Gå til innhold

50 meter nettverkskabel i samme rør som 40A 3-fase TN


Anbefalte innlegg

Jeg har en et utvendig tilkoblingsskap (etter ny standard). Herfra går det fiber 10 meter inn i en boenhet hvor GET-routeren er plassert. Fra det utvendige tilkoblingsskapet til neste boenhet er det 40 meter - hvor det er lagt et rør som inneholder hovedstrømkabel. Det er også lagt et fiberrør mellom disse boenhetene, men det er ingen fiberkabel i dette.

 

Utfordringen min er å få utvidet nettverket fra GET-routeren i den ene boenheten til den andre. Det letteste for meg ville vært å strekke en nettverkskabel fra boenhet 1 til boenhet 2. Dette blir da 50 meter med kabel som ligger tett mot strømkabel. Da må jeg ha en skjermet nettverkskabel som tåler å ligge i vann (fordi det er vann i røret). Er dette greit å få til, eller vil det være sløsing av tid og penger?

 

Finnes det noen mulighet til å gjøre om fra vanlig RJ45 til fiber, og så trekke fiber hele veien på egen hånd? Jeg ser at fiberrøret som ligger i bakken er for tynt til at jeg vil kunne trekke fiber med kontakter, og jeg vet at dette ikke er noe man lett kan montere på egenhånd. 

 

Setter pris på tips og råd til dette. Alternativet mitt er å ha trådløs forbindelse, men da må jeg ofre båndbredde - noe jeg helst vil slippe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først svar på spørsmålet ditt:
Ja, du kan kjøpe mediaconverter og gjøre om signalet fra kobber til fiber. Det får du fra ca. 600 kr og oppover:
https://www.komplett.no/product/638625/datautstyr/nettverk/mediakonvertere/tp-link-mc210cs-gigabit-media-converter#

 

Men jeg ville ikke anbefalt å kjøre 50m kobber i samme kanal som strøm. Er redd du kan få en del forstyrrelser, selv om du bruker skjermet kabel. Personlig ville jeg heller trukket en fiberkabel.
Det er ikke så vanskelig å terminere fiberkabler selv, men det krever det riktige utstyret som dessverre er kostbart hvis det bare er snakk om et engangstilfelle. Da ville jeg nok heller kostet på meg en telemontør.

Lenke til kommentar

Først svar på spørsmålet ditt:

Ja, du kan kjøpe mediaconverter og gjøre om signalet fra kobber til fiber. Det får du fra ca. 600 kr og oppover:

https://www.komplett.no/product/638625/datautstyr/nettverk/mediakonvertere/tp-link-mc210cs-gigabit-media-converter#

 

Men jeg ville ikke anbefalt å kjøre 50m kobber i samme kanal som strøm. Er redd du kan få en del forstyrrelser, selv om du bruker skjermet kabel. Personlig ville jeg heller trukket en fiberkabel.

Det er ikke så vanskelig å terminere fiberkabler selv, men det krever det riktige utstyret som dessverre er kostbart hvis det bare er snakk om et engangstilfelle. Da ville jeg nok heller kostet på meg en telemontør.

Ehh, tror det er fordelaktig og kjøpe ferdigterminerte fiberkabler i dette tilfellet. Det er mye, mye billigere enn og leie inn en telemontør.

 

Og som du bruker en mediaconverter med LC istedenfor SC er jo pluggene mindre enn diameteren på en TP kabel uten RJ45 plugg.

Lenke til kommentar

Ehh, tror det er fordelaktig og kjøpe ferdigterminerte fiberkabler i dette tilfellet. Det er mye, mye billigere enn og leie inn en telemontør.

 

Og som du bruker en mediaconverter med LC istedenfor SC er jo pluggene mindre enn diameteren på en TP kabel uten RJ45 plugg.

Ja, det er billigere, men TS skriver at trekkerøret for fiber er for lite til å trekke gjennom pluggen. Selv LC blir nok for stort.

 

Et annet rimeligere alternativ er jo selvsagt å trekke ferdigterminerte fiberkabler i samme kanal som strømkabelen.

Lenke til kommentar

Først svar på spørsmålet ditt:

Ja, du kan kjøpe mediaconverter og gjøre om signalet fra kobber til fiber. Det får du fra ca. 600 kr og oppover:

https://www.komplett.no/product/638625/datautstyr/nettverk/mediakonvertere/tp-link-mc210cs-gigabit-media-converter#

 

:rofl:TP-Link NETWORK MC220L GIGABIT ETHERNETMEDIA CONVERTER 1000M SFP SLOT RETAIL

Hvorfor gå for 2 fiber når du kan velge en fiber Bi-Directional.

 

Men da trenger man:

TP-Link TL-SM321A - SFP (mini-GBIC) transceivermodulGigE - 1000Base-BX - LC-enkeltmodus - opp til 10 km - 1550 (TX) / 1310 (RX) nm

 

TP-Link NETWORK TL-SM321B 1000BASE-BX WDMBI-DIRECTIONAL SFP MODULE RETAIL

 

sjekk fiberstore.com de selger også transceivers billigere.

 

Er jo ikke så vanskelig men man må gjøre det riktig, ellers får man størst sansynlig ikke signal.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja, det er billigere, men TS skriver at trekkerøret for fiber er for lite til å trekke gjennom pluggen. Selv LC blir nok for stort.

