Gå til innhold

Pc til jente 13 år


Anbefalte innlegg

@ biggie:

 

dersom man kjøper maskinen du nevner og bytter ut den billige Gpu'en med den andre dere snakker om fra en annen butikk el. gjelder da komplett.no sine garantier(sende inn pc osv?.) Hva har man evt "lov" å endre utenom de overprisede alternativene i konfiguratoren?

 

Vil tro at man har send inn på garantien på det som er uendret.

 

Kan jo ta vare på GT 710 og putte det inn igjen hvis en skal sende pc tilbake på RMA. Den ekstra gpu er jo grei og ha om en mistenker feil ved gpu, pci-e spor etc pga feilsøking hjemme.

 

Slik jeg kjenner komplett vil de ikke lage problemer rundt dette. Dvs antagelig kan du sende den inn for feilsøking med annen gpu, men om det er feil på denne må du betale for feilsøkingen og frakt tur retur.

Men for sikkerhets skyld kan du spør om de dette.

 

Og hvis Gabri3L eller andre kan bekrefte/avkrefte atvrm på HK til ca +850,- har tilsvarende  vrm som det til +1.500,-  ville jeg absolutt sett om en kunne få det til om vrm er tilsvarende, siden det er det mest krevende/arbeidsomme delen og oppgradere siden om man ikke liker/vil/kan sku selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det lagt opp kabel inn på barnerommet, men TV ser jo ikke ungdommen på ;)

Viftestøy og mekanisk tastatur må nok regne med å holde seg unna stua her i huset.

Men det kan jo på sikt hende at undertegnende etterhvert fatter interesse for maskinen, selv om det begynner å bli noen år (og ganske mange pixler) siden jeg var "på høyden" i quake på nittitallet.. kanskje jeg som får stå for sparingen til neste oppgradering ;)

 

Vi har jo litt tid til å tenke på da det vel må telles kronasjer etter jul.

Lenke til kommentar

@GabrieL som jeg nevnte i forrige innlegget mitt så jeg at du forklarte det du nettop "gjentok" bedre enn jeg hadde formulert meg, derved slettet jeg mitt forsøk på dette. Der hadde jeg også tatt med de valgene på komplett pc  som du beskriver nærmere nå.

 

På conficutator på komplett pc:

EVGA GQ 750W Hybrid Modular 80+ PSU ATX 12V , 80 Plus Gold, Modular +565.41 (som du ikke nevnte)

Mnja, jeg synes det er surt å måtte betale så mye for å nedgradere byggekvalitet for å få samme kapasitet som i mitt bygg. Jeg ville faktisk vurdert å heller beholde TX550 som Komplett har valgt, da den egentlig er stor nok. Men man står litt i fare for å begrense fremtidige oppgraderings muligheter. Jeg ville helst hatt minst 650W, men legger på 100W til for sikkerhets skyld. Når man får "min" PSU til bare 999 Kr, så er den et svært enkelt valg for selvbyggere.

 

HyperX Fury DDR4 3200MHz 16GB 2x8GB 3200 MHz DDR4 CL18  +674.84 (som du nevnte)

I mitt bygg er det bedre RAM enn det beste man kan endre til i PC-byggeren til Komplett. Det er mest et argument for fremtidig ytelse ved fremtidige oppgraderinger, da RX 570 sjeldent vil ha nytte av selv den RAM'en jeg har i mitt bygg. Men om målet er å beholde RTX2080 kortet i Kompletts bygg, så vil jeg faktisk vurdere å heller nedgradere til det kit'et man får tilbake 395 Kr for å velge, og heller kjøpe et godt Samsung b-die basert minne kit. RTX2080 er kraftig nok til å ha glede av det.

 

Samsung 970 EVO 500GB + 439,-(ikke nevnt til komplett sitt bygg før)

Her er jeg litt i tvil, jeg har sett benchmarks som viser at den medfølgende SSD'en konker helt ned i write speed under 100MB/s om den stresses. Spørsmålet er om man har grunn til å tro at en 13 år gammel jente klarer å stresse den? :p

 

Til bruk med StoreMI, så mener jeg det gir mening å gå over til 970 Evo, da sllik tiered storage vil gi SSD arbeid. Men at det er lite vits med de 256GB'ene ekstra på 500GB, da man egentlig ikke har noe fornuftig å bruke dem på, med mindre man også kjøper full lisens på StoreMI (Fuzedrive).

