Gå til innhold

TEST: Apples nye iPad mot Samsung og Huawei. Vi har sjekket hvilket nettbrett du bør velge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ytelsestall på nettbrett bryr meg nesten null og niks. Det er hvordan det funker i praktisk bruk som er interessant. Når forskjellene i ytelse er så store gir det enda mer mening å snakke om forskjellene i praktisk bruk er merkbare.

 

Ellers en liten kommentar til tabellen deres. "Batteriforbruk etter 1t 47 min film. Lysstyrke justert til 250 lux" er ganske utydelig. Jeg regner med tallene dere viser her er (oppgitt) prosent gjenværende batteri og ikke batteriforbruk? Kanskje endre litt på teksten og slenge på en betegnelse for hva slags enhet tallet er oppgitt i.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg datt litt av etter jeg leste dette:

"men personlig mener vi 16:9 er best"

"Når du ser film er det mer mettede og riktigere farger enn man får frem på en LCD-skjerm. Dette er rett og slett en bærbar kino."

 

Burde det ikke stått at dette er en test av bærbare filmskjermer, istedenfor å kalle det en test av nettbrett?

 

Bortsett fra mobiltelefoner så er 4:3 eller 15:10 format bedre å jobbe med eller lese på, både på nettbrett, ebøker, bærbare og dataskjermer. 16:9 fungerer kun best på TV.

 

En ukalibrert OLED-skjerm har ikke riktigere farger enn en kalibrert LCD-skjerm.

 

Edit: Ser nå at dette er en ukeblad-artikkel som er lagt inn på Digi.no 

Endret av Frobe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

>Regner vi om alt til nevner 16 så hadde Apple før 16:12. Nå har de 16:11,2. Vi mener det er en forbedring, men personlig mener vi 16:9 er best.

Her ser det ut til at artikkelforfatter dessverre hadde kusma eller en annen barnesykdom, akkurat da divisjon og tilhørende termer ble gjennomgått på skolen ;-)

Men hvis vi først er enige om konsensus, at Tablet hovedsaklig er egnet til konsum av innhold, deler jeg ikke artikkelforfatterens syn når det gjelder "aspect-ratio".
For meg innebærer konsum å lese magasiner, A4-dokumenter og se på filmer.

Ser vi på papirformat versus Tablet sin aspect-ratio:

Format B/H i mm Omregnet

Letter                              215,9 x 279,4   |  9 x 11,64

A4                                  21,0 x 29,7       |  9 x 12,73      

Apple iPad (eldre utgave) 3 x 4               |  9 x 12

Android Tablet                 9 x 16              |   9 x 16

Microsoft Surface Pro      2 x 3                |  9 x 13,5

 

(å lage tabeller i kommentaren var åpenbart ikke så enkelt. Noen som har noe innspill?)

 

Det er ganske åpenbart at iPads 3 x 4 er langt å foretrekke fremfor normaltformatet for Android, 9 x 16.
Når det er sagt, Microsoft sin Surface Pro har det perfekte bredde-/høydeforholdet (uten sammenligning for øvrig, da Surface Pro er designet for produksjon av innhold, ikke bare konsum).

For min del gjelder dette definitivt også i praktisk bruk.
Android Tablets med 9 x 16 forhold, er uegnet til lesing av magasiner.
At jeg må leve med sorte bånd i topp og bunn ved avspilling av film, plager meg ikke det minste.

Endret av seventhwave
  • Liker 2
Lenke til kommentar

> Det kan jo bety at iOS er fremtiden til Mac også. [...] Men innen da må de utstyres med et bedre tastatur.

 

Jeg håper ikke det.
Et OS uten støtte for mus og full kontroll over filsystemet, samt mangel på tilgang til en lokal administratorbruker, er ikke noe jeg ser frem til.
Sånn sett er et mindre bra tastatur neglisjerbart.

En konvergens mellom MacOS og iOS kunne muligens fungert, men iOS i seg selv er håpløst.

Endret av seventhwave
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke litt meningsløst å teste tre nettbrett fra tre forskjellige prisklasser? En skulle jo forvente at det billigste (og eldste) har dårligere ytelse enn det dyreste?

Uten at jeg har noe peiling på nettbrettmarkedet så regner jeg med grunnen er at det er 2 av de store konkurrentene til iPad?

 

Det er ganske åpenbart at iPads 3 x 4 er langt å foretrekke fremfor normaltformatet for Android, 9 x 16.

Hvorfor er det åpenbart egentlig? Jeg er enig i at det er best. Det er jo ikke film/tv-brett vi snakker om, men nettbrett. Men er det ikke litt smak og behag?
Lenke til kommentar

Uten at jeg har noe peiling på nettbrettmarkedet så regner jeg med grunnen er at det er 2 av de store konkurrentene til iPad?

