Gå til innhold

Pc til jente 13 år


Anbefalte innlegg

baggiebridges jeg spesifiserte litt i innlegget før ditt svar.. 1000 kr for hdd, og rett på 500GB 970. der er det jo nok en udiskutabel fordel for din hvis 1000kr er nok til å velge en HDD.

 

Jeg tenkte evt å spørre på feks ram brikkene som Gabri3l mener er bedre, eller tilsvarende, hvis du skjønner.

 

Har tidligere hatt god erfaring med setningen: Jeg tar denne hos dere hvis dere gir meg .... .

 

Det ble mye off-topic rot i tråden nå, så det kan være fint med en kort og konsis oppsummering ja. Dessverre er jeg elendig på "kort og konsis". :p

 

For å være helt ærlig mener jeg at PC'en jeg har satt opp, er såpass mye bedre i sum, at dersom du kan bygge selv, så burde du det. Litt av greia er at Komplett PC'en kommer til å bestå av nesten bare kompromisser. Klart man må jo per definisjon gjøre kompromisser uansett, så lenge man ikke har 100 000 Kr til PC. :p Men de komponentene man velger selv, fremstår i det minste som mindre kompromisser. :)

 

Men jeg er også helt enig i at det å ha en innsendings garanti i 3 år er verdt en hel del for folk med begrenset tid. Og at utgangspunktet med Komplett PC'en åpner for å slippe unna med enkelte modifikasjoner mye billigere enn normalt. Så det kan for en gangs skyld gi mening. Spørsmålet blir; når det blir så mange kompromisser, om man ikke like godt bare snur på premissene også?

 

Mitt utgangspunkt er at den PC'en du kunne bygget ut fra mine komponent forslag, skulle være litt klar for fremtidige oppgraderinger, og også ha litt å gå på i tilfelle uforutsette fremtidige bruksområder. Når vi med utgangspunkt i Komplett PC'en ikke får det til uten at det blir uforholdsmessig dyrt, så tenker jeg du kanskje heller bør satse på å selge PC'en når den begynner å bli sliten, I stedet for å dille med oppgradering. Og heller i fremtiden se på hva man vet man trenger da, fremfor å prøve å gjette på hva det kommer til å være, i dag.

 

Så, med utgangspunkt i Komplett PC:

 

Kanskje la den unge håpefulle få lov til å ha noe hun skulle ha sagt om hvordan den skal se ut ihvertfall? Det er litt kjedelig PC-Bygger som ikke lar en lett se alle kabinettene man kan velge mellom. Mitt valg var faktisk i hovedsak fordi det var hvitt, en normalt populær farge hos jenter. :p

 

Jeg vil altså ikke bruke noe særlig tid på kabinett, men de er kanskje ikke veldig pene de Svive kabinettene til Komplett? Og litt i overkant maskulint det som er standard? Forhåpentligvis liker hun det imidlertid, ettersom dette er et av punktene der det ser litt vel dyrt ut å bytte. Standard kabinettet i bygget kommer med 4 vifter, mens mange av alternativene kommer med bare 2, og man på nesten påregne kostnaden for 2 vifter til, i tillegg til ekstra kostnaden forbundet med å bytte selve kabinettet. Et punkt der det altså lønner seg å ikke ta utgangspunkt i Komplett PC'en. ;)

 

Når det så kommer til PSU, så tenker jeg vi lar den stå, som følger med, igjen; den er stor nok, og det er en grei modell med god byggekvalitet. Kanskje til og med bedre enn EVGA alternativet. Jeg liker EVGA, men da i hovedsak de modellene som har 10 års garanti, denne GQ modellene har kun 5 år. Samme som reklamasjonsretten i Norge uansett er på...

 

Neste punkt etter CPU er da CPU kjøleren. Som sagt ryker Kompletts garanti om dere bytter kjøler senere. Det er en av tingene de er redd for å la folk dille med selv. Jeg ville da her hukket av for H60 kjøleren. Den blir bittelitt i dyreste laget, ikke så ille som å bytte til H55, der de skal ha mer enn kostnaden av kjøleren for å bytte. Og ihvertfall ikke så ille som 1600 Kr for den dyreste kjøleren. Men 2600X CPU'en overklokker seg som sagt automatisk basert på temperatur, som betyr bedre ytelse med bedre temperatur. H60 vil altså hjelpe på ytelsen, og gi lavere støynivå enn om man holder seg til kun kjøleren som følger med CPU.

 

Når det kommer til skjermkort er det absolutt et alternativ å la RTX2080 stå i. Da vil man kunne beholde denne maskinen i mange år uten å oppgradere/kjøpe ny. At man ikke kan velge den beste RAM'en til jobben taler litt imot den taktikken. Men man kan som jeg nevnte tidligere, også gå ned til 2x4GB medfølgende RAM, og spare ~400 Kr. Så kan man kjøpe RAM'en man vil ha til dette skjermkortet, og selge den medfølgende RAM'en, uten å komme forferdelig dårlig ut av det. Men i dette eksempelet velger jeg da å fjerne RTX2080 til fordel for GT710, og "spare" de ~7100 kronene.

