Gå til innhold

Frykter kaos når 350-kronersgrensen ryker: - Folk kommer ikke til å hente pakkene


Anbefalte innlegg

Er en god ide egentlig.

 

En svakhet dog, såvidt jeg kan se for meg, er at det ikke vil fungere på Ebay hvor det er tusenvis av ulike selgere?

 

Hvordan skal disse avsenderne få vist at det er ei pakke det er betalt mva. for? Mulig man kan be de om å inkludere paypal utskrift i pakken, men basert på erfaring så er det som å snakke med en vegg noen ganger, de gjør motsatt, tøyser og bløffer, eller forstår knapt engelsk, osv.

Hvis man foreksempel som norsk registrerer seg på Paypal med moms-betaling kan de legge det beløpet på varesummen og overføre beløpet til norske myndigheter, det fordrer selvfølgelig at paypal og Norge finner et system og får istand en avtale. Varen kan få et nummer "pakkesporing?" som ved tollklarering automatisk bekrefter innbetalt moms, da behøver ikke selger og vite/gjøre noe.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er en god ide egentlig.

 

En svakhet dog, såvidt jeg kan se for meg, er at det ikke vil fungere på Ebay hvor det er tusenvis av ulike selgere?

 

Hvordan skal disse avsenderne få vist at det er ei pakke det er betalt mva. for? Mulig man kan be de om å inkludere paypal utskrift i pakken, men basert på erfaring så er det som å snakke med en vegg noen ganger, de gjør motsatt, tøyser og bløffer, eller forstår knapt engelsk, osv.

 

Men på store aktører som Amazon, Deal Extreme, eller hva de heter alle, som shipper fra eget "sentrallager" store mengder pakker som ankommer "bulk" i egne sekker/containere, så vil det vel fungere smooth.

En mulig løsning kan være at betalingsformidler, feks. Paypal, genererer en unik kode som blir sendt over til selger som en del av adressen hvis det er betalt moms.

 

Samtidig sendes denne koden til den som foretar tollkontrollen i Norge, f.eks. Posten, slik at de har kontroll på hva som er på vei. 

 

Står det A4R7YY på en pakke til deg, vet Posten at det skal komme en momset pakke med den koden til ditt navn, og den går rett i postkassa.

 

Må sikkert finjusteres litt, men noe liknende bør være kurant å håndtere.

Lenke til kommentar

Nå står vel ikke betalings opplysningene på pakken? Er vel kun avsender som vet dette, uansett så er det jo lett å fikse et anonymt kredittkort. I teorien kan vel alle bestille ting i hvem som helst sitt navn og i enkelte tilfeller så trenger vel ikke navnet å være riktig en gang så lenge adressen er det. Så er bare å finne fram adressen til politikerne som var for dette forslaget og spamme dem ned med kabler til noen kroner... 

 

Kabler, nei bestille tøseklær til menn og kvinner blant politikerne. Helt ubrukelig krimskrams..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er en god ide egentlig.

 

En svakhet dog, såvidt jeg kan se for meg, er at det ikke vil fungere på Ebay hvor det er tusenvis av ulike selgere?

 

Hvordan skal disse avsenderne få vist at det er ei pakke det er betalt mva. for? Mulig man kan be de om å inkludere paypal utskrift i pakken, men basert på erfaring så er det som å snakke med en vegg noen ganger, de gjør motsatt, tøyser og bløffer, eller forstår knapt engelsk, osv.

 

Men på store aktører som Amazon, Deal Extreme, eller hva de heter alle, som shipper fra eget "sentrallager" store mengder pakker som ankommer "bulk" i egne sekker/containere, så vil det vel fungere smooth.

 

eBay har allerede løst problemet faktisk. Finn en vare (fra typisk USA eller England) som sendes via "Global Shipping Program". Når man betaler til PayPal da betaler man kjøpsbeløp+fornuftig frakt + gebyrfri moms.