 

Hvorfor er det åpenbart egentlig? Jeg er enig i at det er best. Det er jo ikke film/tv-brett vi snakker om, men nettbrett. Men er det ikke litt smak og behag?

Forsøk å åpne opp et magasin eller en annen PDF i A4-format, på en 10" Android-skjerm (i portrait).

Da vil du fort oppdage at det er bredden som setter begrensinger, og det blir sorte felt øverst og nederst.

Hvilket i praksis betyr at du bare jobber på en 8-9" skjerm.

Hvilket igjen betyr at skriften akkurat blir så liten, at du må bruke "pinch-to-zoom" hele tiden, for å klare å lese teksten enkelt.

 

Det beste vil være en Tablet som er på størrelse med et A4-ark, dvs i området 13", og da i formatet 2:3.

Eneste enheten jeg kommer på i farten som tilbyr det, er Surface Book.

 

16:9 er i grunn bare egnet til én ting, og det er visning av film.

Men selv der feiler det ofte, fordi mange filmer er produsert i 2.35:1, og da får man sorte bånd oppe og nede, uansett.

 

16:9 hører ikke hjemme på en laptop heller, fordi bl.a. Office- og Adobe-pakkene, fungerer bedre med mindre forskjell mellom bredde og høyde.

Eks 1920 x 1200 er å foretrekke fremfor 1920 x 1080.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

….

Letter                    215,9 x 279,4 |  9 x 11,64

A4                         21,0 x  29,7 |  9 x 12,73      

Apple iPad (eldre utgave)   3   x   4   |  9 x 12

Android Tablet              9   x  16   |  9 x 16

Microsoft Surface Pro       2   x   3   |  9 x 13,5

 

(å lage tabeller i kommentaren var åpenbart ikke så enkelt. Noen som har noe innspill?)

….

 

Courier new er en nødløsning, men mulig det finnes noen formateringsmuligheter hvis du bytter til BBCode modus

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CEyhgY86

Ser ikke noe informasjon om USB porten på Huawei nettbrettet. Kjøpte en Huawei Mediapad M5 8.4 for bruk til mellomlagring av videofiler og viderelagring til ekstern drive når jeg er på tur. Fungerer fint til akkurat dette bruket. Men, til min store overraskelse er USB porten versjon 2.0! Sjekket på Huawei's websider for modellen som er testet her, men finner ingenting om hvilken versjon USB som brukes. Hardware skal være mer eller mindre det samme på de to nettbrettene (10" og 8.4", så regner med at også 10" modellen har versjon 2 av USB. Dette er et stort minus, og burde vært nevnt i artikkelen.

 

Ifølge en post fra et forum har Huawei bekreftet at USB porten faktisk er versjon 2.0, og overføringshastigheten stemmer med det.

 

Jeg ønsket et nettbrett rundt 8" og med USB-C, og Huawei 8.4" så ut til å passer perfekt (som en liten og lett sak å ha med på tur). Trodde selvfølgelig at alle USB-C portene var versjon 3.x, men der tok jeg feil.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Merkelig at dere utelater pris i sammenlikningen syntes jeg. Virker som om Apple har kjøpt seg vinnerstatus i denne testen også. (igjen) (og igjen) 

 

***Tenk tanken på en bil test hvor prisen ikke har noe å si i en sammenlikning. Noe så dumt. Folk kjøper etter lommeboken(!) så enkelt er det bare. 

 

Når huawei, eller samsung for den saks skyld, scorer noe dårligere her og der(først og fremst på de profesjonelle programmene som nevnt,, 3D-programmer og Photo shop som et veldig lite FÅTALL av kjøperene bruker nettbrett til. (En datamaskin vil i alle søke tilfeller være det man bruker slike programmer til) 

 

Hvis pris SKULLE vært med i en test ser man fort at man kan kjøpe feks huawei mediapad m5, 2 og en halv gang hvis man inkluderer pennen med på kjøpet + at man kjøper den fattigste lagringsplassen (64gb og ikke 128gb) ((de fleste ville faktisk gått for en enda DYRERE ipad med mer minne, 128 gb)) 

 

Med prisen tatt i betraktning ville det ikke vært så råflott som dere skal ha det til med EPLE-PADDEN. 

Kanskje du da ville kunne KJØPT hele 3(!!!) stykk   Huawei mediapad m5   ink penn og 128 GB minne for samme prisen av 1(!) stykk Ipad pro.

Dessuten har ikke testen tatt i betraktning at ladehastigheten til en ipad Vs mediapad er som natt og dag.

Ipad medfølger (Stusselige) 5kW ladekabel Vs Mediapads (Råe) 30 kW ladekabel. 

 

Her har dere helt enkelt  BOMMET.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...