 

Neste punkt er hovedkort. Og jeg har da ikke nevnt MSI's Tomahawk som er et alternativ til +315 Kr. Det hovedkortet er faktisk Hardware Unboxeds anbefaling for en budsjett PC. Så slett ikke dårlig, også dens VRM kan fint drive en 105W CPU ved eventuelle fremtidige oppgraderinger. Den ligger ikke langt bak mitt valg i kvalitet. Men mitt valg har litt bedre komponenter, Wifi, og litt RGB lys..

 

Neste punkt er RAM, og da, siden jeg tar utgangspunkt i at denne maskinen ikke nødvendigvis skal oppgraderes i fremtiden, så gir vi den 3200MHz RAM, med forsinkelse på CL18. Da får vi speedet opp hastigheten på "Infinity Fabric" internt i CPU med 3200MHz. Mens vi lar være å prioritere forsinkelsen, da RX 570 skjermkortet uansett ikke vil gi CPU og RAM så mye arbeid at den trenger så mye kortere forsinkelse på RAM'en.

 

På SSD velger jeg å gå ned til 256GB, men da den raskere 970 Evo disken til Samsung for en 10'er ekstra. Dette er altså for å bruke den med HDD og StoreMI.

 

HDD kan man velge mye hva man selv ser for seg. Men det er ikke så mye å spare i forhold til mitt valg, som jeg nok tror gir best pris per GB. Man kan for eksempel få en HDD til 600 Kr, men den er jo da bare på 1TB, i stedet for 4TB som mitt valg. Her finnes et par alternativer med StoreMI igjen. Vi kan f.eks. Ha en ren OS SSD, og heller akselerere lagrings HDD'en med en ny SSD, som for såvidt ikke trenger være veldig rask, eller stor... Men for dette formål; å bare komme frem til noe sammenliknbart, så har jeg valgt 4TB disken til 1035Kr.

 

Scroller vi oss videre nedover nå, og fjerner Windows. Så gir Komplett oss ~1000 Kr for det. :p

 

I stedet så kjøper vi en lisens til Windows for ~10 USD på en key seller side som bl.a. han her karen har tatt seg betalt for å anbefale. :p

 

Sluttsummen blir da 9451 Kr hos komplett til "ferdig bygd" PC. Pluss en hundrings til Windows. Pluss 1799 Kr skjermen, og pluss 1789 Kr til skjermkortet jeg anbefalte. Til sammen: 13 139 Kr. :)

 

 

Edit: Nå har jeg også gjort et par endringer i PC forslaget mitt, for å sammenlikne enklere/mer "korrekt".

 

Jeg har lagt til samme kjøler som jeg foreslo til Komplett PC'en, og byttet til samme kabinett. "Min" PC kommer da på 11 100 Kr + 1799Kr til skjerm, og en hundrings til Windows. Altså 12 999 Kr.

 

Så og si identisk pris altså, men du slipper å bygge PC'en selv. Men nå er jo ikke dette heelt epler mot epler heller...

 

Med min PC så får man en kraftigere, stillere PSU med bedre byggekvalitet og 10 års garanti.

 

Man får også et bedre hovedkort, ettersom vi ikke trenger kompromittere på det når man bygger selv. Skjønt, jeg har glemt å bytte til det rimeligere X470 kortet som ville spart oss 150 Kr til.

 

Og vi får også litt bedre RAM til min maskin, men den vil ikke lønne seg spesielt nevneverdig før om et par år når man eventuelt oppgraderer GPU.

 

Alt i alt tenker jeg når jeg skimpet litt her og der på Komplett maskinen, at den ender opp med å bli et greit alternativ for de som ikke vil bygge selv. Men som klarer bytte skjermkortet i det minste. :)

 

Og det er jo ingenting i veien for å gjøre flere endringer, om man føler for å bruke litt mer penger.

 

Bare husk, at alt dette må handles før 31. des. Og at liknende tilbud er sjeldne hos Komplett. Som regel kan man ikke endre på dem overhodet før de blir overpriset søppel igjen...

Endret av Gabri3L
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar at RX580 er hakket over RX 570

 

Da får man alle komponentene fra komplet.no da kan de vel og bygge den mot tillegg. Får man da komplett sin send inn garanti på 3 år?

I såfall får man det raskeste alternativene diskutert for noen kroner extra om man ikke vil bygge selv

 

Da har man tilgang på Hvite kabinett og samtidig spare noen kroner, linker kun til 2 stk, finnes mange i samme prisklasse som Sviva kabinettet og rimligere:

 


Litt billig på alle måter kan det virke som, men ser fint ut.

