Gå til innhold

Ny stasjonær PC - Bygge selv, gaming, kontor, videoredigering


  

6 stemmer

  1. 1. Burde jeg heller gått for et av forslagene de eminente forumbrukerne laget?

    • Ja
      4
    • Nei, godt valg
      2
    • Kommer helt ann på om du kjøper deg ny skjerm..
      0


Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt å kjøpe meg en ny stasjonær, da den jeg bruker nå er blitt ren sirup.

Maskinen skal ha følgende bruksområder:

* Spilling (ikke hardcore gamer, men litt minecraft, fallout 4, kanskje noe nyere battlefield osv)

* Redigere video (hobbybasis for youtube)

* Kontoroppgaver, samtidig som jeg lytter på musikk, surfer osv.

 

Maskinen skal ikke overklokkes, og det er kun selve maskinen jeg skal ha, da jeg har skjerm, tastatur og mus. Så her går det på budsjett først og fremst. Ca. 10 000,-. Hvis det er penger å spare, så er jeg ikke merkebevisst.

 

Har sett på DENNE fra elkjøp, eller DENNE fra komplett. Men siden jeg ikke har like god oversikt over hardware som jeg hadde sist jeg bygget, så er jeg usikker på hva jeg får for pengene. Fikk også et tilbud fra harddisk.no med følgende komponenter for 12300,-:

Kabinett

skjermkort

Hovedkort

Prosessor

RAM

Harddisk

 

Hva ville dere gått for av disse, evt, andre pakker. Jeg kan godt bygge selv, og jeg kan godt vente på bestilte varer (men ikke til etter jul).

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabinett

PSU

HK

CPU

RAM

SSD

Skjermkort

12800kr ca :)

Harddisk.no har ikke lagt ved PSU og yter mye dårlige en komponentene jeg har listet opp.
HK kan man gå ned i pris på viss du ikke trenger Wifi.
Ellers så har du rask ram som CPUen liker.
Super rask SSD som er kjekt!
Og et AMD skjermkort hvor du får med 3 spill og god kjøler!


Du vil sikkert finne enda bedre pris viss du sjekker flere nettbutikker.

Endret av sveibuen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Det lille jeg leste om skjermkort gjorde at jeg fikk inntrykk av at et 1060 skjermkort ville holde til "min bruk" da jeg ikke skal spille i 1080p eller 4K (har en gammel HP skjerm jeg er fornøyd med). Så da kan jeg spare 1800 på å gå for denne f.eks. Eller vil jeg miste mye ytelse som en 41 år gammel pappagamer vil legge merke til?

 

Ellers takk for forslag til oppsett. Ser ut som jeg skal klare å bestemme meg. Trenger jeg 16 Gb RAM, eller vil jeg ikke merke noe med 8Gb? Kan jo alltids oppgradere ved et senere tidspunkt?

Lenke til kommentar

Rambrikkene jeg fant er så billig at du burde gå for dem. I tillegg har dem rett hastighet og gode timing.
Høyere mhz 3000+ og lavest mulig CL, alt fra 16 og under er bra!

Ang skjermkortet så ja, du kan fint gå for 1060.

Men, du finner enda billigere på finn.no. Se om du finner et brukt et i nærheten av deg selv :)

Evt et 1070ti til 3000kr :)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Kabinett

PSU

HK

CPU

RAM

SSD

Skjermkort

 

12800kr ca :)

 

Harddisk.no har ikke lagt ved PSU og yter mye dårlige en komponentene jeg har listet opp.

HK kan man gå ned i pris på viss du ikke trenger Wifi.

Ellers så har du rask ram som CPUen liker.

Super rask SSD som er kjekt!

Og et AMD skjermkort hvor du får med 3 spill og god kjøler!

 

 

Du vil sikkert finne enda bedre pris viss du sjekker flere nettbutikker.

Bytt ut Vega 56 med 1070 ti, den får du med samme kjøleren.

 

1070 ti gir ca 10% ytelse for samme pris: https://www.komplett.no/product/982110/demovarer/datautstyr/demo-skjermkort/asus-geforce-gtx-1070-ti-rog-strix-demo

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar. Det lille jeg leste om skjermkort gjorde at jeg fikk inntrykk av at et 1060 skjermkort ville holde til "min bruk" da jeg ikke skal spille i 1080p eller 4K (har en gammel HP skjerm jeg er fornøyd med). Så da kan jeg spare 1800 på å gå for denne f.eks. Eller vil jeg miste mye ytelse som en 41 år gammel pappagamer vil legge merke til?