 

Mitt anliggende har vært komme opp med en "ferdig" bygd pc siden han er usikker på om han vil bygge selv eller ei, og da vet vi jo til "samme" pris om man velger ferdig kontra selvbygg at man normalt taper noe ytelse. (og bytte skjermkort er enklere enn og bygge en hel pc). Ikke for og "utfordre" Gabri3L sitt selvbygg oppsett som totalt sett et "bedre" oppsett til ca 12 K uten skjem etc.

Mitt bygg kommer da på ~10 400 Kr? Under 10K med R5 2600 i stedet...

 

Hadde jeg skulle hatt en slik pc config til ca 12K så er det ikke tvil om at jeg ville valgt Gabri3L oppsett, fordi jeg bygger gjerne selv, la det ikke være noe tvil om jeg ikke har trengt og bli overbevist om at hans oppset yter bedre :) 

 

Men om han ikke vil bygge selv er det mulig og velge komplett sin og sett om ha funnet rom for oppgradering av PSU TIL EVGA, til Samsung 970 Evo 500 Gb til noe tregere 3200MHz ram enn G.Skill nevnt, samt nedgradert til GT 710 og kjøpt GPU'n du linket til.

Samt sett på mulighetene for og oppgradre HK, eventuelt til samme som ditt oppsett krever komplett +1.500,- kroner(som jeg synes er drøyt siden prisforskjell på disse hos komplett er ca 600,-)

Her har du nok kimsa litt, Komplett tilbyr ikke "mitt" HK i det hele tatt. De har X470 versjonen, som naturlig nok er dyrere. Den har samme komponenter til VRM, men i 5 faser, mot mitt korts 4 faser. Så X470 versjonen er enda litt "beefier" enn mitt valg.

 

Hva med MSI X470 GAMING PLUS til +824,-? Trenger hun wifi? VRM i forhold til "ditt" Hk.?

X470 GAMING PLUS, som man kan velge for 824 Kr ekstra har identisk VRM som på mitt kort. Jeg linket til forskjellene i tidligere post her nå. Prismessig er forskjellen at med å bytte til det kortet i mitt bygg, så sparer man 150 Kr. :p

 

Jeg må ta resten i en ny post, det blir så mye rot med sitatfunksjonen på forumet..

Lenke til kommentar

Er brukt et alternativ?

Dog er det litt slappe Ram på disse, men kan vel oppdaters ved neste runde

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=124347905 Mye nye deler. Pris kan diskuteres ved hurtig avgjørelse

i5-8600K, 16GB RAM, Strix RX 580 8GB, CM MasterLiquid 240mm AIO256GB SSD, 1 TB HDD, kan levere med dyrere og rimligere gpu 10.900,- endret sis 12 Des

Skjermen nevnt av Gabriel vil passe denne utmerket. Synes ikke denne var så dum, spesielt om man er for og matche GPU og skjerm så resulterer denne i rimeligere skjerm alternativer enn de andre. Nok lit svak på enkelte produkter, men men ikke allltid lett og få i pose og sekk

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=129167216

Gigabyte  GTX 1080 G1 8GB,  7-5820K Processor, MSI X99A SLI Plus Motherboard , 2TB HDD, 128GB SSD 12.500.-  endret sis 7 Nov.

Her er vi over på en helt annen Intel platform som nok har større oppgraderings muligheter, ikke dumt om interessen for video redigering og rendering skulle ta av og bli hovedinteressen. I såfall er det oppgradering til mer minne først om interssen stiger seriøst og og så bedre cpu om jeg ikke tar feil, da vil denne kunne vare i mange år til dette tror jeg. Ikke dum til spill heller, til det kan nok den takle noen  nye generasjoner med gpu fremover

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=135966616

i5-9600k og GTX 1080, SSD Samsung EVO 970 250GB + 1TB HDD, GIGABYTE Z390 HK, Cooler Master ML240L  vann AIO kjøler, 12.990,- endret sis 12 Des. 

