Gå til innhold

TEST: Google Pixel 3 XL


Anbefalte innlegg

Personlig har jeg alltid tenkt på mobiler som "folketeknologien". De har vært enklere å bruke enn PC-er. I tillegg har vi som relativt rikt land hatt, eller tatt oss, råd til å ha de flotteste modellene "alle mann". Det har aldri vært veldig billig - men mobilene har fylt en så sentral rolle at vi har prioritert dem. Blandet med gode subsidieringsordninger på abonnement som uansett har vært ganske dyre.

 

Nå begynner det å bli kjempedyrt i toppen, og det gjør at ikke alle kan henge med lenger - selv ikke om man beholder mobilen i mange år. Det er på en måte synd.

 

Samtidig kommer mye av den fete teknologien i de rimeligste mobilene fra nettopp toppene. Og med serier som Moto G, Xiaomis Mi Ax (A2 er inneværende) og en rekke knallbra Android One-mobiler fra HMD/Nokia ... trenger man ikke bla opp mer enn 2000-2500 for å melde seg på den nest beste brukeropplevelsen. Det er ikke kjipe telefoner å bruke lenger. Men du må altså betale både en arm og et bein for å få den *aller* beste brukeropplevelsen. Det er det både gode og dårlige sider ved.

 

Det er i hvert fall ikke tilfeldig at vi skriver betydelig mer om de rimeligere modellene nå enn vi gjorde for få år siden :)

Jeg har sagt det før, men disse kameratestene deres er ikke mye verdt i mine øyne. Og allikevel virker det å være det dere vektlegger aller mest, både i overskriften og i henhold til terningkast.

 

For det første er 80% av bildene deres rett og slett elendige. Dere har ikke engang klart å holde telefonen vannrett engang, og spesielt bildene i denne testen preges av skeive kanter og vinkler. Om dere ikke har interesse av eller kunnskap om foto, burde dere ikke latt noen i redaksjonen som har det ta seg av delen av testen?  Et lite tips: Skru på grids i kameraappen og bruk det som mal.

 

For det andre er det nesten umulig å se forskjell på bildene dere viser her og bildene fra en telefon fra 2-3 år siden, allikevel skryter dere hemningsløst ( dette gjelder også for Huawei Mate20 Pro). 

 

Unntakene er selvsagt nattmodus, HDR og portrett, der mange av telefonene har blitt mye bedre.  Og det er bra at dere sammenligner med Apple og Huawei her, men skulle gjerne sett flere telefoner.  For min egen del, uansett vær, vind og tid på døgnet, vet jeg at jeg tar vesentlig mye bedre bilder enn samtlige av disse med min nåværende telefon (XZ2Premium). Og da synes jeg det er veldig rart at dere skryter sånn. Om jeg hadde tatt enda bedre bilder med denne telefonen vet jeg ikke, men denne testen og testbildene gir meg ekstremt lite mtp akkurat det.

 

Og hva med video?  Både i dagslys, mørke og for den del videoeffekter som slow motion etc?  Såvidt jeg kan se er det knapt nevnt her, men for svært mange er video ganske viktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så ved å betale 2000kr mer enn Mate 20 Pro får man:

 

Litt dårligere kamera

Færre funksjoner

Ikke mulighet for å lade andre enheter

Dårligere opplading

Dårligere batterikapasitet

Ikke plass for minnekort.

 

Da føler dere at 9/10 blir riktig? Det er leit at dere tester telefoner slik, dere bør tørre å bruke hele karakterskalaen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Så ved å betale 2000kr mer enn Mate 20 Pro får man:

 

Litt dårligere kamera

Færre funksjoner

Ikke mulighet for å lade andre enheter

Dårligere opplading

Dårligere batterikapasitet

Ikke plass for minnekort.

 

Da føler dere at 9/10 blir riktig? Det er leit at dere tester telefoner slik, dere bør tørre å bruke hele karakterskalaen.

 

Man får ikke engang grønnskjær i skjermen som gjør at man må bytte mobilen 2-3 ganger. Det får man med Mate 20 Pro!!!!

