Gå til innhold

Slipper telefon med to busslommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg bruker aldri frontkameraet, og kan umulig tenke meg at jeg er alene om det. Det må da være et marked for frontkamera- og dermed busslommefri telefoner.

Jeg er i samme båt. Narcissist-kameraet er for selvdyrkerne som elsker seg selv. Gi meg en mobil som dropper det idiotiske frontkamerat.

Tja, er jo ganske så praktisk å ha et kamera foran der da.

Brukes jo b.annet til å låse opp telefonen, samt godkjenning av masser av apper.

En snur ikke telefonen for å bruke facelock funksjonen...

Rekner med pin koder er tingen, da.

Lenke til kommentar

Jeg bruker aldri frontkameraet, og kan umulig tenke meg at jeg er alene om det. Det må da være et marked for frontkamera- og dermed busslommefri telefoner.

Joda... folk flest bruker front kamera

 

«Når det gjelder mobilbruk, tar iPhone-eiere i gjennomsnitt tolv selfies daglig, mens gjennomsnittet er syv for Android-folk.»

 

https://itavisen.no/2018/11/07/iphone-brukere-tenker-hoyere-om-seg-selv-enn-android-brukere/

Lenke til kommentar

Jeg bruker aldri frontkameraet, og kan umulig tenke meg at jeg er alene om det. Det må da være et marked for frontkamera- og dermed busslommefri telefoner.

 

Det er allerede tested med disse funksjonene skjult bak skjermen men det er foreløpig en for dårlig løsning. Det kommer nok. Men er uansett enig med deg. Trenger ikke frontkamera egentlig, ikke face unlock heller.

Lenke til kommentar

De fleste bruker vel face unlock? Spesielt om fingersensoren er på baksiden.

Var skeptisk selv til fingersensor på baksiden, men etter at jeg fikk en Note 9 så kunne jeg ikke tenke meg noe annet. Det var mye mer naturlig og enkelt å bruke baksiden fordi pekefinger la seg 'automatisk' på sensoren når man holdt telefonen på vanlig måte.
Lenke til kommentar

Var skeptisk selv til fingersensor på baksiden, men etter at jeg fikk en Note 9 så kunne jeg ikke tenke meg noe annet. Det var mye mer naturlig og enkelt å bruke baksiden fordi pekefinger la seg 'automatisk' på sensoren når man holdt telefonen på vanlig måte.

Men om telefonen ligger på ett bord, eller står fastmontert i bilen så er det ikke like praktisk. Da er faceunlock veldig kjekt.

 

Har bare hatt fingersensor på fronten så lite erfaring med å ha den bak. Min siste telefon (Oneplus 6T) har sensoren inni skjermen og det er nok fremtiden så trenger neppe å venne meg til sensor bak heller.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Men om telefonen ligger på ett bord, eller står fastmontert i bilen så er det ikke like praktisk. Da er faceunlock veldig kjekt.

 

Har bare hatt fingersensor på fronten så lite erfaring med å ha den bak. Min siste telefon (Oneplus 6T) har sensoren inni skjermen og det er nok fremtiden så trenger neppe å venne meg til sensor bak heller.

Støtte veldig raskt borti det problemet ja, men det løste jeg ved å linke telefonen til smartklokka slik at så lenge det er kontakt mellom klokke og telefon, så kan jeg låse opp telefonen bare ved å trykke på skjermen. Ellers så kan man også linke telefonen til forskjellige "trygge soner" som gir samme effekt. Om det er noe negativt med sensor på baksiden så er det faktisk at det nesten er "for enkelt" å låse opp telefonen. Fordi pekefingeren "automatisk" legger seg over sensoren når jeg griper den, så hender det at jeg låser opp telefonen ved et uhell når jeg har den i lomma fordi jeg har en tendens til å gripe telefonen om jeg går med hånda i lomma.

(Faceunlock fungerte dårlig på bordet da jeg sjelden har telefonen liggende rett foran meg med ansiktet i kamerasonen.)

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Støtte veldig raskt borti det problemet ja, men det løste jeg ved å linke telefonen til smartklokka slik at så lenge det er kontakt mellom klokke og telefon, så kan jeg låse opp telefonen bare ved å trykke på skjermen. Ellers så kan man også linke telefonen til forskjellige "trygge soner" som gir samme effekt.

Absolutt kjekt med smart unlock ja. Men sikkerheten blir temmelig svekket da.

Ligger telefonen i ett skap på treningsenteret og noen stjeler den så har dem jo full tilgang siden smartklokken har god rekkevidde.

 

Brukte slike funksjoner mye før, men synes faceunlock er mye bedre. Telefonen er alltid opplåst så lenge den ser meg, og jeg kan vekke den ved å tappe på skjermen eller bruke powerknappen og er inne med en gang, mens andre ikke får tilgang.

 

Og siden den ikke er 100% sikker bruker man fingersensoren til å logge inn i banken og slikt. Da kunne den liksågreit vært bakpå og.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Absolutt kjekt med smart unlock ja. Men sikkerheten blir temmelig svekket da.