 

Selger sender pakken til en eBay lokasjon i sitt land, de tar seg av de byrokratiske og sender pakken til mottaker i et annent land. Pakken kommer på PostNord og kan hentes med kun legitimasjon i Norge :)

 

Virke ser ikke helt hva de driver med her tror jeg, om det ikke kommer på plass sentral løsning for moms kommer det til å komme på plass flere og flere egne løsninger. Resultatet blir at "tollmuren" på 300-500kr ekstragebyr som er på varer over 350kr blir borte. Mye mer av salget over 350kr kommer nok til å bli flyttet til utlandet da tror jeg, de Norske nettbutikkene må jo da faktisk konurere på likt grunnlag med utenlanske nettbutikker i større segment.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med Elfa, Mouser og RS. Det er sikkert noen jeg har glemt, men de burde dekke det meste en har av behov. Alle er også norske webbutikker hvis jeg husker riktig. Så i en situasjon uten 350 kr grensen og gebyr fra første krone burde disse være interessante valg.

 

Joa, men poenget mitt var at selv om de har norske nettbutikker så har de vel pent få folk i norge, og er derfor ikke aktører som Virke vil beskytte?

Lenke til kommentar

Virke ser ikke helt hva de driver med her tror jeg, om det ikke kommer på plass sentral løsning for moms kommer det til å komme på plass flere og flere egne løsninger. Resultatet blir at "tollmuren" på 300-500kr ekstragebyr som er på varer over 350kr blir borte. Mye mer av salget over 350kr kommer nok til å bli flyttet til utlandet da tror jeg, de Norske nettbutikkene må jo da faktisk konurere på likt grunnlag med utenlanske nettbutikker i større segment.

 

Altså slik det alt er i dag! På segmenter som klær, sportsartikler, tur og fritid er det faktisk konkurranse på like vilkår mellom norske og utenlandske aktører - som har . Zalando er f.eks en tysk nettbutikk, Bikester er tysk, Addnature er tysk, Sportamore er svensk, Dustin er svensk osv. Det er mengder av utenlandske nettbutikker som selger på det norske markedet med moms. Inklusive Amazon. Men det er heller ikke store forskjeller mellom priser i norske nettbutikker og utenlandske som virker på det norske markedet.

 

For de fleste varer - er det marginale prisforskjeller i markedet, eventuelle prisforskjeller skyldes mest valutasvingninger. Ikke så rart når det meste uansett er produsert samme sted. Faktisk er Norge et forholdsvis billig land på de fleste varegrupper. Unntakene er mat, alkohol og tobakk. F.eks kjøpte jeg sko i en norsk nettbutikk i dag (Black Friday salg). Sjekket også pris i den europeiske nettbutikken, en fransk nettbutikk og produsentens egen amerikanske nettbutikk - alle med Black Friday tilbud. Billigste pris, den norske. Skomerket er amerikansk, skoene produseres i Kina og Vietnam. Normalpris, USA 150 kr billigere, EU samme pris.

 

Og det eksisterer en sentral løsning for mva - som alle disse faktisk bruker. Det er den som eBay/PayPal også bruker. Men det er også helt logisk at aktører som har de store volumene i billigvarer har utnyttet mva-grensen. Det øker jo deres omsetning, og også reell avanse. Men jeg garanter at de store kinesiske billigaktørene kommer til å etablere norsk "avdeling" og avgiftsregistrere seg.

 

Virke vet faktisk hva de driver på med. De vet at på det meste av varer er prisene i Norge sammenlignbare med andre land. De vet også at det er lite varer som kommer inn med høye gebyrer - de fleste aktørene som driver i det segmentet har allerede tilpasset seg systemet. Unntaket gjelder varegrupper med så små volum at det uansett ikke har betydning.

Lenke til kommentar

eBay har allerede løst problemet faktisk. Finn en vare (fra typisk USA eller England) som sendes via "Global Shipping Program". Når man betaler til PayPal da betaler man kjøpsbeløp+fornuftig frakt + gebyrfri moms.

 

Selger sender pakken til en eBay lokasjon i sitt land, de tar seg av de byrokratiske og sender pakken til mottaker i et annent land. Pakken kommer på PostNord og kan hentes med kun legitimasjon i Norge :)

 

Virke ser ikke helt hva de driver med her tror jeg, om det ikke kommer på plass sentral løsning for moms kommer det til å komme på plass flere og flere egne løsninger. Resultatet blir at "tollmuren" på 300-500kr ekstragebyr som er på varer over 350kr blir borte. Mye mer av salget over 350kr kommer nok til å bli flyttet til utlandet da tror jeg, de Norske nettbutikkene må jo da faktisk konurere på likt grunnlag med utenlanske nettbutikker i større segment.