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar

Noe 'obskur' kilde. Android One betyr ren android og at produsenten forplikter seg til hyppige oppdateringer. Men det er produsenten som leverer oppdateringene til sine telefoner, ikke Google.

Ved Android One så er det Google som oppdaterer OS og security-patch.

Ved Android Go så er det OEM som oppdaterer

Lenke til kommentar

Ved Android One så er det Google som oppdaterer OS og security-patch.

Ved Android Go så er det OEM som oppdaterer

 

Nope, det stemmer ikke. Google oppdaterer kun Pixel-enheter. Go og One er produsenten. Det står til og med her:

https://www.android.com/one/

 

Confirm exact duration of support for phones in your territory with smartphone manufacturer. Monthly security updates to be supported for at least 3 years after initial phone release.

 

Formuleringen er slik fordi produsenten forplikter seg til 3 år med oppdateringer til One-telefoner, men de må selv bygge og gi ut oppdateringen.

 

Nylig kom Pie til Mi A2 (ikke ute i Norge enda) og som du kan se er det Xiaomi som står bak:

http://blog.mi.com/en/2018/11/26/android-9-pie-update-now-available-for-mi-a2/

 

Hadde Google stått for Android One-oppdateringer ville de kommet samtidig med Pixel-oppdateringer og vært tilgjengelig i Factory images og OTA-filer på Googles sider, men det er de altså ikke.

https://developers.google.com/android/images

Endret av petrus764
Lenke til kommentar

Nope, det stemmer ikke. Google oppdaterer kun Pixel-enheter. Go og One er produsenten. Det står til og med her:

https://www.android.com/one/

 

Confirm exact duration of support for phones in your territory with smartphone manufacturer. Monthly security updates to be supported for at least 3 years after initial phone release.

 

Formuleringen er slik fordi produsenten forplikter seg til 3 år med oppdateringer til One-telefoner, men de må selv bygge og gi ut oppdateringen.

 

Nylig kom Pie til Mi A2 (ikke ute i Norge enda) og som du kan se er det Xiaomi som står bak:

http://blog.mi.com/en/2018/11/26/android-9-pie-update-now-available-for-mi-a2/

 

Hadde Google stått for Android One-oppdateringer ville de kommet samtidig med Pixel-oppdateringer og vært tilgjengelig i Factory images og OTA-filer på Googles sider, men det er de altså ikke.

https://developers.google.com/android/images

Den formuleringen der er ikke akkurat et bevis på det du sier. Heller en personlig tolkning fra deg. Google samarbeider med OEMs med disse telefonene.

En som har mer greie på dette feltet er Gary fra Android Authority, og han forklarer det hele ganske greit. Her er hans forklaring (han oppsummerer rett etter 5 minutter)

https://m.youtube.com/watch?v=-wFVy0kskec

Endret av steikemeg
Lenke til kommentar

Den formuleringen der er ikke akkurat et bevis på det du sier. Heller en personlig tolkning fra deg. Google samarbeider med OEMs med disse telefonene.

En som har mer greie på dette feltet er Gary fra Android Authority, og han forklarer det hele ganske greit. Her er hans forklaring (han oppsummerer rett etter 5 minutter)

 

Formuleringen er vag fordi du prøver å finne bevis på noe som ikke er tilfellet. Som med alle andre Android-mobiler er det også her produsenten som er ansvarlig for oppdateringene, hvis det motsatte var et faktum ville det stått klart og tydelig.

 

Jeg registrerer samtidig at du har endret formuleringen din fra å være "Ved Android One så er det Google som oppdaterer OS og security-patch." til å bli "Google samarbeider med OEMs med disse telefonene."

