Gå til innhold

Norske, smarte ovner skal spare strøm over hele verden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle duppedittene som er knytta til internett gjennom disse appene fører vel egentlig til at strømforbuket i Norge bare øker.

Alle disse nettskyene og datasentrene som disse duppedittene og alt annet dill dall er koblet opp mot, bruker snart mer strøm en den gode gamle kraftkrevende industrien.

Er vi egentlig på riktig vei?

Eller er det noe jeg ikke har skjønt?

Er det ikke enklest og billigst at termostaten slår av og på ovnen i stua mi og at jeg slår av ovnen litt før jeg vil legge meg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle duppedittene som er knytta til internett gjennom disse appene fører vel egentlig til at strømforbuket i Norge bare øker.

Alle disse nettskyene og datasentrene som disse duppedittene og alt annet dill dall er koblet opp mot, bruker snart mer strøm en den gode gamle kraftkrevende industrien.

Er vi egentlig på riktig vei?

Eller er det noe jeg ikke har skjønt?

Er det ikke enklest og billigst at termostaten slår av og på ovnen i stua mi og at jeg slår av ovnen litt før jeg vil legge meg?

 

Det krever minimalt med strøm at være koblet på nett, ikke minst i sammenligning med hva det koster å la panelovnen stå på en time for mye. 

 

For en 1 kWh panelovn, vil det jo koste 1 kW for en time (forutsatt den kjører på maks selvfølgelig) mens en dings med internet oppkobling ikke koster med enn 0,005 kWh (typisk nærmere 0,001 kWh, men jeg føler meg raus i dag).  Ergo kan den være online i minst 200 timer for hver time panelovnen din står tent - det tjener seg altså fort inn for folk flest som ikke altid husker eller tar seg besværet med å skru av varmen en time før man legger seg. 

 

Personlig driter jeg litt i det og lar like godt varmen stå på hele døgnet. Foretrekker å holde en 23-24 C konstant i det meste av huset.  Det kan til og med vise seg billigere på sikt ettersom vi i fremtiden sikkert vil få lavere prising om natten enn om dagen, og da vil det sikkert være bedre å ikke måtte fyre maksimalt på morgenen eller etter jobb for å få huset opp i oppholdstemperatur for det er tidspunkter der det vil være dyrest å bruke strøm. 

Lenke til kommentar

Det krever minimalt med strøm at være koblet på nett, ikke minst i sammenligning med hva det koster å la panelovnen stå på en time for mye. 

 

Nå tenkte du bare innenfor dine vegger, mens @lovåundre tenkte globalt. 

Signalet 'ditt' vil jo også gjerne gå gjennom en drøss med nettverksenheter utenfor huset før det blir behandlet på en server et sted og sendt tilbake. Alt dette tar strøm. Kanskje ikke så mye som du sparer, men det spiser av lasset og gjør innsparingen vesentlig mindre - globalt sett. 

 

Dette er litt som å spare penger på å installere solcellepanel lokalt uten å tenke på at det koster tilsvarende flere års energigevinst å produsere det, de fleste produseres med strøm levert fra kullkraft i Kina. Og det er ressurskrevende å resirkulere. Globalt sett under ett er det en del energi å spare på å benytte solcellepaneler, men hvis det lages med kullkraft for å spare på norsk vannkraft går et solcellepanel aldri i pluss miljømessig.

Men rent egoistisk sett kan det være fint. :-)

 

Forøvrig gjør jeg som deg - jeg tror ikke det er så mye å spare på å måtte varme opp igjen rommene til hver gang jeg skal bruke dem og jeg er ikke noe glad i kalde gulv, så jeg holder jevn temperatur i mine oppholdsrom.

Endret av toffo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en 1 kWh panelovn, vil det jo koste 1 kW for en time (forutsatt den kjører på maks selvfølgelig) mens en dings med internet oppkobling ikke koster med enn 0,005 kWh (typisk nærmere 0,001 kWh, men jeg føler meg raus i dag).

Du kan nok greit slå av litt til :-)

 

Ca 30mW er enkelt å greie. Med litt innsats kan du komme ned på under 10uW, dropper du wifi og bruker en bro er <1uW innen rekkevidde. (Men da kommer broen i tilegg)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

For en 1 kWh panelovn, vil det jo koste 1 kW for en time (forutsatt den kjører på maks selvfølgelig) mens en dings med internet oppkobling ikke koster med enn 0,005 kWh (typisk nærmere 0,001 kWh, men jeg føler meg raus i dag).

Du kan nok greit slå av litt til :-)

 

Ca 30mW er enkelt å greie. Med litt innsats kan du komme ned på under 10uW, dropper du wifi og bruker en bro er

Så hva betyr det at bryteren blir varm når vi like vel skal varme opp.

 

Selv har eg fjernet et vindu for å få plass til LED skjermen. Og sparer fantastisk med strøm, selv om arkitekt molboene som tjener penger for hverr strek vil si seg uenig.

 

Hva med noen nasjonale prøver på våre politikere forran neste valg.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...