 

Prøv og prut litt, ikke vær for drøy, legg deg litt under hva du er villig til og betale og hver meget bestemt at du tar den om du får den for den summen du byr, helst ring når du gjør dette, ikke umulig dere blir enige om brukt er interessant.

Be alltid om og få tilsendt bilder av aktuelt produkter slik det fremkommer tydelig av bilder og text hva kjøpet  skal inneholde, og samt få tilsendt kopier av aktuelle  faktura før du betaler en cent på forskudd eller oppkrav.

Føler du for det er det lettere og sjekke opp opprinnelse til delene, om det eks har vært RMA forsøk på ødelagte deler som er ikke erstattet om du er en passelig skeptiker til bruktkjøp

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

JA/NEI svar ønskes: :hm:

Disse sync greiene er vel bare nødvendig når man har for svak hardware til og utnytte skjermens oppdaterings frekvens i aktuell oppgaver?(selvfølgelig da på skjermens max oppløsning)j ja/nei

Tja.

 

Om hardwaren man har er "kraftig nok", så betyr det potensielt at man kaster mye av den kraften i søpla. Følgelig vil man jo også oppleve at man føler behov for å oppgradere oftere.

 

Det er jo ikke bare positive greier med  disse sync alternativene,  har jeg misforstått dette.? Ja/nei?

Ja.

 

Du har missforstått. ;) Med mindre du snakker om G-Sync, der man tross alt må kunne ha lov å si det er negativt at det koster så mye mer... Ellers er det ingen negative aspekter ved adaptive sync, ihvertfall ikke som har med selve teknologien å gjøre. Implementasjonen kan man jo alltids bomme på. Som når de første driverne til RTX kortene gjorde at det ble krøll med G-Sync skjermer i enkelte tilfeller.

 

Det beste er vel og  balansere hardware og skjerm slik man ikke trenger disse sync greiene til gaming i disse tider hvor vi er relativt opptatt alle typer "forsinkelse" til nettopp dette.(?)Ja/nei

Nei.

 

Det er ikke best. Folk kan ha blitt vant til tearing, og ikke takle overgangen til bedre bilde. Men objektivt sett er adaptive sync best, selv om man skulle miste 0,1 ms input lag, det blir for lite til å merkes. 

 

Gjentar spørsmålet mitt siden ingen har svart på dette, dog litt utvidet:

 

Vil "high" end gpu tåle større avvik fra skjermens Hz i fps enn et "low" end gpu før en får behov for og ta i bruk diverse sync på lik skjerm? Ja/nei

Denne skjønner jeg ikke. Du må nesten komme med et eksempel, eller utdype?

 

 

Har valgt disse forenklede svar ønsker for og forenkle litte granne,  Slik enkle sjeler som meg ikke blir mer forvirret. :hmm:

Eller om en absolutt ikke kan/vil gi ja/nei svar, så eks: 88% ja - 12% nei  :ninja:

99,9% ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brukt er vurdert men jeg er rimelig skeptisk på brukt elektronikk og spesielt kostbart viftekjølt utstyr.

når jeg i tillegg ikke føler jeg har kompetansen til å vurdere utstyret er jeg litt redd for å brenne de surt oppsparte midlene til datteren min på noe som potensielt er katta i sekken.

Da hadde jeg havna på hatlista da..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok så jeg har levd i en villfarelse at all diverse sync gjør kun nytte for seg om FPS antall er lavere enn skjermens antall Hz. :ph34r:

 

Jeg er ikke vant til tearing, så om jeg et øybelikk for og teste reduserer min FPS under 100 og ned mot 60 FPS før bildet blir tydelig dårligere på min 165Hz skjerm, om jeg skrur på G-sync hjelper det litt, oppskrytt synes jeg for min del.

 

Jeg er ikke imponert over hvordan G-sync virket ellers på alle de andre G-sync skjermene jeg har hatt(har hatt noen stk)

Så ser jeg som oftest at om man både har tilgang på Hz og FPS teller på OSD ser man ofte at de ikke er synkrone ved bruk av G-sync, at det faktisk kan gå mange sekunder med at det er stort avvik mellom dem og da legger man merke til at bildet blir dårligere, spesielt om fps jager opp og ned raskt og ikke Hz justeringen henger med.