 

Virke jobber for sine særinteressenter. De vil i utgangspunktet, om jeg er litt stygg, se så mange hindre i veien for forbruker slik at de blir tvunget til å kjøpe sine varer fra norske levrandører. Kun da blir de fornøyd.

 

Skulle vi få en løsning hvor vi betaler moms fra første krone og ikke må betale et tullette gebyr så vil Virkes bedrifter uansett ikke kunne konkurrere på "likeverdig" måte når forbruker hopper over en del ledd i næringskjeden og kjøper fra en retailer på f.eks ebay.

 

For forbruker har det alltid vært et spørsmål om pris + frakt + ev.t gebyt er mindre enn pris i Norge. Enten det var 200 eller 350 kroner grense. Nå blir det pris + frakt + moms som bestemmer konkurranseklimaet. På varer som veier lite og som har begrenset behov for reklamasjon/garanti virker det utopisk at Norske og utenlandske aktører skal ha likverdige konkurranseforhold. Da må vi innføre et mer omfattende tollinstitutt.

 

Det er også litt fasinerende at en del varer som er over 350 kroner som også ikke er utsatt for reklamasjon/garanti så vil det muligens vri konkurransesituasjonen til det verre. Det er ikke nødvendigvis slik at moms fra første krone er det beste for norske forhandlere.

 

 

Joa, men poenget mitt var at selv om de har norske nettbutikker så har de vel pent få folk i norge, og er derfor ikke aktører som Virke vil beskytte?

 

Det betaler vel det som de forplikter seg til gjennom å operere i Norge. At årsverkene er i andre land enn Norge er et moment og det kan godt tenke seg at Virke helst vil se helnorske aktører. Samtidig må vi innse at vi lever i en sammensveiset verden og ting som elektronikk er relativt sett en niche som det kan være vanskelig å leve av. Spesielt hvis fokus er på forbruker. Skulle vi gjerne hatt en norsk aktør hvor jeg kan gå inn med en liste med komponenter for så å få de plukket for meg på stedet (eller jeg plukker selv)? Gjerne. Helst også en skikkelig jernvare.

 

Dessverre tror jeg at i dagens verden hvor alle skal bli millionærer av å drive butikk/forretning, ut over det å ha en anstendig lønn, så tror jeg det er vanskelig med slike "lokale" aktører.

Lenke til kommentar

Skulle vi få en løsning hvor vi betaler moms fra første krone og ikke må betale et tullette gebyr så vil Virkes bedrifter uansett ikke kunne konkurrere på "likeverdig" måte når forbruker hopper over en del ledd i næringskjeden og kjøper fra en retailer på f.eks ebay.

 

Virke er fullt klar over dette. Men det gjelder så liten del av det totale handelsvolumet at det har ingen betydning i forhold til effekten av 350 kr grensa på store varegrupper. Som du skriver senere i posten - elektronikk uten reklamasjonsbehov er en nisje. Det man var primært redd for på 350 kr grensa var ikke kinaelektronikk, men store varegrupper hvor mye kan ligge rett under 350 kr, f.eks billige klær, sko, matvarer osv.

 

Men i og med at leserne her primært er menn med elektronikkinteresse - så ser man kanskje ikke det større bilde.

Lenke til kommentar

Virke er fullt klar over dette. Men det gjelder så liten del av det totale handelsvolumet at det har ingen betydning i forhold til effekten av 350 kr grensa på store varegrupper. Som du skriver senere i posten - elektronikk uten reklamasjonsbehov er en nisje. Det man var primært redd for på 350 kr grensa var ikke kinaelektronikk, men store varegrupper hvor mye kan ligge rett under 350 kr, f.eks billige klær, sko, matvarer osv.

 

Men i og med at leserne her primært er menn med elektronikkinteresse - så ser man kanskje ikke det større bilde.

 

Referansen til elektronikk m.m. handlet ene og alene om en forumbrukers spesifikke behov. Mine uttalelser har ellers vært på det generelle plan.

