Gå til innhold

Pc til jente 13 år


Anbefalte innlegg

Datteren min sparer til "Gaming pc". regner med å ende på rundt 12 k når jula er overstått..

Hun er riktignok glad i å spille, og bruker endel tid på enkle spill men er nok foreløpig ikke noen tung bruker med høye krav til grafikk. Det tar seg nok opp etterhvert.

 

En mulighet er å kjøpe en ferdig hyllevare og glemme hele greia, men ser for meg at endel av disse er lite egnede for fremtidige oppgraderinger osv.

 

En annen mulighet er å prøve å sikre seg ved kjøp i forhold til dette med å kunne oppgradere grafikkytelse senere. kanskje ved å justere på en pakke fra komplett eller noe.

 

Selv er jeg ikke spesielt datakyndig, men har brukt litt tid på dette nå og skjønner at som i alt annet er det kompromisser hele veien.

 

Kunne godt tenkt meg å starte med greie/gode grunnleggende komponenter PSU,CPU,osv ,og kanskje i første omgang et litt rimeligere GPU.

Men der faller jeg helt igjennom, har jo ikke peiling på frekvenser og kompatibilitet. Ikke nødvendigvis kvalitet heller.

 

Pc'en vil som sagt i første omgang bli brukt til spilling av enkle spill som minecraft og lignende, samt kanskje noe videobehandling på lavt nivå.

skjerm blir i første omgang en litt rimelig en da grafikkkravene ikke er høyest.

 

Kan bygge fra scratch selv, men ser det positive i garanti med for eksempel et komplett.no bygg.

 

Noen som kunne tenke seg å dytte oss litt i riktig retning.

 

Hva er det for eksempel lurt å starte med på CPU/HK fronten.? i7 ××××? i9 xxxx?

 

Tar utgangspunkt i 12 k uten skjerm/keyboard/mus etc

Kan kjøpe nytt grafikkort om et par-tre år..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Datteren min sparer til "Gaming pc". regner med å ende på rundt 12 k når jula er overstått..

Hun er riktignok glad i å spille, og bruker endel tid på enkle spill men er nok foreløpig ikke noen tung bruker med høye krav til grafikk. Det tar seg nok opp etterhvert.

 

En mulighet er å kjøpe en ferdig hyllevare og glemme hele greia, men ser for meg at endel av disse er lite egnede for fremtidige oppgraderinger osv.

 

En annen mulighet er å prøve å sikre seg ved kjøp i forhold til dette med å kunne oppgradere grafikkytelse senere. kanskje ved å justere på en pakke fra komplett eller noe.

 

Selv er jeg ikke spesielt datakyndig, men har brukt litt tid på dette nå og skjønner at som i alt annet er det kompromisser hele veien.

 

Kunne godt tenkt meg å starte med greie/gode grunnleggende komponenter PSU,CPU,osv ,og kanskje i første omgang et litt rimeligere GPU.

Men der faller jeg helt igjennom, har jo ikke peiling på frekvenser og kompatibilitet. Ikke nødvendigvis kvalitet heller.

 

Pc'en vil som sagt i første omgang bli brukt til spilling av enkle spill som minecraft og lignende, samt kanskje noe videobehandling på lavt nivå.

skjerm blir i første omgang en litt rimelig en da grafikkkravene ikke er høyest.

 

Kan bygge fra scratch selv, men ser det positive i garanti med for eksempel et komplett.no bygg.

 

Noen som kunne tenke seg å dytte oss litt i riktig retning.

 

Hva er det for eksempel lurt å starte med på CPU/HK fronten.? i7 ××××? i9 xxxx?

 

Tar utgangspunkt i 12 k uten skjerm/keyboard/mus etc

Kan kjøpe nytt grafikkort om et par-tre år..

 

Å bygge selv har jo flere fordeler, men det er også veldig mye å sette seg inn i. Mens ferdigbygde maskiner fra Asus/Acer/lenovo etc. Ofte er enten vanskelig - umulig å oppgradere i fremtiden, eller forferdelig overpriset, eller begge deler... Komplett har av og til greie tilbud på sine ferdigbygde PC'er som er basert på komponenter man selv kan bygge PC av, men man kan ikke endre på dem uten at det koster uforholdsmessig mye, så PC'en de selger på tilbud må være "perfekt" satt sammen, noe de dessverre nesten aldri er. Multicom har også greie priser av og til, men personlig stoler jeg ikke på dem til å sette sammen et Duplo sett en gang...

 

Så om du kan bygge selv, anbefaler jeg det. Og jeg kan begynne med en komponent anbefaling; Av GPU'er er det faktisk litt mer å passe på i dag enn for bare et par år siden. Dagens skjermer kan nemlig ofte støtte "Adaptive Sync" (som du kan lese mer om i link/FAQ i signaturen min). Valg av skjerm og skjermkort kan altså trenge å gå hånd i hånd. Men når vi snakker om skjermkort i den rimelige enden av skalaen, er det egentlig bare ett valg; Freesync/AMD. Her har AMD en grei modell for spilling i Full HD oppløsning. Denne modellen yter i gjennomsnitt litt bedre enn et GTX1060 (3GB versjonen). Og som du ser er det altså ~400Kr billigere enn det billigste 3GB 1060 kortet vi kan oppdrive i Norge. I tillegg følger det altså med 2 helt nye spill på kjøpet, de er ikke lansert enda en gang. Og når de kommer på markedet vil prisen ligge på ~600 Kr per. Dessverre kan man bare velge mellom 3 titler for øyeblikket, og hver av dem er muligens for eldre/gutter (uten å mene å være sexistisk). Det legger jo muligens en liten demper på entusiasmen, men om ikke, og spillene faller i smak selv hos en 13 år gammel jente (og hun får lov til å spille dem), så gjør det dette tilbudet helt latterlig bra: Et skjermkort til ~1800 Kr, med spill for 1200 Kr med på kjøpet!?  :dribble:

 

Og som om ikke det var nok, det er ikke en gang rosinen i pølsa. For som sagt kan man med AMD velge en Freesync monitor, og dermed oppnå adaptive sync mellom monitor og skjermkort. Med Nvidia skjermkort kreves det G-Sync skjerm for å oppnå det samme. Problemet er at alle G-Sync skjermprodusenter må betale lisens til Nvidia for å bruke det, plus at skjermen krever hardware som Nvidia produserer, som de altså tar seg godt betalt for. Resultatet er at den billigste G-Sync skjermen man får tak i koster ~4000 Kr (de to billigste oppføringene er feiloppføringer på listen..). Til sammenlikning kan man altså for øyeblikket få kjøpt en Freesync skjerm med samme oppdateringsfrekvens, men enda bedre bildepanel til 1800 KR!!