Fikk RMA på en ASUS skjerm og 4 Acer skjermer grunnet dette

 

Freesync eller hva de nå ellers heter har jeg ingen erfaring med.

 

Har for øvrig krystall klart bilde I BF1 som et eks, og i BFV er det bare helt fantastisk om det ikke er for mange juksemakere inne med dårlig produserte jukse program.Spesielt ille er antall juksemakere i BFV TDM 

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Ok så jeg har levd i en villfarelse at all diverse sync gjør kun nytte for seg om FPS antall er lavere enn skjermens antall Hz. :ph34r:

 

 

Neida, dette er ingen villfarelse, ingen stor ihvertfall. Jeg antar man kan si at adaptive sync har flere bruksområder der det har noe for seg.

 

La oss si du for det meste ligger over 165 fps på din skjerm. Og har aktivert "fast sync" over skjermens frekvens. Tester viser da at for å få input lag tilsvarende VSync av, så må man opp i 2-3 ganger skjermens Hz i fps. Altså må du ha over 330 fps for å få samme input lag som med VSync skrudd av. Og når man er oppe i slike hastigheter, så er man langt unna å noensinne ramle under 165 fps, og man kan følgelig si at adaptive sync i et slikt tilfelle har ingenting for seg.

 

Men la oss si du ligger på rundt 180 fps i gjennomsnitt, så vil det med stor sannsynlighet bety at du relativt ofte detter ned under 165 fps, og om du ikke har adaptive sync da, så betyr det at du er nede i 82,5 fps, hver gang du ramler under 165 fps. Nå 82,5 fps, da nærmer man seg at det blir vanskelig å en gang merke det. Så man kan kanskje godt si at det heller ikke i det tilfellet har så mye for seg.

 

Men, forestill deg at du får en blindtest, og skal teste 2 datamaskiner. Du klarer ikke se forskjell. Etterpå blir du fortalt at den ene maskinen hadde et skjermkort til 8000 Kr, og den andre maskinen hadde skjermkort til 2000 Kr... Ville du etterpå sagt at det var 6000 Kr ekstra "well spent"? Det er det som er greia til adaptive sync, at når du ramler ned under skjermens oppdateringsfrekvens i fps, så er det ingen krise. Hvis man allerede har kjemperaskt skjermkort i 8000 kroners klassen, så vil man aldri få med seg hvor mye adaptive sync kan gjøre for opplevelsen med et 2000 kroners skjermkort. Selv er man bare unntaksvis nede i fps tall som er noe å bry seg med, og adaptiv sync blir da mindre viktig.

 

Ellers har man de "nye" 240 Hz skjermene. Og da snakker vi om under 4,2 ms mellom hver skjerm oppdatering. Hva man skal med adaptive sync da? Det er nok et bedre spørsmål. For uansett når skjermkortet er ferdig med bildet det holder på å lage, så vil det jo aldri måtte vente mer enn 4,2 ms med å sende det. Og i gjennomsnitt kun 2,1 ms... :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ref GabriLl: Denne skjønner jeg ikke. Du må nesten komme med et eksempel, eller utdype?.

 

Da får vi ta for G-sync for spesifisering av spørsmålet mitt:

Kan en high en Nvidia gpu tåle større negativ forskjell mellom antall fps og skjermens  gjeldende hz(uten g-sync aktivert) enn en low end gpu før bildet får skavanker.

Eks:

Om med en GTX 1050 med en 165 Hz skjerm tåler ned til 130 FPS før bildet får skavanker, tåler eks en GTX 1080TI enda lavere FPS enn GTX 1050 før bildet får tilsvarende skavanker på samme skjerm og ellers samme hardware uten G-sync aktivert? Sånn isolert sett, eller er dette noe som ikke egentlig kan besvares på noe godt vis?

 

Vet at det er en rekke andre faktorer som spiller inn, men om en kunne gi et generaliserende svar?

Bla annet måtte innstillingen i eventuelt spill være ganske så ulike,  la oss anta de tåler %vis lik belastning og temperaturer, samt at alle temperaturer er like osv. Dog vil man ikke ha lik belasting på flere andre komponenter av flere årsaker.

