Gå til innhold

Mobiler knuses dobbelt så ofte som før


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Desse mobilforsikringane er jo berre for folk som ikkje har kontroll på noko som helst. Eit godt alternativ til forsikring er å bruke beskyttelsesglas, bakdeksel og behandle telefonen pent. Samstundes er det lurt å passe på at det er nok pengar på kontoen i tilfelle uventa kostnader.

Har har vi med en fagmann å gjøre. Det er så flott å se folk lire av seg sprøyt for post count og ubetydelige likes.

Hva er det egentlig du prater om? En kunde med forsikring har kanskje et behov for forsikring. Kanskje personen er hakket mer aktiv enn deg? Kanskje personen har barn?

«Dette trenger ikke jeg, så dette er bare dritt». Rimelig modent. Apropos alternativer så vil jeg bare få legge til at det er to gode alternativer for deg og folk som har skumle planer om å poste svada om noe de ikke har peiling på: Tro mindre eller vit mer. Samstundes vil jeg nevne at om man dropper disse alternativene, kan det være lurt å tenke litt lenger enn utgangsdøra, eller i hvert fall enn til nesetippen.

Lenke til kommentar

Styr unna Kina. Delane er av elendig kvalitet, til og med seljarar som påstår at delane er originale sender deg ubrukelige delar. Det er mykje tryggare å kjøpe frå for eksempel England, eller Tyskland.

 

 

Det var da veldig så hjelpsom du var. Nå har jeg etterhvert reparert et tyvetalls forskjellige telefoner og brett, samt et lite antall bærbare datamaskiner. Samtlige med deler fra Kina av såkalt 'elendig' kvalitet. Har for øyeblikket liggende tre enheter til som må fikses. Det er nettopp eksistensen av disse reservedelene som  i det hele tatt gjør denne aktiviteten mulig. På samme måte som billige maskindeler og elektronikk fra Kina er hva som gjør hele dette nymotens (vel, egentlig gjenoppståtte) Makerspace mulig. Og som varemerkeeierene nå tyr til ufine tiltak for å få stoppet. Hjelpeløse kunder er de absolutt beste kundene. Man blir ikke ordentlig rik før man har monopol.

 

Utover en og annen tvilsom passform på kopidelene så fungerer disse kopidelene jevnt over utmerket. Riktignok er det ikke alltid at kineserne klarer knekke DRM infiserte deler fullgodt på første forsøk – slik som eksempelvis Lightning-kontakten til Apple. Men de får det da til etterhvert. For tenk om jeg ikke kunne skaffet uorginalt OBDII diagnoseutstyr fra Kina? Hvordan skulle jeg da fått reparert gamle og ikke fullt så gamle biler? For det er vel ingen i hele verden som har interesse av å avskjære meg fra å reparere biler? Er det vel?

 

BTW, hvor tror du delene du handler fra England og Tyskland stammer fra? Sånn opprinnelig? Eller telefonen/nettbrettet i første runde? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Desse mobilforsikringane er jo berre for folk som ikkje har kontroll på noko som helst. Eit godt alternativ til forsikring er å bruke beskyttelsesglas, bakdeksel og behandle telefonen pent. Samstundes er det lurt å passe på at det er nok pengar på kontoen i tilfelle uventa kostnader.

Ingenting ryker om man er sofasliter og bedreviter eller kontorrotte som jeg tror du er. Hater glass på begge sider av mob, ekstremt ubrukelig når man må ha tykke deksler for  gjemme bort en pen tlf. Jeg er villmarking og følger bla i monsens fotspor og lever utendørs så mye jeg kan, og samtidig er jeg rivningsarbeider som står m både slegge og 30 kg piggmaskiner og annet altså ikke noe pusekatt arbeid som du surrer rundt m om du i hele tatt gjør noe utafor sofan. Jeg har likevel både bakdeksel og frontbeskyttelses display på min s7..ikke tatt skjermen enda men bytta ut 3 totalt ubrukelig glassbeskyttere da de er knust eks antall steder. får man først et hakk gå d fort. også klart å knuse skjermen på s6 edge som hadde deksel man lukket rundt men dette åpnet seg i fall mot bakken og skjermen ned. Få deg skikkelig jobb og en aktiv hobby uten og pakke inn tlf i halvmeter m bomull og prøv å lev et liv i virkeligheten uten mye fjortisfjas. Jeg har holdt på m riving i 15 år og tar knekken på mange innen en uke eller en mnd om de holder ut så lenge. du skal få stå m slegga i 8 t pr dag å så spa og trille ut betong i trillebor eller lempe 300 kg betongblokker hele dagen i noen uker. inntil du blir mer moden så tror jeg du forblir stille.