 


 

De neste 2 er 2 nesten like kabinett men mye mer forseggjort med lilla lys utvendig i front


 


 

Tok ingen termiske hensyn, kun utseende

 

Så har vi dette stilfulle hvite kabinettet en hundrelapp opp fra Svive, med gode termiske egenskaper


Var det dette Gabri3L linket til i sitt første forslag?

 

Hos komplett.no er det utall av kabinetter i aktuell prisklasse, ikke dumt som nevnt av Gabri3L og la jentungen besteme selv/med bestemme  hvilket kabinett hun helst vil ha(risikerer da og ikke få det best ventilerte, men muligens ikke så langt unna) så du ikke havner på trøtting lista pga feil kabinett  :sick:

 

Når prisen presses ned kommer det tydeligvis forslag som trekker den opp igjen… beklager 

 

Så litt på AMD basert pc hos http://ww.digitalimpuls.no , blant annet 3 stk Asrock X470 HK til drøyt 1.800,-

2600X vs 2700X her ...hmmmm

 

Ta denne pc config, her kan man sikkert endre HK til et rimligere X470/X370 bare test denne, prisen er ikke så verst tror jeg https://www.digitalimpuls.no/asrock/143348/asrock-x470-gaming-itx-ac-x470-itx-am4-m2-ryzen

 

Ville kanskje sent de en mail når du har bestemt deg for hvilken av disse nå diskutert i hele tråden er mest aktuell og forespurt om de kan gi bedre ytelse for samme sum, eller lavere pris på samme ytelse.

Dårlig utvalg på AMD Gpu, men det tryller de kanskje fort frem et

.

Har selv erfart her at det ikke er et problem om komme med egne deler og de bygger for deg og hjelper deg på lik linje som om du skulle kjøpt alle delene hos dem.

 

Bor du på Østlandet burde spesielt sjekke ut hva disse kan levere, de har fysisk butikk i Oslo,  jeg dro fra Kristiansand for og handle der 3 ganger. Og de vet hva de driver med.

 


Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Vel, det kommer jo ikke så tydelig frem når jeg oppdaterte PC forslaget mitt, at man ved å bytte kabinett i Kompletts "PC-bygger" øker prisen der, og som sagt nok også bør øke prisen videre ved å kjøpe et par kabinett vifter utenom. Mens om man bare finner et kabinett til samme pris ved selvbygg, så er jo byttet "gratis". Når det er sagt, er det jo strengt tatt ganske billig med 799,- for et såpass stilig kabinett som dette, og da med 3 RGB kabinettvifter og tempered glass i sidedøren. Men som sagt; jeg synes kanskje det ser litt "aggressivt" ut, litt lite "jentete". Vi får kanskje bare håpe "Mandarinen's" datter er mer fokusert på ytelse enn utseendet. :p

 

Når det gjelder skjermkort forslag, så er RX 580 selvsagt litt raskere enn RX 570, men ikke 1000 kroner raskere, og man får da heller ikke med spillene som følger med RX 570 kortet jeg forslår. Om man velger de 2 spillene som ikke er fra Ubisoft, kan man sikkert legge dem ut på Finn.no til 300 - 400 Kr stykk når de lanseres, og dermed komme ned i ~1000 - 1200 Kr for skjermkortet. Videre nærmer man seg strengt tatt Vega 56/GTX1070 ytelses/område i pris når vi nesten snuser på 3000 Kr. Og jeg ville nok da heller vurdert enda en tusenlapp opp, og gått for dette Vega 56 kortet (faktisk har jeg gjort det ;) ). Når man går opp til Vega, så får man alle 3 spillene med på kjøpet. Altså spill for ~1800 kr veiledende, det er et veldig godt kjøp det også.

 

Vega 56 er ~5% raskere enn GTX1070, og da altså rundt 60% raskere enn RX 570 kortet. Nå, RX 570 er nok for øyeblikket kongen på haugen når det gjelder pris i forhold til ytelse. Men om vi er så frekke å regner med verdien på spillene som følger med, så er sannelig ikke Vega 56 såå langt bak. RX 570 er jo nå på tilbud, som gjør det til et enda bedre kjøp enn normalt. Men om vi går ut fra dets veiledende pris hos Proshop på ~2100 Kr, og sier at Vega 56 ikke burde være mer enn 60% dyrere for å matche pris/ytelse, så skulle Vega 56 helst ikke kostet mer enn 3360 Kr. Men, Vega 56 kortet har jo ett ekstra spill med på kjøpet. Så man får jo verdier for 600 Kr ekstra med det. Altså om vi sier Vega 56 da er "verdt" 3360 Kr, pluss 600 Kr for det ekstra spillet, så er vi på 3960 Kr, og det er jo slett ikke langt unna de 4089 Kr Proshop skal ha. :) Men men, man må jo trikse litt med verdien på spillene, og jeg hadde jo aldri kjøpt noen av dem til full pris uansett. Så for meg blir det jo feil å regne slik. Men jeg synes nå de 60% ekstra ytelse er verdt en liten premium...