 

Disse to komponentene er altså så gode kjøp, at jeg ville kjøpt dem med en gang, mens de enda er på tilbud. Om spillene somn følger med skjermkortet ikke faller i smak, kan de jo gis bort, eller selges på finn.no, for en enda lavere reell kjøps pris!..

 

Når det gjelder CPU er jeg også, i prisklassen, og til dette formål, en stor fan av AMD's alternativ. Deres R5 2600X er en flott CPU til rundt 2149,-. Alternativt, om man vil spare ~459 Kr til, så kan man kjøpe R5 2600, og overklokke den til å yte minst like bra som 2600X. Det er en enkel sak, men man bør nok kjøpe en bedre CPU kjøler til den da, som jo gjør at vinningen går litt opp i spinningen, med mindre man uansett ville gjort det samme med 2600X, som selv om den kommer med en "grei" kjøler, ikke er av den stilleste sorten. At den er milevis bedre enn Intel's medfølgende CPU kjølere sier dessverre ikke stort. :p Faktisk har Intel sluttet å levere med kjøler til sine bedre CPU'er..

 

Videre med HK valg, så kan man velge mellom B450, og X470 HK. Med Intel er det litt enklere; Om du vil kjøre raskere RAM enn 2666MHz RAM på Intel CPU, så MÅ du ha "Z" klasse HK, som også tillater overklokking av de CPU modeller som tillater det. Skjønt, valget mellom B450 og X470 handler i stor grad kun om hva du vil ha av tilkoplings muligheter. X470 har som regel flere USB, S-ATA, og eventuelt m.2. tilkoplinger. Men man må også bestemme seg for om man vil ha innebygd Wifi for eksempel, og også helst verdsette byggekvalitet, slik at man kan oppgradere til eventuelle fremtidige CPU'er. AMD har sagt de skal støtte sokkelen som benyttes til dagens CPU'er frem til 2020. Som igjen betyr at CPU'ene de kommer til å lansere i 2019 vil passe på hovedkort man kjøper i dag. Det er det ingen grunn til å tro vil være tilfellet om man kjøper en Intel CPU, og Z390 hovedkort...

 

Resten handler i grunnen bare om personlige preferanser. Vi skal nok greit finne en grei og god PSU av passelig størrelse. Og det er i grunnen greit om du kan vente på et godt tilbud på de enkelte komponentene. Jeg handlet nettopp en 500GB SSD som har pleid å ligge på rundt 1500 Kr for 999,-. Til rett under 1300 Kr er den altså et greit kjøp, men det kan dukke opp bedre tilbud, på denne, eller andre tilsvarende modeller...

 

Tenker jeg venter med resten til du har sett litt på det. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forslag til pc fra Komplett:

Komplett Gamer Premium i140

https://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=11146

Endre:

CPU til Intel Core i5-9600K

Hovedkort: ASUS ROG Strix B360-F Gaming

Pris blir da kr 12827

 

Skjerm: Samsung S24F352FH

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3782889

 

Edit: Bytte av cpu gjort for å spare 486 kr, men er også en litt nedgradering av pc.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Forslag til pc fra Komplett:

Komplett Gamer Premium i140

https://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=11146

Endre:

CPU til Intel Core i5-9600K

Hovedkort: ASUS ROG Strix B360-F Gaming

Pris blir da kr 12827

 

Skjerm: Samsung S24F352FH

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3782889

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du vil nedgradere til en 6 kjerners CPU uten HT, som kan overklokkes, men ikke på hovedkortet du anbefaler?

 

Spillopplevelsen vil forøvrig være milevis bedre på skjerm/skjermkort komboen jeg anbefaler..

Lenke til kommentar

Takker for utfyllende og svar jeg må tygge litt på. Kommer tilbake med mer spørsmål etterhvert kjenner jeg.

 

Angående det å bygge oppfatter jeg det som noe jeg bør kunne lese meg opp på og håndtere dersom jeg får hjelp med komponentmatching. Relativt vant med småmekking+ noe elektronikk. Aberet er vel å måtte be om hjelp ved evt feilsøking og evt oppsett.

Mulig jeg tar feil når det kommer til dette med bygging, så arrester meg gjerne..

 

Ser jo også at det er store variasjoner i priser på de ulike butikkene og at det hvis det blir selvbygg ser ut til å måtte/burde handles fra flere ulike snapper avhengig av tilbud.

 

Skal prøve å sette opp noen "handlelister"

ut fra egne preferanser(hehe har jo lest i "flere timer";)) og informasjonen herfra.. som dere gjerne må kritisere.

 

Får sjekke ut noen byggeguider og vurdere dette opp mot ferdigbygg.

 

Dette med overklokking er kanskje ikke like aktuelt i dette tilfellet da jeg antar dette krever noe mer innsikt enn det jeg ser for meg at jeg og en 13 år jente har, eller? Mulig det er greit å ha denne muligheten når maskinen evt begynner å dra litt på åra?

 

Igjen takk for tilbakemeldingene og jeg tar gjerne imot flere.

Lenke til kommentar

Om en kan strekke summen til 14.999.- kan en få denne, med RTX2080 og Ryzen 2600K.

https://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=11486

Og da får man et ferdig bygg som kunne synes at trådstarter synes ville være kjekt

 

Pc omtalt av Tek her: https://www.tek.no/artikler/pa-tide-a-sjekke-hvem-som-har-manedens-beste-pc-tilbud-dette-er-kandidatene/453117

Ifølge omtalen her skal Komplett.no holde nevnte pris på denne ut måneden.

 

@ Gabri3L Åssen blir dette pris mot ytelse kontra  samme på oppsettet du nevner ?

 

Det er ikke gitt rom for nedgraderinger som er fornuftige, eks bytte til RTX2070 for drøyt 400 kr er et svært dårlig bytte.

