Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Xenon i original fjernlys 2014 XC60


Anbefalte innlegg

Heisann. Har montert 75w xenon med relesett og heile pakken i mor sin XC60, men relèet klikker/vibrerer som bare juling når jeg starter fjernlysa. Er lumen sitt kit som ekstralys selger. Er som å koble ekstralys men her er det halogen fjernlys i tillegg bixenon så er der jeg nå monterer xenon.

Har koblet det helt likt på en 2012 V60 som er omtrent samme bil uten noen problemer. Har prøvd med 2 relè så er ikke det som er problemet.

 

Både + og - er koblet rett på batteri og styrestrøm går i original kontakten til fjernlys.

Har snakket med ekstralys og fått gode tips men tenker å høre her før jeg får sendt nye deler. Noen som har opplevd det samme eller har tips?

 

På forhånd, takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper du betaler bota hennes når hun blir stoppet med alt for sterke fjernlys.

For sterke fjernlys?  :rofl:  Får montert mye mere lys som ekstralys. 

Men ja, det er ulovlig.

 

Fy for et jævla nek.

75W Xenon i originale lykter er komplett idioti, vær du trygg på at reflektorene blir ødelagt på kort tid.

Lovlig blir det heller aldri.

Nei, så lenge det er reflektorer av grei kvalitet så er det ikke noe problem. 

Utenom at det ikke er lovlig så er det ikke idioti. Lyser ofte opp mye mere utenom veien enn originalt. 

Lenke til kommentar

Da bør du montere godkjente ekstralys med riktig styrke og spredning. Ikke begynne å tulle med pærer som ikke engang passer i til reflektorene. Møter du biler så må du nødvendigvis blende ned mye tidligere og da kjører du plutselig med for lite lys. I tillegg til at øynene dine har tilpassa seg det sterke lystet og du ser enda mindre enn du vanligvis ville gjort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Unnskyld min uvitenhet, men hvorfor er dette ulovlig? Fra 1. oktober er det ikke lenger krav om maksimal lysstyrke på langlys, eneste kravet er at det ikke skal være for mye strølys rett frem for nærlys.

De skal fremdeles være godkjente. Men ja, så lenge de er godkjente så kan du fullt lovlig kjøre med flombelysning nok til å lyse opp en fotballbane og svi ut netthinna til motgående.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, så lenge det er reflektorer av grei kvalitet så er det ikke noe problem. 

Utenom at det ikke er lovlig så er det ikke idioti. Lyser ofte opp mye mere utenom veien enn originalt.

Reflektorer av god kvalitet er det en del år siden biler ble levert med. 

 

Spørs hvor du bor det. Jeg har skog og en haug av reinsdyr og elg gående langs veien så fjernlys er superviktig for meg. Har mye ekstralys på begge bilene.

 

Jeg har isbjørn og reinsdyr langs veien, jeg har gode originale lys. 

 

 

Unnskyld min uvitenhet, men hvorfor er dette ulovlig? Fra 1. oktober er det ikke lenger krav om maksimal lysstyrke på langlys, eneste kravet er at det ikke skal være for mye strølys rett frem for nærlys.

Det er flere krav enn som så skjønner du, det er krav om at lysene skal være godkjent etter gitte standarder. Jeg lurer på hvor man finner godkjente 75W Xenon-pærer til å dytte inn i lykter som er levert med halogenpærer originalt, og hvilke originale halogenfjernlys som er godkjent for 75W Xenon-pærer selvsagt..

Lenke til kommentar

Spørsmålet var ikkje om dette var lovlig, for 2 måneder siden var ikkje ledbaren på min bil lovlig heller, det er den no.

 

Til dokke som sei at eg må skru av fjernlysa tidligare, korleis? Er det dykk eg møter langs veien som en må blende men ledbaren for at dokke skal skru av lysa? Fordi lysa er så svake at du ikkje veit om dei er på? Å montere xenon i originale fjernlys er ikkje lov, men det er lov å ha fleire ettermonterte xenon tusenmetere. Kva er forskjellen mot møtande trafikk?