Lenke til kommentar

Spesielt Apple, men sikkert også resten av mobilselskapene går jo hardt ut for å vanskeliggjøre og presse ut uavhengige reparatører. Selskaper som PCKompaniet i Norge og for eksempel ifixit og rossmangroup.com internasjonalt presser prisen ned og og jobber for å gjøre reparasjoner enkle og billige. Derfor er det viktig å støtte "right to repair" bevegelsen og spesielt Henrik Huseby når ankesaken hans mot Apple kommer opp igjen i norsk rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Ingenting ryker om man er sofasliter og bedreviter eller kontorrotte som jeg tror du er. Hater glass på begge sider av mob, ekstremt ubrukelig når man må ha tykke deksler for  gjemme bort en pen tlf. Jeg er villmarking og følger bla i monsens fotspor og lever utendørs så mye jeg kan, og samtidig er jeg rivningsarbeider som står m både slegge og 30 kg piggmaskiner og annet altså ikke noe pusekatt arbeid som du surrer rundt m om du i hele tatt gjør noe utafor sofan. Jeg har likevel både bakdeksel og frontbeskyttelses display på min s7..ikke tatt skjermen enda men bytta ut 3 totalt ubrukelig glassbeskyttere da de er knust eks antall steder. får man først et hakk gå d fort. også klart å knuse skjermen på s6 edge som hadde deksel man lukket rundt men dette åpnet seg i fall mot bakken og skjermen ned. Få deg skikkelig jobb og en aktiv hobby uten og pakke inn tlf i halvmeter m bomull og prøv å lev et liv i virkeligheten uten mye fjortisfjas. Jeg har holdt på m riving i 15 år og tar knekken på mange innen en uke eller en mnd om de holder ut så lenge. du skal få stå m slegga i 8 t pr dag å så spa og trille ut betong i trillebor eller lempe 300 kg betongblokker hele dagen i noen uker. inntil du blir mer moden så tror jeg du forblir stille.

Tror du nettopp satte ny norgesrekord i «alle som ikke er som meg, er noe forbanna dritt».

Imponerende hvor macho du er i forhold til alle andre i verden. Skulle ønske vi alle kunne være slike alpha male som du er, men noen mennesker har faktisk andre kvaliteter og egenskaper enn betongknusing.

Lenke til kommentar

Hvis man kjøper Mobil med Mil-Std som har Drop Test også, så slipper man det Problemet! Jeg har en LG V30 med Mil-Std 810G. Militær Standard !

Glass er glass. Eller det er ikke helt riktig, men når det kommer til telefoner i omtrentlig samme prisklasse og alder, så er glass glass...

 

Lurer på om KNM Helge Ingstad var Mil-Std?

 

Er du forresten sikker på at det heter Mil-Std? Military Sexually Transmitted Diseases..?

Lenke til kommentar

Har tidligere jobbet med å bytte glass på tlf så har sett og selv erfart at nyere tlfr knuser lettere, de eldre galaxy tlf tålte mye mer enn de nye.. men kansje ikke så rart når de skal krølle glass rundt på siden av tlf.. 

Jeg vil nok tro dette er gjort bevist i fra produsentene. Det er jo et faktum at veldig mange bare kjøper seg en ny tlf når den "gamle" blir ødelagt, å hva skjer da? produsentene tjener mer penger. Gorilla glass versjon 20 kan du nok ikke se for hardt på før det knuser, 

Kan de ikke bare lage et forbanna tlf glass som ikke knuser, teknologien er der og har vært der lenge, men er viktigere med 6 kamerar enn å bytte ut et glass som sprekker i lomma om man slipper en fis.. Men det ville jo vært krise tenk om folk ikke byttet ut tlf vært år :O

Produsentene har funnet en måte å dra mer penger ut av forbrukerne på så er nok lenge før vi ser glass som ikke knuser.

(Ja jeg vet det finnes tlf som har bedre glass, feks den motorola tlf, sikter mer til top modellene)

 

Lenke til kommentar

Aldri sett reklame for det noe sted, eller til salgs noe sted. Så de som lagde det må ha gjort en dårlig jobb med markedsføring.