Men fikk bakover svais da jeg så de har med en nedgradering til Nvida Gt710 1 gb til en prisreduksjon på kr 7.125,-

Da kan man jo eks gå for GPU'n Gabri3L nevnte, eller brukt fra finn eksempel et av de GTX 1070 med Aio vannkjøling og komme ganske så gunstig ut av det.. om jeg ikke tar helt feil.

 

Nvida Gt710 1 gb er jo bare og hive i søppla når det gjelder gaming av alle typer eller  gi det Frelsesarmeens bruktbutikk. (om det da ikke kan brukes som PHysX kort???)

 

Edit: Fant nå ikke noen AIO kjølte GTX 1070 på finn.

 

 

 

Edit: Hiver man GT710 kortet i søpla og bruker den GPU'n som Gabri3L linket til kommer pc på 9.663,- 

Da har man rom for en meget bedre CPU kjøler av AIO type, og kanskje oppgradere til en EVGA PSU.

 

https://www.proshop.no/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-570-Red-Dragon-4GB-GDDR5-RAM-Grafikkort/2590531?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

                                                               +

https://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=11486 med bytte til GPU GT 710

                                                              =

                                                          9.663,-

                                                          :ph34r:  :ninja:

 

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Takker for utfyllende og svar jeg må tygge litt på. Kommer tilbake med mer spørsmål etterhvert kjenner jeg.

 

Angående det å bygge oppfatter jeg det som noe jeg bør kunne lese meg opp på og håndtere dersom jeg får hjelp med komponentmatching. Relativt vant med småmekking+ noe elektronikk. Aberet er vel å måtte be om hjelp ved evt feilsøking og evt oppsett.

Mulig jeg tar feil når det kommer til dette med bygging, så arrester meg gjerne..

 

Ser jo også at det er store variasjoner i priser på de ulike butikkene og at det hvis det blir selvbygg ser ut til å måtte/burde handles fra flere ulike snapper avhengig av tilbud.

 

Skal prøve å sette opp noen "handlelister"

ut fra egne preferanser(hehe har jo lest i "flere timer";)) og informasjonen herfra.. som dere gjerne må kritisere.

 

Får sjekke ut noen byggeguider og vurdere dette opp mot ferdigbygg.

 

Dette med overklokking er kanskje ikke like aktuelt i dette tilfellet da jeg antar dette krever noe mer innsikt enn det jeg ser for meg at jeg og en 13 år jente har, eller? Mulig det er greit å ha denne muligheten når maskinen evt begynner å dra litt på åra?

 

Igjen takk for tilbakemeldingene og jeg tar gjerne imot flere.

 

Jeg skjønner det blir litt vanskelig å danne seg et bilde uten å ha noe å sammenlikne mot, så jeg har lagd et eksempel på en PC som jeg mener er ganske god valuta for pengene. Og om du pris-optimerer den, ser du det er bare litt over en hundrings å spare på å kjøpe alle deler der de er billigst. Men det er jo ikke sikkert man får fri frakt på bare en komponent. Så jeg ville nok bare handlet alt fra samme plass. I dette tilfellet Proshop.no.

 

Som sagt kan dere spare ~450 Kr til ved å gå for den rimeligere R5 2600 CPU'en, og dermed til og med komme under 10 000 Kr for hele maskinen. Men som jeg sa, så bør dere da nesten også velge en bedre/dyrere CPU kjøler, da den medfølgende vil måtte spinne ganske fort, og dermed lage en del støy, om den skal klare å holde CPU'en kjølig nok under overklokkingen. Selve overklokkingen er en smal sak, og det finnes haugevis av videoer og artikler som viser hvordan. Men her har jeg altså valgt å heller bare putte i 2600X, da den fikser alt selv, og det følger med en bedre kjøler til den. Det er faktisk nesten ingenting å tjene på å overklokke 2600X, man kan se på den som en 2600, men som overklokker seg selv. Man risikerer at man synes lydnivået fra også denne CPU kjøleren som følger med er for høy, men det er da en eventuell oppgradering man kan gjøre senere.

 

Edit: En ting jeg har glemt å nevne er AMD's "StoreMI", som jeg altså har lagt opp til å bruke med PC'en jeg satt opp her. Til hovedkortet følger det nemlig med en lisens på programvaren StoreMI. Den fungerer slik at om man velger å bruke den, så kan man utvide en SSD ved hjelp av HDD kapasitet, eller akselerere en HDD, til SSD hastighet. Altså, man kan installere Windows på en SSD (C: disk), og så velge å utvide kapasiteten på C: med HDD'en. Dermed får man SSD hastighet på de filene man bruker oftest, mens lite brukte filer blir flyttet over på HDD. I praksis vil maskinen føles som om den er utstyrt med en 4,25TB stor SSD, så lenge man bare gjør det "vanlige". Begynner man å bruke nye programmer, så vil programmet holde HDD hastighet de 2-3 første gangene, og så er det SSD hastighet igjen fremover. Lisensen på StoreMI koster 40 USD i "løsvekt". :)

 

Det er klart feilsøking om man setter noe sammen feil, eller er uheldig med å få deler som er defekt fra butikk, kan være en utfordring med selvbygging. Men RMA raten som følge av DOA produkter er i våre dager veldig lav. Og det å bygge PC'en selv vil jeg tro du etter å ha sett en video eller 2 av hvordan det gjøres, vil komme frem til at er grei skuring. Klart alle kan gjøre en liten feil innimellom, men da er det strengt tatt bare å gå over hvert punkt en gang til. Som regel vil man finne at man har dummet seg ut på en enkel sak, gjerne så banalt som å ha glemt å plugge i strømledningen. :p

 

@Baggie

 

Nå har jeg lagd en forslags PC på prisjakt, så du kan jo se selv. Slik jeg ser det, så kan man i "min" PC nappe ut skjermkortet jeg har valgt, og putte in et RTX2070, eller RTX2080 i stedet slik som på Komplett maskinen. Men det blir jo litt skjevt, min maskin vil jo gi bedre spill-ytelse med Komplett skjermkortet, enn Komplett PC'en selv, da jeg jo har gitt min PC 3200MHz RAM, mens Komplett har valgt å strupe sin maskin med bare 2666MHz RAM. Men ellers er det jo bare å trekke fra mitt skjermkort valg, og ~1800 Kr på prisen. Og så legge til prisen/skjermkortet man selv ville brukt. Og da tenker jeg som for eksempel med RTX2080, som skal være rundt 220% av ytelsen til RX570, eller 1,2 ganger så rask. At når man må ut med minst 8 000 Kr for et RTX2080, altså nesten 4,5 ganger prisen av RX 570 kortet jeg anbefaler. At det ikke en gang er i nærheten av samme pris/ytelses forholdet. Dessverre er det nå bare slik at om man skal opp i 1440p gaming og over, så må man ut med en premium...

