Gå til innhold

Forskere vil lage pille som lar folk spise hva de vil uten å legge på seg


Anbefalte innlegg

[...]

Så joda - hjernen ER sjefen....Man må bare kunne være litt "robot" og spise et minimum til faste tider. Ingen diett, ingen kur, ingenting spesielt. Må passe på at man spiser variert (selv om man spiser "lite"). "Lite" er vel egentlig det som burde være "normaldiett". Kjedelig...ja. Gjennomførbart...ja...uten problem.

 

Hva veier jeg nå.......?........89.....Sprakk jeg......jepp....Trives jeg...jepp

Menn trives uansett vekt...Urettferdig...jepp.....

 

Det er vel bortimot ingen av de som jobber med overvektige som tror at det er veldig vanskelig å gå ned i vekt. Problemet er alltid (som også nevnt i artikkelen) å holde seg der. Det at du sprakk er jo nettopp bevis på at du ikke var sjefen.

 

Forresten er det mange menn som mistrives med kroppen og vekten sin. Er en grunn til at man kan finne mange menn på treningssentre og noen tar anabole steroider for å få "riktig" kropp.

Jeg har såpass tro på menns intelligens at jeg er sikker på at også de vet at overvekt og inaktivitet ikke er bra for helsen.

 

Litt på siden så virker det morsomt nok som om synet på hva som er riktig vekt på kvinner har variert mer opp gjennom tiden enn synet på hva som er riktig vekt på menn.

I hvert fall i noen kulturer. Jeg elsker å reise i Europa og se på diverse ruiner, kunstmuseer osv, og synes det er morsomt å se hvordan historisk kunst som potretterer menn i hovedsak viser dem som atletiske og sterke, mens kvinner i større grad kan være litt lubne.

 

Angående denne pillen så har jeg ikke helt troen. Sultfølelse og vaner får man ikke bukt med gjennom økt forbrenning. Overvektige har også gjerne normal eller til og med økt forbrenning i forhold til normalvektige.

Men riktig nok har jeg lest studier om hvor ekstremt effektive overvektige er. Med det mener jeg at de gjør alt for å samle energi og bruke så lite av det som mulig (det er flere slanke blant de som sitter urolig og hele tiden må fikle med ting, mens det er flere overvektige blant de som alltid sitter helt stille).

Evolusjonært sett har nok dette vært en stor fordel, og de som samlet fett hadde større sjanse til å overleve fødsel/vinteren/tørkeperioder enn de som kun spiste akkurat det de forbrente.

Dessverre er det en stor ulempe i disse tider hvor mat med mye sukker og fett finnes overalt hele året rundt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vekttapet var overraskende høyt første uka. Gikk ned ca 5 kilo. (Nei - det var ikke vesketap, drakk masse vann hele tiden). Men alt overskuddsfettet som normalt ble opprettholdt av småspisinga ble borte.

Etter dette gikk jeg mer og mer langsomt ned i vekt. Og stoppa etter en måneds tid på ca 84.

Det er nok en del væsketap.

 

5kg fett er 35000 kcal, og du lå ikke 35000 kcal under ukesbehovet for å opprettholde vekta. Da må du være meget stor i utgangspunktet. Du tapte mye væske fordi du kuttet ut sukker og salt. Dette er ting som binder væske til kroppen.

Lenke til kommentar

Vektnedgang tar lang tid, særlig hvis man har bygd opp overvekt over lang tid. Det dreier seg om psykologi: Vaner man har tilegnet seg over lang tid. Men med dét sagt, kan det også hende at endringen kommer raskt: Hvis man har gått lenge og hatt en tanke bak i hodet om at man skal endre livet og begynne å trene, og dette er noe man har forsterket ved å følge med litt på helse-, trenings- og næringsartikler og sånne ting, så kan en endring skje ganske raskt, fordi man opprettholder vanen når man først tilegner seg den.

 

Dette bevises bare rundt nyttårstider når folk melder seg inn i helsestudioer, fordi de legger hele verdigrunnlaget på et "nyttårsforsett". Noe som er et veldig tynt grunnlag. Noe mer holdbart er for eksempel å tenke at man skal bli 70 år en dag, og da er det greit å være i såpass god form at man klarer å gå i butikken og handle, reise på en ferie, besøke familie eller være aktiv og tilgjengelig for en eventuell partner.

 

Så har man den siden av saken igjen; Man kan melde seg på helsefarm og få skreddersytt nærings- og treningsopplegg over en periode. Da får man jo disiplin og trening som vil være med å påvirke ens faste vaner og rutiner. Men det spørs igjen hvor sterkt dette er noe man har valgt selv, eller om det er noe man føler seg tvunget til å gjøre.

 

Enda en side av saken er nød og tvang. Hvis verden plutselig ble kastet inn i en apokalypsesituasjon, for eksempel hvis en super-solflare slo ut alle transformatorene på jorden, ville det tatt kanskje mer enn 10 år før alle ble skiftet ut. Da hadde vi alle måtte lære oss å leve ekstremt nøkternt og spartansk. Da hadde naturligvis svært mange gått mye ned i vekt. Men dét hadde antageligvis blitt en bieffekt av andre og mer ekstreme faktorer, så som overlevelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...