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Grunn  til jeg nevte de gpu'ne hos komplett var da fikk man mulighet til og få bygd en komplett pc der, vil han helst det kanskje det verdt noen kroner for ham slik at han får garanti etc kun til et sted for hele pc'n.

Ikke overasket at ikke 580 er ikke verdt 1.000,- mer.

 

Jeg har ikke brydd meg om eventuell verdi av spillene.

 

Som nevnt over har vi kanskje glemt og sjekke ut prisene  hos digital impuls(?)

 

Må komme meg i seng, bikkja skal til doktoren om ikke lenge lol

Lenke til kommentar

Grunn  til jeg nevte de gpu'ne hos komplett var da fikk man mulighet til og få bygd en komplett pc der, vil han helst det kanskje det verdt noen kroner for ham slik at han får garanti etc kun til et sted for hele pc'n.

Ikke overasket at ikke 580 er ikke verdt 1.000,- mer.

 

Jeg har ikke brydd meg om eventuell verdi av spillene.

 

Som nevnt over har vi kanskje glemt og sjekke ut prisene  hos digital impuls(?)

 

Må komme meg i seng, bikkja skal til doktoren om ikke lenge lol

 

Jeg tror nok ikke han får dem til å bygge PC'en med demo brukte skjermkort. For alt vi vet setter komplett dem sammen i Polen! :p

 

Men kom deg i seng ja. Håper det går bra hos doktor dyre go med bikkja. :)

Lenke til kommentar

Følte at jeg hadde litt oversikt et øyeblikk, men så begynte nattskiftet ser jeg :lol:

 

Dersom vega kort er en drop-in i bygget ditt Gabri3l, er det da fremdeles å anbefale skjermen som ligger inne?

 

hva er evt forskjellen på kortet du nevnte og dette kortet her:

 

https://www.proshop.no/Grafikkort/MSI-Radeon-RX-VEGA-56-AIR-BOOST-OC-8GB-HBM2-Grafikkort/2631813

 

 

Sjefen aka datteren selvfølgelig til å ha siste ordet på pc og kabinett osv, men hun kan vel om mulig enda mindre enn meg.. 

 

Lykke til med DYR-legen baggiebridges , erfaringsmessig koster det gjerne et par tre "litt greie pc komponenter"

Lenke til kommentar

Denne

https://www.komplett.no/product/11408/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-a170?offerId=KOMPLETT-310-11408#

Minus RGB strip og øke til 750Watt power istedenfor.

 

Overkapasitet på power er gunstig fordi da kjører poweret kjøligere/stillere og gir mer stabil spenning. Det er ikke sånn at det leverer konstant 750 Watt, det leverer bare det som det er behov for.

 

Ideelt sett om GTX1060 var et valg på GPU, så ville man spart 2-3K på totalprisen, men da går man fra premium gamer til medium gamer...

Lenke til kommentar

Når det gjelder skjerm så har jeg tro på følgende:

Minst 144Hz

Helst VA panel

Helst ikke TN panel

Ha Freesync

Foreslått skjerm :

https://www.komplett.no/product/1092211/gaming/gamingskjermer/viewsonic-24-led-curved-vx2458#

 

det er den skjermen som har vært nevnt ja. fremdeles greit matchet til evt oppgradering til det beste av vega 56 kortene?, hvilket av dem det nå skulle være?? 

Lenke til kommentar

Denne

https://www.komplett.no/product/11408/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-a170?offerId=KOMPLETT-310-11408#

Minus RGB strip og øke til 750Watt power istedenfor.

 

Overkapasitet på power er gunstig fordi da kjører poweret kjøligere/stillere og gir mer stabil spenning. Det er ikke sånn at det leverer konstant 750 Watt, det leverer bare det som det er behov for.

 

Ideelt sett om GTX1060 var et valg på GPU, så ville man spart 2-3K på totalprisen, men da går man fra premium gamer til medium gamer...

 

Dersom vi er over i premium segmentet betyr det "behov for" å bruke 5k ekstra på skjerm? igjen har jeg ikke helt kompetansen som  alle dere andre mtp på hvordan ting fungerer sammen..

 

Hvordan denne evt ville scoret sammenliknet med Gabri3ls forslag gitt at man gikk opp til 56 vega kort er vel spørsmålet, og hva er prisdifferansen..