 

Virke har, så vidt jeg kan huske, uttrykt bekymring for selskaper som har norsk webbutikk, men alt av lager, administrasjon etc. en eller annen plass i EU. Da er mesteparten av verdiskapningen utenfor landet og mesteparten av konkurransevridende forhold i lavkost EU land gjør det vanskelig for helnorske å konkurrere. Et eksempel jeg kjenner er Dustin Home, de har lager og slikt i Sverige så vidt jeg vet.

 

For min egen del er det alt mulig rart av ting som kostet inntil 200 eks. frakt eller nå 350 ink. frakt hvor jeg ikke må ha tingen i dag. Det gjelder som regel ting som ikke må passe (eks. klær) eller som nevnt tidligere ting som jeg ikke er bekymret for reklamasjon/garanti og så videre. Det kan være så mangt. For en del av disse varene er det ikke så nøye om nettbutikken holder til i norge, eu eller kina.

 

"Problemet" er som oftest pris og man er redd for konkurranse og den mulige medfølgende handelsdød. Problemet generelt er at vi skal opprettholde et antall tusen arbeidsplasser og indirekte subsidiere norske forhandlere med ublu gebyr i tillegg til moms. Det er en kostbar tilnærming for ola dunk. Fordi svært lite av det vi har i butikk i Norge er laget i Norge er vi i den situasjon at når det benyttes et antall ledd mellom sluttpunkt (butikk) og produsent er det en del som skal ha sin profitt. Da blir det fort "dyrt" sammenlignet med om vi kjøper det fra en selger på f.eks ebay som, til tross for egen profittmargin, har varen til en mye hyggeligere pris.

 

Et eksempel jeg har fra en tid tilbake var barberblad. Jeg betalte sånn ca. 100-110 kr ink. frakt for 100 safety razor blad via en ebayselger i england. Det tilsvarer noe sånt som 1/5 av prisen til Norsk forhandler. En fempakk koster fra norske bedrifter 25 kr. Billig i forhold til Gilette xyz, men ikke rimelig i forhold til hva som er tilgjengelig der ute. Da velger jeg utsalgssted basert på pris alene. Varen er det samme. Er norske forhandlere grådige eller er det prisen de må ta for å være i business. Jeg vet ikke, men jeg vet at det er i min egeninteresse å kjøpe de der det er billigere.

 

Spørsmålet er om vi skal legge hindringer i veien for slik privat internasjonal handel gjennom gebyrer eller om vi skal ha et system hvor vi betaler for varen og norsk moms ved innføring (og evt. toll). Jeg synes ikke vi skal kunstig opprettholde norske arbeidsplasser for å gjennselge kinavarer ola dunk kan kjøpe på egenhånd.

 

Det er forbrukerfiendtlig at jeg må betale for en vare til 10 kroner ink. frakt, 2.5 i moms og 158 kroner i gebyr for å kunne betale 2.5 i moms. Dette gebyret er det som virkelig er konkurransevridende til Virkes favør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

eBay har allerede løst problemet faktisk. Finn en vare (fra typisk USA eller England) som sendes via "Global Shipping Program". Når man betaler til PayPal da betaler man kjøpsbeløp+fornuftig frakt + gebyrfri moms.

 

Selger sender pakken til en eBay lokasjon i sitt land, de tar seg av de byrokratiske og sender pakken til mottaker i et annent land. Pakken kommer på PostNord og kan hentes med kun legitimasjon i Norge :)

 

Virke ser ikke helt hva de driver med her tror jeg, om det ikke kommer på plass sentral løsning for moms kommer det til å komme på plass flere og flere egne løsninger. Resultatet blir at "tollmuren" på 300-500kr ekstragebyr som er på varer over 350kr blir borte. Mye mer av salget over 350kr kommer nok til å bli flyttet til utlandet da tror jeg, de Norske nettbutikkene må jo da faktisk konurere på likt grunnlag med utenlanske nettbutikker i større segment.

 

Global shipping program finnes, ja, men det er ikke hva de fleste vil kalle billig. ebay tar seg svært godt betalt for jobben

 

Bortsett fra det, er jeg enig med deg i at Virke ikke aner hvem "fienden" er.

