Gå til innhold

Pc til jente 13 år


Anbefalte innlegg

Hunden har det eget bra og i meget fin form, akkurat nå litt sliten etter narkose i forbindelse med tannrens og trekking av en tann.

Din da, er den blant oss og har det bra?

 

Ad DI så var jeg ganske gretten på dem etter nevnte episode en stund, så begynte jeg og handle et par smådeler kun de hadde, fikk  hjelp angående noen pc problemer, kommuniserte  greit de, også med de som var direkte involvert, i etterkant. 

Må jo ikke glemme at før psu hadde jeg bare opplevd fantastisk service og hjelpsomhet, synes det er ganske viktig og huske.

 

Ser jo også i etterkant at selv om de sviktet litt, så kunne jeg helt klart oppført meg litt annerledes når det først slo seg vrang på deres side.

Men det ordnet seg til slutt,  ellers så du kom jo ganske greit ut av den hendelses Gabri3L, selv om du på ingen måte var involvert :D

 

Bare for og være klinkende klart så ville jeg ikke ha betenkt meg for og få bygd ny pc helt eller delvis av dem.

 

Da de bygde minn hadde jeg med fra før 2 stk gpu's og modefisert kabinett pga ventilasjon, men da var Haakon oppgitt over det han kalte et ødelagt kabinett(LOL) og ville selge meg et kabinett stort nok til og brukes som hundehus  til bikkja mi. I etterkant fikk jeg noen problemer,  sendte inn pc.

De fant "feilen" raskt, og den kunne ikke lastet de, tror at jeg ikke måtte betale for det, kjørte inn og hentet pc og handlet litt til.

Bestilte et HK som de ikke fikk inn rett før Jul pga lanserings dato, og ba pent om det var mulig at de sørget for at jeg fikk det før Jul(noe som egentlig var umulig) Da bestilte de egen bil og fikk levert det ned til posten, fikk det levert på døren kvelden etter Kr 0.00,-  i frakt

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med utgangspunkt i den siste versjonen av selvbygget inkl vannkjøler og vega56 kort.

Hvis man skal tenke kabinett, er det sånn at de termiske egenskapene til kabinettet er mindre kritisk med vannkjøling av cpu, eller er det likt som med viftekjøling av cpu. Ser jo at det nevnes dette med flere enn 2 stk vifter. Og at mange rimeligere kabinetter kommer med kun 2 vifter.

eller er luftingen til vannkjøling montert med utblås ut av kabinett og er med å bidra til bedre gjennomstrømming?

 

Når det kommer til nødvendig og eller kjekt å ha utstyr i byggeprosess, hva må, kan og bør man ha? skrutrekkere og div har jeg jo i bøtter av, men antistatisk armbånd o.l er det jo litt værre med, selv om jeg ser for meg at kroppen enkelt kan jordes med kabel..

Lenke til kommentar

Med utgangspunkt i den siste versjonen av selvbygget inkl vannkjøler og vega56 kort.

Hvis man skal tenke kabinett, er det sånn at de termiske egenskapene til kabinettet er mindre kritisk med vannkjøling av cpu, eller er det likt som med viftekjøling av cpu. Ser jo at det nevnes dette med flere enn 2 stk vifter. Og at mange rimeligere kabinetter kommer med kun 2 vifter.

eller er luftingen til vannkjøling montert med utblås ut av kabinett og er med å bidra til bedre gjennomstrømming?

 

Når det kommer til nødvendig og eller kjekt å ha utstyr i byggeprosess, hva må, kan og bør man ha? skrutrekkere og div har jeg jo i bøtter av, men antistatisk armbånd o.l er det jo litt værre med, selv om jeg ser for meg at kroppen enkelt kan jordes med kabel..

 

Antistatisk bånd trenger du ikke tenke på med mindre du har nylon tepper, eller spinner rundt på andre typer gulv som gir ladning i kroppen. Men de selger nå et billig antistatisk kit hos Netonnet om jeg ikke husker helt feil, og du har lyst til å være så trygg som mulig. Ellers er det bare et stjerneskrujern du trenger, eventuelt en liten avbiter tang til å klippe av tuppen på strips om du bruker det til kabelføring bak kabinettet.