 

Nå føler jeg helst for og glemme hele spørsmålet, jo mer jeg skriver jo dummere føles det :shrug: , men men har en først hoppet tidligere i tråden får en lande pent og pyntelig eller en skikkelig crasch landing lol  :confused:  :ermm:

Lenke til kommentar

Neida, dette er ingen villfarelse, ingen stor ihvertfall. Jeg antar man kan si at adaptive sync har flere bruksområder der det har noe for seg.

 

La oss si du for det meste ligger over 165 fps på din skjerm. Og har aktivert "fast sync" over skjermens frekvens. Tester viser da at for å få input lag tilsvarende VSync av, så må man opp i 2-3 ganger skjermens Hz i fps. Altså må du ha over 330 fps for å få samme input lag som med VSync skrudd av. Og når man er oppe i slike hastigheter, så er man langt unna å noensinne ramle under 165 fps, og man kan følgelig si at adaptive sync i et slikt tilfelle har ingenting for seg.

 

Men la oss si du ligger på rundt 180 fps i gjennomsnitt, så vil det med stor sannsynlighet bety at du relativt ofte detter ned under 165 fps, og om du ikke har adaptive sync da, så betyr det at du er nede i 82,5 fps, hver gang du ramler under 165 fps. Nå 82,5 fps, da nærmer man seg at det blir vanskelig å en gang merke det. Så man kan kanskje godt si at det heller ikke i det tilfellet har så mye for seg.

 

Men, forestill deg at du får en blindtest, og skal teste 2 datamaskiner. Du klarer ikke se forskjell. Etterpå blir du fortalt at den ene maskinen hadde et skjermkort til 8000 Kr, og den andre maskinen hadde skjermkort til 2000 Kr... Ville du etterpå sagt at det var 6000 Kr ekstra "well spent"? Det er det som er greia til adaptive sync, at når du ramler ned under skjermens oppdateringsfrekvens i fps, så er det ingen krise. Hvis man allerede har kjemperaskt skjermkort i 8000 kroners klassen, så vil man aldri få med seg hvor mye adaptive sync kan gjøre for opplevelsen med et 2000 kroners skjermkort. Selv er man bare unntaksvis nede i fps tall som er noe å bry seg med, og adaptiv sync blir da mindre viktig.

 

Ellers har man de "nye" 240 Hz skjermene. Og da snakker vi om under 4,2 ms mellom hver skjerm oppdatering. Hva man skal med adaptive sync da? Det er nok et bedre spørsmål. For uansett når skjermkortet er ferdig med bildet det holder på å lage, så vil det jo aldri måtte vente mer enn 4,2 ms med å sende det. Og i gjennomsnitt kun 2,1 ms... :p

 

I BF1 TDM dupper jeg bare under 165Hz om det  mye juks og fanteri etc på gang, ligger ellers på rundt 175 - 200 FPS, (viser dog opp i 215 fps glimtvis på spillets innebygde fps teller)

 

I BF5 TDM har jeg også over 165 FPS stort sett er mitt inntrykk, men er da nedenom ca 145 FPS rett som det er. Max FPS er da 195. Ikke fulgt så nøye med enda, ikke spilt BFV mye så jeg er litt i tvil, for og være på den sikre siden tror jeg da snitt fps ligger et sted mellom 150 og 170 FPS.

 

ER det noe sync jeg har tilgjengelig som da burde vært aktivert/testet nøyere? …...Gir Vsync av lag, kontra påslått?

 

Har nok gitt g-sync sjanse i nå pga nevnte dårlig erfaringer med den syncen, har ikke testet det ut på de fps jeg spiller nå, ei heller testet Vsync annet el i få minutter på oppsettet jeg har nå, så ikke noe umiddelbart effekt noen vei og derfor lagt disse pent ned i skuffen.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Ref GabriLl: Denne skjønner jeg ikke. Du må nesten komme med et eksempel, eller utdype?.

 

Da får vi ta for G-sync for spesifisering av spørsmålet mitt:

Kan en high en Nvidia gpu tåle større negativ forskjell mellom antall fps og skjermens  gjeldende hz(uten g-sync aktivert) enn en low end gpu før bildet får skavanker.