 

Edit: Jeg kan jo ta komponent for komponent sammenlikning mot Komplett's maskin.

 

CPU og kjøler er jo lik.

 

Kabinettet til Komplett har jeg ikke hørt noen erfaringer med, men det er jo Komplett's eget merke. Så sikkert "godt nok", men neppe "best" i noen kategori heller. Mitt valg var strengt tatt bare for å ta noe middels litt rimelig, men med god omtale.

 

Hovedkort valget mitt har bedre VRM, og innebygd Wifi/Bluetooth. Den dårligere VRM'en på Komplett's hovedkort gjør at det har begrenset verdi som oppgraderings platform. Selv om socket vil gjøre det mulig å oppgradere til Ryzen 3 når de kommer, ville jeg nok uansett holdt meg til en CPU med ~95W TDP, slik som 2600X med Komplett's hovedkort valg..

 

RAM på Kompletts maskin er 2666MHz mot mitt valg på 3200MHz, men siden de har samme CL16, betyr det at latency også er mindre på RAM'en jeg har valgt. Så altså; kortere forsinkelse, og høyere båndbredde på mitt valg. Og Komplett's PC bygger tillater kun å oppgradere til et 3200MHz kit, da for ~670 Kr, men med CL18. Så altså, selv om man putter ~670 Kr til inn i Komplett PC'en, så får man fremdeles dårligere RAM enn mitt valg.

 

PSU jeg har valgt er altså 200W større, men også i Corsairs høyere "RM" klasse som er full modulær og halv passiv, i motsetning til Komplett's valg, som er semi modulær, og der viften alltid sviver.

 

SSD jeg har valgt er bare halvparten så stor som Komplett's, men det er altså på grunn av at jeg tenkte den skulle brukes sammen med HDD med StoreMI, og StoreMI lisensen som følger med HK støtter ikke mer enn 256GB "Fast Tier"uansett. Men Komplett's valg av SSD er uansett litt "tvilsomt". Den fungerer sikkert kjempegreit til enkel bruk som vi her vil forvente, selv om den er knapt halvparten så rask som mitt valg. Men under tyngre bruk, vil den faktisk falle ned til ytelse under vanlige 2,5" SSD'er med S-ATA tilkopling. Om man ikke vil bruke StoreMI, vil jeg nok oppgradere mitt eget valg til ~500GB jeg også, men da ikke den nye 660p serien til Intel, eller Samsungs egen QVO serie, man sparer ikke nok til at jeg synes det gir mening.

 

Jeg har jo også forøvrig fått plass til en 4TB HDD i mitt bygg, mens Komplett maskinen kommer uten HDD overhodet.

 

Til slutt har vi skjermkortet til Komplett, som strengt tatt er litt overkill for en PC beregnet til Full HD gaming. Det vil også finnes spill der man ikke vil få maks ut av RTX2080 i bare FullHD oppløsning grunnet at R5 2600X ikke vil være rask nok. Ikke at jeg mener man skal velge komponenter basert på bare ett spill uansett, med mindre man kun spiller det spillet da. Men vi er jo nå inne på også diskusjonen rundt Freesync vs. G-Sync. Med alle Nvidia skjermkortene får man ikke adaptive sync uten G-Sync skjerm, som altså er minst dobbelt så dyr som forslaget mitt tidligere i tråden. Og om vi går ned til RTX2070 klassen, som altså tilsvarer rundt GTX1080 ytelse. Så ser vi da at GTX1080 var "bare" ~77% raskere enn RX 570 når RX 570 var ny på markedet (RX 570 har styrket seg litt siden, i nyere titler). Men da tar vi ikke med den økte spillbarheten man får med Freesync og RX 570, til tross for lavere fps. Det er i det hele tatt et litt vanskelig bruker scenario å sammenlikne; ingen adaptive sync vs med. Jeg tenker det vil finnes mange spill der RX 570 med Freesync vil oppleves som akkurat like god som et GTX1080/RTX2070 uten G-Sync...

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit, så ikke du hadde utvidet innlegget dit Gabri3L, da har du jo påpekt de forskjellene inklusive endringer mulig på komplett pc jeg gjorde, dog på en bedre måte så jeg sletter txten min siden den nå ble overflødig av innlegget ditt som ligger foran mitt lol.

 

Men man kan vel da godt bruke en Fresync skjerm til Nvidia kort om man bare klarer og holde seg i nærheten av skjerrmens antal Hz i antall fps.

 

På min 2560x1440  skjerm på 165Hz så må jeg under 100FPS, ned mot 60 FPS for og ha noen visual glede av G-sync i BF1, har ikke testet i BFV.

Vil "high" en gpu tåle større avvik fra skjermens Hz i fps enn et "low" end gpu før en får behov for og ta i bruk diverse sync?

 

Og med komplett pc' fulgte det med BFV.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

@Baggie

 

Dersom man har et GTX1080Ti/RTX2080, kan man med 3200MHz CL14 RAM, regne med ~10% høyere fps enn om man har sånn ca. ~2933MHz CL17. Forutsatt at spillet man tester trenger så rask RAM som mulig selvsagt. Enkelte spill er jo like raske med 2133MHz RAM som med 4000MHz. Dersom skjermkort i denne klassen hadde vært aktuelt, samt spill som raske FPS, så ville jeg vurdert å anbefale RAM med enda høyere frekvens, og strammere timinger. Problemet er at den typen RAM fort blir minst en tusenlapp dyrere, men nok i de fleste spill ikke hjelper overhodet. Hos Komplett får man altså ikke lov til å velge blant særlig mange RAM modeller, og den eneste det gir emning å oppgradere til, er altså treger enn den jeg har i mitt bygg.