 

Ellers takk for forslag til oppsett. Ser ut som jeg skal klare å bestemme meg. Trenger jeg 16 Gb RAM, eller vil jeg ikke merke noe med 8Gb? Kan jo alltids oppgradere ved et senere tidspunkt?

 

Jeg satte nettopp opp en PC i "Bang for buck" kategorien for en annen på forumet her, og kan jo like gjerne dele den her også. Og du kan jo sikkert skumme gjennom den tråden slik at du ser litt av begrunnelsen bak de forskjellige komponent valgene, og diskusjonen rundt de. Akkurat nå, byttet jeg til det rimeligste kabinettet som jeg fant blant de 10 mest populære på Prisjakt, så ingen egentlig preferanse på akkurat kabinett, der det jo også handler om smak og behag.

 

Det viktigste for akkurat gaming er jo selvsagt skjermkortet, og oppløsningen på skjermen du skal spille på. Når du nå får forslag om Vega 56 og GTX1070 og oppover, misstenker jeg at de som foreslår slikt, ikke har fått med seg at du sa du ikke en gang skal spille i 1080p oppløsning. "Kyrre" tror jeg nok bare ville tipse om at man vår Vega 56 1000 Kr billigere enn det på komplett.

 

Jeg vil jo strengt tatt anbefale deg å vurdere å komme opp i 1080p på skjermen, da det har skjedd litt på monitor fronten de siste årene. Bl.a. adaptive sync med skjermkortene. Det kan du om du ønsker, kikke litt nærmere på i signaturen min, der jeg har lagt en link til FAQ om emnet. Og Komplett har jo også et veldig godt tilbud på en slik skjerm, til bare 1799 Kr.

 

Men videre respekterer jeg heller at du sa du ikke skal ha ny skjerm. Og da ser jeg for meg en gammel HP som er under 1080p oppløsning. Snakker vi om helt nede i 1280x1024, eller i det minste en 16:9 oppløsning som 1680x1050?

 

Ikke at det har mye å si. Skjermkortet jeg har anbefalt er mer enn godt nok til 1080p oppløsning, og dermed selvsagt mer enn godt nok for alt under også. Det som er spesielt bra med skjermkortet jeg anbefaler, er at om du kjøper det fra en plass som er med i AMD's kampanje, som Proshop jo er, så får du med på kjøpet 2 av de 3 spillene som er nevnt i kampanjen (du velger selv). Det er altså spill med en veiledende pris på 600 Kr per stykk, og som ikke er lansert enda. Så de er altså faktisk verdt 600 Kr når du får de. Vi snakker med andre ord om et skjermkort til 1800 Kr, der man får spill for 1200 Kr med på kjøpet! Men hva med ytelsen da? Jo, i 1080p som jo er det laveste de tester med for tiden, så vil du se at det faktisk tukter GTX 1060 i nettopp Battlefield 1 som er et av spillene du nevner. I gjennomsnitt over flere nyere titler ligger det imidlertid litt under GTX1060 ytelse når vi snakker om 6GB versjonen, men litt over GTX1060, når vi snakker om 3GB versjonen. Dette skjermkortet er uten sammenlikning altså det beste skjermkortet i ytelse per krone, selv uten spillene du får med på kjøpet! :D

 

Som sagt; ta en titt på den andre tråden, så finner du mye informasjon om de forskjellige komponentene. Akkurat det orker jeg ikke skrive enda en gang. Men som du ser er vi rett rundt 10 000 Kr merket, og har anledning til å skrelle av flere hundrelapper og til og med tusenlapper, dersom vi firer litt mer på kvalitet. Ikke noe jeg anbefaler, men bare den 4TB store HDD'en i bygget mitt som jo vil være perfekt for bilder og video, legger til ~1000 Kr i prisen på bygget...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bytt ut Vega 56 med 1070 ti, den får du med samme kjøleren.

 

1070 ti gir ca 10% ytelse for samme pris: https://www.komplett.no/product/982110/demovarer/datautstyr/demo-skjermkort/asus-geforce-gtx-1070-ti-rog-strix-demo

Du ignorerte glatt den delen kor det ein får med tre spel med Vega-korta til ein samla verdi av 1500?

 

Kjøp denna her. Pulse-kjølaren er betre enn Asus sin:

https://www.proshop.no/Grafikkort/Sapphire-Radeon-RX-VEGA-56-Pulse-8GB-HBM2-Grafikkort/2633788?utm_source=tekno&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite Beste kjøpet ein kan gjera akkurat no. Så kan du kjøpa ein Freesync-skjerm etter kvart.

Lenke til kommentar

Du ignorerte glatt den delen kor det ein får med tre spel med Vega-korta til ein samla verdi av 1500?