Eks:

Om med en GTX 1050 med en 165 Hz skjerm tåler ned til 130 FPS før bildet får skavanker, tåler eks en GTX 1080TI enda lavere FPS enn GTX 1050 før bildet får tilsvarende skavanker på samme skjerm og ellers samme hardware uten G-sync aktivert? Sånn isolert sett, eller er dette noe som ikke egentlig kan besvares på noe godt vis?

 

Vet at det er en rekke andre faktorer som spiller inn, men om en kunne gi et generaliserende svar?

Bla annet måtte innstillingen i eventuelt spill være ganske så ulike,  la oss anta de tåler %vis lik belastning og temperaturer, samt at alle temperaturer er like osv. Dog vil man ikke ha lik belasting på flere andre komponenter av flere årsaker.

 

Nå føler jeg helst for og glemme hele spørsmålet, jo mer jeg skriver jo dummere føles det :shrug: , men men har en først hoppet tidligere i tråden får en lande pent og pyntelig eller en skikkelig crasch landing lol  :confused:  :ermm:

 

Nåvel, om jeg forstår deg rett, så er det strengt tatt et jævlig godt spørsmål! :p Jeg er ikke sikker på om jeg føler meg helt kompetent til å svare på det en gang. :)

 

Men jeg kan jo prøve. :p

 

Jeg tolker det slik som at du vil med det svakere skjermkortet gå ned på grafikk preset til for eksempel "Medium", for å oppnå tilsvarende gjennomsnittlig fps som man ellers vil få med det sterkere skjermkortet på f.eks. "Ultra"?

 

Nå, åpenbart vil man jo da med det sterkere skjermkortet få et penere bilde. Men hva vil skje med flyten i bildet?

 

Egentlig tror jeg ikke det har så mye å si hvor vi legger den hypotetiske fps'en, men for å tydeliggjøre konsekvensen, så tenker jeg vi sier at vi i begge tilfeller har oppnådd en gjennomsnittlig fps over skjermens Hz. For eksempel 120 fps, og skjermen er på 100Hz, som tidligere eksempler. :) Da er vi tilbake til at konsekvensen av å falle under 100 fps, er at skjermen i praksis blir til en 50 Hz skjerm, med 50 fps fra skjermkortet. Det er en veldig dum måte å si det på, men fps er jo veldig "innbrent". Men konsekvensen vil altså fortone seg som at bildet innimellom fryser i 20 ms, i stedet for å gi jevne bevegelser med 10 ms per bilde.

 

Spørsmålet blir; hvilket skjermkort har best sjanse til å holde seg over 100 fps til enhver tid? Altså gi færrest 20 ms frys.

 

Og da er vi igrunnen inne på et par nye variabler; CPU og RAM. Om begge deler er milevis bedre enn de trenger være, så er jeg ikke sikker på om jeg tror det vil være stor forskjell på frametimes. Ihvertfall ikke stor nok til at det vil merkes. Begge oppsett vil gi fra seg stort sett 100 fps til enhver tid.

 

Men man kan jo forestille seg at CPU og RAM ikke er så rask. Og da kommer vi i den situasjon at siden det kraftigste skjermkortet vil kreve mer CPU resurser, på grunn av at enkelte av post prosessing effektene på "Ultra" krever hjelp fra CPU. At det kraftigste skjermkortet kan ramle under 100 fps oftere enn det svakeste. Altså, at man får mer flytende bevegelse med det svakeste skjermkortet.

 

Da har jeg sett for meg et f.eks. RX 570 mot et RTX2080, der begge har 8 GB VRAM, slik at lasting av texturer (overflater) blir den samme.

 

Om jeg har forstått spørsmålet riktig, så er jeg altså uansett ikke sikker på om jeg kan gi noe bedre svar. Om fps for eksempel ligger under skjermens frekvens. La oss si 70 fps i gjennomsnitt på en 100 Hz skjerm, så flytter vi bare hvor mye mer hakkete bildet blir. Altså at vi i hovedsak har hvert bilde på skjermen i 20 ms (tilsvarende 50 Hz skjerm), men at man innimellom vil oppleve at bildet fryser ved å stå på skjermen i 30, eller 40 ms i stedet. Altså mye tydeligere frys, men ikke usannsynlig er det uansett skjermkortet soom står på "Ultra" som vil komme verst ut av det når det kommer til bildeflyten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Gabri3L de innledende spørsmålene dine er beskrivende nok, og lengre ned svarer du på det jeg var ute etter konkret.