 

Vi vet at alibaba jobber med flere distribusjonssentre i Europa, og at de også jobber med egne transportløsninger. Det er null problem for dem å la alt som selges via deres plattform rutes til en sentral i Kina som fyller opp et fly eller tog til Europa, og dumper det i Hamburg. Der blir pakkene fordelt og fortollet akkurat slik som Posten gjør i Norge, og det sendes bulk hit hvor Posten eller noen av de andre tar siste strekket hjem til kunden. På denne måten kan alibaba trolig unngå rollen som importør, og slipper unna alt styret med produktansvar. De funker bare som en transportør som tilfeldigvis har en stor sentral i Hamburg.

 

Det kommer til å ryke masse jobber i varehandelen. Det er helt urealistisk at vi skal kunne forsvare dobbelt så stort handelsareal som noe annet land i Europa, og da er det skremmende at Virke ikke ser ut til å forstå hva det virkelige problemet er. 

Lenke til kommentar

... snip

 

Nå er det ikke Virke som setter det gebyret, og du trenger heller ikke betale det - du kan selvfortolle. Det har vært lov i alle år. Virke har aldri bedt om behandlingsgebyr, de ber om like handelsvilkår. Behandlingsgebyr er noe Posten, UPS, DHL etc setter.

 

Ellers er det tydelig at du kan lite om nettbutikkmarkedet i Europa. De fleste aktørene her konkurrerer på kryss og tvers, og er primært ikke etablert i lavkostland. Det er nemlig ikke lønn som er viktig, men plassering i forhold til infrastruktur (transport). Lønnskostnader i lagrene er av en slik art at de kronene de spare med å ha det i et av EU sine lavkostland blir mer enn nulla ut av økte distribusjonskostnader. Den største europeiske nettaktøren på klær og sko, Zalando har faktisk bygd lager i Norden, de har ellers vært på det norske markedet siden 2011.

 

Og klart Virke har pekt på utfordringene knyttet til dette, men de har aldri prøvd å hindre så lenge vilkårene er like. Du nevner Dustin Home, de har faktisk vært på det norske markedet i 10 år - men de har aldri blitt virkelig store. Komplett er faktisk større i Sverige enn Dustin er i Norge ut fra min kkunnskap. Komplett, med hovedlager i Norge er faktisk etablert i Sverige, Finland, Danmark og Tyskland.

 

Faktisk er det 4 - 5 europeiske nettaktører på PC/elektronikksiden som har prøvd seg i det norske markedet og mislyktes.

 

Spørsmålet er ikke å subsidiere arbeidsplasser, men faktisk konkurrere på like vilkår. Kinaimport gjør ikke det. De har for det første helt spesielle postavtaler (regnes som utviklingsland - dvs at det betaler egentlig null og niks for "distribusjon"), samt at de ikke trenger å forholde seg til noe av annet regelverk (mva, produktsikkerhet osv). Jeg regner faktisk med at din leverandør av barberblad, selv om han er engelsk, får direktesendt fra Kina/Asia - og om han skulle forholdt seg til europeiske minsteregler (VAT, produktsikkerhet osv) - ville endt på minst 70 % av prisen i Norge.

 

Og det er ikke forbrukerfiendtlig å arbeide for like konkurransevilkår. Faktisk er det forbrukerfiendtlig å akseptere ulike vilkår. Ulike vilkår betyr nemlig ikke at den aktøren som faktisk er best overlever, men den aktøren som har de mest fordelaktige vilkårene.

 

Og for å gjenta meg selv - gebyrene hører ikke med i den diskusjonen.

 

Og det å fjerne "tollgrensen" er faktisk å etablere like vilkår. Derfor skjer det samme i hele EU. Og gebyret er her faktisk helt irrelevant fordi det enkelt kan omgås. Problemet er vel heller at en stor del av disse selgerne selger ting som har falt av "lasset", er overproduksjon osv, og her heller ikke reelle selskaper. Reelle aktører, uansett hvor de finnes, med et vist omfang av omsetning til f.eks Norge vil ikke ha noe som helst problem med å håndtere mva og andre norske regler.