 

Når det gjelder vannkjøling, så valgte jo jeg den modellen kun for å matche Kompletts bygg, og den modellen er nok i hovedsak beregnet å trekke varm luft ut av kabinettet, bare at luften er jo allerede varm, før den går gjennom radiatoren da, på grunn av skjermkortet (i hovedsak). Det som lønner seg, er å gi CPU kjøleren kaldest mulig luft, altså montert i front på kabinettet, og suge luft inn i det. Da varmer man riktignok opp luften litt, som kommer inn i kabinettet, og det høres sikkert ikke optimalt ut for skjermkortet å jobbe i oppvarmet luft (og optimalt er det jo selvsagt heller ikke). Men optimalt er svært vanskelig å oppnå uansett (da må man nesten vannkjøle skjermkortet også), og det er mye bedre å la skjermkortet jobbe med luft som er litt oppvarmet av CPU kjøleren, enn omvendt (for skjermkortet varmer ikke luften litt). ;)

 

Du kan altså slå to fluer i en smekk med CPU kjøleren; om dere vil bytte kabinett til ett med færre kabinettvifter, så kan dere gå for en CPU kjøler med 280 mm radiator. Da får dere med 2 vifter til radiatoren som dobler som kabinettvifter. Og de 2 viftene som medfølger kabinettet kan brukes til å trekke luft ut av kabinettet i stedet. Gode kabinett vifter koster gjerne mellom 150 og 250 Kr stykk, og den summen kan man trekke av på CPU kjøleren, slik at det ikke høres like voldsomt ut å ha brukt over 1000 Kr på CPU kjøler! :p Men som sagt; det får man også tilbake for i form av økt ytelse på en CPU som overklokker seg selv basert på sin egen temperatur (og et par andre faktorer), samt/eller lavere støynivå, om man ønsker det.

 

Når det gjelder selve kabinettet, så er det i en slik konfigurasjon som jeg skisserer altså, viktig at de fremste viftene/radiatoren får tilgang til all den luften de vil ha. Og enkelte kabinetter gjør sine kompromisser nettopp her, for å få kabinettet "penere". Så ta gjerne å google kabinett modell/merke dere vurderer, og skriv i tillegg "review" eller "thermals", og se til at det ihvertfall ikke er utskjelt på området.

 

Ellers kan det være litt andre ting å vurdere, som de fleste ikke vet at de kan vurdere en gang, ihvertfall ikke første gang de bygger PC. Et eksempel er kabinett modellen jeg har hatt som forslag, den kommer også i en modell med bokstaven "i" bak. Og de modellene NZXT H500i eller H700i, kommer med en modul som har innebygd støysensor. Til slikt kabinett kopler man selve kabinettet også til en USB port på hovedkortet, og installerer programvare fra produsenten som "justerer" viftehastigheten, ikke bare for vanlig støy så vidt jeg har forstått, men også vibrasjons støy. Så i enn innkjørings prosess vil programmet merke seg turtall på viftene i kabinettet som skaper mer støy, og dermed unngå de turtallene, og heller velge noe rett over eller under.

 

Denne programvaren fungerer også sammen med deres egen CPU kjøler, som tilfeldigvis (;)) er en av markedets mest anerkjente modeller: NZXT Kraken. Spesielt modell X62 er kjent for å være i særklasse god, og det er altså igjen "tilfeldigvis" en 280 mm sak. ;)

 

Som sagt; ikke alt man kan sette seg inn i på egen hånd første gang, når man ikke en gang vet at det er noe det går an å sette seg inn i. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antistatisk bånd trenger du ikke tenke på med mindre du har nylon tepper, eller spinner rundt på andre typer gulv som gir ladning i kroppen. Men de selger nå et billig antistatisk kit hos Netonnet om jeg ikke husker helt feil, og du har lyst til å være så trygg som mulig. Ellers er det bare et stjerneskrujern du trenger, eventuelt en liten avbiter tang til å klippe av tuppen på strips om du bruker det til kabelføring bak kabinettet.

 

Når det gjelder vannkjøling, så valgte jo jeg den modellen kun for å matche Kompletts bygg, og den modellen er nok i hovedsak beregnet å trekke varm luft ut av kabinettet, bare at luften er jo allerede varm, før den går gjennom radiatoren da, på grunn av skjermkortet (i hovedsak). Det som lønner seg, er å gi CPU kjøleren kaldest mulig luft, altså montert i front på kabinettet, og suge luft inn i det. Da varmer man riktignok opp luften litt, som kommer inn i kabinettet, og det høres sikkert ikke optimalt ut for skjermkortet å jobbe i oppvarmet luft (og optimalt er det jo selvsagt heller ikke). Men optimalt er svært vanskelig å oppnå uansett (da må man nesten vannkjøle skjermkortet også), og det er mye bedre å la skjermkortet jobbe med luft som er litt oppvarmet av CPU kjøleren, enn omvendt (for skjermkortet varmer ikke luften litt). ;)

 