Ligger telefonen i ett skap på treningsenteret og noen stjeler den så har dem jo full tilgang siden smartklokken har god rekkevidde.

For min del så er avstanden egentlig ganske kort. Om jeg går opp en etasje mister de forbindelsen. Er bare vanlig bluetooth og det er jo ikke verdens beste forbindelse. Mulig man kan kombinere lokasjon også slik at man feks. kun bruker smartunlock på jobb eller hjemme, og det vil bedre sikkerheten endel. Men dette har jeg ikke undersøkt så mulig det ikke er et alternativ, selv om det burde være det.
Lenke til kommentar

Så irriterende. Man ønsker et rent og fint skjermbilde uten kløtter. Her har man så to "busslommer".

 

Den ene er fingeravtrykksleser som viser at de ikke klarer og lage en skjerm med integrert fingeravtrykksleser i skjermen. Da er det heller bedre å plassere den bak hvor den ikke er i veien og man ikke trenger å bruke den.

 

Det er heller ikke spesielt pent med verken "vanlig busslomme" eller "liten leppe". Det ser designmessig stygt ut. De burde heller beholdt en svart stripe på toppen av skjermen, gjerne med deler som skjerm med kamera, men likevel med svart bakgrunn og eventuelt batteriinfo som kan fades vekk ved film.

 

Ser man film legger man veldig godt merke til "forstyrrelsen" i skjermbildet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Selv med 'unødvendig' tykkere ramme nederst, hadde den en betydelig bedre "screen-to-body ratio" enn andre mobiler.

 

Samsung S5   - 69,9%

Apple Iphone 6  - 65,8%

Sharp Aquos   - 78,5%

 

https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=6590&idPhone3=6378&idPhone2=6033

Tror ikke det der er den rette å sammeligne med. Aquos Crystal var en billigmobil som ikke konkurrerte med de andre på specs eller ytelse i det hele tatt. Sjekk heller Sh-03G så hadde du en toppmodell.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Sharp Sh-03G - 77,8%

 

For noen er sikkert slike prosenttall viktige, men man må også tenke litt over at telefonen må være brukbar. Aquos S2 f.eks har mye skjerm, men lite spennende hardware. Jeg føler vel at 77 eller 78% skjerm blir uviktig hvis telefonen er dårlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Fulgte bare opp forespørselen din om å heller sammeligne med en toppmodell..?

 

Tja, det var ikke skjermratioen jeg tenkte på da, men heller innmaten. Men det spesifiserte jeg kanskje dårlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Hvis det var mulig å kjøpe Iphone X/Xs uten denne busslommen, men ellers lik i både pris og maskinvare, ville du da kjøpt den med eller uten busslomme?

 

Hvor skulle de da hatt frontkamera , høyttalere og slikt da? Det blir som å sammenligne å kjøpe en bil med eller uten seter.

 

De har jo ikke laget den busslomma fordi de synes det ser kult ut, eller fordi de ville irritere en masse folk, men fordi det er nødvendig å ha en del greier på fronten. Da kan man velge mellom en slik busslomme eller en solid ramme øverst fra kant til kant.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar

Hvor skulle de da hatt frontkamera , høyttalere og slikt da? Det blir som å sammenligne å kjøpe en bil med eller uten seter.

 

De har jo ikke laget den busslomma fordi de synes det ser kult ut, eller fordi de ville irritere en masse folk, men fordi det er nødvendig å ha en del greier på fronten. Da kan man velge mellom en slik busslomme eller en solid ramme øverst fra kant til kant.

Så også du mener det er ett kompromiss å ha den busslommen, greit. Er noen som mener det er ett viktig design valg av Apple for å tydeliggjør at dette er ett Apple produkt (ettersom alle mobiler begynner å bli mer og mer like), og det er også grunnen til at flere andre produsenter kopierer Apple sin busslomme. 

 

Det er mer en psykisk plage enn noe annet, er jo mulig å maskere busslommen til en ramme, men du sitter ennå igjen med den  psykiske plagen. Du får valget mellom å bruke hele skjermen, men formatet ikke fullverdig, eller å få ett fullverdig format, men ikke kunne bruke hele skjermen. Psykiske plager, uforståelig for noen, deal breakers for andre. 

 

Personlig synes jeg det er bedre at folk viser følelser og reagerer enn at folk bare yttrer "det er godt nok". Det er jo slik vi gir tilbakemelding som igjen fremmer forbedringer. Det er ikke snakk om "dritt kasting", men mer om ønske om å bli bedre. 

 

Hvordan de skal løse dette "problemet" vet jeg ikke, jeg har ikke kunnskaper/ressurser til å kunne designe "busslomme-fri" mobil, men det er nok oppnåelig, litt på samme måte hvordan de klarte å designe "rammeløse" mobiler.

 

 

En tanke er at det er mange komponenter de kan flytte opp i rammen, som høyttaler, mikrofon, lys sensor og nærhet sensor, det har andre produsenter klart. Resterende komponenter kan de kanskje klare å flytte opp i rammen ved hjelp av noe speil eller noe.

 

post-80192-0-34446300-1542463934_thumb.png

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...