 

Du tror også tydeligvis at det som selges i butikker i Norge (nett og fysisk) - er gjennom så fryktelig mange ledd i tillegg. Det er heller ikke sant. F.eks kommer det meste av varene som selges hos Elkjøp direkte fra produsent til hovedlageret sør for Jønkjøping og så ut til butikk. Nettbutikken til Elkjøp sender i stor grad fra Jønkjøping. H&M sine klær direkte fra produsent til H&M sitt hovedlager og ut til butikk. Varelogistikk i Europa er blitt særdeles effektiv. Når det gjelder nettbutikker - så får lagrene der i stor grad direkte fra produsent - og så direkte til kunde (altså produsent - nettbutikk - kunde). DEt du kjøper på eBay eller en av de store kinesiske aktørene går også produsent - distributør(nettbutikk) - kunde. Altså samme antall ledd.

 

PS! Om jeg ønsket å utnytte "tollgrensene" i Europa - kunne jeg fint ha etablert en "butikk" på eBay som solgte "kinavarer" etc. - og til svært lave priser. Kunsten er at varene må sendes en og en og gå direkte fra distributør i Kina/Hong Kong til kunde. Flere distributører i Kina/Hong Kong man kan etablere slike avtaler med. Grei avanse kan man også ha. Regnet på dette for noen år tilbake, men timebetalinga var faktisk høyere for det jeg drev på med ellers.

Lenke til kommentar

 

Nå er det ikke Virke som setter det gebyret, og du trenger heller ikke betale det - du kan selvfortolle. Det har vært lov i alle år.

Da får man likevel et gebyr på akkurat samme sum.

Ja, men da er det ikke fortollingsgebyr. En transportør står jo fritt til å sette pris på tjenester han gir utenom de pålagte, så som lagring etc.

 

Ellers var poenget mitt at det er ikke Virke som har bedt om "gebyret", det er det transportørene selv som har satt.

 

@2N1711;

 

Alibaba vil trolig ikke unngå produktansvarsregler etc med løsning slik du viser til. Fortolling er nemlig ikke problemet, det er avgiftshåndteringen. For avgiftshåndteringen må Alibaba registrere juridiske enheter i de land som er aktuelle. For EU vil det si et land, f.eks Tyskland, for land utenom EU - hvert enkelt land.

 

Med registreringen vil også plikter knyttet til de lover og regler som finnes for selskaper i Europa slå inn. Og så vidt jeg vet har vi en "følgerekke" på produktansvar som gjør at distributøren faktisk kan bli ansvarliggjort.

 

Dette er noe jeg også vet blir diskutert i forhold til internasjonale handelsavtaler, og ikke minst avtaler mellom EU og Kina.

Lenke til kommentar

Du nevner Dustin Home, de har faktisk vært på det norske markedet i 10 år - men de har aldri blitt virkelig store. Komplett er faktisk større i Sverige enn Dustin er i Norge ut fra min kkunnskap. Komplett, med hovedlager i Norge er faktisk etablert i Sverige, Finland, Danmark og Tyskland.

 

 

Hvor lageret er har ikke så stor betydning siden de er relativt automatiserte og det er ikke så mange som jobber der, mange aktører bruker samme tjeneste "sentrallager" som sender ut samme vare bare under forskjellige navn.

 

Bare for og ta Komplett.no.

 

Lenke til kommentar

Alibaba vil trolig ikke unngå produktansvarsregler etc med løsning slik du viser til. Fortolling er nemlig ikke problemet, det er avgiftshåndteringen. For avgiftshåndteringen må Alibaba registrere juridiske enheter i de land som er aktuelle. For EU vil det si et land, f.eks Tyskland, for land utenom EU - hvert enkelt land.

 

Med registreringen vil også plikter knyttet til de lover og regler som finnes for selskaper i Europa slå inn. Og så vidt jeg vet har vi en "følgerekke" på produktansvar som gjør at distributøren faktisk kan bli ansvarliggjort.

 

Dette er noe jeg også vet blir diskutert i forhold til internasjonale handelsavtaler, og ikke minst avtaler mellom EU og Kina.

