Gå til innhold

NAS / Server til liten bedrift


Marinius

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg eier og driver en butikk som har behov for felles lagringsplass og et godt oppsett rundt lagring.

Vi har 3 stk kassepc'er og flere bærbare / kontorpc'er.
 

Jeg har følgende ønske:

  1. Kunne kjøre cloning / backup av alle pc'ene hver natt. Gjerne dedikere X antall GB til dette, for så å skrive over de eldste filene.
  2. Ønsker helst å sette opp slik at serveren / NAS kommer opp som en egen Disk om dette er mulig. 
  3. Fibermulighet? Har et Unifi system satt opp i dag med mulighet for å bruke fiber, hadde kanskje vært en fordel å kunne koble til denne, slik at flaskehalsen blir evt nettverkskablene/pc'ene?
  4. Ekstern tilgang hadde vært en stor fordel

 

Jeg har i dag ikke stor kjennskap rundt dette temaet, men kan fint lære for å sette opp noe ordentlig.

Usikker på om det er bedre med en "ferdig" løsning, eller sette opp server selv (og da måtte lære dette)?

 

Vi har et rackskap i dag, har kikket litt på en slik løsning? https://www.komplettbedrift.no/product/985854/nettverk-datarom/nettverksprodukter/nettverkslagring-nas/qnap-ts-431xeu-8gb-4-bay-rack-nas#

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. ZFS snapshots fikset dette, kan kjører kvar 5 minutt når dere bruker systemet også.

2. Dette handler bare om mounting, skal flere brukere bruke samme disken så må du bruke Samba, om hver maskin skal ha sin egen disk kan du bruke iSCSI

3. Fiber uten tvil da det har mye mye betre latency, gjerne minst 10GbE og, selv om 40GbE også begynner å bli billig. 100GbE er ikkje så gale heller så lenge det er snakk om direkte tilkobling uten switch.

4. SSH, eventuelt Web gui via FreeNAS?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Hei,

 

Jeg eier og driver en butikk som har behov for felles lagringsplass og et godt oppsett rundt lagring.

Vi har 3 stk kassepc'er og flere bærbare / kontorpc'er.

 

Jeg har følgende ønske:

  1. Kunne kjøre cloning / backup av alle pc'ene hver natt. Gjerne dedikere X antall GB til dette, for så å skrive over de eldste filene.
  2. Ønsker helst å sette opp slik at serveren / NAS kommer opp som en egen Disk om dette er mulig. 
  3. Fibermulighet? Har et Unifi system satt opp i dag med mulighet for å bruke fiber, hadde kanskje vært en fordel å kunne koble til denne, slik at flaskehalsen blir evt nettverkskablene/pc'ene?
  4. Ekstern tilgang hadde vært en stor fordel

 

Jeg har i dag ikke stor kjennskap rundt dette temaet, men kan fint lære for å sette opp noe ordentlig.

Usikker på om det er bedre med en "ferdig" løsning, eller sette opp server selv (og da måtte lære dette)?

 

Vi har et rackskap i dag, har kikket litt på en slik løsning? https://www.komplettbedrift.no/product/985854/nettverk-datarom/nettverksprodukter/nettverkslagring-nas/qnap-ts-431xeu-8gb-4-bay-rack-nas#

 

Med utgangspunkt i qnap-boksen du har satt opp som et alternativ:

 

1. Ikke noe problem. Bruk f.eks Veeam Endpoint eller hva den heter nå, som er gratis. Installer på klientene du skal ha backup av og sett opp til å lagre mot et share på NAS. Da får du versioning osv.

2. Ikke noe problem det, men har du behov for å presentere egne disker til klientene via iSCSI? Du kan eventuelt sette opp "fellesområder" og "hjemmeområder" med shares og styre tilgang. Disse kan du igjen mounte opp som "egen bokstav" på klientene.

3. Du vil ikke merke forskjell på 1Gbit fiber eller kobber. Skal du ha bruk for 10Gbit fiber på denne må du ha støtte for 10Gbit i resten av infrastrukturen din. Det er bare fire snurredisker i denne så du vil uansett ikke være i nærheten av å fylle 10Gbit f.eks ved backup.

4. QNAP har egen VPN-server i sitt OS. Denne fungerer utmerket og er enkel å sette opp. 

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...