Endret av mandarinen
Lenke til kommentar

Følte at jeg hadde litt oversikt et øyeblikk, men så begynte nattskiftet ser jeg :lol:

 

Dersom vega kort er en drop-in i bygget ditt Gabri3l, er det da fremdeles å anbefale skjermen som ligger inne?

 

hva er evt forskjellen på kortet du nevnte og dette kortet her:

 

https://www.proshop.no/Grafikkort/MSI-Radeon-RX-VEGA-56-AIR-BOOST-OC-8GB-HBM2-Grafikkort/2631813

 

 

Sjefen aka datteren selvfølgelig til å ha siste ordet på pc og kabinett osv, men hun kan vel om mulig enda mindre enn meg.. 

 

Lykke til med DYR-legen baggiebridges , erfaringsmessig koster det gjerne et par tre "litt greie pc komponenter"

 

boost kortet ble visst utsolgt, var ca 2-300 billigere enn det kortet du nevner til 4100

Lenke til kommentar

Følte at jeg hadde litt oversikt et øyeblikk, men så begynte nattskiftet ser jeg :lol:

 

Dersom vega kort er en drop-in i bygget ditt Gabri3l, er det da fremdeles å anbefale skjermen som ligger inne?

 

hva er evt forskjellen på kortet du nevnte og dette kortet her:

 

https://www.proshop.no/Grafikkort/MSI-Radeon-RX-VEGA-56-AIR-BOOST-OC-8GB-HBM2-Grafikkort/2631813

 

 

Sjefen aka datteren selvfølgelig til å ha siste ordet på pc og kabinett osv, men hun kan vel om mulig enda mindre enn meg.. 

 

Lykke til med DYR-legen baggiebridges , erfaringsmessig koster det gjerne et par tre "litt greie pc komponenter"

 

Ja, jeg ser det er utsolgt nå. Grunnen til at jeg ikke anbefalte det, er at det har et annet design på kjøleren med radial vifte. Slike kjølerløsninger bråker vesentlig mer enn kjølere med aksial vifter, som på kortene jeg anbefaler. Boost kortet har sin bruk da, til små kabinetter med lavt volum, og begrenset plass/mulighet for vifter til å ventilere kabinettet. Da er slike kjølere som på boost kortet greie, til tross for støynivå, da de er designet til å dytte luften de har brukt til å kjøle seg selv med, ut av kabinettet etterpå. De hjelper altså til med ventileringen. Og selve skjermkortets støy, vil ikke bli like påtrengende som i større bygg, ettersom kabinettviften(e) i små bygg ville måttet snurre raskere, og dermed uansett lagd mer støy.

 

Ytelsesmessig vil Vega 56 kortet jeg anbefaler være kanskje bittelitt raskere, grunnet mer effektiv kjøler. Men ikke så mye at det er det som er grunnen til å kjøpe det. Nå Vega 56 er altså ~60% kraftigere enn RX 570, og vil dermed kunne drive en skjerm på 2560x1440 oppløsning nesten like bra som RX 570 klarer å drive en skjerm på 1920x1080 oppløsning (vanlig Full HD). Men det er selvsagt ingenting i veien for å drive en FullHD skjerm med Vega 56 kortet. Konsekvensen vil bare være at den vil klare å drive en FullHD skjerm tilfredsstillende for kommende spill, lenger enn RX 570 vil klare det. Nyere spill blir hele tiden mer avanserte, og krever mer og mer, etterhvert som skjermkortene på markedet blir kraftigere. Det går altså hånd i hånd. Likeledes kan man si at om man vil være missfornøyd med ytelsen på RX 570 i FullHD om 3 år til, så vil man nok være det samme med Vega 56 i 2560x1440 om 3 år til. Mens om man bruker Vega 56 til å drive en FullHD skjerm, så vil man kanskje være fornøyd med ytelsen dens i 4-5 år i stedet.

 

Når det gjelder skjerm og oppløsning, hvordan man opplever det. Så er de vanligste størrelsene på 2560x1440 skjermer fra 27" og oppover (men det finnes i 24" også). Mens FullHD kanskje er mer vanlig i 22" - 24" (kanskje mest 24" når vi snakker gaming skjermer). Om vi kaller det for "skarphet", så vil den være omtrent identisk på en 22" FullHD skjerm, som på en 2560x1440 skjerm på 27". Så 24" FullHD vil gi litt dårligere skarphet enn 27" 2560x1440. Vega 56 er kraftig nok til å drive den større skjermen, og de fleste vil (ihvertfall ungdommen med skarpt syn ;)) oppleve slike skjermer som litt bedre. Selv om enkelte faktisk foretrekker maks 24". Spesielt proffe gamere mener det er den perfekte størrelsen for kompetitiv gaming.