 

Kjøp denna her. Pulse-kjølaren er betre enn Asus sin:

https://www.proshop.no/Grafikkort/Sapphire-Radeon-RX-VEGA-56-Pulse-8GB-HBM2-Grafikkort/2633788?utm_source=tekno&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite Beste kjøpet ein kan gjera akkurat no. Så kan du kjøpa ein Freesync-skjerm etter kvart.

Nei, her er det du som roter.

 

Man får med 3 gratis spill ved kjøp av AMD RX 590, men man får ikke dette med Vega.

 

Så 1070 ti er fremdeles et bedre kjøp en Vega 56.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Nei, her er det du som roter.

 

Man får med 3 gratis spill ved kjøp av AMD RX 590, men man får ikke dette med Vega.

 

Så 1070 ti er fremdeles et bedre kjøp en Vega 56.

Kva for noko?

 

"Når du kjøper et AMD Radeon RX Vega eller RX 590 grafikkort, følger det 3 kule PC-spill med:

Resident Evil 2 (utgivelsesdato 25/1-2019), Devil May Cry 2 (utgivelsesdato 8/3-2019) og Tom Clancy's The Division 2 (utgivelsesdato 15/3-2019)".

 

No er også Vegaen heila tusen kroner billegare. Sjølv til same pris og utan spela hadde Vegaen vært eit betre kjøp berre grunna freesync. AMD-kort yt også mykje betre med tid enn det Nvidia-kort gjer.

 

Lett val detta her.

Endret av Vannlinjen
Lenke til kommentar

Prøvde med et langt svar med bilder osv. men fikk feilmelding om ulovlige filendelser. Kort fortalt, takk for god info, og jeg gikk for komplettpakken. HER er skjermen:

 

Så vidt jeg kan se på skjermen din, så er den en 1080p skjerm. Den godtar også opp til 83Hz inn, ifølge spec sheet, så det er en mulighet å prøve for litt bedre flyt. Men mange av skjermene som opplyser om slikt opplyser ikke hvilken oppløsning de faktisk støtter maks frekvensen i. Det kan være man må ned i 1024x768 for å faktisk få den til å kjøre i 83Hz. Men du kan altså prøve å lage en custom resolution på 1920x1080 i 65Hz for eksempel, og om det fungerer prøve deg videre på 70, 75, 80, og eventuelt til slutt 83Hz. Om du får opp frekvensen, men bruker HDMI kabel, vil det nok uansett slutte på 75Hz på grunn av det.

 

Når det gjelder valg av PC er jeg litt forvirret. Den er jo helt grei den du har valgt selvsagt.

 

Men mitt oppsett ville altså gitt raskere CPU (skjønt Kompletts kan overklokkes til å matche mitt valg, men er også ~450 Kr billigere.)

 

Du ville fått et bedre hovedkort, bedre rustet for fremtidige oppgraderinger, og med innebygd Wifi og Bluetooth.

 

Du ville fått dobbelt så mye, og raskere RAM, der mitt valg ville fått den interne bus'en i CPU til å kjøre på 3200MHz i stedet for Komplett's maskin der tregere RAM likeledes tvinger CPU til å internt kommunisere på 2666MHz. I tillegg er latency på min RAM kortere, slik at RAM'en "svarer" raskere. RAM i Komplett maskinen får alts CPU til å jobbe tregere, slik at den aldri vil klare å matche ytelsen til mitt oppsett.

 

Du ville fått med en HDD på 4TB (~1000Kr bare der), mot ingen HDD overhodet fra Komplett.

 

Du ville også fått en byggekvalitetsmessig bedre, 200W større PSU med mitt valg. Med semi passiv funksjon, og 10 års garanti.

 

Og skjermkort valget til Komplett, selv om helt greit, da det er ~3-5% raskere enn mitt valg, gir deg ikke 2 spill med på kjøpet.

 

Det eneste som er bedre på Komplett PC'en, og da så det knapt kan kalles marginalt, er SSD, som er litt bedre til "proff" bruk, men litt tregere til normal hjemme bruk. Og skjermkortet som altså bare er et par % raskere.

 

Jeg skjønner det er kjekt å bare trykke på "Bestill" knapp en gang, og så ferdig med hele greien, og få alt fra samme butikk. Så jeg blir ikke snurt over at du ikke velger mitt oppsett. :) Og jeg tror uansett du vil bli godt fornøyd med valget ditt. Det blir en helt grei PC. Men synes bare ikke jeg har gjort "jobben min" om jeg ikke i det minste viser deg at det er en ganske tydelig forskjellen på byggene. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...