noe av det verste jeg vet om. Folk må slutte å blande seg inn i andres sam- og sexliv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ifølge loven har du rett på ett privatliv allerede når du er 15, da kan du faktisk gå til en lege og få f.eks prevensjon uten at foreldrene dine er klar over det, men dette betyr ikke at de ikke er utsatte og trenger beskyttelse. Du vet like godt som meg at en tenåring kan virke som de er 20-ettellerannet mens andre sitter igjen i holdningen og tankegangen de hadde da de var 12-13. Tenåringer er like annerledes som oss voksne, og de trenger at vi beskytter dem litt til. Jeg var en dritsmart unge, veldig moden og var helt klar på hva jeg ville når det gjaldt sånt lenge før jeg var 15, men så ser jeg på andre 14åringer i familien min og grøsser med tanken på at de skal ha seg med noen som er i en posisjon til å utnytte dem, ikke fordi de er unge og dumme, men fordi de fortsatt virker så sårbare og trenger oss lenger. Det er bare flott at barn får være barn så lenge som mulig i dagens samfunn, la oss ikke forpeste det med å invitere creepsa inn i livet deres så fort som mulig. 

Du vet hvor lite kristen jeg er så der må du prøve igjen gitt. Dette har absolutt nada med religion å gjøre og alt med å gjøre ting i ett riktig tempo. Dette er samme grunn til hvorfor vi syns det er rart hvis en lærer puler på en elev, du er helt klar over at maktfordelingen er så skjev at det blir creepy og predatory av seg selv. 

Lenke til kommentar

(...) Du vet hvor lite kristen jeg er så der må du prøve igjen gitt. Dette har absolutt nada med religion å gjøre og alt med å gjøre ting i ett riktig tempo.

Jeg sa kristenmoralisme fordi skam og synd henger igjen fra det Norge var et kristent land og lærte oss opp i at seksualitet er styggedom. Jeg gikk ikke ut i fra at du var kristen.

 

 

Dette er samme grunn til hvorfor vi syns det er rart hvis en lærer puler på en elev, du er helt klar over at maktfordelingen er så skjev at det blir creepy og predatory av seg selv.

Slike maktfordelte forhold blir noe helt annet. Men selv der er jeg forsiktig med å forhåndsdømme. Det trenger jo ikke nødvendigvis være misbruk av stilling/makt bare fordi man er i et profesjonelt og personlig forhold. Mitt utgangspunkt er alltid at det er et ekte forhold, frem til det motsatte er bevist. Tvilen skal alltid komme vedkommende til gode, og ikke motsatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er en grunn til hvorfor folk syns det er creepy. Vi er ikke drittsekker som ønsker å holde tilbake to stk som elsker hverandre, vi vil at dette skal skje på ett trygt plan for begge parter. Hvis det virkelig er kjærlighet så burde det å kunne avstå fra sex en stund ikke være ett problem heller? Hadde du sett på dette annerledes hvis det var en 20ettellerannet mann som skulle manipulert og hatt seg med en 16år gammel jente? Og hvis vi tar med i beregningen at gutter modnes saktere enn jenter før dere tar oss igjen senere i tenårene og 20åra så er denne situasjonen faktisk styggere. 

 

Lenke til kommentar

(...) Hadde du sett på dette annerledes hvis det var en 20ettellerannet mann som skulle manipulert og hatt seg med en 16år gammel jente? Og hvis vi tar med i beregningen at gutter modnes saktere enn jenter før dere tar oss igjen senere i tenårene og 20åra så er denne situasjonen faktisk styggere.

Problemet er i så fall manipulasjonen og i hvilken grad den forekommer. Men det er sant i alle forhold, uansett alder. Og man kan ikke gå ut i fra at noe er manipulasjon bare fordi det er en stor aldersforskjell mellom partene. Man trenger mye mer informasjon enn som så.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...