 

Bare til informasjon :)

 

Har ikke satt meg inn i dette, men ser du på foreksempel bildeler og søker opp et OEM-nummer* så finner du en drøss med nettbutikker som spesifikk er designet for respektive land, eksakt like i utseende og samme priser, bare her i Norge har du ihvertfall 6 nettbutikker som gir samme vare til samme pris og samme nedtelling før rabatten forsvinner.

 

Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men uansett hvem man bestiller fra kommer det fra tyskland og man må betale moms.

 

* autodoc. autodeler, reservedeler24, topreservedeler, topbildeler, reservedeleronline, etc.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

.

 

@2N1711;

 

Alibaba vil trolig ikke unngå produktansvarsregler etc med løsning slik du viser til. Fortolling er nemlig ikke problemet, det er avgiftshåndteringen. For avgiftshåndteringen må Alibaba registrere juridiske enheter i de land som er aktuelle. For EU vil det si et land, f.eks Tyskland, for land utenom EU - hvert enkelt land.

 

Med registreringen vil også plikter knyttet til de lover og regler som finnes for selskaper i Europa slå inn. Og så vidt jeg vet har vi en "følgerekke" på produktansvar som gjør at distributøren faktisk kan bli ansvarliggjort.

 

Dette er noe jeg også vet blir diskutert i forhold til internasjonale handelsavtaler, og ikke minst avtaler mellom EU og Kina.

 

Hva som skjer der er helt avhengig om Alibaba blir sett på som en handelsplattform og speditør eller en butikk. Det er fullt mulig å lage et opplegg som gjør at speditøren krever inn moms på vegne av Staten. Posten, UPS, DHL, Fedex og alle andre som får lov til å kreve inn på vegne av Staten er ikke importører, og har ingen ansvar for de produktene de fortoller på vegne av andre.

Jeg har heller ikke oppfattet at Ebays Global shipping programme blir betraktet som importør, men det har jeg ikke studert i detalj.

 

Så vidt jeg vet, er Alibaba akkurat det samme som Ebay - en handelsplattform som lar mange små og store selgere få en lett tilgang til verden mot en liten avgift for hvert salg. Det som skiller dem fra Ebay er at de bruker sin egen Alipay som betalingsprosessor.

 

Hvordan Alibaba velger å organisere seg i forskjellie markeder vet de kun selv, men det vi vet, er at de jobber med egne transportløsninger fra Kina. Vi vet også at det planlagte lageret i Hamburg er tenkt å dekke Tyskland og Skandinavia. De skal ha flere andre lagre i Europa for andre land.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke Virke som setter det gebyret, og du trenger heller ikke betale det - du kan selvfortolle. Det har vært lov i alle år. Virke har aldri bedt om behandlingsgebyr, de ber om like handelsvilkår. Behandlingsgebyr er noe Posten, UPS, DHL etc setter.

 

Ellers er det tydelig at du kan lite om nettbutikkmarkedet i Europa. De fleste aktørene her konkurrerer på kryss og tvers, og er primært ikke etablert i lavkostland. Det er nemlig ikke lønn som er viktig, men plassering i forhold til infrastruktur (transport). Lønnskostnader i lagrene er av en slik art at de kronene de spare med å ha det i et av EU sine lavkostland blir mer enn nulla ut av økte distribusjonskostnader. Den største europeiske nettaktøren på klær og sko, Zalando har faktisk bygd lager i Norden, de har ellers vært på det norske markedet siden 2011.

 

Og klart Virke har pekt på utfordringene knyttet til dette, men de har aldri prøvd å hindre så lenge vilkårene er like. Du nevner Dustin Home, de har faktisk vært på det norske markedet i 10 år - men de har aldri blitt virkelig store. Komplett er faktisk større i Sverige enn Dustin er i Norge ut fra min kkunnskap. Komplett, med hovedlager i Norge er faktisk etablert i Sverige, Finland, Danmark og Tyskland.

 

Faktisk er det 4 - 5 europeiske nettaktører på PC/elektronikksiden som har prøvd seg i det norske markedet og mislyktes.

