Gå til innhold

Pc til jente 13 år


Anbefalte innlegg

corsairen bygger 4mm mindre..

Det var voldsomt lite å gå på. Jeg hadde aldri tenkt på å sjekke det en gang. Jeg kjenner ikke det kabinettet, så jeg visste ikke at det var så kort. Og jeg hadde heller aldri tenkt på at skjermkortet kunne være unormalt langt, da selve PCB'en er unormalt kort. Selve skjermkortet er faktisk en miniversjon av Vega 56, det er kun kjøleren som er så lang... Ikke at det hjelper så mye, konsekvensen blir jo den samme. :)

 

Men etter å ha sett på bilder av kabinettet, så tenker jeg dere har et par valg. Kabinettet har plass til X62 både i front og i taket. Så om den ikke passer foran, grunnet lengden på skjermkortet, så kan den i det minste garantert festes i taket. Det er ikke optimalt temperatur messig som sagt, men det er likevel en veldig utbredt plass å montere den. Kanskje på grunn av estetikk? Eller folk vet ikke at det er optimalt å montere den i front. Et alternativ om det blir for trangt i front, er også å se om viftene kan monteres mellom kabinett og frontpanelet, altså nesten utenfor kabinettet, men fremdeles skjult av støvfilteret, så det ikke blir synlig. Om du skjønner hva jeg mener? Da vil ikke viftene bygge 25 mm innvendig, men utvendig i stedet. Det er en løsning jeg har brukt på et annet kabinett tidligere, så det er mulig å teste. Det er ingen plass til 360 mm i taket, så om dere ikke får plass til det i front, så er dere "screwed" med dette kabinettet, så om dere ønsker å gå for 360 mm, så ville jeg nok heller funnet et annet kabinett, for sikkerhets skyld.

 

Når det gjelder hvor mye 360 vs 280 mm har å si... Vel, det er ikke så mye, da 280 mm faktisk har ganske mye mer areal enn 240 mm radiatorene. Så 280 mm radiatorene er ganske populære, da de på en måte nesten ikke tar mer plass enn 240 mm radiatorene, men gir nesten like god kjøle effekt som 360 mm'ene. Men det er ikke til å komme forbi at, om man vil komme så nærme maks som mulig, så er en 360 mm radiator, med tilgang på kjølig luft, den sikreste måten å komme dit. Og nå som dere har valgt å gå for Vega 56, men "bare" 1080p monitor, så kan dere komme i en situasjon der det faktisk er CPU som vil holde skjermkortet tilbake fra å yte maks. Og ihvertfall om CPU ikke får kjørt på sin maks hastighet, fordi den ikke klarer kjøle seg selv godt nok med den påmonterte kjøleren..

 

Men reellt, så snakker vi da om et par spill av den spesielle "rask twitcher" FPS typen. Om man mister et par prosent av det som uansett kommer til å være svært god ytelse er jo ikke verdens undergang. Og om det var, så måtte vi nesten tatt en ny prat angående RAM også. ;)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regnestykket er jo egentlig gitt.

 

2mm å gå på i forhold til maksimal lengde som kabinettprodusenten har satt. Dette gitt at målet på gpu, er oppgitt på samme måte som fractal har satt som sitt maksimalmål.

Dersom det maksimalmålet ikke er med kontakt mellom delene(gpu-vifte/radiator), eller på en eller annen måte er optimistisk/feil, vil jo dette gå greit.

 

Er det noe problem med radiator evt vifte 2-5 km (redigert: 2-5 km er vel ok men mente mm)unna GPU, eller er det sånn at så lenge det ikke er kontakt er det "ok".?

Endret av mandarinen
Lenke til kommentar

Mener det kun er plass til 240 radiator i taket, og at det da er Max 40mm høyde på hovedkort-deler i toppen.

 

Spørsmålet er om når kabinettprodusenten angir Max gpu lengde har tatt høyde for slingringsrom til montering eller ikke. Dersom montering er hensyntatt kan det hende det går greit.