 

Så hva gir mest mening? Jeg vil si Vega 56 med FullHD Freesync  skjerm slettes ikke er dumt, da har dere en maskin som kan vare lenge uten å måtte oppgraderes. Men så er det barn da... De finner jo gjerne ut at de "trenger" nye ting uansett! :p

Endret av Gabri3L
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom vi er over i premium segmentet betyr det "behov for" å bruke 5k ekstra på skjerm? igjen har jeg ikke helt kompetansen som  alle dere andre mtp på hvordan ting fungerer sammen..

 

Hvordan denne evt ville scoret sammenliknet med Gabri3ls forslag gitt at man gikk opp til 56 vega kort er vel spørsmålet, og hva er prisdifferansen..

 

Er ikke nok inne i gaming til å bry meg så mye om skjerm og FPS.

 

NVIDIA har en viss fordel om man skal drive med andre ting enn gaming - f.eks. 3D grafikk/software som bruker GPU'en.  Bakgrunnen er helt enkelt at NVIDIA ligger et hestehode foran i utviklingen av drivere.  Med RTX kortene har de til en viss grad gått forbi en del programvare på den fronten og tilbyr raytracing i realtime, med et dyktig innhogg i FPS.  Drivere og programvare som utnytter dette vil nok sannsynligvis se en rask utvikling, men det er litt "bleeding edge of technology" foreløpig (uforholdsmessig dyrt) - så gitt at man kan starte med et OK kort nå, så kan man heller ligge litt på været og kjøpe RTX kort om 1-2 år når pris og tilhørende programvare er blitt bedre.

Lenke til kommentar

Valg av skjerm.

1920x1080 oppløsning.

Minst 144Hz (spesielt viktig om en har Nvidia skjermkort og skjerm uten G-Sync)
Helst VA panel (IPS, PLS er også grei, men helst ikke TN panel uten at en vet at det er en god skjerm)
Edit: Litt vanskelig valg TN skjerm er best til spilling mens IPS og VA har bedre farger. VA har best kontrast.
Ha Freesync (for AMD skjermkort), eller G-Sync for Nvidia skjermkort.
 
Tanken min er at 1920x1080 er en grei oppløsning på skjermer i størrelse 22-24 tommer. De krever også ikke så kraftig skjermkort som større oppløsninger. En kan fint bruke GTX 1060 3GB eller Radeon RX570.
Alternativet er 2560x1440 oppløsning og 27 tommer, men da bør en minst ha GTX 1070 eller Radeon RX580/590 skjermkort.
 
Her er skjermer med minst 144Hz og AMD Freesync eller Nvidia G-sync:
En av disse skjermene vil uansett være bra nok til alle maskiner i mange år fremover.
Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Ja, jeg ser det er utsolgt nå. Grunnen til at jeg ikke anbefalte det, er at det har et annet design på kjøleren med radial vifte. Slike kjølerløsninger bråker vesentlig mer enn kjølere med aksial vifter, som på kortene jeg anbefaler. Boost kortet har sin bruk da, til små kabinetter med lavt volum, og begrenset plass/mulighet for vifter til å ventilere kabinettet. Da er slike kjølere som på boost kortet greie, til tross for støynivå, da de er designet til å dytte luften de har brukt til å kjøle seg selv med, ut av kabinettet etterpå. De hjelper altså til med ventileringen. Og selve skjermkortets støy, vil ikke bli like påtrengende som i større bygg, ettersom kabinettviften(e) i små bygg ville måttet snurre raskere, og dermed uansett lagd mer støy.

 

Ytelsesmessig vil Vega 56 kortet jeg anbefaler være kanskje bittelitt raskere, grunnet mer effektiv kjøler. Men ikke så mye at det er det som er grunnen til å kjøpe det. Nå Vega 56 er altså ~60% kraftigere enn RX 570, og vil dermed kunne drive en skjerm på 2560x1440 oppløsning nesten like bra som RX 570 klarer å drive en skjerm på 1920x1080 oppløsning (vanlig Full HD). Men det er selvsagt ingenting i veien for å drive en FullHD skjerm med Vega 56 kortet. Konsekvensen vil bare være at den vil klare å drive en FullHD skjerm tilfredsstillende for kommende spill, lenger enn RX 570 vil klare det. Nyere spill blir hele tiden mer avanserte, og krever mer og mer, etterhvert som skjermkortene på markedet blir kraftigere. Det går altså hånd i hånd. Likeledes kan man si at om man vil være missfornøyd med ytelsen på RX 570 i FullHD om 3 år til, så vil man nok være det samme med Vega 56 i 2560x1440 om 3 år til. Mens om man bruker Vega 56 til å drive en FullHD skjerm, så vil man kanskje være fornøyd med ytelsen dens i 4-5 år i stedet.