Du kan altså slå to fluer i en smekk med CPU kjøleren; om dere vil bytte kabinett til ett med færre kabinettvifter, så kan dere gå for en CPU kjøler med 280 mm radiator. Da får dere med 2 vifter til radiatoren som dobler som kabinettvifter. Og de 2 viftene som medfølger kabinettet kan brukes til å trekke luft ut av kabinettet i stedet. Gode kabinett vifter koster gjerne mellom 150 og 250 Kr stykk, og den summen kan man trekke av på CPU kjøleren, slik at det ikke høres like voldsomt ut å ha brukt over 1000 Kr på CPU kjøler! :p Men som sagt; det får man også tilbake for i form av økt ytelse på en CPU som overklokker seg selv basert på sin egen temperatur (og et par andre faktorer), samt/eller lavere støynivå, om man ønsker det.

 

Når det gjelder selve kabinettet, så er det i en slik konfigurasjon som jeg skisserer altså, viktig at de fremste viftene/radiatoren får tilgang til all den luften de vil ha. Og enkelte kabinetter gjør sine kompromisser nettopp her, for å få kabinettet "penere". Så ta gjerne å google kabinett modell/merke dere vurderer, og skriv i tillegg "review" eller "thermals", og se til at det ihvertfall ikke er utskjelt på området.

 

Ellers kan det være litt andre ting å vurdere, som de fleste ikke vet at de kan vurdere en gang, ihvertfall ikke første gang de bygger PC. Et eksempel er kabinett modellen jeg har hatt som forslag, den kommer også i en modell med bokstaven "i" bak. Og de modellene NZXT H500i eller H700i, kommer med en modul som har innebygd støysensor. Til slikt kabinett kopler man selve kabinettet også til en USB port på hovedkortet, og installerer programvare fra produsenten som "justerer" viftehastigheten, ikke bare for vanlig støy så vidt jeg har forstått, men også vibrasjons støy. Så i enn innkjørings prosess vil programmet merke seg turtall på viftene i kabinettet som skaper mer støy, og dermed unngå de turtallene, og heller velge noe rett over eller under.

 

Denne programvaren fungerer også sammen med deres egen CPU kjøler, som tilfeldigvis (;)) er en av markedets mest anerkjente modeller: NZXT Kraken. Spesielt modell X62 er kjent for å være i særklasse god, og det er altså igjen "tilfeldigvis" en 280 mm sak. ;)

 

Som sagt; ikke alt man kan sette seg inn i på egen hånd første gang, når man ikke en gang vet at det er noe det går an å sette seg inn i. :p

Da er det jaggu bra å kunne spørre seg frem til informasjonen på forum. Takker for god og nyttig informasjon.

Lenke til kommentar

Er litt gira på byggeprosjekt..

 

men har ikke tatt endelig avgjørelse.

Kjør på! 

Er i samme situasjon som deg, og endte opp med å bygge til 12 åringen. (hadde ikke skrudd i en pc siden jeg satte inn et voodoo3 skjemkort for en hel evighet siden, men det var veldig lett å bygge). 

 

Et lite tips: ikke undervurder viktigheten av RGB. Hos de små kan det ytre være vell så viktig som ytelse :p

Endret av Hward
Lenke til kommentar

Kjør på! 

Er i samme situasjon som deg, og endte opp med å bygge til 12 åringen. (hadde ikke skrudd i en pc siden jeg satte inn et voodoo3 skjemkort for en hel evighet siden, men det var veldig lett å bygge). 

 

Et lite tips: ikke undervurder viktigheten av RGB. Hos de små kan det ytre være vell så viktig som ytelse :p

 

Kan være det ikke appelerer så voldsomt til en 13 år gammel jente... men kan være jeg tar feil. 

Lenke til kommentar

Da røyk vi på selvbygg.

Gabri3l sitt oppsett men med Vega 56, kraken x62 aio, satt inn i fractal meshify c i svart..

 

ble jo ikke akkurat innenfor budsjett, men grandis på julaften er jo ikke å forakte..

 

Jeg tar det jo egentlig for gitt at kabler, pasta og sånn følger med men da tar jeg kanskje feil. Hvilken kabel trenger jeg til skjermen hvis jeg ikke kan regne med at det følger med?

Lenke til kommentar

DisplayPort kabel, følger normalt med skjermen mener jeg, Normalt på 1 meter som jeg opplever alltid er for kort.

 

Ikke meningen og krølle det til igjenn: har hatt Kraken x62 og mener den er ganske så oppskrytt, dessuten er programvare ikke grei på noen måter i forhold til mye annet.