 

Jeg ser det står i spec sheets rundt omkring at det bare er plass til 240 mm i taket, men som sagt; på et bilde ser jeg at det i virkeligheten er plass til 280 mm også. Men som du er inne på, så må kjøleren nesten også da holde seg unna eventuelle komponenter på toppen av hovedkortet. Jeg har igjen ikke sett for meg at det ville være et problem med en AIO kjøler, da de som regel er smalere, til og med inkludert vifter, enn flere radiatorer alene, som brukes til entusiast vannkjøling. Slike tjukke radiatorer lager ofte krøll om man velger for små kabinett. Men en AIO, det er ikke lett å se for seg at de skulle gjøre plass til AIO i taket med skruehull og grill, men så ikke ha nok plass grunnet for kort avstand til hovedkortet...

 

Når det gjelder avstand mellom skjermkort kjøler og AIO, så er det ønskelig med større avstand, enn bare at man får det på plass, uten at de er nær hverandre. Ellers lager man et eget "rom" til skjermkortet, der varm luft kun kan stige på skjermkortets sider. Altså mot glasset i kabinettet, og i glipene mellom skjermkort og hovedkort. Så igjen; dette vil nok fungere helt greit, om dere bare får til å montere det i utgangspunktet. Og strømkontaktene er jo på siden av kortet, så selv med bare 2 mm klarering, tenker jeg dere vil kunne få kortet på plass. Jeg ser bare ikke på det som helt optimalt. Spesielt ikke om skjermkortet er litt bredt også, slik at glipen mellom skjermkort og glass blir veldig smal.

Lenke til kommentar

Alternativet til å satse på at det går er bytte enten kabinett, skjermkort eller kjøler.

Hvis skjermkortet treffer mellom de to viftene i front så er det litt bedre enn om det står midt på en vifte vil jeg tro.

Jeg ville brukt en luftkjøler på cpu, også heller kjøpt en en ekstra kabinett vifte.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jada, vil bare takke for god hjelp og melde at bygget gikk veldig greit og maskinen er godt mottatt. 

 

Ble en corsair 115i istedenfor NZXT kraken 62, på grunn av skepsis til denne CAM softwaren.. litt billigere også siden corsairen er nedsatt til 995 på elkjøp.

 

Men jeg ble ikke helt klok på dette med kabel mellom skjerm og grafikkortet. Gabriel linket til en Hdmi-displayport kabel. så regner vel med at det er korrekt, men er det det? eller en DP-DP kabel jeg skal ha?

Lenke til kommentar

Ser dette med dyrt ja. 399,- skulle dem ha for hama kabelen på elkjøp(er vel på kabler de har best marginer?). Kjell og company har dog til 199,-

 

men billig er jo relativt:

 

673815 MSI B450 GAMING PRO CARBON AC Motherboard - AMD B4 kr 1 451,00 1 kr 1 451,00 

2646315 Corsair RM750x (2018) Strømforsyning (PSU) - 750 W kr 1 049,00 1 kr 1 049,00 

2523814 G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C16 DC - 16GB kr 1 509,00 1 kr 1 509,00 

2655436 Samsung 970 EVO SSD M.2 2280 - 250GB kr 799,00 1 kr 799,00 

2633788 Sapphire Radeon RX VEGA 56 Pulse - 8GB HBM2 - Graf kr 4 089,00 1 kr 4 089,00 

2688066 AMD Game Go Big Multi Game Bundle for RX kr 0,00 1 kr 0,00 

2646780 AMD Ryzen 5 2600X with Wraith Spire - Pinnacle Rid kr 2 149,00 1 kr 2 149,00 

2593109 Seagate BarraCuda 3.5" ST4000DM004 Harddisk - 4 TB kr 1 011,00 1 kr 1 011,00
        Totalt proshop  kr 12 048

 

 

 

Fractal Design Meshify C Temp G Varenr: 930968 1                                                           kr 949

ViewSonic 24" LED Curved VX2458 Varenr: 1092211 1                                                   kr 1 799  

Total varer 2 748,00 Frakt  0,00

Totalt inkl. mva kr. 2 748,00

 

corsair strafemk2  rgb                                                                                                                   kr 995

corsair 115i rgb aio                                                                                                                       kr 995

steelseries xxl musematte                                                                                                            kr299

 

windows 10                                                                                                                                  kr 200

 

 

 

totalen  endte på 17285,- 

 

Hadde heldigvis høyttalere fra før, et fint skrivebord på jobben og en stol på lager.

Får vel kanskje solgt et par av de bundlespillene, sånn at totalen kommer under 17K.

 

  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...