 

Når det gjelder skjerm og oppløsning, hvordan man opplever det. Så er de vanligste størrelsene på 2560x1440 skjermer fra 27" og oppover (men det finnes i 24" også). Mens FullHD kanskje er mer vanlig i 22" - 24" (kanskje mest 24" når vi snakker gaming skjermer). Om vi kaller det for "skarphet", så vil den være omtrent identisk på en 22" FullHD skjerm, som på en 2560x1440 skjerm på 27". Så 24" FullHD vil gi litt dårligere skarphet enn 27" 2560x1440. Vega 56 er kraftig nok til å drive den større skjermen, og de fleste vil (ihvertfall ungdommen med skarpt syn ;)) oppleve slike skjermer som litt bedre. Selv om enkelte faktisk foretrekker maks 24". Spesielt proffe gamere mener det er den perfekte størrelsen for kompetitiv gaming.

 

Så hva gir mest mening? Jeg vil si Vega 56 med FullHD Freesync  skjerm slettes ikke er dumt, da har dere en maskin som kan vare lenge uten å måtte oppgraderes. Men så er det barn da... De finner jo gjerne ut at de "trenger" nye ting uansett!

:p

Tenker da at en naturlig oppgradering kan være en ny 1440 skjerm? , men da er vel kanskje Vega 56 kortet noe svakt hvis vi tenker feks 3 år frem..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker da at en naturlig oppgradering kan være en ny 1440 skjerm? , men da er vel kanskje Vega 56 kortet noe svakt hvis vi tenker feks 3 år frem..

 

Vel, slik jeg ser det, så er egentlig grunnen til å gå opp til 1440p skjerm, nesten kun at man ønsker en større skjerm enn 22" - 24". Fordi at oppløsningen 1920x1080 blir litt vel grov for skjermer på 27" og ihvertfall oppover. Skjønt, det er ikke mange år siden egentlig, at den mestvinnende skjermen for gaming blant teknologi journalister var nettopp en 27" FullHD skjerm. "Behovet" for 1440p på 27" har altså kommet med tilgangen på nettopp den oppløsningen, når vi endelig fikk kabler (med tilhørende overførings standarder) som også klarte å gi opp mot, og over 100Hz, i slik oppløsning.

 

Jeg mener altså at det ikke er noen god grunn til å oppgradere bare for å oppgradere, det skal helst være et reellt behov knyttet til. Og som sagt så foretrekker faktisk proff gamere 24" størrelse. Men nå er det jo heller ikke slik at jeg er i besittelse av noen renere krystallkule enn alle andre. Så alt jeg har å forholde meg til er tidligere trender. Og som kjent, er jo ikke tidligere trender noen som helst form for garanti for at fremtiden vil bringe det samme.

 

Ellers har vi jo heller ikke snakket om det som kanskje er det aller viktigste for valg av skjerm; typen spill som skal spilles, og eventuell annen bruk. Og så må man eventuelt vekte viktigheten av de forskjellige bruksområdene. En naturlig oppgradering senere kan for eksempel være å fortsette med dagens 1800 kroners skjerm, men å kjøpe en til som egner seg bedre til bildebehandling, og som under spilling kan brukes til å kjøre side programmer/websider, som Discord chat etc.

 

Jeg har ikke protestert på Svein M's påstand om at VA paneler er best, da jeg selv liker VA paneler godt. Men det er slettes ingen universell holdning! ;)

 

Min grove "tommelfinger regel" for panel teknologi er: TN panel for raske "twitch" type FPS'er, VA paneler for "vakre" rollespill, og IPS for bilde og film redigering. Der VA på en måte blir det "trygge" valget med egenskaper midt i mellom IPS og TN, men med overlegen kontrast over dem begge. Men det finnes også mer eller mindre unntak fra regelen, slik at det finnes IPS skjermer med dårligere bilde enn hva man får med en god skjerm med et godt TN panel...

 

Når det gjelder det jeg tolket som bekymringen din angående å oppgradere til 1440p skjerm om kanskje 3 år til. Så vil jeg si at det er god sjanse for at man da i samme slengen vil finne det naturlig å oppgradere skjermkortet også. Vega 56 vil være godt nok for 1440p i dag, men om ~3 år til? Mindre trolig...

Lenke til kommentar

Hmm. Så Vega kortet gir god ytelse på eks 1440 skjerm i dag. og vil kunne holde liv i fullHd lenge..+2300 er kostnaden. med rett til å skryte av tilnærmet 1070 ytelse.. gruser de fleste i vennegjengen..

 

Windows kostnad er kun ca 100 kr.

 

Har litt å tenke på der.

 

Kanskje kult "far-datter prosjekt" denne byggeprosessen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm. Så Vega kortet gir god ytelse på eks 1440 skjerm i dag. og vil kunne holde liv i fullHd lenge..+2300 er kostnaden. med rett til å skryte av tilnærmet 1070 ytelse.. gruser de fleste i vennegjengen..