 

Føler du i siste avsnitt oppsummerer spørsmålet mitt ganske så godt, og at ditt svar da gir motsatt resultat av det mange impulsivt ville tendere og tro, inklusive meg. Dog litt usikker siden jeg stilte spørsmålet.

 

Gabri3L takker for at du tok deg tid til og svare på mine spørsmål. :)

Lenke til kommentar

gabri3l sitt forslag +1300 i windows, ender på ca 13600 inkl skjerm. + evt byggeutstyr

 

baggiebridges alternativ med x470 gaming 970 evo(500gb), hyperfury 3200, evga 750 ender på ca 15000 inkl skjerm (medregnet 1000 kr til uspesifisert hdd +1800 i gpu)

 

Relativt like pakker med nedside for Gabri3l for bygging og mangel på "komplettgaranti". oppsiden er bedre RAM, samt potensielt bedre HK? samt lavere pris overkant av 1400kr ca

 

 

Baggiebridges alternativ er ferdig bygd minus bytte av grafikkortet+ evt frakt.

inkluderer 3 års "komplett garanti" på alt minus grafikkortet og skjerm..

 

Er det noe jeg ikke har fått med meg av forskjeller?

 

Plusser og minuser i begge leire her altså

det frister jo litt å kunne sende inn pc ved evt havari.

 

Ett annet spørsmål er om noen har noen erfaring med å prate til seg kombinasjoner eks RAM som ikke er med i konfiguratoren til komplett. All min erfaring ellers er at det kan funke å spørre.

 

 

lagt til spesifiseringer(priser)

Endret av mandarinen
Lenke til kommentar

Relativt like pakker med nedside for Gabri3l for bygging og mangel på "komplettgaranti". oppsiden er bedre RAM, samt potensielt bedre HK? samt lavere pris overkant av 1400kr ca

Komplettgaranti er oppskrytt. Det er bedre å ha garanti for hver del hver for seg. Da slipper du å sende hele PCen inn hvis det skulle skje noe. PCer er ikke så vanskelige å feilsøke, spesielt ikke stasjonære, da det er rimelig enkelt å luke ut problemer. Er du fersk og usikker på feilsøking, er mye hjelp å få her på forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

gabri3l sitt forslag +1300 i windows, ender på ca 13600 inkl skjerm. + evt byggeutstyr

 

baggiebridges alternativ med x470 gaming 970 evo, hyperfury 3200, evga 750 ender på ca 15000

 

Relativt like pakker med nedside for Gabri3l for bygging og mangel på "komplettgaranti". oppsiden er bedre RAM, samt potensielt bedre HK? samt pris overkant av 1400kr ca

 

 

Baggiebridges alternativ er ferdig bygd minus bytte av grafikkortet+ evt frakt.

inkluderer 3 års "komplett garanti" på alt minus grafikkortet og skjerm..

 

Er det noe jeg ikke har fått med meg av forskjeller?

 

Plusser og minuser i begge leire her altså

det frister jo litt å kunne sende inn pc ved evt havari.

 

Ett annet spørsmål er om noen har noen erfaring med å prate til seg kombinasjoner som ikke er med i konfiguratoren til komplett. All min erfaring ellers er at det kan funke å spørre.

 

Kan vel fort havne på hat liste til jenter i den alderen for mindre alvorlige ting enn og kaste bort deres penger på feilslått pc kjøp. :green:

 

Uten at det betyr særlig får du gratis frakt på komplett over 1.000,-, dog kommer det frakt på ca 100 lappen fra proshop.

 

Åssen får du mitt opplegg til og bli 15.000,- med AMD kortet til Gabri3L?(som jeg regner med du 

mener?)

Jeg får komplett pc endret i config til og bli 10.378,. + 1789 for amd skjermkort = 12.167,-, med freesync skjermen blir det totalt 13.967,- er det noe som har gått meg hus forbi her?