 

Spørsmålet er ikke å subsidiere arbeidsplasser, men faktisk konkurrere på like vilkår. Kinaimport gjør ikke det. De har for det første helt spesielle postavtaler (regnes som utviklingsland - dvs at det betaler egentlig null og niks for "distribusjon"), samt at de ikke trenger å forholde seg til noe av annet regelverk (mva, produktsikkerhet osv). Jeg regner faktisk med at din leverandør av barberblad, selv om han er engelsk, får direktesendt fra Kina/Asia - og om han skulle forholdt seg til europeiske minsteregler (VAT, produktsikkerhet osv) - ville endt på minst 70 % av prisen i Norge.

 

Og det er ikke forbrukerfiendtlig å arbeide for like konkurransevilkår. Faktisk er det forbrukerfiendtlig å akseptere ulike vilkår. Ulike vilkår betyr nemlig ikke at den aktøren som faktisk er best overlever, men den aktøren som har de mest fordelaktige vilkårene.

 

Og for å gjenta meg selv - gebyrene hører ikke med i den diskusjonen.

 

Og det å fjerne "tollgrensen" er faktisk å etablere like vilkår. Derfor skjer det samme i hele EU. Og gebyret er her faktisk helt irrelevant fordi det enkelt kan omgås. Problemet er vel heller at en stor del av disse selgerne selger ting som har falt av "lasset", er overproduksjon osv, og her heller ikke reelle selskaper. Reelle aktører, uansett hvor de finnes, med et vist omfang av omsetning til f.eks Norge vil ikke ha noe som helst problem med å håndtere mva og andre norske regler.

 

Du tror også tydeligvis at det som selges i butikker i Norge (nett og fysisk) - er gjennom så fryktelig mange ledd i tillegg. Det er heller ikke sant. F.eks kommer det meste av varene som selges hos Elkjøp direkte fra produsent til hovedlageret sør for Jønkjøping og så ut til butikk. Nettbutikken til Elkjøp sender i stor grad fra Jønkjøping. H&M sine klær direkte fra produsent til H&M sitt hovedlager og ut til butikk. Varelogistikk i Europa er blitt særdeles effektiv. Når det gjelder nettbutikker - så får lagrene der i stor grad direkte fra produsent - og så direkte til kunde (altså produsent - nettbutikk - kunde). DEt du kjøper på eBay eller en av de store kinesiske aktørene går også produsent - distributør(nettbutikk) - kunde. Altså samme antall ledd.

 

PS! Om jeg ønsket å utnytte "tollgrensene" i Europa - kunne jeg fint ha etablert en "butikk" på eBay som solgte "kinavarer" etc. - og til svært lave priser. Kunsten er at varene må sendes en og en og gå direkte fra distributør i Kina/Hong Kong til kunde. Flere distributører i Kina/Hong Kong man kan etablere slike avtaler med. Grei avanse kan man også ha. Regnet på dette for noen år tilbake, men timebetalinga var faktisk høyere for det jeg drev på med ellers.

Virke har et problem med troverdigheten, for de kopler kinaimporten opp mot norske arbeidsplasser. Du beskriver selv hvor få arbeidsplasser "lovlige" nettbutikker skaper i Norge.

 

Handelsnæringen virkelige problem har fint lite med kinaimporten å gjøre. Det som kommer til å skrelle jobber, er kombinasjonen av for mange fysiske butikker i forhold til antall kunder, svindyr husleie på kjøpesentre, og manglene utvalg. Alle disse har en "høne og egg" sammenheng.

 

Et enkelt eksempel er bildeler. Det er klin umulig for en butikk å ha alt mulig på lager. Da må jeg be dem bestille. Det tar tid. Da er det mer fornuftig at jeg bestiller selv, og får det levert på like lang tid, til bedre pris. En butikk mindre.... Slik er det i veldig mange bransjer, for eksempel elektroniske komponenter som har vært nevnt tidligere.

 

Selv ekte norske nettbutikker har kverket mange jobber. Du nevner selv Komplett. Er det noen som husker hvordan det gikk med databutikkene som lå på annethvert gatehjørne før de startet opp?

 

 

Kinaimporten kan være et problem for det norske samfunnet på grunn av momsen, men ikke for fysiske butikker. Med null-grense kommer det kostnader som må betales. De pengene kunne kanskje vært brukt i en norsk butikk, fremfor å betale noen for å få lov til å betale småpenger i moms.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...