 

Dette xenonkitet eg monterer gir et fantastisk behagelig lys som sprer seg både fram og til sides, og har kjørt med det i 2 år i vår Volvo V60 uten at reflektoren har tatt skade, og den bilen går 20-25 000 km i året, mykje på mørke vestlandsvegar.

 

Nokon som har tips angående releet eg lurte på til å begynne med?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kva er forskjellen mot møtande trafikk?

Lampene er laget for en spesifikk type pære og reflekterer lyset fra denne typen pære riktig.

Den er også laget for pærer med en spesifikk effekt og kan skades av kraftigere pærer.

 

 

Tar jeg ikke feil forbyr forumreglene også å hjelpe til med ulovligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da bør du montere godkjente ekstralys med riktig styrke og spredning. Ikke begynne å tulle med pærer som ikke engang passer i til reflektorene. Møter du biler så må du nødvendigvis blende ned mye tidligere og da kjører du plutselig med for lite lys. I tillegg til at øynene dine har tilpassa seg det sterke lystet og du ser enda mindre enn du vanligvis ville gjort.

Mine ekstralys er helt godkjente de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reflektorer av god kvalitet er det en del år siden biler ble levert med.

 

 

Jeg har isbjørn og reinsdyr langs veien, jeg har gode originale lys.

 

 

 

Det er flere krav enn som så skjønner du, det er krav om at lysene skal være godkjent etter gitte standarder. Jeg lurer på hvor man finner godkjente 75W Xenon-pærer til å dytte inn i lykter som er levert med halogenpærer originalt, og hvilke originale halogenfjernlys som er godkjent for 75W Xenon-pærer selvsagt..

Det er fortsatt stor forskjell på gode originale fjernlys og en moderne ledbar.

Du har en helt annen oversikt enn det er her hvor trelinjen ligger 2 meter fra veien.

Lenke til kommentar

Spørsmålet var ikkje om dette var lovlig, for 2 måneder siden var ikkje ledbaren på min bil lovlig heller, det er den no.

 

Til dokke som sei at eg må skru av fjernlysa tidligare, korleis? Er det dykk eg møter langs veien som en må blende men ledbaren for at dokke skal skru av lysa? Fordi lysa er så svake at du ikkje veit om dei er på? Å montere xenon i originale fjernlys er ikkje lov, men det er lov å ha fleire ettermonterte xenon tusenmetere. Kva er forskjellen mot møtande trafikk?

 

Dette xenonkitet eg monterer gir et fantastisk behagelig lys som sprer seg både fram og til sides, og har kjørt med det i 2 år i vår Volvo V60 uten at reflektoren har tatt skade, og den bilen går 20-25 000 km i året, mykje på mørke vestlandsvegar.

 

Nokon som har tips angående releet eg lurte på til å begynne med?

Tipper du rett og slett bare må prøve et nytt relé.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt stor forskjell på gode originale fjernlys og en moderne ledbar.

Du har en helt annen oversikt enn det er her hvor trelinjen ligger 2 meter fra veien.

Det er snøfonner her, i tillegg har dyrene en farge som gjør at de går i ett med bakgrunnen.

Det er også mørkt døgnet rundt fra første halvdel av november til tidlig i februar.

 

Det er faktisk utrolig hvor godt fjernlys man får med original LED, jeg kan også kjøre med fjernlys på mens jeg møter folk fordi den dimmer ut der det er andre kjøretøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor har du koblet det med eget rele? Du kan jo bare brukte kontakta som hører til det originale fulltlyset slik at du kun henter strøm til ballasten fra den kontakta. Er xenonkitet canbus pro, så skal dette gå fint. 

75w xenon er noe drøyt for originalreflektoren laget for halogenlys og det er som du sikkert vet ikke lov. 

Endret av Opelduude
Lenke til kommentar

Har koblet med eget relè fordi eg tidligare har erfart at ikkje begge lysa tenner kvar gong eg skrur på langlys etc, føler det blir betre med strøm fra batteri.

 

Bilen har originalt 65w halogen så er nok ikkje veldig stor forskjell på varmen. Så det er eg ikkje bekymra for, den er ganske romslig også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...