Gå til innhold

Fallout 76 får lanseringsoppdatering på over 50 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

4K teksturer.. pffft.. Rage på Xbox360 og PS3 har et 32K x 32K tekstur. Fast Racing Neo på WiiU (720p framebuffer) har 4K og 8K teksturer.

 

Fire 2K tekstuer gir like mye detaljer som et 4K tekstur om dem dekker et like stort areal. Det gir mer mening å si "det blir forhåpentligvis etterhvert standard med teksturer som bedre nyttiggjør 4K/høy rendering oppløsning".

Jeg liker å flisespikke selv, men det var vel ganske tydelig hva han mente?

 

Hvis man legger godviljen til, kunne det jo også vært at han mente at man skulle ha 4000 (forskjellige) teksturer.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Jo, det er det. Inkludert fallout 76.

 

Veldig få PC spill har 4K texture assets og enda færre har det på konsoll. Eneste jeg vet om så langt som har 4K texture assets er Shadow of War på Xbox One X. 

 

Ikke noen analyse av Fallout 76 enda. Digital Foundry kommer nok med en snart. Men det er nok 99% garantert at det ikke er 4K texture assets i det spillet heller. Er ikke før neste gen når det er mer GPU RAM i begge konsollene før at utviklere vil starte å prioritere det mest trolig.

Lenke til kommentar

Jeg liker å flisespikke selv, men det var vel ganske tydelig hva han mente?

 

Hvis man legger godviljen til, kunne det jo også vært at han mente at man skulle ha 4000 (forskjellige) teksturer.

 

Min erfaring og inntrykk er at det er mange som ikke forstår hvordan dette fungerer og tror at optimal tekstur oppløsning er knyttet opp til rendering oppløsningen og at høyere tekstur oppløsning enn rendering oppløsning er bortkastet.

Lenke til kommentar

Veldig få PC spill har 4K texture assets og enda færre har det på konsoll. Eneste jeg vet om så langt som har 4K texture assets er Shadow of War på Xbox One X. 

 

Ikke noen analyse av Fallout 76 enda. Digital Foundry kommer nok med en snart. Men det er nok 99% garantert at det ikke er 4K texture assets i det spillet heller. Er ikke før neste gen når det er mer GPU RAM i begge konsollene før at utviklere vil starte å prioritere det mest trolig.

 

Der lærte jeg noe nytt. Så native 4K betyr at bildet sendes ut til skjerm med 4K oppløsning men ikke 4K teksturer?

Lenke til kommentar

Der lærte jeg noe nytt. Så native 4K betyr at bildet sendes ut til skjerm med 4K oppløsning men ikke 4K teksturer?

 

Ja det er stort sett det som skjer. Noen ganger så kan det være noe bedre teksturer men ikke såkalte 4K texture assets som gir et markant løft i tekstur kvaliteten. Men pga oppløsningen og da gjerne antialiasing er bedre på fks Xbox One X så ser teksturer skarpere ut.

 

Shadow of War er et fint eksempel på hvor mye bedre det kan se ut når en får på plass høy oppløste teksturer. Satse på at vi vil se mye mer til det med dem neste konsollene som kommer  :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der lærte jeg noe nytt. Så native 4K betyr at bildet sendes ut til skjerm med 4K oppløsning men ikke 4K teksturer?

 

Native 4K betyr at GPU'en rendrer spillet i full 4K oppløsning (3840x2160) uten "dilldall" som oppskalering, checkerboard rendering og dynamic resolution scaling. Tekstur oppløsningen spiller ikke inn her.

Lenke til kommentar

Viser bare igjen at spill på plater idag er for å ha noe i hylla til pynt en nyttig for dem med tregt nett. Skal vel ikke se bort ifra at spill blir på 150+gb i 2020 når dem nye konsollene kommer og det blir forhåpentligvis etterhvert standard med 4K teksturer.

 

Fysiske spill er glorifisert installasjonsverktøy. Med mindre man spiller på en Nintendo-plattform der det fortsatt nytter seg å kjøpe større spill fysisk, er de ikke annet enn samleobjekter.

Er det noe som bør bli standard på neste generasjons konsoller så er det stabile framerates, minimum 60, før de begynner å jatre videre med "4K gaming" på konsoll, en plattform som tross alt er the budget option. Blir helt dårlig av å måtte spille Red Dead Redemption 2 på konsoll som vugger under 30fps.

Endret av PillowHugger
Lenke til kommentar

Selv om det er teknisk mulig å bruke teksturer som har samme oppløsning som 4k er dette et utrykk som virker som mange misforstår. Teksturer kan være i ukurante formater men er som oftest kvadratiske. Dvs 4k, eller 4000-teksturer vil i de aller fleste tilfeller være 4096x4096. Men som oftest er det mindre teksturer som bare repeteres på overflaten. Størrelser som 512xr512, 1024x1024 er fortsatt vanlig selv om 2048x2048 er standarden i dag. Ofte kan en fjellknaus ha 16 teksturer ved siden av hverandre i 2048x2048 i f.eks hyperrealistiske FPS-spill.

 

For variasjon ligger det ofte to til tre teksturer over hverandre, og skaper en variert overflate via noe som kalles alpha-blending. Det brukes veldig ofte på terreng, men kan også brukes til veldig mye annet, som f.eks kulehull i vegger eller skader på hud. Det er opp til utviklerene å velge løsninger. I gamle spill var ofte kulehull og dekkspor decals. Decals er som en plakat som henger på veggen.

 

Grunnen til at spillets oppdatering er større enn selve spillet kan være at de oppdaterer hele spillet i stedet for å rette på versjonen som ligger på disken.

Endret av Milarwen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...