Gå til innhold

Hjemme Cloud - evt NAS


rolfar

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en løsning hvor jeg skal lage meg en NAS hjemme - evt en ferdig løsning med cloud. Det er noen telefoner og nettbrett som skal gjøres backup på - samt en del andre ting som skal sikres.

 

Er det anbefalt å lage en egen NAS løsning med tilhørende programvare? Er det bedre å kjøpe en ferdig løsning?

 

Jeg har ikke fulgt med i utviklingen på backup løsninger....så helt blank!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FreeNAS (FreeBSD-basert) er en populær løsning om du vil bruke vanlig x64 hardware for selvbygg og confe via browser. Booter min løsning via USB-minne.

 

Ellers har du greie løsninger i QNAP og Synology som off-the-shelf løsninger.

 

Edit: WD har også noen enkle NAS-løsninger.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

FreeNAS = sette opp en selvbygger PC hvor man kjører programvare sånn at den funker som NAS?

 

Kan man sette opp hvilken som helst NAS som en cloud som tar backup av bilder etc på telefoner så lenge den er tilkoblet nett\router?

 

 

FreeNAS (FreeBSD-bassert) er en populær løsning om du vil bruke vanlig x64 hardware for selvbygg og confe via browser. Booter min løsning via USB-minne.

Ellers har du greie løsninger i QNAP og Synology som off-the-shelf løsninger.

Edit: WD har også noen enkle NAS-løsninger.

Lenke til kommentar

FreeNAS = sette opp en selvbygger PC hvor man kjører programvare sånn at den funker som NAS?

 

Kan man sette opp hvilken som helst NAS som en cloud som tar backup av bilder etc på telefoner så lenge den er tilkoblet nett\router?

Så lenge FreeBSD støtter hardware så vil løsningen virke. Greit å sjekke litt opp på forhånd.

Jeg konverterte bare den gamle Pentium 4 maskinen til NAS. FreeNAS har nå gått over til x64 så disse versjonene vil ikke virke på x86 som P4 er. Nå kreves det 64-bits CPU-arkitektur.

 

Det enkleste er å bare mappe opp en drive på klientmaskinen og kjøre backup-program på den maskinen. FreeNAS støtter iSCSI og CIFS.

Lenke til kommentar

Dustin home kjører ofte helt absurde tilbud på ferdige nasløsninger. Kjøpte selv en Seagate 6Tb sak for noen år siden til 2000kr eller noe.

 

Den har fungert helt utmerket og værdt dønn stabil. Dukker enkelt opp som en nettverksdisk på alle enhetene mine, og tven (par år gammel Samsung) ser den som en egen input og man kan ved 2-3 tastetrykk på fjernkontrollen starte en film fra den direkte på tven. Herlig.

 

Morsommere å bygge noe selv da men ofte kjekt med noe som bare fungerer uten at man må gjøre noe.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

"Cloud" betyr jo at man har et gitt antall maskinvare, lagring osv, som deles ut etter behov.

 

Hjemme oss deg selv har du vel et gitt antall maskiner, sannsynligvis bare en, som du bruker selv, så det er lite behov for å provisjonere ut ressurser.

 

Det høres ut som du kun trenger backup, en harddisk med USB-tilkobling gjør sannsynligvis den jobben både billig og effektivt, alt ettersom hva du trenger av redundans osv? 

Dersom du trenger en filserver med redundans og høy tilgjengelighet, så går du for en ferdig NAS løsning.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Vi tar ganske mye bilder som jeg ønsker en automatisk backup av gjerne på en NAS etc hjemme. Jeg vet det er mulig å kjøpe tjenester - men det blir flere kontoer....pga flere enheter og "eiere" i husholdet. Derfor tenkte jeg det MULIGENS var mulig med en type NAS løsning. Ikke sikkert det er det den typen teknologi er laget for. 

 

 

"Cloud" betyr jo at man har et gitt antall maskinvare, lagring osv, som deles ut etter behov.

 

Hjemme oss deg selv har du vel et gitt antall maskiner, sannsynligvis bare en, som du bruker selv, så det er lite behov for å provisjonere ut ressurser.

 

Det høres ut som du kun trenger backup, en harddisk med USB-tilkobling gjør sannsynligvis den jobben både billig og effektivt, alt ettersom hva du trenger av redundans osv? 

Dersom du trenger en filserver med redundans og høy tilgjengelighet, så går du for en ferdig NAS løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...