 

Ellers glemmer du i sammenlikningen mot Komplett PC'en at jeg har en RM 750x PSU, mens Komplett PC'en bare har TX550. Det nærmeste de kommer "min" PSU i PC-byggeren er RM 750i, som det koster ~1240 Kr å oppgradere til.

 

Komplett PC'en er også fullstendig uten HDD, og den jeg har puttet i "min" PC koster 1035 Kr å legge til på Komplett PC'en. Og om man halverer SSD størrelsen for å få samme modell som jeg har valgt, så bør man ihvertfall legge til en HDD.

 

Ellers har jeg lagt merke til at man i dag faktisk betaler "Asus skatt" når man velger Asus produkter. Så man må faktisk opp i ~2000 Kr for å finne et hovedkort fra dem som matcher det jeg har valgt. Og på AMD maskiner med X klasse CPU'er er faktisk VRM kvaliteten ganske viktig. Temperaturen på VRM leses nemlig av, og er med på å bestemme hvor høyt CPU vil overklokke seg selv automatisk. Så i AMD's tilfelle betyr faktisk potensielt lavere VRM temp, høyere ytelse. På Intel plattformer gir det bare lengre liv, og sikkerhet mot å brenne opp kortet om man blir utsatt for power virus som vil mine crypto currency på maskinen din. Men hey, hvem bryr seg vel om det? :p

 

Når det gjelder GTX1070, tenker jeg vi kan si det er rundt 55% raskere enn RX 570, om vi tar utgangspunkt i GTX1080 som ~77% raskere. Men fremdeles; hvordan sammenlikner man ytelsen med skjermkort uten adaptive sync skjerm, mot skjermkort med adaptive sync skjerm? I mange bruks scenarioer med Freesync, avhengig av innstillinger selvfølgelig, vil jeg faktisk tro at RX 570 vil oppleves som like bra, og i ekstreme tilfeller, som bedre enn GTX1070 når det er uten G-Sync. Det til tross for at benchmark programmer vil fortelle oss at GTX1070 skjermkortet produserer flere fps i gjennomsnitt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@GabrieL som jeg nevnte i forrige innlegget mitt så jeg at du forklarte det du nettop "gjentok" bedre enn jeg hadde formulert meg, derved slettet jeg mitt forsøk på dette. Der hadde jeg også tatt med de valgene på komplett pc  som du beskriver nærmere nå.

 

På conficutator på komplett pc:

EVGA GQ 750W Hybrid Modular 80+ PSU ATX 12V , 80 Plus Gold, Modular +565.41 (som du ikke nevnte)

HyperX Fury DDR4 3200MHz 16GB 2x8GB 3200 MHz DDR4 CL18  +674.84 (som du nevnte)

Samsung 970 EVO 500GB + 439,-(ikke nevnt til komplett sitt bygg før)

 

 

Mitt anliggende har vært komme opp med en "ferdig" bygd pc siden han er usikker på om han vil bygge selv eller ei, og da vet vi jo til "samme" pris om man velger ferdig kontra selvbygg at man normalt taper noe ytelse. (og bytte skjermkort er enklere enn og bygge en hel pc). Ikke for og "utfordre" Gabri3L sitt selvbygg oppsett som totalt sett et "bedre" oppsett til ca 12 K uten skjem etc.

 

Hadde jeg skulle hatt en slik pc config til ca 12K så er det ikke tvil om at jeg ville valgt Gabri3L oppsett, fordi jeg bygger gjerne selv, la det ikke være noe tvil om jeg ikke har trengt og bli overbevist om at hans oppset yter bedre :) 

 

Men om han ikke vil bygge selv er det mulig og velge komplett sin og sett om ha funnet rom for oppgradering av nevnte PSU TIL EVGA, til Samsung 970 Evo 500 Gb ,til noe tregere 3200MHz ram enn G.Skill nevnt, samt nedgradert til GT 710 og kjøpt GPU'n du linket til.

Samt sett på mulighetene for og oppgradre HK, eventuelt til samme som ditt oppsett krever komplett +1.500,- kroner(som jeg synes er drøyt siden prisforskjell på disse hos komplett er ca 600,-)

Hva med MSI X470 GAMING PLUS til +824,-? Trenger hun wifi? VRM i forhold til "ditt" Hk.?

 

Alt 2: Om man ikke vil bygge selv:

Velge komplett.no sin slik det er nå og sprenge foreløpig budsjett med 3K, og sett om man kunne i tillegg få skviset inn et bedre HK, da om MSI X470 GAMING PLUS om VRM er "god" nok og ikke behov for wifi(dog wifi kort koster ikke rare greiene, brukt eller nytt)

 

Finnes det en " bedre" ferdig bygd pc der ute til max 15K med RTX 2080? Da eventuelt med oppgradert HK til MSI X470 GAMING PLUS 15.8K , eller ca 16,5K med Gabri3L sitt HK?

 

Kan kanskje være innmari kult for jentungen og ha et RTX 2080, ikke sikkert alle rundt henne har det ,ei heller gutta.

For henne kan kanskje dette oppveie for andre ting litt vedrørende pc'n.

I begynnelse av fjortis stadiet skal en ikke alltid undervurdere slikt om dette er greit innenfor rekkevidde og alltid pushe det snusfornuftige når det faktisk ikke er absolutt nødvendig, slik mange foreldre alltid tenderer til. Er det ikke så at man lærer av sine "feil"?

 

Skjermen med freesync nevnt kan vel oppgraderes senere og da brukes til sosiale medier, chat osv mens man eks spiller etc.

 

Forhåpentligvis kommer det flere bursdager og Julaftener hvor hun kan ønske seg diverse oppgraderinger om hun skulle ønske det.

 

 

JA/NEI svar ønskes: :hm:

Disse sync greiene er vel bare nødvendig når man har for svak hardware til og utnytte skjermens oppdaterings frekvens i aktuell oppgaver?(selvfølgelig da på skjermens max oppløsning)j ja/nei

 

Det er jo ikke bare positive greier med  disse sync alternativene,  har jeg misforstått dette.? Ja/nei?