 

Byttet til EVGA CLC280, kjølte merkbart bedre og stillere. samt bedre kontroll program 

Liker også bedre hvordan de har løst elektrisk tilkobling variasjons muligheter på EVGA sin.

 

EVGA sin har også slangetilkoblingen på toppen noe som kan være viktig om det er lite plass rundt cpu, Kraken har tilkobling på siden og passer derfor ikke alltid så bra, noen få ganger ikke i det hele tatt(men det finner du av om du skal montere den eller ei)

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4192441

 

https://www.evga.com/products/product.aspx?pn=400-HY-CL28-V1

 

http://www.gamersnexus.net/hwreviews/2788-evga-clc-280-review-vs-nzxt-x62-corsair-h115i/page-3

 

280mmadiator og spare noen kroner, nevnt i test ovenfor:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4630801

 

GO bigger: 360mm radiator til til ca Kraken pris: Monteres i front av Fractal kabinettet ditt

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4628566

 

Kjøp gjerne en kvalitets pasta og ha til CPU kjøler, roter du litt rundt med monteringen er det også greit med litt extra pasta

 

 

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Da røyk vi på selvbygg.

Gabri3l sitt oppsett men med Vega 56, kraken x62 aio, satt inn i fractal meshify c i svart..

 

ble jo ikke akkurat innenfor budsjett, men grandis på julaften er jo ikke å forakte..

 

Jeg tar det jo egentlig for gitt at kabler, pasta og sånn følger med men da tar jeg kanskje feil. Hvilken kabel trenger jeg til skjermen hvis jeg ikke kan regne med at det følger med?

 

I følge Kompletts side på monitoren, så følger det kun med en HDMI kabel, den vil bare støtte Freesync opp til 75Hz. Så en DP kabel bør kjøpes inn i tillegg. Jeg skal se om jeg finner en billigere. Slike priser er landeveis røveri...

 

Det kan være lurt å kjøpe en liten tube med god (kryonaut er vel en av de bedre) "kjøle pasta", men det er bare til i tilfelle man trenger montere CPU kjøleren på nytt. Kjølere kommer med pre applisert termisk interface materiale. Skulle dere være uheldige å føle for å montere på nytt, så kan den påførte "paste'en" fjernes best med kondensfjerner, eller annen isopropyl basert væske man måtte ha liggende.

 

Når det gjelder min anbefaling av X62, så var det i hovedsak til NZXT kabinett som bruker samme programvare. En programvare jeg selv ikke egentlig er spesielt glad i. EVGA kjøleren Baggie anbefaler er en testvinner på ytelse, men ikke støynivå. Grunnen til at den vinner på ytelse hos Gamers Nexus er at dens vifter kan spinne helt opp til 2200 rpm, mens X62 har maks hastighet på sine vifter på 1700 rpm. Resultatet på støy ser man i en av de siste grafene, der EVGA's avgir 56,9dB på bånn gass, mens X62 aldri er over 51,5dB på 1700 rpm. Normalisert for støy yter disse 2 kjølerne så og si identisk. Og for å si det slik; man ønsker ikke være i samme rom som EVGA kjøleren på bånn gass over tid. :p Jeg har faktisk et eksemplar av hver. Og begge ganger handlet jeg bare den billigste av dem. Tror jeg betalte 999,- for EVGA'en på tilbud hos Komplett, og 1290,- for X62 hos Power, men da med 20% rabatt på kredittkort regningen senere, slik at den kom på såvidt over en tusenlapp. Mitt råd siden dere ikke gikk for H500i eller H700i kabinett, er altså ganske enkelt; kjøp den billigste. For øyeblikket ser det ut som X62'en. Og EVGA'en bør utgå fullstendig når den matcher Corsairs 360mm kjøler i pris. Subjektivt sett tør jeg påstå X62 er den peneste av de, med en slags infinity mirror på pumpen som monteres på CPU. Rett og slett stilig. :)

 

Når det er sagt, synes jeg kanskje det var voldsomt med alle disse prisene nå, jeg var ikke oppdatert på det. Og en vanlig luftkjøler kan være vel så attraktivt når det kommer til støy. Og når det er sagt; når dere nå bygger selv, så betyr jo det at dere har mulighet til å teste med den medfølgende viften til CPU, og eventuelt kjøpe noe bedre senere, dersom dere føler behov for det. Da kan dere jo også legge inn prisvarsel på Prisjakt.no på ønskede kjølere, og få beskjed om det er tilbud på noen av dem slik at dere ikke trenger betale så mye ekstra. Har dere MasterCard fra DnB er det altså bare å vente på neste DnB/Power kampanje, og bestille X62 derfra til effektivt ~1000 Kr. Eventuelt alternativer i samme prisklasse, eller rimeligere..