 

Windows kostnad er kun ca 100 kr.

 

Har litt å tenke på der.

 

Kanskje kult "far-datter prosjekt" denne byggeprosessen..

 Slettes ikke dumt tanke og bygge pc sammen...

 

Har du ringt www.digitalimpuls.no Tlf 22 33 95 00 noen av de som har hatt slike tråder her og gjennom diskusjonen dertil og tatt en avgjørelse har etter oppfordring til kontakt med digital impuls endt med og kjøpe der, selv om de hadde bestemt seg for annet sted.

Du har ikke noe og tape og ta kontakt med dem.

 

Da røyk det et GTX 1070TI gpu hos dyretannlegen i dag, dette kommer i tillegg av den månedlige kostanden på en i7 8700K,.

Eldre hund på spesial for, medisiner, vaksiner, egenandeler, kontroller ultra lyd noen ganger i året blir fort en gei pc i året.

Hadde ikke vært for den utvidede hundeforsikringen hadde man fått en ny tungvekter MC pr år for hva som hadde røket direkte ut av lommeboka mi.

 

Kull Svart( har noen Hvite hvite hår, men det har hun alltid hatt), Dverg Schauzer på 13.5 som har vært klipt i 4 år, pga fasong og oppførsel tror de fleste den max er 4 -5 gammel. Nevner det siden det sikkert er noen besserwissere som kunne tenkt seg utpå med en kommentar at det er på tide og la henne slippe.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

 Slettes ikke dumt tanke og bygge pc sammen...

 

Har du ringt www.digitalimpuls.no Tlf 22 33 95 00 noen av de som har hatt slike tråder her og gjennom diskusjonen dertil og tatt en avgjørelse har etter oppfordring til kontakt med digital impuls endt med og kjøpe der, selv om de hadde bestemt seg for annet sted.

Du har ikke noe og tape og ta kontakt med dem.

 

Da røyk det et GTX 1070TI gpu hos dyretannlegen i dag, dette kommer i tillegg av den månedlige kostanden på en i7 8700K,.

Eldre hund på spesial for, medisiner, vaksiner ,kontroller ultra lyd noen ganger i året blir fort en gei pc i året.

Hadde ikke vært for den utvidede hundeforsikringen hadde man fått en ny tungvekter MC pr år for hva som hadde røket direkte ut av lommeboka mi.

 

Kull Svart( har noen Hvite hvite hår, men det har hun alltid hatt), Dverg Schauzer på 13.5 som har vært klipt i 4 år, pga fasong og oppførsel tror de fleste den max er 4 -5 gammel. Nevner det siden det sikkert er noen besserwissere som kunne tenkt seg utpå med en kommentar at det er på tide og la henne slippe.

 

Godt å høre hun holder koken! Jeg fikk inntrykk av at det stod litt dårlig til, så jeg hadde ikke hjerte til å spørre om det var samme hunden fremdeles. :)

 

Men Digital Impuls? Trodde du hadde bannlyst dem etter soga om PSU'en? :p

Lenke til kommentar

Hmm. Så Vega kortet gir god ytelse på eks 1440 skjerm i dag. og vil kunne holde liv i fullHd lenge..+2300 er kostnaden. med rett til å skryte av tilnærmet 1070 ytelse.. gruser de fleste i vennegjengen..

 

Windows kostnad er kun ca 100 kr.

 

Har litt å tenke på der.

 

Kanskje kult "far-datter prosjekt" denne byggeprosessen..

 

Ja, det er jo bare å høre om det er noe som kunne falt i smak. Noen vil synes det er spennende, og litt kult å kunne si: "Bygd an sjæl!"... Men det er jo de som ikke kunne brydd seg mindre også, og bare vil ha en god PC fortere enn svint. :p

 

Nå, med Vega 56 skjermkortet vil det være  kanskje 2-3% ekstra ytelse i bygget mitt grunnet raskere timing på RAM'en (kanskje 3-5% mer om vi ikke hadde endret til 3200MHz RAM i PC-byggeren). Men ellers er den ferdigbygde slik jeg forslo, altså omtrent samme pris og ytelse. Det dere mest får med mitt bygg er noe bedre byggekvalitet på PSU og HK, samt større kapasitet på PSU, som også er semi-passiv, så altså helt stille når PC bare brukes til Internett surfing og andre lette oppgaver. Men med 3 års send inn garanti, så er det jo strengt tatt Komplett sitt problem om byggekvaliteten er god eller ikke. Bare kjedelig å være uten PC mens man venter på reparasjonen. Ellers var det jo litt uforholdsmessig dyrt å bytte kabinett i PC-Byggeren, da man gjerne må betale ekstra for å bytte til et billigere kabinett, og også må plusse på prisen av et par kabinettvifter ekstra.

 

Du får lodde stemningen, og tenke litt på det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...