 

Det beste er vel og  balansere hardware og skjerm slik man ikke trenger disse sync greiene til gaming i disse tider hvor vi er relativt opptatt alle typer "forsinkelse" til nettopp dette.(?)Ja/nei

 

Gjentar spørsmålet mitt siden ingen har svart på dette, dog litt utvidet: 

Vil "high" end gpu tåle større avvik fra skjermens Hz i fps enn et "low" end gpu før en får behov for og ta i bruk diverse sync på lik skjerm? Ja/nei

 

Har valgt disse forenklede svar ønsker for og forenkle litte granne,  Slik enkle sjeler som meg ikke blir mer forvirret. :hmm: Eller om en absolutt ikke kan/vil gi ja/nei svar, så eks: 88% ja - 12% nei  :ninja:  lol

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Det eksempelet (et eksempel på en PC ) er et godt eksempel på hvor bra det kan bli når en får velge delene selv.

 

Og den fra Kompett nevnt over er vel omtrent så bra kjøp en kan gjøre på ferdigbygd:

 

 https://www.komplett...gSystemId=11486 med bytte til GPU GT 710, og EVGA 750W.

Så kan en kjøpe et annet skjermkort senere f.eks AMD RX 570 som foreslått over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja jeg har et stykke å gå hva gjelder kunnskap skjønner jeg..

 

Et par spørsmål til det foreslåtte selvbygget.

wifi- er det noe poeng med det i tillegg til kabel? kan det kobles opp samtidig?. (sorry - har ikke peiling.) eller er det mest for å ha muligheten du trekker det frem.?

 

Er det aktuelt å gå for 500 GB varianten av ssd-en, forstår at dette kanskje ikke er nødvendig men koster "bare" ca 2 kr GB å gå opp de siste 250.

 

Jeg skjønner deg dithen at samspillet mellom skjerm og GPU er viktig. Skjerm-eksemplet du nevnte fungerer bra med 570 gpu'en? Er det neste steg opp en oppgradering av både skjerm og gpu.? eller er det sannsynlig at man har noe å hente på oppgradering av kun GPU ved en senere anledning? forstår at det er grader av potensiale ved forskjellige oppgraderinger. og at kun, eksempelvis, ny gpu ikke nødvendigvis gir så mye vinst, dersom ting ikke fungerer sammen.

Er det evt noe å vurdere en i utgangspunktet "bedre" skjerm, som kjøres på lavere "grafikkinnstillinger" for eventuelt lettere å kunne oppgradere gpu senere? eller er det overoptimistisk, og kanskje billigere å ta en skjerm/gpu combo om feks 3 år.

 

Beklager dumme spm, men sitter her med teskjea ;)

Lenke til kommentar

Jaja jeg har et stykke å gå hva gjelder kunnskap skjønner jeg..

 

Et par spørsmål til det foreslåtte selvbygget.

wifi- er det noe poeng med det i tillegg til kabel? kan det kobles opp samtidig?. (sorry - har ikke peiling.) eller er det mest for å ha muligheten du trekker det frem.?

 

Er det aktuelt å gå for 500 GB varianten av ssd-en, forstår at dette kanskje ikke er nødvendig men koster "bare" ca 2 kr GB å gå opp de siste 250.

 

Jeg skjønner deg dithen at samspillet mellom skjerm og GPU er viktig. Skjerm-eksemplet du nevnte fungerer bra med 570 gpu'en? Er det neste steg opp en oppgradering av både skjerm og gpu.? eller er det sannsynlig at man har noe å hente på oppgradering av kun GPU ved en senere anledning? forstår at det er grader av potensiale ved forskjellige oppgraderinger. og at kun, eksempelvis, ny gpu ikke nødvendigvis gir så mye vinst, dersom ting ikke fungerer sammen.

Er det evt noe å vurdere en i utgangspunktet "bedre" skjerm, som kjøres på lavere "grafikkinnstillinger" for eventuelt lettere å kunne oppgradere gpu senere? eller er det overoptimistisk, og kanskje billigere å ta en skjerm/gpu combo om feks 3 år.

 

Beklager dumme spm, men sitter her med teskjea ;)

 

 

Drister meg og svare selv om ikke dette var rettet til meg:

wifi- er det noe poeng med det i tillegg til kabel? Nei

 

kan det kobles opp samtidig? Ja      

 

eller er det mest for å ha muligheten du trekker det frem.? Tipper det

 

Er det aktuelt å gå for 500 GB varianten av ssd-en  har du anledning ikke dumt

 

Jeg skjønner deg dithen at samspillet mellom skjerm og GPU er viktig  Er vel ikke det om din gpu kan levere flere antall fps enn skjermes antall Hz i aktuelle oppgaver

 

skjerm-eksemplet du nevnte fungerer bra med 570 gpu'en? Ja meget bra

 

noe å hente på oppgradering av kun GPU ved en senere anledning? Ja

 

Er det evt noe å vurdere en i utgangspunktet "bedre" skjerm, som kjøres på lavere "grafikkinnstillinger mtp senere oppgradering? Kan være det, men da bør du heller nevne prisklasse/forslag på skjerm og få konkrete innspill.

 

kanskje billigere å ta en skjerm/gpu combo om feks 3 år.  Kommer ann på hva du kan legge i ekstra nå, og hva du kan legge i det om 3 år. Er det trolig større rom om 3 år for oppgraderinger ville jeg kanskje ventet. Også fordi om 3 år kan pc ha helt andre oppgaver/spill en nå og da kan skreddersy slik oppdatering til den tids bruk. Alternativ og selge denne pc'n og kjøpe ny.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Nå hadde jeg skrevet et lenger innlegg med noen tanker rundt det med grunner til å tenke litt langsiktig på dette med potensiale for fremtidig oppgraderinger.

 

kort fortalt er det økonomiske begrensninger hos "sjefssparern", pr nå er det enkle spill det går i, på en ikke veldig god laptop.

Hun driver endel med tegning (tegnebrett etc) på data og kan vel etterhvert tenkes å kunne ha bruk for pc i lenger tid fremover til den typen oppgaver.

 

Tenker også at det nok kan være fett med 2080xxx eller liknende, men samtidig er det dette med finansene. kanskje greit å komme i gang med noe som funker+ for dagens bruk. Med utsikter til kjøp av kraftig forbedret ytelse ved for eksempel ny sparerunde til den Gpu,en som man ikke hadde råd til da man kjøpte i første omgang.