Du har ikke merket av for en av de større en 500Gb 970Evo? da ryker prisen for opp

 

Med de endringer du har nevnt blir det drøyt 17.000,- inkl RTX 2080 gpu'n

 

Skader ikke og spør dem om endringer utenom mulighetene som tilbys i pc config, men regn med at du får mindre i reduksjon enn reel rpis differanse skulle tilsi.

 

Ville kanskje spurt dem om de har aktuelle demo deler de kan tilby for og få ned prisen uten at ytelsen rammes i noen særlig grad.

Demo delene er nye eller så godt som nye, om det ikke er oppgitt feil på dem nevnt i respektive annonser

Endret av baggiebridges
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Komplettgaranti er oppskrytt. Det er bedre å ha garanti for hver del hver for seg. Da slipper du å sende hele PCen inn hvis det skulle skje noe. PCer er ikke så vanskelige å feilsøke, spesielt ikke stasjonære, da det er rimelig enkelt å luke ut problemer. Er du fersk og usikker på feilsøking, er mye hjelp å få her på forumet.

 

Hvis de etter feil beskrivelse klarer og lokalisere delen som har feil vil de nok bare ha denne i retur for testing om man er villig til og demontere og montere selv. Selv om man har komplett garanti på hele pc'n gjelder nok garantiene og reklasjon på enkelt deler som vanlig.

Om ikke  ville man ved eventuell senere oppgraderinger ha nærmest verdiløse komponenter for salg, virker menings løst.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ulempempen med innsending av maskin, men tar høyde for "timepris" på dataknot. Litt brutalt lar jeg gjerne komplett ta jobben dersom det sparer meg for x antall timer prøving og feiling. døgnet har ellerede for få timer. 13 åringen er nok et par lysår unna det å kunne feilsøke selv. Og jeg tar 950 kr timen. haha.

Spøk til side.

Hvor lang responstid er det normalt sett hos komplett ved evt innsending?

 

Når du sier det er enkelt å feilsøke regner jeg med at du mener at det ikke er med bruk av reservekomponenter etc, for det har vi dårlig med..

 

Nå spør jeg dumt igjen, skjønner jeg..

Lenke til kommentar

baggiebridges jeg spesifiserte litt i innlegget før ditt svar.. 1000 kr for hdd, og rett på 500GB 970. der er det jo nok en udiskutabel fordel for din hvis 1000kr er nok til å velge en HDD.

baggiebridges jeg spesifiserte litt i innlegget før ditt svar.. 1000 kr for hdd, og rett på 500GB 970. der er det jo nok en udiskutabel fordel for din hvis 1000kr er nok til å velge en HDD.

 

Jeg tenkte evt å spørre på feks ram brikkene som Gabri3l mener er bedre, eller tilsvarende, hvis du skjønner.

 

Har tidligere hatt god erfaring med setningen: Jeg tar denne hos dere hvis dere gir meg .... .

Endret av mandarinen
Lenke til kommentar

Hva skal du med en HDD, du trenger det ikke nå om du har SSD på 500gb.

Men for tusenlappen får du en HDD opptil 3 TB i komplett.no pc config, det holder og vel så det for de aller fleste.

 

Ser ikke noe til at du nevnte HDD inni de ca 15.000,- .....obs ser nå at du har editert det til etter jeg startet svaret mitt, men da er vi enige om at det blir ca 15.000.-  :)

Dagens lærepenge : alltid sjekk om post en svarer på er biltt oppdatert mens en skriver svar , og spesielt om man blir forstyrret underveis så det tar tid og skrive dette :)

 

Tror det klokt og få et par siste ord fra Gabri3L før endelig avgjørelse, han tenderer til og være mer grundig enn meg og har uten tvil langt større kunnskaper.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Jepp har erfart det samme selv, skriver fra mobilen og da blir det litt vanskeligere og holde oversikt. spesielt når inlegget man har skrevet i detalj slettes når jeg skal over på forrige side for å sjekke hva det HK egentlig het. da blir det litt raske innlegg som må redigeres om og om igjen. ;)

satser på at Gabri3l sjekker innom her igjen for evt uttalelse om de tingene jeg sikkert har oversett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...