 

Et annet rimeligere alternativ er jo selvsagt å trekke ferdigterminerte fiberkabler i samme kanal som strømkabelen.

Hvis du ikke får en LC plug inn får du nok heller ingen TP kabel inn, spesielt ikke en skjermet en.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke får en LC plug inn får du nok heller ingen TP kabel inn, spesielt ikke en skjermet en.

 

Hvis jeg har forstått det riktig har TS to rør:

  • Det ene er beregnet for fiber, men er for lite til å trekke pluggen gjennom. Fiber må derfor termineres etter at kabel er trukket.
  • Det andre rører er større i diameter. Men her ligger det allerede strømkabel og røret inneholder vann (?). TS ønsker å trekke kobberkabel gjennom dette røret som et alternativ.
Lenke til kommentar

:rofl:TP-Link NETWORK MC220L GIGABIT ETHERNETMEDIA CONVERTER 1000M SFP SLOT RETAIL

Hvorfor gå for 2 fiber når du kan velge en fiber Bi-Directional.

 

Men da trenger man:

TP-Link TL-SM321A - SFP (mini-GBIC) transceivermodulGigE - 1000Base-BX - LC-enkeltmodus - opp til 10 km - 1550 (TX) / 1310 (RX) nm

 

TP-Link NETWORK TL-SM321B 1000BASE-BX WDMBI-DIRECTIONAL SFP MODULE RETAIL

 

sjekk fiberstore.com de selger også transceivers billigere.

 

Er jo ikke så vanskelig men man må gjøre det riktig, ellers får man størst sansynlig ikke signal.

Nei, det er ikke så vanskelig, men du må ha det riktige utstyret. F.eks. koster et LightCrimp Kit (som er et rimelig alternativ) over 20.000 kroner. Det blit fryktelig dyrt for et engangstilfelle...

Endret av gravypressure
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått det riktig har TS to rør:

  • Det ene er beregnet for fiber, men er for lite til å trekke pluggen gjennom. Fiber må derfor termineres etter at kabel er trukket.
  • Det andre rører er større i diameter. Men her ligger det allerede strømkabel og røret inneholder vann (?). TS ønsker å trekke kobberkabel gjennom dette røret som et alternativ.

Da kan han dra fiber med plugg i det røret da. Fiberen bryr seg jo ikke om elektrisk støy uansett.

Lenke til kommentar

Hva baserer du dette på? Eneste fordelen med cat7 er at den støtter høyere frekvenser på grunn av dens utforming. Her snakker vi impedanstilpasning - ikke nødvendigvis støyskjerming.

Alle Cat7 kabler jeg har sett hittil er skjermet i flere lag, samt laget i industrielt materiale for å tåle feks å ligge i vann.

 

Fiber er nok det beste alternativet, men også det dyreste.

Lenke til kommentar

Hm. Hvor tynt er egentlig dette fiberrøret? Når er det en del år siden jeg grov ned røret som fiberleverandøren dro fiber i, men det jeg da fikk utdelt fra den lokale Altibox-partneren var så vidt jeg husker såpass i dimensjon at det ikke burde være så problematisk å dra TP-kabel i det. 

 

Og det er vel egentlig ikke lov å legge nettverkskabel i samme rør som strøm, hvilket man vel også ser på som et alternativ her?

Lenke til kommentar

Da kan han dra fiber med plugg i det røret da. Fiberen bryr seg jo ikke om elektrisk støy uansett.

Ja, det er vel det jeg ender opp med om jeg ikke går for trådløs

 

Alle Cat7 kabler jeg har sett hittil er skjermet i flere lag, samt laget i industrielt materiale for å tåle feks å ligge i vann.

 

Fiber er nok det beste alternativet, men også det dyreste.

Jeg har sett Cat5 og Cat6 med flerlags skjeming... kategoriene sier bare noe om hvilken datahastighet de kan klare å oppnå. 

 

Hm. Hvor tynt er egentlig dette fiberrøret? Når er det en del år siden jeg grov ned røret som fiberleverandøren dro fiber i, men det jeg da fikk utdelt fra den lokale Altibox-partneren var så vidt jeg husker såpass i dimensjon at det ikke burde være så problematisk å dra TP-kabel i det. 

 

Og det er vel egentlig ikke lov å legge nettverkskabel i samme rør som strøm, hvilket man vel også ser på som et alternativ her?

Fiberrøret er bare ca 12mm i ytre diameter, og enda mindre i indre diameter. Tror det blir vanskelig å få kobberkabel inn idet.

 

Elektrokabelen er dobbeltisolert ettersom den er beregenet for nedgraving. Uten at jeg kjenner regelverket, antar jeg at dette er trygt nok til å ha i samme rør hvis det er trygt nok til å graves ned. Men jeg tror ikke jeg går for denne løsningen på grunn av usikkerhet rundt støy.

Lenke til kommentar

Jeg har sett Cat5 og Cat6 med flerlags skjeming... kategoriene sier bare noe om hvilken datahastighet de kan klare å oppnå.

Det er direkte feil. kategoriene stiller diverse krav, blant annet crosstalk, som er en av grunnene til at alle cat7 kabler er så grundig isolert. Forøvrig stiller kategoriene krav til både frekvens og datahastighet over en viss lengde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...