 

Nokia har tilsvarende lansert Pie for flere av sine One-mobiler og også der står det klart og tydelig at det HMD Global som står for oppdateringene. Slik som i pressemeldingene lenket her:

 

https://www.androidpolice.com/2018/10/31/nokia-6-1-starts-receiving-android-9-pie-stable-release-today/

 

 

Dette er uansett nok tråd-hijacking fra min side. Saken handler om Pixel 3, en telefon jeg gjerne skulle oppdatert til fra min Pixel 2 men med norsk pris blir det i stiveste laget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du fikk også Sony XZ3 og Samsung S9 til under fem lapper, så det er garantert gode tilbud der ute fra tid til annen. Lurer på kvaliteten på service og hva ventetidene ved reparasjon er på telefoner som ikke har norske distributører, aldri vært bort det selv.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Vel Apple klarer å dra skjermen helt ned, så hvorfor klarer ingen av android telefonene å få det til.

 

Ser jo bare dumt ut med den busslomma når de ikke har klart å trekke skjermen helt ut nede. Da kunne de likegodt hatt hel kant oppe og nede.

Det er flere Android-telefoner med bedre skjerm-til-flate enn iPhone. Grunnen til at det gjøres er at da kan man kjøpe ferdige skjermer, og det var gjerne slik ting var før, da man hadde en knapp der, så de gamle skjermene er billigere, og man slipper å designe selv.

Lenke til kommentar

Det er flere Android-telefoner med bedre skjerm-til-flate enn iPhone. Grunnen til at det gjøres er at da kan man kjøpe ferdige skjermer, og det var gjerne slik ting var før, da man hadde en knapp der, så de gamle skjermene er billigere, og man slipper å designe selv.

Nå tenkte jeg ikke skjerm-til-flate. Men busslomma på iPhone som ble introdusert nettopp fordi skjermen skulle bli strekt ut til alle kanter. Hele poenget med busslommen forsvinner jo når android mobiler ikke får til å strekke skjermen helt ned pga skjerm connector, lader, høytaler osv.

 

For meg virker det ut som android telefoner kun har busslomme for å kopiere Apple, ettersom at poenget med den forsvinner når man ikke får til å trekke skjermen ut til alle kanter.

 

At du unnskylder det med at man da kan bytte skjerm selv, slik man gjorde før er jo tull og tøys fra ende til annen.

 

Man kan like enkelt skifte skjerm på iPhone X/Xs\Xr som man gjorde før. Man trenger ikke en tjukk og stygg kant nederst for å kunne bytte skjerm selv.

 

Eneste grunnen jeg ser for at ingen android telefoner har skjerm som går helt ned, er simpelthen fordi de ikke får det til. La oss være realistiske, alle mobilprodusenter ønsker størst mulig skjerm-til-flate, så produsenter av android telefoner hadde garantert trukket skjerm helt ut nede også dersom de hadde kunnet/klart det.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Formuleringen er vag fordi du prøver å finne bevis på noe som ikke er tilfellet. Som med alle andre Android-mobiler er det også her produsenten som er ansvarlig for oppdateringene, hvis det motsatte var et faktum ville det stått klart og tydelig.

 

Jeg registrerer samtidig at du har endret formuleringen din fra å være "Ved Android One så er det Google som oppdaterer OS og security-patch." til å bli "Google samarbeider med OEMs med disse telefonene."

 

Nokia har tilsvarende lansert Pie for flere av sine One-mobiler og også der står det klart og tydelig at det HMD Global som står for oppdateringene. Slik som i pressemeldingene lenket her:

 

https://www.androidpolice.com/2018/10/31/nokia-6-1-starts-receiving-android-9-pie-stable-release-today/

 

 

Dette er uansett nok tråd-hijacking fra min side. Saken handler om Pixel 3, en telefon jeg gjerne skulle oppdatert til fra min Pixel 2 men med norsk pris blir det i stiveste laget.

Vet ikke helt hva du egentlig reagerer på med "omformuleringen". Det var ingen bevisst måte å skrive på. At Google samarbeider med OEMs er vel ikke akkurat en nyhet.

Men det virker ikke ut som du så på linken jeg la ved.

Uansett så var ikke dette min personlige tolkning, men Gary fra Android Authority. Han har mer peiling enn de fleste jeg kjenner.

Men du kan kanskje mer enn han, det vet ikke jeg.