 

Tipper hun hadde blitt fornøyd med en entry gamer fra komplett for å si det sånn. Men da hadde nok oppgraditus-kløen kommet fort og alternativet hadde vel vært salg og kjøp av ny hel maskin.

Lenke til kommentar

Oisann, her var det skjedd litt mens jeg var borte ja. Jeg får ta trådstarter først. Baggie har for det mest svarte som jeg ville gjort, men jeg har et par ekstra kommentarer. :)
 

Jaja jeg har et stykke å gå hva gjelder kunnskap skjønner jeg..

Et par spørsmål til det foreslåtte selvbygget.
wifi- er det noe poeng med det i tillegg til kabel? kan det kobles opp samtidig?. (sorry - har ikke peiling.) eller er det mest for å ha muligheten du trekker det frem.?


Jeg valgte med Wifi, fordi det er det de aller fleste etterspør. Som regel er det upraktisk å måtte trekke en ethernet kabel fra ruter i stua, og kanskje til og med opp en etasje til gutte/jente rommet. Men det finnes jo de som ikke lar barna sitte alene inne på rommet sitt med dataen (noe jeg synes er fornuftig forøvrig). Eller de har opplegg for nettverk med uttak i vegg, eller bruker nettverk over strømnettet. Og i slike tilfeller er det ikke behov for Wifi på PC'en.
 
Om man er litt "avansert", kan man for eksempel ta inn Internett over Wifi med det trådløse nettverkskortet i PC'en, og så dele Internett til en annen enhet med kabel fra PC til den enheten. Ellers kommer jeg ikke på noen gode grunner i farta til å skulle bruke både Wifi og kabel på likt. Nå, "konsekvensen" om man velger et HK uten Wifi i dette tilfellet, er at man egentlig ikke sparer stort, men får et par ekstra tilkoplings muligheter. Her har jeg lagd en sammenlikning av mitt foretrukne hovedkort, og et med identisk VRM (Spennings regulator). Som du ser sparer man bare 150 Kr, men man får 4 ekstra USB 3.0 porter (hvorav 2 interne, så man finner ikke alltid bruk til dem), 2 ekstra PCIe porter (som man heller ikke får bruk for), og en annen Audio chip. Jeg har ikke satt meg inn i spesifikasjonen på disse, men skulle jeg tippe, vil jeg tro "Pro Carbon" kortet har den beste chip'en. "Pro Carbon" er nemlig litt "premium" i forhold til "Gaming Plus".
 

Er det aktuelt å gå for 500 GB varianten av ssd-en, forstår at dette kanskje ikke er nødvendig men koster "bare" ca 2 kr GB å gå opp de siste 250.


Pris per GB blir ganske mye bedre på 500GB versjonen. Men som sagt; Om man vil bruke "StoreMI", så får man ikke brukt de 256 ekstra GB'ene til mye fornuftig. Det kommer litt an på hvordan man installerer "StoreMI". Og om man vil ha litt ekstra kontroll på et raskt lager. Man kan for eksempel installere Windows på 4TB disken i mitt forslag. Og så velge å akselerere Windows ved hjelp av 500GB SSD'en. Det som skjer da, er at man får utvidet C: disken fra 4TB (HDD kapasiteten) til 4,25TB (HDD kapasiteten + 256GB fra SSD). Man får da en 4,25TB C: disk med Windows og alt på, også får man en 256GB D: disk, som altså er den porsjonen av SSD som man ikke får brukt med den medfølgende StoreMI lisensen.
 
Alternativt kan man kjøpe en full StoreMI lisens, og utvide 4TB til en "Virtuell SSD" på 4,5TB, altså man får bruke hele 500GB SSD'en til å akselerere HDD, med en full lisens. Den koster i så fall 60 USD.
 
Et siste alternativ er selvsagt å bare drite i hele StoreMI lisensen, og bare installere Windows på en SSD, og ha HDD til lager av bilder og video, og spill biblioteket fra Steam f.eks. I så tilfelle vil jeg nok gå for minst 500GB SSD.
 

Jeg skjønner deg dithen at samspillet mellom skjerm og GPU er viktig. Skjerm-eksemplet du nevnte fungerer bra med 570 gpu'en? Er det neste steg opp en oppgradering av både skjerm og gpu.? eller er det sannsynlig at man har noe å hente på oppgradering av kun GPU ved en senere anledning? forstår at det er grader av potensiale ved forskjellige oppgraderinger. og at kun, eksempelvis, ny gpu ikke nødvendigvis gir så mye vinst, dersom ting ikke fungerer sammen.


For å si det dumt, så kan man kjøpe den raskeste CPU'en som er tilgjengelig per dags dato, og være rimelig sikker på at neste oppgradering trenger kun være GPU. Med mindre man også har kjøpt det raskeste skjermkortet som er å oppdrive per dags dato. :p Slik jeg har satt opp PC'en, så kan man fint oppgradere til en bedre GPU senere uten å måtte oppgradere noenting annet... Mest sannsynlig... CPU jeg har valgt er mer enn kraftig nok til å takle raskere GPU'er, for det meste. Men det kommer noen unntak fra "regelen", og det er i hovedsak spill som kalles FPS (First Person Shooters), og som har et høyt tempo, slik at det er fordelaktig med fps (frames per second) så høyt som mulig. På den typen spill har Intel's CPU'er et forsprang, da de kjører på høyere frekvenser, og mange spillprodusenter optimerer spillkoden mer for Intel, enn for AMD, da AMD har vært ute av CPU markedet en stund.

 

Når det gjelder det med at skjerm og skjermkort "spiller på lag", jeg skjønner FAQ'en min nok blir litt voldsom når man er helt fersk. Så jeg skal forsøke å forenkle litt:

 

Om man har en skjerm uten adaptive sync, eller f.eks. kjøper et Nvidia skjermkort, men en Freesync skjerm, slik at man ikke får aktivert adaptive sync. Så vil man måtte sette skjermen til en oppdateringsfrekvens som den støtter. "Gaming" skjermer har helst over 100Hz, men nå tar jeg utgangspunkt i en skjerm med det, slik at vi får enkle runde tall å jobbe med. 100Hz gir nemlig at hvert bilde på skjermen er på skjermen i 10 ms. Som betyr at skjermkortet må bli ferdig med sitt bilde på mindre enn 10 ms. Hvis ikke, så "går toget" fra bildet før det er ferdig, og det forrige bildet blir i stedet stående 10 ms til, altså 20 ms, tilsvarende at skjermen bare var 50Hz.