 

Svært mange av TPU / silicone bakdekslene har to hull som er beregnet for stropp. 

 

s-l300.jpg

 

En rekke "flip cover" kommer med hull for stropp.

 

s-l1600.jpg

 

Stropper med og uten "quick release" finner du i bøtter og spann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg knuste min første mobil i sommer. Aldri hatt problemet før. Heldigvis var det bare glasset på baksiden som blei knust. Hvorfor de absolutt skal ha glass der også kan jeg ikke begripe. Det går lettere i stykker og har dårligere grep så man lettere mister dem.

 

Ja største ulempen med Mate20Pro. Ble nødt til å skrape opp glasset på sidene og legge i gummilim. Disse telefonene, -absurd nok, er farligst når man er våt på hendene.

Lenke til kommentar

Folk må bli bedre til å ta vare på tingene sine og slutte å kjøpe glass-telefoner

Er på min 3. smart-mobil nå og de har blitt byttet ut på grunn av at de har blitt gamle (3+ år), ikke på grunn av ytre skader

 

Det er sant. Men samstundes er det uforståeleg kvifor mobilar ikkje toler meir enn dei gjer. Ei eining til fleire tusen går i bakken éin gong og vert øydelagt av det? I nokre tilfelle verkar det som om dei er laga for å øydeleggast kjappast mogleg.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om noen reparatører som kan garantere tetthet etter reparasjon. Umulig som maunelt håndtverk.

 

Til og med produsenter garanterer ikke at telefonene er vanntette, da kommer nok heller ingen eksternt verksted til å garantere for dette. Drar du et sted som utfører reparasjon med kvalitet, så setter dem på gummiteipen rundt kantene under skjermen som gjør den vanntett. Den teipen går 100% rundt skjermen og er tilpasset typen telefon/skjerm. Dette får man nok ikke ved å dra på billig-sjapper.

Lenke til kommentar

Har tidligere jobbet med å bytte glass på tlf så har sett og selv erfart at nyere tlfr knuser lettere, de eldre galaxy tlf tålte mye mer enn de nye.. men kansje ikke så rart når de skal krølle glass rundt på siden av tlf.. 

Jeg vil nok tro dette er gjort bevist i fra produsentene. Det er jo et faktum at veldig mange bare kjøper seg en ny tlf når den "gamle" blir ødelagt, å hva skjer da? produsentene tjener mer penger. Gorilla glass versjon 20 kan du nok ikke se for hardt på før det knuser, 

 

Kan de ikke bare lage et forbanna tlf glass som ikke knuser, teknologien er der og har vært der lenge, men er viktigere med 6 kamerar enn å bytte ut et glass som sprekker i lomma om man slipper en fis.. Men det ville jo vært krise tenk om folk ikke byttet ut tlf vært år :O

 

Produsentene har funnet en måte å dra mer penger ut av forbrukerne på så er nok lenge før vi ser glass som ikke knuser.

 

(Ja jeg vet det finnes tlf som har bedre glass, feks den motorola tlf, sikter mer til top modellene)

 

 

 

Dette er tull. Produsentene lager ikke telefoner for at de skal knuse enklere som en årsak. Apple er eneste produsenten som legger til rette for at telefonen skal repareres og være enklest mulig til å reparere. Samsung har vært billig plast-telefoner som har gått i søpla enn å bli reparert. Nå er de over på glass dem også. Huawei har mindre skruer i hele telefonen enn i skjermen til en iPhone og har flere lag med lim.

 

Produsenter følger markedet, og folk flest som bruker 10k+ på en telefon ønsker en telefon av kvalitet, som kjennes og føles godt. Dette får man med glass og ikke med plast.

 

Til slutt; klarer du ikke å passe på telefonen (les knuser den) så må du kjøpe deg beskyttelse rundt telefonen. Jeg har aldri brukt deksel eller skjermbeskytter og aldri knust en telefon, og jeg har hatt bla. iPhone X og har XS Max nå. Jobber med å reparere telefoner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det handler om å behandle tingene sine ordentlig. Alle kan være uheldige, men noen er «uheldige» med 2 telefoner i året.

 

Jeg har ikke knust en eneste mbiltelefon siden jeg kjøpte min første telefon i 1997.

 

Ting tar skade av å mistes i bakken. Så da unngår man å miste ting i bakken. Vanskeligere er det egentlig ikke.

 

Nettopp! ???

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...