Her er forresten en link til om Android One, som bekrefter det jeg skriver

https://www-engadget-com.cdn.ampproject.org/v/s/www.engadget.com/amp/2018/09/03/android-one-faq-2018/?amp_js_v=a2&amp_gsa=1&usqp=mq331AQHCAFYAYABAQ%3D%3D#referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=From%20%251%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.engadget.com%2F2018%2F09%2F03%2Fandroid-one-faq-2018%2F

Endret av steikemeg
Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg ikke skjerm-til-flate. Men busslomma på iPhone som ble introdusert nettopp fordi skjermen skulle bli strekt ut til alle kanter. Hele poenget med busslommen forsvinner jo når android mobiler ikke får til å strekke skjermen helt ned pga skjerm connector, lader, høytaler osv.

 

For meg virker det ut som android telefoner kun har busslomme for å kopiere Apple, ettersom at poenget med den forsvinner når man ikke får til å trekke skjermen ut til alle kanter.

 

At du unnskylder det med at man da kan bytte skjerm selv, slik man gjorde før er jo tull og tøys fra ende til annen.

 

Man kan like enkelt skifte skjerm på iPhone X/Xs\Xr som man gjorde før. Man trenger ikke en tjukk og stygg kant nederst for å kunne bytte skjerm selv.

 

Eneste grunnen jeg ser for at ingen android telefoner har skjerm som går helt ned, er simpelthen fordi de ikke får det til. La oss være realistiske, alle mobilprodusenter ønsker størst mulig skjerm-til-flate, så produsenter av android telefoner hadde garantert trukket skjerm helt ut nede også dersom de hadde kunnet/klart det.

Det er kun du som påstår at Android-produsenter ikke får til det. Hvorvidt de gjør seg andre betraktninger får stå sin prøve, i praksis har det allerede skjedd.

Oppo-Find-X-27-of-28-1-840x560.jpg

Det er poenget med å trekke skjermen ut til kantene som forsvinner når man har busslomme…

Aldri sagt noe om bytte av skjerm.

De nye iPhone-telefonene er ikke lette å bytte skjerm på, snarer dårligst i klassen der, svindyrt også.

Du skjønner ikke hvor dyrt og hvor få produsenter som lager egne skjermer. Det er faktisk ganske få som i det hele tatt har noen ord med i laget når skjermer produseres.

Det krever en hel del ingeniørarbeid for å få til gode resultater med en skjerm som allerede finnes. Hvis en gjengs smarttelefon skal være salgbar i dagens marked må den være særdeles ny, noe som ikke tillater mye tid i produksjonsstadie.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er flere Android-telefoner med bedre skjerm-til-flate enn iPhone. Grunnen til at det gjøres er at da kan man kjøpe ferdige skjermer, og det var gjerne slik ting var før, da man hadde en knapp der, så de gamle skjermene er billigere, og man slipper å designe selv.

Nå tenkte jeg ikke skjerm-til-flate. Men busslomma på iPhone som ble introdusert nettopp fordi skjermen skulle bli strekt ut til alle kanter. Hele poenget med busslommen forsvinner jo når android mobiler ikke får til å strekke skjermen helt ned pga skjerm connector, lader, høytaler osv.

 

For meg virker det ut som android telefoner kun har busslomme for å kopiere Apple, ettersom at poenget med den forsvinner når man ikke får til å trekke skjermen ut til alle kanter.

 

At du unnskylder det med at man da kan bytte skjerm selv, slik man gjorde før er jo tull og tøys fra ende til annen.

 

Man kan like enkelt skifte skjerm på iPhone X/Xs\Xr som man gjorde før. Man trenger ikke en tjukk og stygg kant nederst for å kunne bytte skjerm selv.

 

Eneste grunnen jeg ser for at ingen android telefoner har skjerm som går helt ned, er simpelthen fordi de ikke får det til. La oss være realistiske, alle mobilprodusenter ønsker størst mulig skjerm-til-flate, så produsenter av android telefoner hadde garantert trukket skjerm helt ut nede også dersom de hadde kunnet/klart det.

Du vet hvem som produserer skjermen til de nye Xene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...