 

La oss si skjermkortet brukte 11 ms på jobben. Uten adaptive sync står forrige bilde altså likevel 20 ms på skjermen. Med adaptive sync, så venter skjermen på at bildet blir ferdig, og får det tilsendt etter 11 ms. Så vi bommet på de ønskede under 10 ms. Men at forrige bilde ble stående i 11 ms er jo mye bedre enn 20 ms, ikke sant? Skjermen er nede i 91Hz om alle de neste bildene tar 11 ms å lage, i stedet for 50Hz, som det blir tilsvarende uten adaptive sync.

 

Dette har altså potensialet til å gi en mye bedre spill opplevelse enn skjermkortets "kraft" skulle tilsi. LA oss for eksempel ta for oss GTX1070 som jeg tidligere sa kan regnes som rundt 55% raskere enn det jeg foreslår. Dette er altså dersom man skrur av enhver form for synkronisering mellom skjerm og skjermkort. Da leser bare skjermen av det som ligger i skjermkortets ut-buffer hver gang skjermen skal oppdateres. Dette resulterer i at den henter bilder som ikke er ferdig tegnet enda! Og man får en vannrett strek over skjermen som skiller mellom bildet som tegnes, og bildet som var tegnet før det pågående bildet. For å unngå den forstyrrende streken, så skrur vi på VSync med det kraftige skjermkortet, og Freesync med mitt forslag. Og så fortsetter vi på forrige eksempel; med "mitt" skjermkort får vi nå ~90fps/Hz. Men GTX1070 er 55% raskere enn det, så det vil være i stand til å lage ~140fps. Hvor mange bilder får vi frem på skjermen med GTX1070 da? Jepp, 100. ;) Det er jo en 100Hz skjerm, og vi har skrudd på VSync for å bli kvitt den vannrette linjen. Så for å få en bedre spillopplevelse med GTX1070, har vi altså måttet kaste 40% av ytelsen i søpla, og vi endte bare med 11% bedre ytelse, som det altså er usikkert om vi i det hele tatt vil merke. Faktisk, så risikerer vi fremdeles at GTX1070 kortet vil komme over frames der det ikkeklarer å bli ferdig innen 10 ms, og dermed gjør skjermen om til en 50Hz skjerm hver gang det skjer..

 

Er det evt noe å vurdere en i utgangspunktet "bedre" skjerm, som kjøres på lavere "grafikkinnstillinger" for eventuelt lettere å kunne oppgradere gpu senere? eller er det overoptimistisk, og kanskje billigere å ta en skjerm/gpu combo om feks 3 år.

Beklager dumme spm, men sitter her med teskjea ;)


Ingen dumme spørsmål som de sier, bre dumme svar. ;)

 

En "bedre" skjerm enn hva jeg foreslår må nesten være en med høyere oppløsning. Problemet med å øke oppløsningen på LCD skjermer, i motsetning til i gamle dager når vi hadde tjukkas skjermer. Er at hver pixel nå har en bestemt størrelse. Så om skjermkortet ikke er kraftig nok til å drive den høyere oppløsningen, så må må man gi skjermen en lavere oppløsning slik du foreslår. Men siden pixel størrelsen ikke kan endres, så må bildet skaleres til den nye oppløsningen, og det resulterer i et veldig dårlig bilde. Som om alt er ute av fokus. Man kan tenke litt fremover, siden skjermen ofte er det man beholder lengst. Men for å gi deg en ide om hva du "trenger" for å drive en slik skjerm. Så snakker vi om ~3,7 GPixler til neste steg på stigen over FullHD skjerm, som er på rett under 2,1 Gpixler. Man må altså ha et skjermkort som er ~75% raskere for å drive en skjerm med 2560x1440 oppløsning, enn for å drive en skjerm med 1920x1080 oppløsning. Vi snakker altså om RTX2070, eller GTX1080 for å drive en slik større skjerm, like bra som et RX 570 klarer å drive en FullHD skjerm. Altså rundt 5000+ Kr for skjermkort, og om man vil ha adaptive sync (G-Sync), minst 5000 Kr til for 27". Som faktisk er "billig" i forhold til hva de pleier ligge på. Skjønt det nettopp var 2 enda bedre tilbud som dessverre er over nå..

Lenke til kommentar

@ biggie:

 

dersom man kjøper maskinen du nevner og bytter ut den billige Gpu'en med den andre dere snakker om fra en annen butikk el. gjelder da komplett.no sine garantier(sende inn pc osv?.) Hva har man evt "lov" å endre utenom de overprisede alternativene i konfiguratoren?

 

Ja, dette var en av tingene jeg ville si om den ferdigbyggede. Garantien gjelder kun den konfigurasjonen den blir levert med. Man har for eksempel ikke lov til å bytte CPU kjøleren. Jeg tror man får "lov" til å bytte skjermkort. Men om noe skulle gå galt, ville jeg nok spart på skjermkortet som fulgte med (GT710), slik at man kan sette det tilbake i maskinen dersom man vil benytte garantien.

 

Det som ellers er viktig å holde styr på, er "garanti" versus "Reklamasjonsrett". Det siste er nedfelt i norsk lov, og er ikke noe Komplett kan sno seg unna uansett. Men sin egen garanti, kan de sette omtrent hvilke vilkår de vil på. Så la oss si noe går galt med maskinen, så risikerer dere at dere får den i retur på garantien, med kommentar "Garanti ugyldig da kunde har skrudd på maskinen selv". Som i praksis betyr at de gidder ikke finne ut hva som er feil på maskinen for deg, siden den ikke lenger har garanti. Du vil fremdeles kunne ha rett til å få reparert en komponent som har feilet, men du må altså finne ut selv hvilken det er.

 

Når det er sagt, så er Komplett fremragende på kundeservice, så jeg tror ikke det er noe man trenger bekymre seg veldig for. Men det er noe de kan gjøre med retten på sin side...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...