Lenke til kommentar

Da røyk vi på selvbygg.

Gabri3l sitt oppsett men med Vega 56, kraken x62 aio, satt inn i fractal meshify c i svart..

 

 

Da har jeg oppdatert handlelisten i Prisjakt. Endret til Vega 56 kortet. Byttet til RAM som er på tilbud i helgen, med RGB lys, ellers samme hastighet, bare 50 Kr ekstra. Og lagt til X62. Har ikke lagt til kabinettet, da det finnes minst 3 varianter av det, pluss et mini, og i hvit. De 3 svarte er enten med mørkt glass i sidedøren, vanlig lysere glass (fremdeles litt mørk), eller uten glass.

 

La merke til at eneste sted som fører X62 på lager til 1290 Kr, er Elkjøp på Lørenskog. Prisen blir dermed ~1450 Kr om man ikke venter, eller bor i nærheten av Lørenskog butikken. Til den prisen tar man som sagt åpenbart Corsairs 360 mm kjøler i stedet.

Lenke til kommentar

CPU kommer med vifte, det gjør kabinettene også. Trenger ikke noe ekstra.

 

Kabinettet de har valgt har 2 x 120 mm vifter medfølgende av typen med lavt statisk trykk. Om de hadde holdt seg til RX 570 skjermkortet ville jeg sagt at de kunne klart seg med kun de medfølgende kabinettviftene, med et nødskrik. Men da også uten å få maks ut av CPU og skjermkort.

 

Vega 56 trekker godt over de oppgitte 210W TDP, noe som vil gjøre det ganske mye mer toasty inni kabinettet, så nei, de medfølgende viftene er ikke godt nok på noen måte sammen med det skjermkortet. Maskinen vil selvsagt overleve, men med høyere temperaturer vil også skjermkortet klokke seg ned til enda lavere ytelse. Og det å kjøre alle komponentene varmere enn de trenger å være vil redusere maskinens levetid.

Lenke til kommentar

Jammen, det var jo nå dere skulle være enige og si høyt i kor: Kjempekjøp!!!!

Men akkurat det kan man bare glemme på forum. ;)

 

Har allerede trykket på knappen, men forstår det slik at vannkjølingen kanskje er noe overkill. Spesielt dersom kjøleren som følger med prosessoren er grei. Får bli en retur på den, eller kanskje bare en mail til proshop..

 

Takker for alle gode råd og innspill underveis og videre i prosessen. kommer sikkert til å spørre mer etterhvert.

 

Ble nok det kabinettet med mørkt glass.

Lenke til kommentar

Og der kom kontraen ser jeg..

 

Ah, du skrev forrige post uten å ha sett min forrige post? Jeg postet sikkert min mens du skrev forrige. :) Men ja, du har rett; enighet på forumet kommer nok den dag alle poteter på Hadeland er like store. :p

 

Som jeg skrev tidligere så betalte jeg ~1000 Kr for min X62, og det var den prisen jeg hadde i bakhodet når jeg anbefalte den. Nesten 1500 Kr for samme kjøler synes jo jeg da er hårreisende! Til ~1000 Kr, tenkte jeg 150 - 200 Kr per vifte på radiatoren betyr at man egentlig betaler 6 - 700 Kr for pumpe og radiator. Og det synes jeg er en fin pris i forhold til luftkjøler og 2 ekstra kabinettvifter. Men til ~1500 Kr skjønner jeg folk protesterer.

 

Har du bestilt på Proshop alt sammen? I så fall kan du kansellere ordren før de begynner på den, og endre den slik du vil ha den. Som sagt er 360 mm Corsair viften til samme pris et enda bedre valg enn X62. Jeg kan også kikke etter andre rimeligere alternativer. :)

Lenke til kommentar

Kabinettet er jo ganske lite har jeg funnet ut og tenker på om det er plass til både gpu og vannkjøling. Usikker på om det blir bedre med den lengre corsaien og om den bare stjeler mer plass under dekselet over psu.. Er det noen grunn til ikke å gå for x62. utover pris og at corsairen har litt bedre kapasitet? noen kritiserer CAM programmet.

Litt fristet til å bare la det "stå til".

 

 

Har jo lengden på kortet på 282mm

 

radiator og vifte på tilsammen 56mm

 

Max grafikkortlengde i kabinettet er 315mm med stock vifte. viften er 25mm dyp

 

315+25=340

 

282+56=338

 

Trangt ja..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...